Gå til innhold

Jeg ser litt undrende på folk som...

Anbefalte innlegg

Skrevet

da er meg en av de du ser undrende på .

jeg leser aviser på nett, og ser nyhetene på tv.

grunnen til at jeg leser aviser på nett er for og spare inn penger.

jeg leser bøker men bøkene står ikke fremme i stua eller slik folk kan se dem.

så kansje du burde tenke deg litt om før du ser undrende på andre.

fins grunner for at bøkene ikke står fremme. og grunn til at vi leser aviser på nett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men selv om HI ikke ser bøker i det rommet hun oppholder seg i under besøket sitt, så er det ikke ensbetydende med at vertskapet ikke leser bøker! Hvor trangsynt går det an å bli?

Men HI formulerte seg bare litt dårlig. Hun går da ikke rundt og bare observerer rommene der hun er på besøk, jeg antar at hun også prater med de som bor der. Og dermed vet at de ikke har bøkene skjult andre steder.

Og naturligvis mener ikke HI dere som leser feks Illustrert Vitenskap, men de som bare leser "fordummende" medier og syns de får vite veldig mye klokt av det.

Seriøst, hvor vanskelig var det å forstå dette? Tydeligvis veldig. Jeg blir helt sjokkert over svarene her som skal kverulere med at de faktisk har bøkene i kjelleren, loftet, kottet eller andre steder. Er det ikke helt åpenbart at HI ikke mener dere?

Jeg tror det er standard reaksjon på DiB at de som av en eller annen grunn føler seg truffet av et innlegg (selv om de innerst inne vet at det ikke er plantet på dem), går i forsvarsposisjon med en gang.

Vel, når HI skriver at hun tenker sitt om mennesker som ikke har en eneste bok i bokhylla når hun er på besøk, så må man regne med reaksjoner. Det er en veldig trangsynt påstand.

Jeg har bøker på et eget rom, og har overhodet ingen behov for å vise dem fram til andre. I hvertfall ikke for å vise alle andre at jeg faktisk leser.....

Skrevet

fins grunner for at bøkene ikke står fremme. og grunn til at vi leser aviser på nett.

Altså, nå har jeg jo poengtert at jeg tok tomme bokhyller som ett eksempel. Selvfølgelig vet jeg at folk leser aviser på nett og at det har skjedd utvikling siden alt var på papir. MEN! Det er et faktum at svært mange i dag overhode ikke er opptatt av hva som virkelig skjer i verden, men foretrekker en lettere, "ferdigtygget" versjon av fakta som fremstilles i VG og andre slike typer media. Samt at folk er mye mer opptatt av å lese hva Britney Spears har spist til frokost, enn om sultesituasjonen i Afrika.

Skrevet

Altså, nå har jeg jo poengtert at jeg tok tomme bokhyller som ett eksempel. Selvfølgelig vet jeg at folk leser aviser på nett og at det har skjedd utvikling siden alt var på papir. MEN! Det er et faktum at svært mange i dag overhode ikke er opptatt av hva som virkelig skjer i verden, men foretrekker en lettere, "ferdigtygget" versjon av fakta som fremstilles i VG og andre slike typer media. Samt at folk er mye mer opptatt av å lese hva Britney Spears har spist til frokost, enn om sultesituasjonen i Afrika.

så andre intreserer seg ikke like mye som deg i dette. det er lov.

kansje noen syns britney spears er mer og lese om enn uro i et annet land og. det er alltid uro i et land.

vis folk vil ha tomme bokhyller i stua si så la dem ha det. det er da ikke ditt problem..

Skrevet

Kanskje vi alle skulle finne frem en bok i stedet for å engasjere oss her :P

Skrevet

Jeg lurer mer på hva du legger i en "belest" person, jeg..? Nå er jeg student og leser derfor både bøker og artikler for å få mest mulig kunskap om forskning som pågår, resultater som er oppnådd, osv, osv.

Men dette er selvfølgelig i "mitt fag", og det er lite sannsynlig at du vil ha noen utbytte av å snakke om dette med meg. Ei heller vil jeg ha noe særlig utbytte av å snakke med deg om det.

Jeg vil også påstå at det ikke hjelper stort på samtaleemner at jeg har lest alle bøkene til Herbjørg Wassmo, og de fleste av Jo Nesbø sine Harry Hole-bøker.

Men dette igjen går jo på interesser. å diskutere emner som barneoppdragelse, helse, diett, barnehage, politikk, krig, osv, osv krever derimot at man følger litt med i aviser og på nyhetene, ettersom dette er emner som hele tiden endrer status. Da hjelper det fint lite å ha lest 40 krimbøker;)

Poenget ditt er vel at du irriterer deg over de som interesserer seg mest for kjendiser og sladder, og derfor ikke ønsker å bidra/bidrar lite når samtalene dreier over på mer "viktige" ting (i våre øyne ;) ). Så jeg forstår hva du skal frem til (tror jeg), men du har nok lagt det frem litt klønete.

Skrevet

så andre intreserer seg ikke like mye som deg i dette. det er lov.

kansje noen syns britney spears er mer og lese om enn uro i et annet land og. det er alltid uro i et land.

vis folk vil ha tomme bokhyller i stua si så la dem ha det. det er da ikke ditt problem..

Skoleeksempel på den type menneske HI refererer til!

Skrevet

Det verste jeg ser er bokhyller uten bøker. Da er det faktisk bedre å ikke ha bokhylle i det hele tatt. For meg vitner en bokhylle fyllt med bilder og nips om uintelligente og lite reflekterte mennesker.

Skrevet

Jeg er et bokmenneske og mener at de som ikke har oppdaget gleden av å lese går glipp av noe. Bøker gir noe annet enn filmatisering av boken.

Men det er jo mange som mener jeg går glipp av noe som ikke aner hvem diverse realitykjendiser og hotel cæsar-karakterer er.

Hver våre interesser....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...