Gå til innhold

Dere som er Jehovas vitner, se hit er dere snill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har ikke hatt dåp eller navnefest for jenten vår, og hun fyller 1 år neste mnd. Vi har derfor tenkt at det kunne vært hyggelig å starte vår egen tradisjon der vi gjør 1 årsdagen litt ekstra spesiell for å "veie opp". Samboers familie er jehovas vitner (dvs faren og en av søskene er de som er veldig religiøs), og vi tviler selvfølgelig på at de kommer.

Moren og resten av søskene er jehovas de óg, men de har feiret bursdager.

Vi skal ikke ha selskapet på dagen hun fyller, og det er jo bare for noen timer.

Hadde dere kommet i besøk til barnebarnet/niesen/kusinen, hvorfor/hvorfor ikke? Det er kun snakk om denne ene gangen resten av livet hennes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har invitert det ene jehovas vitnet i klassen til eldste til alt i alle år. Aldri vist seg......

For dem er det snakk om å ikke feire sånt, og de tenker ikke tid eller anledning. Man feirer bare ikke. Men de kan kjøpe gaver og gi dette andre dager i året.

Helt idiotisk religionsregel, spør du meg.

Gjest Miryks
Skrevet

Religion generelt er helt på trynet.

Skrevet

Ja, jeg syns det er leit at religion skal komme før familie..samboeren har foreslått at jeg spør de siden han tror det er større sjanse for at de sier ja da, men jeg har ikke akkurat så veldig lyst. Er redd for hva reaksjonen blir og jeg vet at jeg kommer til å begynne å grine fordi jeg blir skuffet.

Skrevet

Jeg hadde en jente som var Jehovas vitne i klassen min hele barneskolen. Hun kom aldri i bursdager, men ble invitert hvert år likevel. Pakker gir de heller ikke..

Vet ikke når det kommer til familie.. Det kan tenkes de synes det er ubehagelig. Religion er jo klippen for mange, og de viker ikke uansett.

Spør du meg, så er religion roten til alt vondt!

Gratulerer med 1åring :)

Skrevet

Helt enig i at religion er roten til alt vondt!! Jeg føler jeg kommer til å vise hvor skuffet jeg er om ikke de kommer. Jeg respekterer at de er religiøse, men det er ikke gjensidig for å si det sånn, og det har det aldri vært.

Årh...jeg kjenner at det blir en prinsippsak altså..hadde vært greit om det ikke var i familie, men jeg trodde virkelig ikke religion kom før familie. Meeen når det er sagt, jeg fikk høre at om vi hadde valgt å døpe henne, så hadde de ikke kommet, fordi de ikke støtter oss i det. Det er det syyyykeste jeg har hørt!! Vi er nemlig foreldre som ikke vet hva som er best for vårt barn...., Haleluja!!!

Skrevet

Er det ingen jehovas vitner her som kan svare?

Skrevet

Jehovas vitner sitter nok ikke inne på Dib..hehe

Skrevet

Hehehe...nei, de gjør vel ikke det..

HI

Skrevet

Man kan da vel henge på DIB selv om man er jehovas vitner??

Vi er som alle andre, spiser det samme som dere, leser aviser og ser på frustrerte fruer.

Men vi tror på en annen gud, å feirer ikke bursdager og jul.

Skrevet

En annen Gud?? Øh.... Vi tror vel på samme Gud, bare at dere tror at han har dårlig plass??

Skrevet

Jehovas Vitner feirer ikke bursdager, jul 17 mai osv. Verken de verdslige i famillien sin eller venner fra barneskolen ol.. Ingen. Om de er med og feirer høytidene så kan de ikke kalle seg for Jehovas Vitner heller. Så at du blir skuffet for at de ikke hadde kommet i dåpen så måtte du bare bli skuffet. Da respekterer du iallefall ikke famillien din sin tro. Når man vet at neon er Jehovas Vitener spes famillien så inviterer man ikke i slike høytider av respekt. Med mindre man skal gni slike ting i trynet på dem at dere ikke liker troen. Hilsen ei som vokste opp som det, men ikke er det nå.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det er samme gud, men prestene i kirkene har vel bare revet ut noen sider i bibelen? ;)

Skuffet fordi de ikke kommer i dåpen??? Jeg tror du må lese alt en gang til kjære deg ;) Jeg kan love deg at jeg har respektert de! Jeg har tidligere vært med på møte fordi jeg ville ha litt peiling på religionen som halve familien til datteren min har, jeg har valgt å la vær å døpe henne stortsett pga press fra den familien, jeg må hele tiden høre dritt om mine tradisjoner som jeg har vokst opp med, og spesielt at jeg er medlem av statskirken!

Syns det er utroooolig merkelig at enkelte i familien tidligere kunne arrangere bursdagselskap til egne barn, og delta..

Om det er noen som skal respektere andre, så er det virkelig Jehovas vitner. De respekterer ikke andre mennesker som ikke tror på det samme som de, og det er spesielt sårende når det gjelder eget kjøtt og blod! Det er snakk om en dag i hele livet hennes, men det er hun tydeligvis ikke verdt.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det er samme gud, men prestene i kirkene har vel bare revet ut noen sider i bibelen? ;)

Skuffet fordi de ikke kommer i dåpen??? Jeg tror du må lese alt en gang til kjære deg ;) Jeg kan love deg at jeg har respektert de! Jeg har tidligere vært med på møte fordi jeg ville ha litt peiling på religionen som halve familien til datteren min har, jeg har valgt å la vær å døpe henne stortsett pga press fra den familien, jeg må hele tiden høre dritt om mine tradisjoner som jeg har vokst opp med, og spesielt at jeg er medlem av statskirken!

Syns det er utroooolig merkelig at enkelte i familien tidligere kunne arrangere bursdagselskap til egne barn, og delta..

Om det er noen som skal respektere andre, så er det virkelig Jehovas vitner. De respekterer ikke andre mennesker som ikke tror på det samme som de, og det er spesielt sårende når det gjelder eget kjøtt og blod! Det er snakk om en dag i hele livet hennes, men det er hun tydeligvis ikke verdt.

Klart hun er verdt det, det blir feil av deg å si slik. Men å komme strider mot hele deres tro, å de kan ikke gi opp troen sin, å ikke komme til evig liv fordi at de skal være sammen med dere i noen timer. DET skjønner du vell??

Skrevet

Det strider mot troen å skille seg og finne ny partner, men det kunne gjøres. De har funnet sammen igjen da, men det er uansett hinsides at religion skal komme før familie, jeg kommer aldri til å skjønne det.

Skrevet

Hvis du mener religionen er roten til alt vondt, hvorfor vil du da stå foran presten og love å oppdra ungen din i den kristne tro?

For du ønsket vel egentlig å døpe dattera di?

Skrevet

Jeg ønsket å døpe barnet mitt fordi jeg vil at hun skal finne trøst når hun har det vondt, i tillegg til familie og venner. Dvs; jeg har mange ganger bedt til gud når det gjelder sykdom eller når jeg bodde sammen med moren min som mishandlet meg. Det hjelper utrolig godt å kunne be en bønn og håpe at man blir hørt, når man ikke tør å si ifra til noen. Det går an å be en bønn uten å gå i kirken hver søndag og være blodkristen.

Det jeg mener med at religion er roten til alt som er vondt, er når man er så ekstrem at man ånder og lever for det. Grunnen til at det er mye krig og elendighet stammer ene og alene fra religion - det er MIN mening.

Skrevet

Men mener du vikelig at de skal gi opp hele sin tro, og leve i evig synd for å være sammen med dere i noen timer?

At de skal gi avkall på et evig liv etter døden pga dere?

Nå synes jeg faktisk at du er egoistisk, du skjønner det ikke skriver du. Greit nok, men du bør uansett respektere deres valg og tro i livet.

Skrevet

Heisann!

Først vil jeg si til deg som reiste dette spørsmålet/dilemmaet at det er et viktig spørsmål du kommer med. Det virker som du bryr deg om svigerfamilien, og ønsker å gjøre det beste ut av situasjonen. Kjempefint.

Tenker også at det er utrolig unødvendig av dere andre å rakke ned på Jehovas Vitne. Det ligger så dypt forankret hos dem, og de gjør da slettes ikke noe galt, bare på en annen måte. Man overlever fint uten bursdager osv, så lenge man har kjærlige foreldre, og lærer forskjell på rett og galt.

Jeg vil anbefale deg å ringe svigers og høre hva de er komfortable med. Ikke ha selskapet på dagen hun er født (da kan dere jo evnt invitere andre venner med barn osv). Inviter heller familien til en hyggelig sammenkomst, fordi det er så koselig å se familien igjen:)

Kos dere med god mat og kaker!

Hilsen human etiker...

Skrevet

Jeg ønsket å døpe barnet mitt fordi jeg vil at hun skal finne trøst når hun har det vondt, i tillegg til familie og venner. Dvs; jeg har mange ganger bedt til gud når det gjelder sykdom eller når jeg bodde sammen med moren min som mishandlet meg. Det hjelper utrolig godt å kunne be en bønn og håpe at man blir hørt, når man ikke tør å si ifra til noen. Det går an å be en bønn uten å gå i kirken hver søndag og være blodkristen.

Det jeg mener med at religion er roten til alt som er vondt, er når man er så ekstrem at man ånder og lever for det. Grunnen til at det er mye krig og elendighet stammer ene og alene fra religion - det er MIN mening.

Man må ikke være døpt for å be for å få trøst da.

Jeg er ikke døpt, men er kristen og ber rett som det er.

Merkelig å ville påtvinge dattera si en tro man ikke deler selv.

Skrevet

Selvfølgelig bryr jeg meg om de, det er jo derfor jeg blir så skuffet om de ikke kommer, fordi jeg virkelig vil at de skal ta del i dette! Vi har heller ikke tenkt å ha det på dagen hun er født, vi vil ha et selskap for å feire henne, feire at hun faktisk er født. Det blir jo et bursdagsselskap også, jeg gidder ikke legge meg flat hver eneste gang for de heller. Det er jo kun denne ene gangen jeg faktisk hadde håpet at de kom siden det er første feiringen av henne. De andre årene blir de invitert, men jeg forventer ikke at de kommer.

Som sagt; jeg og sambo prøver å starte egne tradisjoner for å inkludere begge familiene, men det er ikke lett..

Skrevet

Du MÅ være Jehovas Vitne, haha!!! I got news for you: det er flere som døper barnet sitt uten å være kristen!

Skrevet

Du MÅ være Jehovas Vitne, haha!!! I got news for you: det er flere som døper barnet sitt uten å være kristen!

Neida. Er ikke Jehovas vitne.

Og det at det er mange som døper barna sine uten å selv være troende bidrar ikke til at jeg synes konseptet med å døpe barna sine selv om man ikke er kristen selv er noe mindre teit.

Og hvorfor "haha"? Følte du selv at du tok meg på noe?

Skrevet

Men mener du vikelig at de skal gi opp hele sin tro, og leve i evig synd for å være sammen med dere i noen timer?

At de skal gi avkall på et evig liv etter døden pga dere?

Nå synes jeg faktisk at du er egoistisk, du skjønner det ikke skriver du. Greit nok, men du bør uansett respektere deres valg og tro i livet.

Jeg er litt enig der altså

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...