Gå til innhold

Hva synes dere om navnet..


Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Ikke Sol aleine, men Sol Angelica - det er direkte kopiert fra Sagaen om Isfolket...

 

Villemo er også et navn Margit Sandemo har ødelagt, det kommer egentlig fra en sang... Men har vel aldri vært i bruk i Norge som navn.

 

Og uansett hvem du kjenner, så syns jeg sånt er lekenavn. Beklager altså, men det er min oppfatning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns dessverre at Kaspian/Caspian og lignende navn som er henta rett fra bøker og tv-serier burde forbli i boka eller serien. Thelma, Ronja, Ofelia, Caspian, Arwen, Aragorn, Galadriel, Sol Angelica, Villemo osv er navn jeg aldri ville ha brukt på et levende barn. Lyden av det klinger sikkert flott når det leses høyt. Men det er et "leke-navn" i mine ører, og jeg griper meg i å anta at mora var 18 og et halvt år da hun fikk barnet, og nettopp ferdig med å lese Narnia.

 

Jeg må si meg enig med deg.

Skrevet

Jeg har aldri sett Narnia og har dermed ikke den sammenligningen. Jeg synes Kaspian er en fin vri på Kasper. Hva er det som gjør Kaspian verre enn Kasper? Er da mange navn som er i den duren.

 

Blås en lang mars i hva folk sier, Kaspian er et flott navn!

Skrevet

Syns det er litt drøyt å dra Ophelia inn i leke-navn-verdenen. Pussig at noen kan ha den oppfatningen i mine øyne.

 

However. Kaspian er jo et flott navn. Hadde jeg likt et navn hadde jeg uansett ikke giddet å spurt om noens meninger her inne. Av og til lurer jeg på om det er den samme personen bak alle anonymsvarene som synes at et navn er stygt. For her slipper man jammen ikke unna med mye.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det er en grunn til at det ikke er flere enn 37 i landet som har dette navnet. Det er ikke pent, det er kunstig og jålete. Vær også obs på at for- og etternav bør fremstå som en helhet.

 

Hei du, det er ikke en selvfølge at navnet er stygt siden det er få som heter det!

Det finnes mange flotte, glemte og gamle navn som det såvitt er folk som heter. Man må ikke hete Lucas eller Noah for at det skal være fint..

 

Ditt aller siste utsagn sier jeg meg 100 % enig i. Man må absolutt ikke hete Lucas eller Noah for at det skal være fint!

 

Det finnes Så mange fine navn i norsk navnetradisjon, hvorfor ikke bruke noen av dem? Og bare sånn at du er informert; både Lucas og Noah stammer fra Bibelen og er ikke slik sett nye, de er utrolig gamle, men kler dårlig norske gutter og menn, synes jeg.

Skrevet

Syns det var fint jeg :)

Skrevet

Jeg synes navnet er fint, og kommer til å kalle sønnen min det. For det er det fineste gutte navnet jeg vet om!

Om noen synes det ikke er fint, så er det greit. Er så glad for at vi har forskjellig smak!

Jeg er ikke 18 år, jeg er 31 :D

Ha en fin dag alle sammen!! :D

 

 

HI

Skrevet

"Sol Angelica". Grøss, det er det mest harry navnet jeg noen gang har hørt. Et typisk eksempel på et smakløst nymotens navn av typen "Leah Isadora", "Maud Angelica", "Emma Tallulah" (som har blitt kalt bisarre og utidige navn av eksperter).

 

Synes også det er latterlig å kalle barna sine for Frodo, Arwen, Aragorn, Galadriel og andre tulle-navn.

 

Navn som Kaspian bør få forbli i barnebøkene. Joda, navnet er fint i Narnia-serien, men å møte noen utenfor serien som heter det… jeg ville få lave tanker om vedkommendes familie. Barn i virkelighetens verden bør få virkelige navn med virkelig betydning og tradisjon. Det finnes masse fine navn, også sjeldne navn. Hvis man vil ha et navn som virkelig skiller seg ut kan man se på hva slags navn som finnes på persisk, diverse afrikanske språk osv., man bør unngå nykonstruerte tullenavn uten betydning som pesten.

Skrevet

Ikke Sol aleine, men Sol Angelica - det er direkte kopiert fra Sagaen om Isfolket...

 

Villemo er også et navn Margit Sandemo har ødelagt, det kommer egentlig fra en sang... Men har vel aldri vært i bruk i Norge som navn.

 

Og uansett hvem du kjenner, så syns jeg sånt er lekenavn. Beklager altså, men det er min oppfatning.

 

Villemo er brukt i Norge.. Og mora var ung (type videregående) da jenta ble født.. Husker godt jeg reagerte på navnet, selv om jeg var like ung som henne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...