Gå til innhold

Jeg ser litt undrende på folk som...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... har ingen interesse av å lese bøker, tidsskrifter, aviser, blader osv og KUN får informasjonen via data eller TV. Ser ikke ned på slike folk, men tenker mitt hvis jeg havner på besøk i et hjem der man ikke finner en eneste bok i hyllene.

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du undres over at folk har andre interesser enn deg?Det må jeg si var en navlebeskuende innstilling til livet ;)

Skrevet

Ser ikke ned på slike folk da vi mennesker er forskjellige og har ulike interesser.

Det er ikke alle som har råd til å kjøpe aviser, tidsskrifter etc. hele tiden. Det koster vet du eller har plass til bokhylle. Dessuten så finnes det noe som heter bibliotek der man kan låne bøker. Sånne tilbud er supert for de som ikke har så god råd.

Jeg synes du burde gå inn i deg selv og heller konsentrer deg over ditt hjem istedenfor å gå rundt i andres hjem å vurdere hva som er riktig og ikke.

Skrevet

Du undres over at folk har andre interesser enn deg?Det må jeg si var en navlebeskuende innstilling til livet ;)

Jeg undres over folk som ikke har lest en eneste bok siden videregående/ungdomsskolen, og som synes VG, PS3 og Hotel Cæsar er nok som åndelig føde. Har ingenting med interesser å gjøre, men at voksne folk ikke er interessert i å holde kunnskap og hjernen ved like.

Skrevet

Tja, jeg er nok en slik en. Og jeg er fullt oppegående altså!

Hos oss er det lite bøker foruten barnebøker. Minst 10 år siden jeg leste en bok. Og da en sann historie bok, det eneste som er interessant.

Jeg synes det er utrolig kjedelig å lese, da jeg blir trøtt med en gang jeg prøver å lese en bok:P Selv barnebøker.

Jeg har andre hobbyer jeg verdsetter mer.

Skrevet

Jeg er et bokmenneske. Jeg mangler ikke bøker, jeg mangler hylleplass, men også jeg vet at man finner mye vettugt både på tv og nettet. Ikke alt på TV er "Hotell Cæsar", og ikke alt på nettet er DiB. En avisartikkel er ikke mindre opplysende om den leses på aftenposten.no, og en bok er like god som E-bok.

Når det er sagt, så foretrekker jeg absolutt papirutgavene, men ser ikke ned på noen som ikke har de samme preferansene.

Skrevet

Ser ikke ned på slike folk da vi mennesker er forskjellige og har ulike interesser.

Det er ikke alle som har råd til å kjøpe aviser, tidsskrifter etc. hele tiden. Det koster vet du eller har plass til bokhylle. Dessuten så finnes det noe som heter bibliotek der man kan låne bøker. Sånne tilbud er supert for de som ikke har så god råd.

Jeg synes du burde gå inn i deg selv og heller konsentrer deg over ditt hjem istedenfor å gå rundt i andres hjem å vurdere hva som er riktig og ikke.

Altså, nå snakker jeg om folk som aldri bruker bibliotek eller låner bøker. Ikke noe med å ha god eller dårlig råd å gjøre.

HI

Skrevet

Jeg er litt enig. Det vil si at jeg har både venner og familie som ikke leser bøker men som jeg likevel er utrolig glad i.

Men mennesker som leser bøker er mer interessante og nå som jeg er på utkikk etter en mann er det egenlig et kriterium at han er noe belest;)

Skrevet

Tja.. Da hadde du sett undrende på meg, for alle våre bøker står i hyller i loftstua der de som er på besøk som regel ikke er innom. Har ingen bøker fremme der vi har gjester. Men jeg leser for det :)

Informasjon fra dataen kan jo være nøyaktig den samme som fra aviser og tidsskrifter da, det aller meste ligger på på nettet også, særlig om man kjøper abonnement til onlineutgaver av tidsskrifter. Også har man også elektroniske bøker. Søstern min leser masse, men har alt elektronisk.

Så det at du ikke ser at noen leser bøker, tidsskrifter, aviser osv. betyr ikke at de ikke leser fornuftige ting likevel.

Skrevet

Jeg undres over folk som ikke har lest en eneste bok siden videregående/ungdomsskolen, og som synes VG, PS3 og Hotel Cæsar er nok som åndelig føde. Har ingenting med interesser å gjøre, men at voksne folk ikke er interessert i å holde kunnskap og hjernen ved like.

Er du HI? For det du skriver her er ikke det samme som det som står i hovedinnlegget.

Skrevet

Jeg er et bokmenneske. Jeg mangler ikke bøker, jeg mangler hylleplass, men også jeg vet at man finner mye vettugt både på tv og nettet. Ikke alt på TV er "Hotell Cæsar", og ikke alt på nettet er DiB. En avisartikkel er ikke mindre opplysende om den leses på aftenposten.no, og en bok er like god som E-bok.

Når det er sagt, så foretrekker jeg absolutt papirutgavene, men ser ikke ned på noen som ikke har de samme preferansene.

Ja, jeg er klar over at man finner mye vettugt både på TV og nett. Men når hver samtale begynner med hvilken ny PS3-spill som har kommet, "det står i Se og Hør at...", så blir man litt matt...

HI

Skrevet

Jeg har perioder hvir jeg leser bøker og perioder hvor jeg prioriterer blader. Kommer an på hvor stressende hverdagen er.

Men jeg kjenner flere som leser, men ikke har bokhyller stående fremme, men f.eks på soverommet eller andre steder besøker ikke pleier å gå. Så at du ikke ser bøkene betyr ikke at de ikke er der. Vi har dem f.eks i andre etg.

Har en søster med dysleksi, som leser veldig lite bøker. Det er mye tyngre for henne å sette seg ned med en bok. Men synes ikke man skal dømme andre av den grunn. Hun er ikke åpen om sin dysleksi, så mange som ikke vet om det.

Skrevet

Jeg kan i perioder lese mange bøker. Ikke mange bøker i bokhyllen likevel, for det meste er lånt på bibliotek. Har heller lite med økonomi å gjøre, men synes det er lite poeng i å kjøpe alle bøkene når jeg kan låne de gratis, på bibliotek som er betalt av våre skattepenger.

Mannen min har ikke lest ei bok på mange år. Det meste som leses leses på nett. Ikke en gang på studier leste han ei bok fra perm til perm. Likevel har han femårig universitetsudanning som sivilingeniør, og har god allennkunnskap og god jobb. Han er smartere enn meg. Så har ikke så mye med intelligens å gjøre heller. Ikke hos oss iallfall.

Skrevet

... har ingen interesse av å lese bøker, tidsskrifter, aviser, blader osv og KUN får informasjonen via data eller TV. Ser ikke ned på slike folk, men tenker mitt hvis jeg havner på besøk i et hjem der man ikke finner en eneste bok i hyllene.

Noen synspunkter?

Kan det hende at de har bøkene andre steder enn i stuen tro....? Hm...;-)

Skrevet

Jeg må si meg litt enig med HI. Jeg undres over personer som ikke er kiledekritiske i det hele tatt og glatt sluker det som står på vg og i se og hør som fakta. Og når de i tillegg ikke har lest en eneste bok siden vgs så er det litt merkelig syns jeg. Når den eneste lektyren er moteblader eller vg så er tenker jeg at man kanskje er... litt for lite intr i verden.

Og jeg tror dere alle forstår at HI ikke mener de som ikke har bøkene fremme, men de som faktisk ikke leser!

Skrevet

Noen synspunkter?

Kan det hende at de har bøkene andre steder enn i stuen tro....? Hm...;-)

For øvrig trenger ikke opplaina bøker i stuereolen bety at folk faktisk leser dem.....Noen vil kanskje imponere, eller har dem der som pynt?

Skrevet

Vi har svært bøker i bokhylla i stua, men bilder av ungen og planter.

Og jeg har ikke lest en bok på ganske så lang tid.

Likevel er jeg en bokorm av rang, og har lest en masse bøker oppigjennom. Jeg har bare ikke tid eller ork lenger.

Likevel er Hotell Cæsar og annet fjas så langt ifra mine interesser som det er mulig å komme. Og jeg leser heller Illustrert Vitenskap enn Se & Hør.

Så alt er ikke slik det ser ut utenfra- eller, bokhylla mi forteller deg svært lite om mine hobbyer og interesser. Sånn utenom det at jeg blant annet digger Tolkien, Harry Potter og hundedressur! :)

Skrevet

*Vi har svært LITE bæker i bokhylla*

Skrevet

Å herregud, jeg gir opp! ;)

Skrevet

Jeg må si meg litt enig med HI. Jeg undres over personer som ikke er kiledekritiske i det hele tatt og glatt sluker det som står på vg og i se og hør som fakta. Og når de i tillegg ikke har lest en eneste bok siden vgs så er det litt merkelig syns jeg. Når den eneste lektyren er moteblader eller vg så er tenker jeg at man kanskje er... litt for lite intr i verden.

Og jeg tror dere alle forstår at HI ikke mener de som ikke har bøkene fremme, men de som faktisk ikke leser!

Men selv om HI ikke ser bøker i det rommet hun oppholder seg i under besøket sitt, så er det ikke ensbetydende med at vertskapet ikke leser bøker! Hvor trangsynt går det an å bli?

Skrevet

Akkurat det jeg ville frem til, ser nå at jeg formulerte meg noe dårlig i hovedinnlegget. Litt kjedelig når man diskuterer med folk og fremmer et standpunkt, for så å høre at neida, de er ikke enige fordi det stod i VG eller Se og Hør at det ikke var slik... Har et par kompiser som mener at TV-spill gjør samme nytte som bøker og annet lesestoff i forhold til utvikling av hjernen :P

HI

Skrevet

Men selv om HI ikke ser bøker i det rommet hun oppholder seg i under besøket sitt, så er det ikke ensbetydende med at vertskapet ikke leser bøker! Hvor trangsynt går det an å bli?

Jeg tok det kun som eksempel. Ikke at jeg tror at folk som ikke har bokhyller med bøker i, ikke er beleste eller låner bøker på biblioteket. Men tro meg, enkelte ganger kan man faktisk merke ut fra samtalen om et menneske er belest eller ikke. Hvis man underbygger alle sine påstander med "jeg har hørt et sted at", "det står i et (navn på sladreblad) at", så tyder det jo på at folk ikke er så opptatte av kildesøk og kunnskap...

Skrevet

Men HI formulerte seg bare litt dårlig. Hun går da ikke rundt og bare observerer rommene der hun er på besøk, jeg antar at hun også prater med de som bor der. Og dermed vet at de ikke har bøkene skjult andre steder.

Og naturligvis mener ikke HI dere som leser feks Illustrert Vitenskap, men de som bare leser "fordummende" medier og syns de får vite veldig mye klokt av det.

Seriøst, hvor vanskelig var det å forstå dette? Tydeligvis veldig. Jeg blir helt sjokkert over svarene her som skal kverulere med at de faktisk har bøkene i kjelleren, loftet, kottet eller andre steder. Er det ikke helt åpenbart at HI ikke mener dere?

Skrevet

Men HI formulerte seg bare litt dårlig. Hun går da ikke rundt og bare observerer rommene der hun er på besøk, jeg antar at hun også prater med de som bor der. Og dermed vet at de ikke har bøkene skjult andre steder.

Og naturligvis mener ikke HI dere som leser feks Illustrert Vitenskap, men de som bare leser "fordummende" medier og syns de får vite veldig mye klokt av det.

Seriøst, hvor vanskelig var det å forstå dette? Tydeligvis veldig. Jeg blir helt sjokkert over svarene her som skal kverulere med at de faktisk har bøkene i kjelleren, loftet, kottet eller andre steder. Er det ikke helt åpenbart at HI ikke mener dere?

Jeg tror det er standard reaksjon på DiB at de som av en eller annen grunn føler seg truffet av et innlegg (selv om de innerst inne vet at det ikke er plantet på dem), går i forsvarsposisjon med en gang.

Gjest thricane
Skrevet

Dette kan du helt sikkert finne en bok om, slik at du kan slippe å undre men heller forstå. ;-)

Kan godt være de også stiller seg ganske undrende til ditt behov for å ha alt i papir i stedet for å følge med på utviklingen om dagen. Kan spare noen trær på det vet du....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...