Gå til innhold

Flere som opplever at besteforeldre "tar over"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har den oppfatning om at vi som foreldre bestemmer hjemme hos oss uansett, så lenge vi er tilstede. Og til en viss grad borte hos andre når vi er tilstede (MEN- de vi er hos bestemmer selvsagt reglene i det hjemmet!). Når barnet er hos dem uten oss så mener jeg at de barnet er hos må få bestemme det meste, så lenge det ikke går merkbart utover oss når barnet er tilbake.

Men, jeg synes bestemor har en tendens til å "ta over" litt ;) Tviler ikke på at det er i beste mening, eller at hun rett og slett ikke tenker over det.

Stort sett går det greit, men det som plager meg litt er ift kaker/søtsaker og grensesetting.

Flere som opplever det samme? Hvordan er deres barns bestemødre/bestefedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Besteforeldrene til mine barn skjemmer de vekk etter noter, men det er helt greit, det er det besteforeldre er til for ;)

Grensesetting, oppdragelse og sunn mat får de hjemme, hos bestemor er det bare kos.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hos besteforeldrene er det helt ok at de blir skjemt bort med både det ene og det andre, de forstår at det ikke er hjemme.

At besteforeldrene tar mine barn ut av time-out når jeg har satt de der, det liker jeg absolutt ikke. Så nå har jeg slutta å gi konsekvenser for dårlig oppførsel når de er på besøk, for å unngå at de opphever dem. Resultatet er at de springer til bestemor når de skjønner at de har gjort noe galt, for der er det bare kos å få. Herlig :)

Skrevet

Gutten min elsker å være hos besteforeldrene, for der får han gjerne nugatti på skiva, med cola til. Jeg bare rister på hodet, men bryr meg ikke om det! Da hadde jeg sagt fra. Hjemme får han bare nugatti på lørdager, så ser ikke problemet. Men det jeg HAR sagt fra om, er når de kommer på besøk hit og har med seg noe godt til han. Greit det, men ikke før middag! Så nå må dem vente med å gi det til etter mat. Men hvis du ikke liker at barnet får mye søtt hos besteforeldrene, så synes jeg du har rett til å si fra.

Skrevet

Her er svigermoren min veldig rask med å ville bestemme, og da mener jeg ALT. Fra når h*n skal sove, når h*n skal kjeftes på og når h*n skal få søtsaker. Og hun blir meget sur dersom det ikke går etter hennes pipe. Utrolig slitsomt, da hun undergraver oss som foreldre. Og jeg synes faktisk vi er flinke foreldre ;) Heldigvis er det ikke så ofte svigers er på besøk...

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Besteforeldrene til mine barn skjemmer de vekk etter noter, men det er helt greit, det er det besteforeldre er til for ;)

Grensesetting, oppdragelse og sunn mat får de hjemme, hos bestemor er det bare kos.

Helt enig :-D

Skrevet

Jeg tenker at dette med søtsaker etc. kan bli et problem dersom dere bor så nær hverandre at barnet ser dem flere ganger i uken. Dersom det ikke er slik, ville jeg ikke brydd meg. Jeg gir besteforeldrene frie tøyler. De ser ikke barnebarna så ofte, og hverdagen er det jeg som setter standarden for.

Skrevet

Jeg har aldri skjønt hvorfor SUKKER er den mest fantastiske måten å vise kjærlighet til barnebarna sine???

Svigers pleide alltid å gi ungene sukker. Men svigermor er ganske svær selv, så til slutt måtte hun av helsemessige årsaker begynne på Grete Roede kurs. Nå setter hun frem fruktfat i stedet når vi er på besøk og ungene våre er like lykkelig, glade og bortskjemte etter et besøk hos dem.

Skrevet

Ja, de tar ofte over når vi er på besøk der, og søtsaker vanker det hver gang. Men så tar de også seg av barna hele besøket, dvs de mater, skifter bleier og leker med de... Og jeg får drikke kaffe og lese avisa i fred osv. Herlig :-) En liten pris å betale for litt ro og fred et par timer :)

Skrevet

Jeg har aldri skjønt hvorfor SUKKER er den mest fantastiske måten å vise kjærlighet til barnebarna sine???

Svigers pleide alltid å gi ungene sukker. Men svigermor er ganske svær selv, så til slutt måtte hun av helsemessige årsaker begynne på Grete Roede kurs. Nå setter hun frem fruktfat i stedet når vi er på besøk og ungene våre er like lykkelig, glade og bortskjemte etter et besøk hos dem.

Det er fordi barn er glade i søtsaker, selvsagt. Og joda, det går fint an å gi frukt i stedet, så lenge barna liker det (ikke alle gjør det), men litt snop en gang i blant tåler de helt fint.

Skrevet

Helt enig som flere sier, at man gir besteforeldrene litt eget spillerom når de passer dem, det gjør vi også! Har ikke lagt meg borti noe der enda.

Barnebarnet deres er bare så vidt fylt et år...

De er gode og snille besteforeldre og skjemmer bort barnebarnet sitt, vi ser dem kanskje en gang eller to i uka, så relativt ofte. Når bestemoren da vil gi kaker osv til barnebarnet sitt på ett år så legger jeg meg borti det når vi er tilstede... enten vi er hos dem eller oss (de vet vi ikke vil hun skal få noe). Mye annet godtar jeg bare uten å lage noe nummer ut av det, sier ifra der jeg er veldig uenig på enkeltting uten å gjøre noe nummer ut av det, jeg tror det har mye med talemåte til bestemoren å gjøre, og at hun kanskje mangler litt filter for hva man blander seg borti ;) Har også oversett det når det gjelder grenser. Er ikke like ille som ei beskriver her, som å ta de ut av timeout. Men er f.eks. at når vi er hjemme hos oss så forstår jeg ikke helt hvorfor bestemor sier "nei" til det barnebarnet gjør som vi vanligvis lar hn gjøre og som på ingen måte går utover besteforeldrene eller deres eiendeler (sikkert litt uenige om oppdragelsesstil).

Noe skal man jo slite med også :P

Huff fikk litt vondt av deg #5, heldigvis ikke like ille her...

HI

Skrevet

Ja, de tar ofte over når vi er på besøk der, og søtsaker vanker det hver gang. Men så tar de også seg av barna hele besøket, dvs de mater, skifter bleier og leker med de... Og jeg får drikke kaffe og lese avisa i fred osv. Herlig :-) En liten pris å betale for litt ro og fred et par timer :)

Hehe, herlig :)

Nei bleieskift, mating osv (alt "arbeidet") må jeg nok ta meg av selv uansett ;)

Skrevet

Hehe, herlig :)

Nei bleieskift, mating osv (alt "arbeidet") må jeg nok ta meg av selv uansett ;)

Og jeg var HI ja :)

Skrevet

jeg tenker at besteforeldre må respektere de grenser foreldrene setter når det gjelder snop,og sukker saker.

vis foreldre ikke vil sette grense hos besteforeldrene så ok. det er dems valg. men tenker at foreldre er de som bestemmer hva som er greit og ikke.

alle foreldre er ulike. noen syns sukker saker er greit andre ikke. dette må besteforeldre respektere uansett tenker jeg..

vi har ikke rare problemet med det, vi lar ikke barnet få godis borte. besteforeldre respekterer det. barna er små enda og har nok av tid videre med godis og søksaker.

tenker at det fins alternativer mens barna er veldig små. frukt,rosiner,kjeks.

Skrevet

Det der med sukker syns jeg er vanskelig. Svigerfamilien skal på død og liv stappe i dem mest mulig føler jeg. Og jeg sier på en pen måte at nå er det nok. Men noen av dem gir seg ikke, "unga må jo få kose seg litt de å" er kommentaren jeg får og jada klart det, MEN de trenger ikke spise like mye kake som et fullt måltid. Og ærlig talt syns de jo frukt og rosiner fks er like stas. Syns det er vanskelig, ser dem jo relativt ofte også. Nå er det snart ettårsdag her i huset og jeg har lagd en muffins til dem hver (tvillingene altså) og syns det er mer enn nok, men bare VET at jeg må vokte de som en hauk og si ifra tusen ganger om de ikke skal få seg ei hel kake hver :P Vanskelig det der...

Skrevet

Sliter litt med at farmor til barnet mitt ikke respekterer grensesettingen vår. Når vi som foreldre blir enig oss imellom å f eks forte oss å kle på han fordi vi må hjem og legge han, selv om ungen trasser og ikke vil (og at det dermed skjer under "tvang"), og farmoren bryter inn og skal dulle og dikke og gjøre situasjonen mer stressende enn det den er - da blir jeg litt irritert... Men men, må vel bite det i meg. Får mye hjelp fra de kantene, så må tåle litt :)

Skrevet

Er kansked barn selv?

Skrevet

Jeg ønsker ikke at barna mine skal bli overvektige, få diabetes eller dårlige tenner. Ettersom mine barns helse er mitt ansvar, så er det også mine regler som skal følges. Jeg kan ikke ta ansvar for noe jeg ikke rår over.

Og ettersom mine barn ser besteforeldrene ganske ofte, så setter jeg helt klart grenser for hva barna mine får gjøre og spise.

Og det går helt fint. Besteforeldrene stortrives med barna rundt seg uten å måtte overstyre meg eller dytte i dem masse sukker.

Skrevet

Her er det bare faren min og samboeren hans som respekterer våre grenser ifh til dattern vår. Vi har ikke mange regler, men vi vil ikke at ho skal spise godteri pga. det er ikke vits i å døtte i en 2 åring masse godteri, brus og kake når ho elsker frukt, kjeks og rosiner og fordi jeg er oppvokst på godteri og cola og jeg sliter med å begrense inntaket selv og jeg vil være flinkere. Her er svigermor verst som selv har diabetes og veier hvertfall 40 kg for mye. Vi sier ifra gang på gang at ho ikke skal ha søtsaker, men ho velger å ikke høre og hva som skjer når vi ikke er der vet ikke vi.

Men en dag da vi spiste middag hos svigermor hadde ho selvfølgelig kjøpt karamellpudding til dessert. Vi var endel folk der og dattra vår satt ved siden av farmor(svigermor). Plutselig ser jeg en skål med pudding på plassen til dattra vår og jeg sier at ho ikke skal ha. "Joda, litt dessert må ho få." var svaret jeg fikk. Det holdt på å koke for meg og før jeg fikk gjort noe annet så prøvde ho å døtte en skje med pudding inn i munnen på jenta vår. Ho ville ikke ha, men det hindret ikke svigermor i å prøve igjen!.. og igjen.

Skrevet

Begge sett med besteforeldre respektere våre grenser. Ja , de lager dessert etter middag på en hverdag. Ja, de kan kjøpe is når de er på tur. Men jeg ser ikke det som ett problem.

Er vi foreldre som har ansvar for ett sunt hverdagskosthold.

Syntes helt ærlig at mange av dere gjør småting til problemer..

Er det helt ærlig talt ett problem om barna får mer en en muffins på ettårs dagen ?

Skrevet

#19 her.

Om svigermor hadde spurt hadde det kanskje vært andre boller, men når ho bevisst gir dattra mi karamellpudding når ho vet at vi ikke tillatter det så synes jeg det sier noe om mangel på respekt og da kommer jeg hvertfall ikke til å rikke på det jeg mener er riktig. Får ho lillefingeren, tar ho hele armen. Siden dattra mi ikke reagerer på at det står søtsaker på bordet, altså ho tar ikke hvis ho ikke er sulten eller blir tilbudt så er det ikke vits i å prøve hardest mulig å gi ho pudding heller.

Nå som ho bare er 2 år så synes jeg at vi ikke trenger å gi ho godteri og sånt som er unødvendig. På 2 årsdagen brydde ho seg ikke noe om kakene som stod der. Ho fikk en kakebit da ho ble oppmerksom på det, men det holdt med det ene og ho hadde nesten ikke ro i rompa til å få komme tilbake til å leke med gavene ho hadde fått.

Vi kan mer eller mindre kontrollere dette fram til ho begynner på skolen og det blir kosetimer osv. og da vil jeg at det skal være sånn som dette om det er mulig. Skal selvfølgelig ikke være helt nazi heller når ho begynner å gi uttrykk for noe av dette senere.

Skrevet

#19 her.

Om svigermor hadde spurt hadde det kanskje vært andre boller, men når ho bevisst gir dattra mi karamellpudding når ho vet at vi ikke tillatter det så synes jeg det sier noe om mangel på respekt og da kommer jeg hvertfall ikke til å rikke på det jeg mener er riktig. Får ho lillefingeren, tar ho hele armen. Siden dattra mi ikke reagerer på at det står søtsaker på bordet, altså ho tar ikke hvis ho ikke er sulten eller blir tilbudt så er det ikke vits i å prøve hardest mulig å gi ho pudding heller.

Men trur du ikke det vil føles VELDIG FEIL, for bestemoren, at hvis hun lager dessert ( som hun vil by FLERE på etter en middag HUN lager), så skal alle andre få untatt barnebarnet??

Jeg vet at ihvertfall jeg hadde syntes det var feil ovefor barnet som skal måtte sitte å se på hva de andre spiser og ikke få noe selv. Hvordan forklare det for en liten unge da?

Skrevet

#19 her.

Men trur du ikke det vil føles VELDIG FEIL, for bestemoren, at hvis hun lager dessert ( som hun vil by FLERE på etter en middag HUN lager), så skal alle andre få untatt barnebarnet??

Jeg vet at ihvertfall jeg hadde syntes det var feil ovefor barnet som skal måtte sitte å se på hva de andre spiser og ikke få noe selv. Hvordan forklare det for en liten unge da?

Nå er det ikke mest at svigermor hadde karamellpudding til dessert, men at ho prøvde alt ho kunne for å trykke det ned i munnen på dattra mi når ho gir tydelig tegn på at ho ikke vil ha. Men siden dattra mi ikke reagerte på at det stod en skål med karamellpudding foran henne så synes jeg det heller ikke hadde vært farlig om ho ikke hadde fått.Ho ville ikke ha. Ho var ferdig med å spise, , samme om det var middag eller dessert. Ho kunne fått servert en skål med frukt el, noe vi kunne tatt med oss om det ble for mye håndtering for svigermor.

Jeg synes at når vi har sagt klart i fra lenge før ho ble født at det skal ikke overfores med godteri og is, bare fordi ho er hos bestemor/farmor osv. så kunne ho ha spurt oss om det var greit om ho fikk en liten smak el. Synes det er fælt å se at en med diabetes og 40 kg overvekt nesten presser søtsaker på barnebarna sine. Hennes andre barnebarn er overvektig og ho er bare 9 år gammel. Jeg sier ikke at alle blir overvektige av å få søtsaker av besteforeldrene heller, men når det er unødvendig med godteri og de viser liten interesse for det så kan man lett unngå det.

Jeg ser at det høres veldig strengt ut, kanskje litt for "rart", men for oss funker det og dattra mi har ikke klaget enda. Hadde ho spurt så hadde ho fått. Som sagt så hadde vi kake på 2 års dagen hennes, men vi hadde også masse frukt og annet som dattra mi liker bedre. Litt vanskelig å forklare hva vi mener og gjør, men men..

Skrevet

Jeg syns ikke besteforeldre tar over i det hele tatt. Vi er heldige som har mange besteforeldre som bryr seg og nyter tiden de har sammen med barnabarna, og at de skjemmer de bort er helt greit. Slik hadde jeg det hos mine besteforeldre også og det var jo noe av kosen med å være hos de. Der fikk vi lov til å ting vi ikke fikk lov til hjemme.

Ungene mine er ingen kakemonstre, det er heller ikke besteforeldrene men is er det alltid å få. Godt er det stort sett også når de treffes.

Skrevet

Svigers og mine foreldra tar veldig mye over, og det er slitsomt til tider.

Jeg husker godt da barnet vårt var ca 5-6 mnd, og svigermor ville gi ham noe søtsaker. Jeg sa at barnet ikke skulle ha det, og da svarte svigermor: H*n skal ikke ha det, sider moren!! Dette sa hun forann hele slekten på min mans side i et selskap. Dårlig gjort!

Men dette er et eksepel av mange, dessverre!

Jeg mener at foreldre bestemmer over barnet sitt, og ikke besteforeldre, olderforeldre osv...

Når barnet vårt var liten, så ville svigermor mate barnet med alt mulig. Det synes jeg var skikkelig irriterende!

Er gravid nå, og håper hun ikke fortsetter på samme måten med dette barnet...Uff!

Jeg og min mann gir barnet vårt litt godterier lørdager, og aldri ellers. Mens når h*n er hos mine foreldre, da spiser h*n mye, dessverre... Pappa har en unnskyldning på alt om jeg sier i mot ham..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...