Gjest Sekretøsa Skrevet 9. mars 2012 #1 Skrevet 9. mars 2012 Var det andre boller da Gikk til skolen, 3 km en vei. Hadde nøkkel og låste meg inn selv. Var hjemme til mamma kom fra jobben.... Nå ser jeg barn opptil 5.klasse blir kjørt, fulgt inn og foreldrene bærer sekken dems! Jeg blir helt satt ut... Jeg vil gjerne lære jenta mi at hun kan gå til skolen (400 meter) men føler at de andre foreldrene i klassen tar avstand fra meg pga det. Hun går i 2.klasse, og jeg syns ærlig talt at hun kan gå den korte veien. Jeg jobber korte dager, så om hun blir hjemme alene er det i maks 15. minutter. Det bør vel gå greit? Jeg stoler på henne alene, men nå har hun jo oppdaget det at "alle de andre" blir kjørt, de blir fulgt, de slipper å bære sekken osv osv osv. Hvordan skal jeg lære henne å bli litt mer selvstendig når hun åpenbart er den eneste som trenger det??
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #2 Skrevet 9. mars 2012 Dette synes jeg er rart også.. Fordi, den generasjonen som er foreldre nå, hadde det jo som regel mye mer fritt enn det barna har det nå.. Nå er det følging til døra, nesten all lek blir tilrettelagt av voksne osv osv. Synes det er en litt merkelig utvikling jeg. Mye var nok bedre før også!
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. mars 2012 #3 Skrevet 9. mars 2012 Ja, ikke sant? Jeg mener jo ikke at jeg skal slippe jenta ut i den store verden på egenhånd nå, men det er på tide å klare å bære sekken til skolen selv. Syns jeg da Men jeg føler meg jo dum, når jeg slipper henne av på parkeringsplassen på skolen og hun må gå de 20 meterene alene med sekken på ryggen og bort til klasseromsdøra, når det kommer andre foreldre som parkerer, tar ut sekken for barna, lukker opp døra for de, og leier de ned i skolegården (Men bare til rundt hushjørnet, for hvem 5.klassing vil egentlig bli sett hånd i hånd med mora si??) De syns nok jeg er grusom, ja
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #4 Skrevet 9. mars 2012 De gjør nok heller barna sine en bjørnetjeneste. Barn klarer overraskende mye selv, bare foreldre lar de gjøre det! Hører jo ofte om barn som klarer sååå mye i bhg, mens hjemme er de nesten hjelpesløse. Har nok mye med at der vet de at mamma/pappa gjør det for meg uansett. å la barna ta litt ansvar, og klare litt selv er nok bare lurt tror jeg!
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. mars 2012 #5 Skrevet 9. mars 2012 Nettopp Helt enig med deg. Ser jenta mi vokser på oppgavene hun får! Nå har vi avtalt at hun skal rydde og støvsuge rommet sitt hver tirsdag, og jeg skal vaske det for henne. Herreguuuuuuud, så kjedelig Men tror det kommer til å gå greit altså
Dini Skrevet 9. mars 2012 #7 Skrevet 9. mars 2012 Da jeg var liten ville jeg ikke gå på SFO, så jeg gikk hjem fra skolen med de andre skolebarna (fra 2. klasse, gikk aldri i 1.). ca 1,5 km å gå hjem. Gikk fint det, men da gikk jo ikke jeg på skole midt i byen. Nøkkelen til huset lå under matta, og det var ikke lenge før ett eller flere av mine søsken kom (opptil en halvtime for vi somla så på vei hjem:P ). Tror jeg gjorde leksene selv først og så satte jeg meg til å leke med Barbie-dukkene mine, duplo (lagde hus), Belleville eller togbanen Tror man bare må lære barna å være selvstendige, er ikke lurt å gjøre alt for de. De må jo vokse opp en gang..
Serepta Skrevet 9. mars 2012 #8 Skrevet 9. mars 2012 Var det andre boller da Gikk til skolen, 3 km en vei. Hadde nøkkel og låste meg inn selv. Var hjemme til mamma kom fra jobben.... Nå ser jeg barn opptil 5.klasse blir kjørt, fulgt inn og foreldrene bærer sekken dems! Jeg blir helt satt ut... Jeg vil gjerne lære jenta mi at hun kan gå til skolen (400 meter) men føler at de andre foreldrene i klassen tar avstand fra meg pga det. Hun går i 2.klasse, og jeg syns ærlig talt at hun kan gå den korte veien. Jeg jobber korte dager, så om hun blir hjemme alene er det i maks 15. minutter. Det bør vel gå greit? Jeg stoler på henne alene, men nå har hun jo oppdaget det at "alle de andre" blir kjørt, de blir fulgt, de slipper å bære sekken osv osv osv. Hvordan skal jeg lære henne å bli litt mer selvstendig når hun åpenbart er den eneste som trenger det?? Vi bor relativt bynært i et tettbebygd strøk. Her har jr gått til skolen siden han begynte i 1 klasse, sammen med andre kamerater. Han har også gått hjem sammen med dem 3-4 dager i uken, og vært hjemme mellom en halv og en time før vi kommer hjem. Han liker det, og har ikke noe problemer med det. Jeg ringer han bare når det er tid for å gå til skolen, og da låser han seg ut selv og går for å møte de andre. Om morgenen er han hjemme bare 15 minutter da.... De har litt over 1 km til skolen, men her er det like vanlig at ungene går som at de blir kjørt. Heldigvis.
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. mars 2012 #9 Skrevet 9. mars 2012 Det heter: DA jeg var liten...ikke når! Jeg venta på den:)
valkyrien Skrevet 9. mars 2012 #10 Skrevet 9. mars 2012 Vi fikk også gå de 2 km det var til skolen. Helt frem til den dagen nabogutten ble kjørt ihjel...
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. mars 2012 #11 Skrevet 9. mars 2012 Huff, så trist å høre... Men alle foreldrene klager på at det er så mye trafikk på skolen, og dårlig parkeringsplass, men det er jo ikke så rart når omtrent 200 barn blir kjørt hver dag...
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #12 Skrevet 9. mars 2012 Er farligere tider når enn før...og før var samfunnet lagt opp til at man skal kunne klare seg mer selv...annen tid..andre valg... Har selv ett barn som er såpass avled bar og ukonsentrert at jeg aldri hadde latt barnet gått hjem fra sfo selv..her må barnet gå over en hovedvei og gå i 15 min...og barnet er bare 5år da, ikke begynt på skole..men blir aktuelt å gå hjem alene før 2 klasse, kanskje ikke det en gang.
Lammelåret Skrevet 9. mars 2012 #13 Skrevet 9. mars 2012 Du får holde på ditt, så blir jenta di selvstendig og holder seg i god form. De andre foreldrene du skriver om gjør ungene en bjørnetjeneste og er slemme med miljøet.
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. mars 2012 #14 Skrevet 9. mars 2012 Ja, det tenker jeg og... Har kjørt henne i vinter, dog bare sluppet henne av. De må krysse en vei, men jeg har ikke noe problem med å stole på at hun går rett hjem... Hun bruker 5 min hjem. Siden hun nå har blitt kjørt er jo alt et ork.... Det er farligere nå ja. Men det er jo fordi vi kjører mer...
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #15 Skrevet 9. mars 2012 21.25..Hvis hun bruker 5 min hjem så er det ikke noen problem da, og så går hun jo i 2 klasse. Men tenker når det er lengre vei..og det å krysse en hovedvei...nei, jeg kommer nok til å kjøre henne lenge..det er heller ingen barn nedenfor veien her vi bor som hun skal gå i klasse med..men vi håper å finne et hus nærmere skolen, nettopp fordi hun da kan gå hjem:)
cheni Skrevet 9. mars 2012 #16 Skrevet 9. mars 2012 her hentes kun 1. klassingen når været er dårlig, det er fordi jeg vil ha med våte klær hjem. Vi bor nært skolen da. Han er flink og selvstendig når han Må, ellers kan han være en stor "baby"
Gjøkeredet③ Skrevet 9. mars 2012 #17 Skrevet 9. mars 2012 Bor i en bydel i en middles stor by i Norge Og her ser skolen at foreldre helst ikke kjører barna til skolen. Det er gangvei hele veien. Noen få må krysse en lite trafikert vei, med gangfelt, og der står de eldste barna på skolen vakter på morgenene å "dirigere" trafikken.. De er jo bare så utrolig herlige de små på vei til skolen. Sekken er jo nesten større enn dem Har ikke skolebarn selv enda, men husker hvor mye gøy vi hadde på skoleveien, og håper mine barn får de samme opplevelsene!
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. mars 2012 #18 Skrevet 9. mars 2012 Nei, nettopp. 5 minutter synes jeg virkelig hun får tåle. Skulle gjerne hatt vakter ved overgangen her og, men skolen prioriterer ikke det desverre. Er ikke redd for at hun skal springe ut i veien, da hun gjerne venter på bilen som kommer 600 meter borti gata:) til stor irritasjon for den andre bilen som alt har stoppet, he he.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #19 Skrevet 9. mars 2012 Jeg gikk alltid til skolen. Hendte jo at det ble leteaksjon etter meg og nabojenta når vi fant ut at vi skulle innom alle lekeplasser i området, men kom alltid hjem Var også alene hjemme fra 3. klasse. Om vi ble kjørt var det helt utrolig! Dattera vår skal gå til skolen, men siden det er et godt stykke skal jeg eller mannen gå sammen henne så ofte som mulig. Hun kommer også til å være alene hjemme enkelte ganger når hun er gammel og ansvarlig nok.
Magia Skrevet 9. mars 2012 #20 Skrevet 9. mars 2012 Er farligere tider når enn før...og før var samfunnet lagt opp til at man skal kunne klare seg mer selv...annen tid..andre valg... Kan du utdype litt? På hvilke områder er det farligere tider nå enn før? Og hvordan mener du samfunnet tidligere var lagt mer opp til at man skulle kunne klare seg selv?
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #21 Skrevet 9. mars 2012 Da jeg var liten måtte vi gå til og fra skolen, 2-3 km hver veg med noen farlige vegkryss, alene allerede fra 1.klasse. En gang i blant kom pappaen til en av guttene for å hente oss. Han hadde pick up bil med stort lasteplan. Tror vi pleide å være rundt 20 barn bakpå. Lurer på hva politiet hadde sagt dersom de hadde sett det, var nok ikke særlig lovlig den gang heller... Litt andre tider på det glade (gale?) 80-tallet
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #22 Skrevet 9. mars 2012 Jeg er født i 1970. Husker bare en gang jeg ble kjørt til skolen. Og det var i niende, og på eksamensdagen. Og det var fordi jeg våknet med spysyken den dagen, og skulle levere legeerklæring. Den leverte jeg selv på lærerværelset. Ikke snakk om at min far gjorde mer enn å kjøre meg, nei.... Og faktisk har jeg kjærlige og interesserte foreldre, tro det eller ei Han var med inn til legen, da Men da spurte legen om jeg hadde med min far for å virke mer troverdig, selv om jeg satt der og slukte spy og så på vasken..... Vi bor i det som i dag er en liten by, og da jeg var liten var det mer en stor bygd. Men likevel var min daglige skolevei hele sentrum og alle kryss som var den gangen. Altså langs de mest trafikerte bilveier her alene fra jeg var 6 år, frem og tilbake hver dag. Mine barn går til skolen alene, og har gjort det hele tiden, annet enn akkurat første dagen Vi har vel ca 500 meter til skolen, og jeg ser den hjemmefra, selv om jeg ikke ser hele skoleveien Men dette er faktisk noe jeg mener barn bør klare fra de begynner på skolen, uansett vei(altså her tar jeg ikke med de ekstreme veiene som kan være på vestlandets skoleveier, med ett felt delt på begge retninger og 80 km i timen. Bor selv på vestlandet). Det jeg mener er at barna trenger aktiviteten som følger med det å gå til skolen der det går. Men jeg ser selv her, at mange tror barna ikke klarer det, selv i nesten ungdomsskolealder og med trygg skolevei, uten en eneste hovedvei å krysse. Ungene "gråter" seg jo til henting, og foreldre adlyder..... Til og med jeg opplever det maset, for vi har litt motbakke hjem fra skolen Jeg må bare si at jeg aldri tenkte tanken da jeg var skolebarn. At foreldre kjørte og hentet? Var det noe som fantes? Jeg kom ikke engang på å spørre om det, før den eksamensdagen, altså Unger gikk jo flere km for å komme til skolen på den tiden. Ingen lokale busser, ingen foreldre kjørte, og man måtte bare klare det selv Det ER ikke mer farlig nå enn før, men man tenker annerledes. Og "nye" foreldre vil alltid ha den nye angsten, slik alle foreldre egentlig alltid har kjent i uminnelige tider. Barn ble kidnappet av fremmede for mange tusener år siden også. Husker dere Marianne-saken fra ca 1980? Aldri funnet engang. Bare som eksempel. Og hun var over skolestart, og skulle bare kjøpe seg is på nærbutikken..... Lar vi sånt styre, så blir våre barn aldri selvstendige, og lært til å takle et voksenliv når den tid kommer. Det er et sjansespill å la barna lære selvstendighet, men i de aller, aller fleste tilfellene kommer barna ut som vinnere om vi lar dem få prøve
Bee&Alie Skrevet 9. mars 2012 #23 Skrevet 9. mars 2012 Det heter: DA jeg var liten...ikke når! KLIKKER på alle dere som KUN er inne på forumet for å rette på grammatikken til alle.. kutt ut! slutt opp!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2012 #24 Skrevet 9. mars 2012 Da satt jeg bak i bilen uten seler på, og mor røkte som en skorsten i fremsetet.
Theaen Skrevet 9. mars 2012 #25 Skrevet 9. mars 2012 Er farligere tider når enn før...og før var samfunnet lagt opp til at man skal kunne klare seg mer selv...annen tid..andre valg... Kan du utdype litt? På hvilke områder er det farligere tider nå enn før? Og hvordan mener du samfunnet tidligere var lagt mer opp til at man skulle kunne klare seg selv? Jeg kommer inn litt utenfor:-) Men et eksempel er trafikken. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå