Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #26 Skrevet 12. mars 2012 Er han henvist til gastroskopi pga mistanke om cøliaki? Min jente har cøliaki, og hun sluttet HELT å spise. Raste ned i vekt, og ble selvfølgelig slapp og orket ingen verdens ting. Vi ante jo ikke hva som feilte henne, og det skapte en del bekymring kan du si. Håper de finner ut hvorfor gutten din ikke vil spise noe særlig. Dersom det ikke er cøliaki kan det jo være andre allergier/intoleranser, eller at han rett og slett bare er småspist.
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 12. mars 2012 #27 Skrevet 12. mars 2012 Nei, han skal bare ta blodprøver. Tar dem gastroskopi med mistanke om cøliaki? får dem narkose eller er dem våkne da? Dem tror det kan ha noe med at han har veldig store mandler, skal ta dem til sommeren, pga han er syk stortsett hele vinteren og da kan de ikke ta de.
Gjest Ziva Skrevet 13. mars 2012 #28 Skrevet 13. mars 2012 La ham forsyne seg selv til middag. Ikke legg opp ferdig på tallerkenen. Hva med å la ham smøre brødskiver selv, mer moro å spise mat man selv har ordnet. Hva med hjemmelagde smoothies. Lykke til.
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 13. mars 2012 #29 Skrevet 13. mars 2012 han lager stortsett brødmat selv, siden de må gjøre det selv i bhg men middag er det som regel jeg som har på talerken pga vi ikke har så stort kjøkkenbord står alltid kaserollene på komfyren. smoothies er noe vi lager flere ganger i uken
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #30 Skrevet 13. mars 2012 Slutt og mas på han. Ikke bry deg om hva HS sier. Så lenge ungen er frisk, sprek og har det bra så er det ikke noe og engste seg for. HS og fastlegen har prøvd seg på meg også. Yngste min er bitte liten. Han er 6 år 109,5 cm høy og 17,5 kg. . Ikke svære karen. Fastlegen sendte han faktisk til sykehuset for utredning. Legen der var enig med meg, ikke noe galt med ungen. Noen er bare sånn. Tok blodprøver for sikkerhetsskyld og dem var det ikke noe galt med. Yngste min var også litt "stutt" som liten. Nå er han snart 17 år og sist han ble målt var han 182 cm høy. Jeg var selv liten av vekst som barn. Dersom du maser på ungen kommer han i hvertfall ikke til å spise. La han spise det han vil og i de mengdene han vil. Min yngste er ikke glad i middagsmat. Tvinger han ikke, han får heller en brødskive eller dersom vi har rester av noe han liker fra en annen dag så får han det. Hovedsaken er at han får i seg mat. Gi han d-vitaminer i form av tilskudd.
Gjest Ziva Skrevet 13. mars 2012 #31 Skrevet 13. mars 2012 Da må du bare senke skuldrene og la ting gå seg til. Søta er ikke så mye større enn din gutt. 6 år 116 cm og 18 kg. Hun la alltid under på vekt men har lagt på seg litt nå.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #32 Skrevet 13. mars 2012 Den gang jeg begynte på skole som 6.5 åring, var jeg 16 kg. Spiste som en mus, men frisk som en fisk. Også mine barn er små og lette. Min sønn på 2 år er 10 kg, mens min datter på snart 4 er mellom 12 og 13 kg. Dersom din sønn er frisk og rask, med mye energi og uten vondter, vil jeg tro at alt er ok med ham. I allefall ikke mas med å få ham til å spise! Det vil kunne føre til negativitet rundt mat, og føre til spisevegring. Gjør heller måtidene til noe lystbetont, der han f.eks får være med å lage maten selv, sett fram bær og oppskåret frukt,nøtter etc.
Turtelduen Skrevet 13. mars 2012 #33 Skrevet 13. mars 2012 Jeg syns HS kommer med mye forskjelligt av hva som er riktig ift riktig/ikke riktig vekt på dem små. Ang spising så er det mye som kan være påvirkende, bla mas... Og barn har perioder hvor dem ikke spiser mye, lange perioder. Har han alltid spist lite? Jeg syns ikke 15 kg virket lite. Har ei på 5 og hun veier 16 og er kanskje heller litt trulten... Jeg syns ofte helsestasjonen foretar skremselspropaganda ovenfor foreldre, vi gjøre vel alle vårt beste... :S
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 13. mars 2012 #34 Skrevet 13. mars 2012 ja, han har alltid spist lite. da han var liten nektet han ofte å spise fastføde og drakk seg mett på h-melk, for det var det eneste han ville ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå