Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 syns dere det funket? var det smertelindrene? eller ble det brukt bare for å flytte fokuse over på annet enn smertene? ble du dårlig av det? takk for alle som gidder å svare..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Jeg syns ikke at det funket i det hele tatt. Ble ikke dårlig av det, og klarte heller ikke å flytte fokuset bort fra smerten.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Brukte det i 20 min med andre ungen. Ble ganske kvalm, men ja lyden av pusten min gjorde at jeg klarte å konsentrere med i den siste sluttspurten. Ellers brukte jeg ikke noen annen kjemisk smertelindring, men med første brukte jeg varme risposer og dusjen og kan virkelig anbefale det.
Tina-30 Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Jeg hadde ikke overlevd uten for å si det sånn:) skulle innhallere når riene begynte og det tok vekk smerte-toppene hele tiden.Lå med gass i 30 timer,ble ikke dårlig av det bare litt hes dagen etter.Nå skal alle sykehus slutte med gass..
Matrosen og Meg:) Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Jeg brukte lystgass, det hjalp veldig mye for meg, og ble ikke kvalm eller dårlig på noen annen måte. En annen ting jeg følte den hjalp veldig på var pusten. Før jeg fikk den, så ble det mye pesing og syting. Når jeg fikk den klarte jeg liksom å puste bedre og jobbe med gjennom riene mye bedre. Ble veldig tørst da, så husk å ha med noe å drikke:)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 Synes det var helt fantastisk.. hadde aldri klart fødselen uten. Ble ikke dårlig, bare litt svimmel men det gjorde meg ingenting. Mannen min og jordmor ble imidlertid veldig dårlige fordi det var noe feil med utsuget.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Funket ikke på smertene her, jeg følte meg bare fryktelig fyllesyk. Så jeg orka ikke bruke det mer enn en kort tid. Men måten man må puste i lystgassmaska på, er "riktig" måte å puste på, så det hjalp meg å få inn "teknikken" på det, slik at jeg fikk til å puste på den måten uten maske også.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 Jeg hadde ikke overlevd uten for å si det sånn:) skulle innhallere når riene begynte og det tok vekk smerte-toppene hele tiden.Lå med gass i 30 timer,ble ikke dårlig av det bare litt hes dagen etter.Nå skal alle sykehus slutte med gass.. Nei, alle sykehus skal ikke slutte med gass. De må ha et spesielt anlegg for å få ha gassen. Bl.a trondheim har fått dette. Jeg hadde ikke overlevd uten, seriøst!! Bare det å holde i masken, å klipe hart i den, mens jeg kunne "ruse" meg bort i fra de værste riene gjorde susen
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2012 #9 Skrevet 5. mars 2012 slutte med gass? jeg snakket med jordmor om gass på sist kontroll, å da sa hun ingen ting om det... for jeg vil prøve gass neste gang jeg føder.
pip pip Skrevet 5. mars 2012 #10 Skrevet 5. mars 2012 jeg ble dårlig og uvel av den. Husker jeg sto lent over sengen og pustet inn lystgass, ble veldig svimmel av den. Men har hørt av andre at det hjelper mye. Som sagt over her og. Du må bare prve den sev og se om det er noe for deg
SmellyCat Skrevet 5. mars 2012 #11 Skrevet 5. mars 2012 Jeg syntes ikke det fungerte til noe som helst, men ble ikke kvalm heller. Merka såvidt at jeg ble litt "lett" i hodet, men de forbannede smertene var jo like ille! Sa takk for at jeg fikk prøve til jm, og ba henne bestille epidural. DEN funka
Tigerpote Skrevet 5. mars 2012 #12 Skrevet 5. mars 2012 Jeg ble helt avhengig av lystgassen:) Hadde den hele fødselen igjennom, i 8 timer. Ble ikke dårlig av den nei, men merket hvor full jeg var innimellom slaga. Da epiduralen endelig virket hadde jeg en liten pause fordi jm mente at jeg da ikke trengte den mer, men da kom jo de andre riene for fullt, de som går nederst mot underlivet, så da fikk jeg lystgassen fort tilbake for å si det sånn. Skal ha det denne gangen også! Om det fjernet smerter vet jeg ikke, men det var deilig å puste inn den berusende gassen og konsentrere meg om å puste riktig med den.
AngryBird Skrevet 5. mars 2012 #13 Skrevet 5. mars 2012 Synd de skal slutte for jeg synes det var fantastisk den korte tiden jeg brukte den. Ting gikk egentlgi ganske fort unna s jeg glemte helt gassen når det var som vondest, men brukte den en stund akkurat i starten på pressriene. Den måten det fungerte for meg var at jeg fikk slappa helt av litt før den tyngste jobben startet. Føltes som å være helt døddrukken og der og da var det fantastisk Gikk veldig fort ut av kroppe igjen da, men..
Light of my life Skrevet 5. mars 2012 #14 Skrevet 5. mars 2012 Hadde ikke klart meg uten. Hjalp i mange timer før det ble så jævelig at jeg måtte ha epidural. Orker ikke tenke på en eventuell neste gang uten...
uhhuhher Skrevet 5. mars 2012 #15 Skrevet 5. mars 2012 Jeg vet ærlig talt ikke om det tok vekk smerte, men det var til stor hjelp likevel. Det var noe å konsentrere seg om og det regulerte pustingen. Hold meg litt fast i maska, for å si det sånn. :-) Fikk etterpå beskjed om at jeg hadde pustet svært bra og at det hadde vært bra for barnet, og jeg tenker at lystgassen hjalp meg mye med dette. Håper jeg kan bruke det en eventuell neste gang.
moota m storebror&lillebror Skrevet 5. mars 2012 #16 Skrevet 5. mars 2012 Jeg hadde lystgass begge gangene og synes det tok toppen av riene. Det virket godt på meg. Jeg brukte lystgass før og etter jeg fikk epidural. Jeg ble ikke dårlig så vidt jeg vet. Men med storesøster hadde de glemt å sette på avsuget i starten så samboeren hadde veldig hodeverk. Jeg hadde litt hodeverk også, men mitt fokus var på andre ting og andre mye verre smerter
LilleBille:') Skrevet 5. mars 2012 #17 Skrevet 5. mars 2012 Det tok ikke bort 1 % av smertene mine engang Jeg ble kvalm og kastet opp. Følte meg ubehagelig rusa.. Men ser jo her inne at det er veldig forskjellig
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 5. mars 2012 #18 Skrevet 5. mars 2012 Jeg brukte det på de siste to og ja, det fungerte til en viss grad. Det tok toppen av riesmertene Det fikk meg til å puste skikkelig, ellers har jeg det med å hyperventilere under rier Jeg ble kvalm kun hvis jeg dro inn skikkelig, men jeg lærte meg fort når jeg måtte stoppe for å ikke bli dårlig så da fungerte det perfekt!
lioness* Skrevet 5. mars 2012 #19 Skrevet 5. mars 2012 Hadde lystgass da jeg fødte, og syntes den ga litt smertelindring en kort stund, da jeg følte meg som etter fem glass med rødvin. Men deretter ble det en nyttig rekvisitt jeg kunne klamre meg til under riene. Det jeg faktisk hadde stor nytte av var oksygenen som blandes med lystgassen, det hjalp meg å puste dypt og godt og med lange drag.
30kg opp, 2,5kg baby ut.. Skrevet 5. mars 2012 #20 Skrevet 5. mars 2012 Brukte den til å hyle i, hjalp veldig:D
Gjest Miryks Skrevet 5. mars 2012 #21 Skrevet 5. mars 2012 Under min første fødsel hadde jeg ei svensk jordmor med en fantastisk irriterende dialekt som jeg ikke forstod bæret av. Kommunikasjonen var dårlig, så hun klarte ikke forklare meg hvordan lystgassen skulle brukes. Hun ropte plutselig bare "NU, NU!!!!" og vifta med ene armen. Hjalp ingenting. Kort fødsel, heldigvis, som var over på 5 timer. Andre fødsel var rene himmelen. Jordmor hjalp meg de første fire riene, sa når jeg skulle puste inn og etterhvert fikk jeg timet dette selv. Jeg ble ikke kvalm som første gang heller. Tviholdt sånn på maska at sambo måtte ta den bort fra ansiktet mitt når rien var over (o: Den svimmelheten jeg fikk var herlig, for riene var så ufattelig sterke. Gikk fra 3 cm til full åpning på under en time. Så.. Hurra for lystgass
Ikkesåallerværst Skrevet 5. mars 2012 #22 Skrevet 5. mars 2012 syns dere det funket? var det smertelindrene? eller ble det brukt bare for å flytte fokuse over på annet enn smertene? ble du dårlig av det? takk for alle som gidder å svare.. Nei, jeg syns ikke det funket. Heller ikke til å konsentrere meg om noe annet eller puste. Men mannen min mente det funket, fordi jeg ble roligere. Altså, jeg ble rusa og mindre i stand til å vise kropslig at jeg hadde vondt.. Jeg ble vel ikke dårlig, men jeg syns lukta var ekkel og fikk følelsen av å ikke kunne trekke pusten ordentlig. Fikk tunnelsyn og følte meg groggy. Jeg prøvde legge vekk maska, men mannen min trodde jeg mistet den, og "hjalp" meg med å holde den for munnen.. Så jeg ble ikke kvitt den, for jeg hadde så vondt at jeg ikke klarte prate, og skjønte vel ikke helt hvorfor den maska aldri forsvant..?
Sjokoladebanan Skrevet 5. mars 2012 #23 Skrevet 5. mars 2012 Jeg brukte lystgss under fødselen, men ble hverken ruset eller kvalm av den. Den tok muligens toppen av smertene, men for meg var det å få fokuset på noe annet som var mest utslagsgivende. Det skal sies at på slutten da riene ble så kraftige, var jeg helt utslitt av pustinga i og med jeg pustet dypere, raskere og oftere etterhvert som smertegraden økte. Til slutt føltes det ut som om jeg skulle kveles.Hadde ikke mere pust igjen. Men da hadde jeg pustet nesten nonstop i den masken i flere timer
prins2010&prinsesse2012 Skrevet 5. mars 2012 #24 Skrevet 5. mars 2012 jeg ble rett og slett bare dårlig og kastet opp av den, men mulig jeg ville gjort det uansett.. epiduralen etterpå var bedre
Guttaboys Skrevet 5. mars 2012 #25 Skrevet 5. mars 2012 Jeg brukte lystgass gjennom begge fødslene mine, hele veien. Jeg elsket den, og hadde ikke klart meg uten! Jeg spøy gjennom hele første fødsel, men det gjorde jeg under riene hjemme også, så det var ikke bare lystgassen sin feil! Men jeg ble litt kvalm av den hvis jeg økte gassen, og senket oksygenet. Dette styrte jeg selv. Andre gang kastet jeg bare opp én gang. Gassen hjalp på smertene til et visst punkt. Etter det var den bare noe å holde på med under smertene. Hadde ikke klart meg uten da heller! Var nok litt psykisk også! Ba om epidural med en gang jeg hadde åpning nok, noe jeg planla på forhånd. Brukte lystgassen likevel, da epiduralen ikke tok alle smertene... Ikke alle sykehus har kuttet ut lystgass. Ullevål og riksen har det ikke lenger. Heller ikke Kongsvinger, så vidt jeg vet. Jeg fødte på ahus, og de har ingen planer om å kutte den ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå