Gå til innhold

5år og 15 kg.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sliten av det evige maset om spisingen til 5åringen min.

Han veier 15 kg og er i følge hs undernærnert.

Jeg Må få han til å spise mer.

Han kan sitte i flere timer ved middags bordet uten å spise noe særlig.

jeg må mase mase mase mase! jeg blir gal!!

fått beskjed om at han Må legge på seg! å det Nå!

Vi har virkelig ikke tid til å sitte med han over en timer hvert måltid om dagen.......

Aner ikke hva jeg skal gjøre mer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er forresten akkurat ferdig med å spise en brødskive han begynte på kl 1930........

Skrevet

Men hva har dere prøvd da? Du må i hvert fall slutte å mase, det er det verste du kan gjøre!

Har du tatt ham med i matlagingen? barn synes ofte det er gøy å spise mat de har laget selv.

Har du latt ham forsyne seg selv av middag? Slik slipper porsjonene å bli urealistiske store.

Er det noe du vet han liker? Feks pannekaker, rundstykker, pølser? La ham spise det han liker, og tilsett smør, olje, fløte og andre fete ting der du kan.

P.S, Min 4-åring veier 13 kg, har aldri fått noe mas....Ja, han er meget slank, men ikke noe å bekymre seg for.

Skrevet

Kan du ikke prøve å øke kalorimengden i det lille han spiser da?

Skrevet

Datteren min blir 5 i sommer, og veier ca 13 kg. Hvor høy er gutten din?

Skrevet

#3 her, ser at jeg høres litt frekk ut, var ikke meninga! Tonefallet var mer undrende enn dømmende :)

Skrevet

han er 117 cm.

Han får være med å lage middag nesten hver dag.

Han velger stort sett alltid maten også.

Jeg maser med at jeg sier "nå må du huske å spise" pga han begynner å se seg rundt, fikle med maten eller andre ting i nærheten osv.

jeg har ikke på mye på talerken hans, jeg har på så det ca tilsvarer ett middags glass med babymat! søsteren hans på 1 år spiser mer enn han.............

Skrevet

Hva med p berike kostholdet gjennom valg av pålegg, drikke osv. H-melk til drikke, litt ekstra (sunn) olje i sausen/potetstappen, makrell på skiva osv. Mellommåltider kan hjelpe om problemet er at han blir fort mett (banan, avocado, nøtter, rosiner, yoghurt).

I verste fall ernæringstilskudd (små drikkebokser, melke- eller juicebaserte) fra apoteket.

Mas pleier ikke føre til økt matlyst (i hvert fall ikke hos eldre, jeg har vesentlig mer erfaring med dem enn barn).

Skrevet

Vi har brukt de ernærings boksene før.. men han likte dem ikke.

Hvilke oljer burde jeg bruke?

Han spiser lite i bhg også, men veldig flink til å spise frukt :)

Advokado liker han heller ikke (kresen)

Hvilke nøtter kan jeg gi? som er sunne, skjønner at dem ikke skal være saltet...

Jeg har til nå gitt Hmelk, ekstra mye smør på brødskiva (vita hjertego) spiser som regen bare ost eller brunost på brødskiva..

Han er så kresen i tillegg så er så vanskelig å "fete" han opp.....

Skrevet

Boksene med ernæringstilskudd finnes fra heslig på smak (etter min mening minner de juicebasete om biovit) til helt grei på smak. Det kan være verdt å prøve flere typer. De finnnes i flere konsistenser også, noen av dem har mer purekonsistens (beger som spises med skje).

Alle typer usaltede nøtter er sunne.

En spiseskje rapsolje f eks i potetmosporsjonen hans hjelper godt på vei.

Få fastlegen til å henvise til ernærinsfysiolog (mange sykehus har egne opplegg for barn med ernæringsoroblemer, ordinært ernæringsfysiologtilbud har alle tilgang til, så vidt jeg veit), da kan du få råd på de konkrete problemene (og også en mer faglig vurdering av situasjonen enn det primærhelsetjenesten kan gi).

Lykke til :)

Skrevet

Du mener de ernærings drikkene som er hvite med sugerør?

Vi har prøvd barne versjonen av de, var en med jordbær melk, sjokomelk og banan melk.... ingen av de likte han.

Skrevet

Sett dere ned sammen og lag en liste over mat han liker, og så ser du hva du kan gjøre med hver enkelt ting for å få opp kaloriinnholdet, samlet kan det bli nok til å få litt kjøtt på bena.

Rapsolje er bra, bruk smør i stede for Vita hjertegod, liker han youghurt kan du røre inn litt rapsolje der (smaker ikke noe). Prøv å unngå å begynne med direkte usunne alternativ (Nugatti etc)., det har så lett for å ende opp med at de ikke spiser annet. Evt kan du kanskje lokke i ham en skive med sunt pålegg mot en halv skive med Nugatti, lett syltetøy el. til slutt.

Liker han noen slags frokostblandinger, puffet ris, havrefras el, eller kanskje en frukt han liker ekstra godt, så kan du jo bruke det som dessert mot at han spiser litt middag. Vet at det ikke anbefales å bruke belønning for å spise mat, men om han ikke spiser er det vel viktigst å få i ham mat.

Skrevet

tenkte jeg skulle skrive noen ord da, siden min lillebror var slik. Han veide 15 når han begynte i 1 klasse... ( han er 10 år yngre enn meg ) han spiste veldig lite mat, og mamma maset og maset... prøvde å ikke mase sånn veldig da, men det var mye stress og rare "vibber" rundt måltidene. Det toppet seg en dag da mamma fant masse brødskiver bak sofaen på rommet hans.. Hun trodde han hadde spist denne maten, og hun fikk panikk når hun skjønte det ikke var tilfelle.

Han ble sendt til en ernæringsfyr på sykehuset, og det første han sa var : regel nr 1... IKKE mas om mat noe mer... la han spise når han vil...

Det som de oppdaget med min bror var at han hadde store mandler, så han slet med å svelge ( det hadde han aldri nevnt selv) har du sjekket det?

Skrevet

Eneste han liker av frokostblandinger er weetos, honnicorn og cerioos.

Han liker ikke nugatti, man hapå...

Han er veldig glad i mat med hvitløk, og litt "sterke" smaker. så kremoster kan jo være noe...

men takk for tips jeg har fått her i dag, jeg skal ut og kjøpe rapsolje i morgen, vi bruker som regel bare vita hjertegod olje og smør, men hvilket smør tenkte du på?

Han skal snart på 5års kontroll, og jeg er "redd" jeg skal få samme kjeftskura da som på 4års kontrollen...

Skrevet

Må nok støtte de som sier at dere ikke må mase. Jeg har selv aldri vært glad i mat, og min mor fortvilte da jeg var barn. Det jeg spiste av pålegg, som jeg fremdeles spiser, var kokt skinke og crabsticsalat og ost ;-) Vil han ikke spise, så vil han ikke spise! Han dør ikke! Dersom han liker mat med mye smak i (noe man jo godt kan forstå), så lag mat med mye smak i. Pepperoniost er en favoritt her f.eks. Spiser han cornflakes og honnicorn, så gi ham det, med syltetøy på ;-) Bare sørg for å pusse tennene godt på kvelden.

Ikke si at han må spise opp maten, men at han må ha alle ingrediensene på tallerkenen ved middag og at han ikke får gå ifra før alle har spist ferdig. Dermed må han sitte forran maten sin, men man fjerner presset med å spise det. Dersom han sier han ikke liker noe, så er det helt greit. Her har det en mystisk tendens til å forsvinne alikevel, siden regelen er at det må ligge på tallerkenen.

Jeg ville droppet kravet om hva han må spise en god periode, og bare latt han spise det han vil/klarer. Dersom det er slik at han spiser mye frukt utenom måltider, så ville jeg også begrenset det, dersom det kan være medvirkende årsak til at han spiser lite middag f.eks. Han kan heller få det som dessert eller kveldsmat (uten krav om å spise opp all maten).

Skrevet

Du vet slike pulverdietter for slanking. De kan også brukes som tilskudd :)

Og så har du de boksene på apotek, og her var den med sjokoladesmak en favoritt.

Poenget når dere har det slik som dette, er å få i ungen mat. Rett og slett. Ikke tenke så ekstremt på det sunne og allsidige, men mer kalorier. Så får dere heller tilføre vitaminer i form av kanskje sanasol og tran.

Mas er negativ, og gir bare negative assosiasjoner til maten. Og la barnet plukke på maten. Ikke vær så bekymret for vekten som du er, eller vis det hvertfall ikke.

Her var det en lang periode med loff og nugatti, for det var favoritten. Og O'boy... Sunt som bare det, eller? ;) Men det fikser til slutt problemet. Hvertfall hos oss :) Nå liker ikke ungen hverken loff eller nugatti lenger, og spiser sunt og variert av seg selv :)

Her var ikke akkurat vekten problemet, men magen(kronisk hard mage. Så vi måtte få mat i ungen for å holde tarmene i gang, i tillegg til medisiner.

Skrevet

Det som slår meg er at han kan ha en matintoleranse mot f.eks gluten eller laktose. En del barn som er matintolerente spiser lite fordi de får vondt i magen av å spise og istedet for å si ifra at de får vondt så spiser de lite for da blir ikke smertene like store.

Jeg ville tatt en tur til legen og bedt om utredning for dette og da får dere forhåpentligvis henvisning til gastromedisin på sykehuset. Når dere snakker med legen dere kommer til sykehuset så ber du om henvisning til ernæringsfysiolog. Fastlegen kan nemlig ikke henvise til ernæringsfysiolog, det er ihvertfall det vi har fått beskjed om.

Skrevet

De har misstanke om cølaki..

Skal ta kontroll prøve denne mnd.

lest litt rundt på nettet nå og funent noe som heter Scandishake.

Tenke å kjøpe inn en sånn pakke og la han få en sånn som mellom måltid en gang per dag.

Dagen i dag har vært en kjempe bra mat dag.

Frokost: en brødskive med ekstra smør (tinesmør) og sjokade.

lunsj: en sprett yoghurt blandet med en halv banan, fløte og helmelk kjørt i mixeren til banan milkshake :)

middag: en pølse i lompe.

kvelds: en brødskive med ekstra smør (timesmør) majones og makrell i tomat.

han har spist opp helt de måltidene han fikk i dag.... muligens for jeg sa han ikke trengte å spise opp om han ikke ville :)

Kjempe fornøyd selvom middagen ble en kjappis i dag, da vi ikke eide fantasi på butikken.... pleier å ha grønnsaker og potet hvertfall annen hver dag.

i morgen tenkte jeg poteter, grønnsaker, fiskepinner (dynket i rapsolje til han) og en fiske saus eller remulade til han :)

jeg er på slankern så blir dobbel matlaging dette :)

Skrevet

Bare pass på å ikke kutt noe ut før det er testet for da vises det ikke på testene

Skrevet

Kutter ikke noe nei, han spiser som helt vanlig, melk, brød osv :)

Er det noen som vet noe om prøver på cølaki? prøve svaret var 10,6....

Skrevet

tror alt under 25 er normalt. men sikkert lurt å spørre legen om det for å være sikker.

Skrevet

Jeg er så sliten av det evige maset om spisingen til 5åringen min.

Han veier 15 kg og er i følge hs undernærnert.

Jeg Må få han til å spise mer.

Han kan sitte i flere timer ved middags bordet uten å spise noe særlig.

jeg må mase mase mase mase! jeg blir gal!!

fått beskjed om at han Må legge på seg! å det Nå!

Vi har virkelig ikke tid til å sitte med han over en timer hvert måltid om dagen.......

Aner ikke hva jeg skal gjøre mer!

Hva i all verden er det med Helsestasjonen der du bor da.

Jeg slet i en periode på to år med spisinga til min ene datter, men her var helsestasjonen og lege flinke med råd til hvordan man skulle gjøre ting uten at ting ble negativt.

Jo mer du maser jo mindre har barnet lyst å spise.

Hva med å finne ut hvordan du får i barnet mer næring uten den store masinga. Apoteket har for eksempel næringsdrikker for barn og voksene som ikke får i seg nok næring gjennom maten, kommer i flere forskjellige smaker. Om du snakker med legen og det er så viktig at barnet går opp i vekt med en gang så vil dere få resept på de slik at det ikke blir så dyrt. Det er ganske så dyrt uten resept.

Ellers gjelder det å finne måter til at barnet får i seg mest mulig næring i det lille det spiser.

Hos oss hjalp det mye å ta henne med på matlaginga da var ho mer ivrig på å smake også.

Nå vet jeg ikke hvor langt barnet ditt er men mitt barn er snart 5 og veier bare 12 kg og er overhode ikke underernært.

Så det er jo ikke bare vekta man må se på.

Skrevet

oiii, hvor høy er hun??

sønnen min er 117 cm ca

Skrevet

oiii, hvor høy er hun??

sønnen min er 117 cm ca

jenta mi er 100cm etter var akkurat det for en mnd tid siden når vi var innom på kontroll.

Hun ligger nederst på kurven men følger sin egen kurve fint og når man ser på henne og ikke bare vekt så ser man at hun har litt å gå på på kroppen.

Så helsestasjonen var veldig fornøyde her

Skrevet

pga flytting har vi vært under 3 forskjellige helsestasjoen, vi har hatt 3 forskjellige helsesøstre, å alle 3 har sagt at han er altfor tynn...

Han var 4070 gram ved fødsel, og ved 1års kontrollen var han 9kg, da de skulle fjerne falske mandler måtte de vente til han var 10 kg pga narkose, han tok mandler da han var 13 mnd, da var han akkurat 10kg.

etter det har han gått opp litt over en kg i året.

Sjekket litt på nettet og fant litt info om noe som heter Scandishake, ringte legen for å høre om dette kunne være noe.

Skal ha time der neste uke pga råd og muligens blåresept på denne shaken og ernærings drikker fra apoteket, har pleid å kjøpe noen av og til før, å fant nå i helga at dem hadde med appelsin og jordbær smak, nesten som saft. disse likte han :)

Nå har jeg også begynt med "oppfetnings kur" på han.

Smør, Fløte, Banan, Raps olje osv....

Tenkte å veie han en gang i uken fremover for å se om dette hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...