❤lille stjerne❤ Skrevet 10. mars 2012 #26 Skrevet 10. mars 2012 Jeg synes det er helt greit at besteforeldrene skjemmer bort jenta litt og det er helt greit at de gir henne mer is/godter/saft ol enn jeg vanligvis gjør. De ser henne ikke så ofte så det spiller ingen rolle i det lange løp. De er mer ettergivende, stiller lite krav og gir lite konsekvenser. Og det er helt greit for meg, hun koser seg med dem og oppdragelse er det vi foreldre som får ta oss av. Det som er viktig for meg er at regler som at hun bruker bilsete, redningsvest og sykkelhjelm, leies ved veien osv følges til punkt og prikke. Og det er de heldigvis veldig flinke til.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2012 #27 Skrevet 10. mars 2012 Siden det er litt uenighet ang søtsakene, så har jeg et gitt senario: Besteforeldrene setter frem is og karamellpudding på bordet (selvsagt i dette tilfellet uten å spørre foreldrene eller besøket sitt først, kan være rett før leggetid, rett før mat eller rett etter mat for den saks skyld, en gang i måneden eller annenhver dag hvis du er av dem som ser dem ofte). Barnet ditt er i et tenkt tilfelle overvektig / eller undervektig og vil ikke spise "ordentlig" mat om h*n har fått søtsaker/ eller blir helt hyper og vill av litt sukker i lang tid etter inntaket. Kan også legge til at barnet det gjelder ikke nøyer seg med en liten bit, men "sluker" alt h*n kommer over og det går fort ned, er fortere ferdig enn de voksne, og inntar kanskje større mengde enn de voksne ville ha spist, til tross for at kroppen er bare en brøkdel av voksen størrelse (skal man da evt "pine" barnet ved å bare gi en liten bit så det får smaken av det gode, og når det da har slukt den lille biten, så må de pines igjennom å se på at de voksne lar dette stå fremme i 30-45 minutter?) Skal man da la besteforeldrene som har satt frem det gode få bestemme at ungen skal ha dette inntaket? Som voksen må man kunne få si nei takk til seg selv (man er på slankern osv osv), uten at det er frekt (spesielt hvis man får tilbudet et par ganger i uka hver uke... det er ikke snakk om en gang i året dette altså) og barnet vil selvsagt smake, mangler kompetanse på å vurdere om dette er lurt eller ikke, den voksne kan også si nei takk i sympati med barnet som ikke får. Men uansett så spiser jo resten av besøket, de kan man jo ikke bestemme over. Skal man da la barnet også få? Blir det feil at barnet må sitte å se på? For min del ville det vært frekt å be besteforeldrene om å kutte ut å servere eller vente til etter leggetid, men har man ikke rett som forelder til å ta et aktivt valg her eller må man gjøre det i sympati med de stakkars besteforeldrene som har stelt i stand karamellpuddingen og isen, eller fordi barnet så gjerne vil ha? Spent på om noen svarer ift dette... ble litt langt men... er nysgjerrig på svarene
Cat.68 Skrevet 11. mars 2012 #29 Skrevet 11. mars 2012 #27 Jeg er ikke sikker på om jeg skjønnte deg riktig. Er jo umulig å svare på dette siden du skisserer forskjellige senarioer. Hva skal jeg som svarer legge vekt på? ER barnet undervektig eller overvektig? ER de der 1 gang i mnd, eller ofte? ER det rett for mat, eller leggetid? For å svare dekkende på alt dette blir det jo en hel bok, da det kan være forskjellige svar til forskjellige situasjoner. Velg heller 1 problemstilling så får du sikkert mere svar.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #30 Skrevet 11. mars 2012 #27 Jeg er ikke sikker på om jeg skjønnte deg riktig. Er jo umulig å svare på dette siden du skisserer forskjellige senarioer. Hva skal jeg som svarer legge vekt på? ER barnet undervektig eller overvektig? ER de der 1 gang i mnd, eller ofte? ER det rett for mat, eller leggetid? For å svare dekkende på alt dette blir det jo en hel bok, da det kan være forskjellige svar til forskjellige situasjoner. Velg heller 1 problemstilling så får du sikkert mere svar. Det var egentlig mer for å skissere at det finnes ulike grunner til at man vil unngå kaker, is og andre søtsaker for ungene av mange grunner (og ved ulik hyppighet)... i og med at flere her sier at det bla annet vil bli rart om ikke ungen skal få når det serveres, eller at man ikke bør bry seg så mye om de får litt søtsaker. Mens noen få mener at det er foreldrenes rett og ansvar å bestemme dette. Så var bare for å påpeke grunner til at man ikke ønsker å gi egentlig, om folk fremdeles ville ha latt besteforeldrene fore dem med søtsaker til de tenkte tilfellene (altså alle som ikke har små som er helt etter "normalen" hvis man kan si det sånn- overvektig/tynn/mister annen matlyst/ sluker alt og får i seg enorme mengder og bare vil ha mer osv osv... både når det gjelder en skjeldnere gang og ganske ofte). Jeg med min sære lille gullklump setter grenser når det gjelder sukkerinntaket fordi jeg har ansvar for helsen.... og det innebærer av og til upopulære avgjørelser både blandt barnet og besteforeldrene... men synes jo det kan være litt problematisk at besteforeldrene ikke nødvendigvis respekterer eller forstår grensene. Men de er jo besteforeldre så litt "annerledes" kan de tenke. Men om de gir noe slikt de få gangene gullet mitt er der så blander jeg meg ikke borti det (men hadde det vært oftere så hadde jeg kanskje satt litt fastere regler slik sett) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå