Gå til innhold

"Du burde tenke på pottetrening snart"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er 3.5 år, hun tisser på do til tider..men bruker bleie når hun skal bæsje..hun har hard bæsj og er veldig redd doen..rett og slett sykt doskrekk. Er veldig lei av å skifte bæsje bleier på henne, og hun er flau selv..men hva kan man gjøre. tvinge dem?? og hun er 3.5 år, din jente er 22mnd. ta det helt easy, mange barn er ikke bleietørre før de er 3-3.5 år!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er mer enn normal, vi har en gutt på snart tre som går i bleier.

Tenker ikke stresse ham opp med dette og skape negative følelser om dette for å imponere andre :-)

Smartest å slutte med bleier sånn på vår sommer, så vi venter til akkurat da, og i fjor var han ikke klar for dette - helt greit.

Har ingenting å si om de slutter når de er to eller tre eller når det nå enn er, så lenge det er innen normalsjiktet tenker jeg, slik at de ikke blir utenfor i vennegjengen. Føler at det er veldig mye prestisje mødre imellom på dette - og det tenker jeg ikke å bli med på! Her går det i barnas tempo, ikke mitt.

Skrevet

Ferier? Det er sommerferien det da. Her jobbes det året rundt ellers. Hvem andre enn lærere har ferie året rundt?

Skrevet

Eldste her slutta med bleie da hun var 3. Hadde et uhell, det var tydeligvis såpass ekkelt at hun ikke gjorde det mer ;)

Yngste slutta rundt 3 års alder, men fortsatte med nattbleie lenge. Hadde en del uhell på dagtid. Helt frem til skolestart faktisk.

Det hadde svært lite med latskap å gjøre.

Skrevet

gutten vår var 3,5 år når han sluttet med bleier.

han gikk på do fra han var 2 år, men ikke helt klar for og gå uten bleie.

jenta vår er nå 1.5 år og driver med potte trening i barnehagen og litt hjemme. presser henne ikke, lar henne få den tiden hun vil ha.

jenta vår sliter med bleie utslett og derfor vi lar henne prøve potte så tidlig.

ikke press barnet til før barnet selv er klar. det er bare dumt.

syns barnet skal ha muligheten med og ha potta der, men ikke noe tvang.

her når jenta vår går av seg brukt bleie så går hun litt uten, og setter seg på potte innimellom,. ikke alltid. hun syns det nå er moro og sitte der, var hyl og skrik når vi startet.

ikke press barnet. la barnet ha mulighet til og prøve potte vis ungen selv vil. la ungen f.eks gå litt naken før bading, og etter kansje potte er moro da.

i barnehagen til unga er det flere på 4 år og nesten 5 som enda ikke er ferdig med bleier. utrolig kjipt, men er man ikke klar så er man ikke klar.

barnehagen hadde ikke tro på vår gutt som er 3.5 når han sluttet.

vi og gutten vår gjorde en avtale om at nå er han stor gutt og kan gå med truse. og går han på do så skal vi ta en tur i leke butikken og kjøpe siste båten han mangler i kaptein sabeltann lekeserien. dette avtalte vi på julaften når han var lei seg for han hadde ikke fått den ene båten.

hatt noen få uhell, men han er veldig flink,

Jeg uenig med deg. Det er IKKE greit at en normal 4 eller 5åring forsatt bruker bleie på dagtid! En 4 eller 5åring som er frisk har en kropp som forteller dem når de skal på do. Det er bare foreldrene sin latskap som hindrer dem å gå på do! Det handler ikke om å være klar, men at barna får bestemme litt vel mye fordi mamma og pappa ikke gidder å følge opp! Kan skjønne at noen er fylt 3før de begynner å gå på do, men 4år!

Skrevet

Ferier? Det er sommerferien det da. Her jobbes det året rundt ellers. Hvem andre enn lærere har ferie året rundt?

De fleste har jo fri litt i forbindelse med jul og påske. I påsken har f.eks lærere bare fri 2,5 dag mer enn "alle andre", for alle med vanlige 8-16 jobber har fra halve onsdagen, skjærtorsdag osv, så der er noen dager. Og de fleste kan også velge selv om de vil ta ut alle 5 ukene om sommeren, eller pre dem litt utover slik at de f.eks får en uke fri når det er vinterferie, i julen el.

Skrevet

Vil bare poengtere at norge er et av de landene i verden der barn bruker bleier lengst, og at for 20år siden var barn i gjenomsnitt tørre 1år tidligere enn i dag. Tror dere norske barn i dag har dåligere blærekontroll enn for 20år siden? Eller at barn de fleste andre steder har bedre blærej\kontroll og blir tidligere klar en norske barn?

Norske barn slutter faktisk seinere med bleier, grunnet at bleierne er billige og gode. Et kaldt klima som igjen fører til mye klær og vanskelig å slutte om vinteren. Yrkesaktive foreldre som ikke har tid/prioriterer at barna skal slutte med bleier.

Blir litt oppgitt over "ikke klar" argumentet som alle kommer med i denne diskusjonen. Ja et svært lite anntall barn er nok ikke klar i 2års alderen, men de aller fleste klarere dette, men det krever at foreldrene jobber målrettet over noe tid med bleieslutten.

Skrevet

De fleste har jo fri litt i forbindelse med jul og påske. I påsken har f.eks lærere bare fri 2,5 dag mer enn "alle andre", for alle med vanlige 8-16 jobber har fra halve onsdagen, skjærtorsdag osv, så der er noen dager. Og de fleste kan også velge selv om de vil ta ut alle 5 ukene om sommeren, eller pre dem litt utover slik at de f.eks får en uke fri når det er vinterferie, i julen el.

Mange som jobber turnus vettu, da er det ikke snakk om halve dager, men der vi jobber både julaften, juledag, påskedag osv.

Skrevet

Mange som jobber turnus vettu, da er det ikke snakk om halve dager, men der vi jobber både julaften, juledag, påskedag osv.

Og nei, vi kan ikke ta ut ferie i julen, påska etc. Det er ikke lov.

Skrevet

Ta det i ungens tempo, ikke etter hva andre mener er rett ;) Fjern potta til sommeren, la ungen slippe å forholde seg til den til det er sommer og varmt, innfør forsøk på potte/do etter slikt som nattsøvn og andre faste aktiviteter, om ungen ikke vil, ikke vil gjøre noe, så se det som greit, og sett bort igjen potta :)

Det er ikke noe å stresse med dette, her sluttet elste når han var ca 17 mnd, men så var han veeeldig opptatt av å skulle gå på do som voksene, og var lei av bleie, når han var 17 mnd dro han fint frem potta selv og satte seg, men vi fjernet ikke bleia helt på dag før han var 20 mnd, nattbleia forsvant vel uka før han ble 2 år. Lillesøster er nå 2,5 år, og bruker både dag og natt bleier, går på doen på morgenen, før hun skal ut å leke og til kvelds stellet, men ellers trives hun best med bleia, og det er helt ok for oss. Hun harda ikke vist noe interesse av do/potte før nå i januar, da spurte hun etter potta :)

Skrevet

Du la merke til at jeg skrev 8-16 jobber...? Vet at mange jobber turnus også, men da har man gjerne andre løsninger som gjør at man har mer fri i perioder. Man skal jo ikke jobbe flere dager/timer i året totalt enn andre arbeidstakere selv om man jobber turnus. Har flere i familien som jobber turnus, og de har ordninger med avspasering, eller friperioder på noen dager med ingen vakter.

Skrevet

Men jeg må innrømme at jeg lurer litt på hva grunnen er når barn over 3,5 år fortsatt bruker bleie og er innom tanken på latskap hos foreldre, for det er virkelig veldig sent å slutte etter barnet er 3,5 år. En 2 åring i bleie derimot er helt normalt!

Gutten min er snart fire og bruker bleie og jeg blir Så oppgitt av slike utsagn og holdninger. Vi har prøvd ALT. Bhg har stresset oss, hs har stresset og omverdenen har stresset oss. Prøvde først myke metoder som belønningssystem med klistremerker o.l, roste hver gang han gjorde noe i potta/do, pushet litt når han viste interesse osv... Han tisset ofte på do fra han var to år men NEKTET å slutte med bleie. Tilslutt når han var ca 3år og 3mnd og vi hadde ferie tok vi av han bleia og fortalte at nå var det slutt. Gutten reagerte da med å slutte å bæsje fullstendig. Han fikk en alvorlig forstoppelse og vi måtte tilslutt på sykehus for å få ut avføringen (og da hadde vi såklart latt han få tilbake bleia for lenge siden)

Han var rett og slett ikke klar, men pga alle som mente at det var kun pga latskap fra vår siden pushet vi han for tidlig. Og som jeg angrer på det. Han sliter fortsatt med ettervirkninger av forstoppelsen, måtte gå på diett et halvt år for at tarmene skulle komme seg igjen...

Skrevet

Du la merke til at jeg skrev 8-16 jobber...? Vet at mange jobber turnus også, men da har man gjerne andre løsninger som gjør at man har mer fri i perioder. Man skal jo ikke jobbe flere dager/timer i året totalt enn andre arbeidstakere selv om man jobber turnus. Har flere i familien som jobber turnus, og de har ordninger med avspasering, eller friperioder på noen dager med ingen vakter.

Nei, slik er det ikke i helsevesenet gitt. Fridager ja, lengre friperioder nei.

Skrevet

Men jeg må innrømme at jeg lurer litt på hva grunnen er når barn over 3,5 år fortsatt bruker bleie og er innom tanken på latskap hos foreldre, for det er virkelig veldig sent å slutte etter barnet er 3,5 år. En 2 åring i bleie derimot er helt normalt!

Gutten min er snart fire og bruker bleie og jeg blir Så oppgitt av slike utsagn og holdninger. Vi har prøvd ALT. Bhg har stresset oss, hs har stresset og omverdenen har stresset oss. Prøvde først myke metoder som belønningssystem med klistremerker o.l, roste hver gang han gjorde noe i potta/do, pushet litt når han viste interesse osv... Han tisset ofte på do fra han var to år men NEKTET å slutte med bleie. Tilslutt når han var ca 3år og 3mnd og vi hadde ferie tok vi av han bleia og fortalte at nå var det slutt. Gutten reagerte da med å slutte å bæsje fullstendig. Han fikk en alvorlig forstoppelse og vi måtte tilslutt på sykehus for å få ut avføringen (og da hadde vi såklart latt han få tilbake bleia for lenge siden)

Han var rett og slett ikke klar, men pga alle som mente at det var kun pga latskap fra vår siden pushet vi han for tidlig. Og som jeg angrer på det. Han sliter fortsatt med ettervirkninger av forstoppelsen, måtte gå på diett et halvt år for at tarmene skulle komme seg igjen...

Noe i slutte metoden deres har tydligvis ikke fungert. Men hvor lenge vil du vente på at han blir "klar" da?

Har opplevd et barn (helt friskt) som rett og slett nektet å slutte med bleie fordi han synst det var ekkelt å gå på do. Mye mer behagelig å la de voksne skifte. Han sluttet ikke før han ble mobbet på skolen på grunn av dette. Foreldrene så selfølgelig ikke problemet, for gutten var jo ikke klar. Jeg var utrolig vanskelig som ikke ville skifte belie på 6åringen når han var på besøk her, men ba han gå hjem å bli skiftet på....noe spesielt.

Skrevet

Noe i slutte metoden deres har tydligvis ikke fungert. Men hvor lenge vil du vente på at han blir "klar" da?

Har opplevd et barn (helt friskt) som rett og slett nektet å slutte med bleie fordi han synst det var ekkelt å gå på do. Mye mer behagelig å la de voksne skifte. Han sluttet ikke før han ble mobbet på skolen på grunn av dette. Foreldrene så selfølgelig ikke problemet, for gutten var jo ikke klar. Jeg var utrolig vanskelig som ikke ville skifte belie på 6åringen når han var på besøk her, men ba han gå hjem å bli skiftet på....noe spesielt.

Vi er på vei til å slutte nå. Han har tatt intitaiv til det selv og bruker bare bleie i bhg fortsatt. I helgene går det fint med underbukse. Så regner med at vi klarer å slutte helt til påske. Så gikk fint å vente til han var klar :)

Skrevet

hehehehe.. jeg må bare le av dere som tydeligvis tror dere har oppskriften på dette :)

Latskap? Joda, når eldste sluttet innen normalen, men yngste bare ikke klarer det, så er det så klart latskap hos foreldrene som er årsaken. Noe annet et jo helt utenkelig, er det ikke?

Har dere tenkt over hva gjennomsnitt er, og hva det betyr? Det betyr faktisk ikke at alle har samme sluttdato, men at noen er før og noen etter. Og det er ikke engang sikkert noen er akkurat på gjennomsnittet ;)

Jeg har fatisk en snart 12-åring, som fortsatt bruker bleie om natten. Dagtid går helt fint, men i søvnen skjer det meste. Er det også latskap? Er angst for å bli sett av andre barn på do i barnehagen det samme som foreldres latskap? Her ble blei brukt på dagtid helt til barnet var 5 år. Og da hadde vi jobbet med problemet i over 1 år, daglig og intenst.

Ja, mitt barn er friskt ellers, men akkurat dette er ikke som det skal være. Og faktisk er det ikke uvanlig heller. Selv om det ser ut til at de fleste sniper her inne tror at da må det være foreldrenes feil. Hva med ulik modning hos barn? Og hvem av dere som påstår det er latskap, vet alt om hva foreldre til andre barn jobber med uten å fortelle til dere? Jeg forteller ingen om mitt barns problem, så de kan nok tro hva som helst.....

Skrevet

Null stress at hun ikke er tørr enda. Men at barn over 3 år ikke er tørr er kun latskap fra foreldrene og ganske så ekkelt. Her burde foreldrene virkelig gjøre en innsats for å få barnet bleiefri for det er ikke normalt at unger over 3 år fortsatt bruker bleier.

Nei, vet du hva. Det er faktisk ikke latskap.

Når folk har unger som står i bro når man prøver å sette dem på do eller potte. Har mareritt om det, og føler seg virkelig ikke klare for det, da syntes jeg det er tullete å skulle gjøre vondt verre med tvang!

Barnet må få lov til å finne ut av det selv. Vet om flere foreldre som har det slik, og som gjerne ønsker å bli kvitt bleia nå, da barna er godt over 3. Men det funker bare rett og slett ikke.

Hadde det heldigvis litt enklere selv, men han var nærmere tre da han sluttet, han var ikke klar før, og hadde ingen behov for å tvinge han til noe som helst!

Du finner det ikke da litt merkelig at norske barn er så mye mer vanskelig på dette området enn andre barn i verden? Norske barn er de tregeste med å slutte med bleie, og jeg tror ikke det har noe med barna å gjøre, men at norske foreldre ikke gidder.

Klart det kan ha en sammenheng med at bleier i Norge ikke koster så mye, men det er fortsatt latskap når alle andre foreldre i verden evner å få ungene sine til å slutte med bleier.

Mange barn kunne sikkert sluttet med bleie tidligere dersom foreldre virkelig sto på. Så kan du spørre deg hva er vitsen? Hvorfor er det så viktig å slutte med bleie et halvt år tidligere? Tror du barna blir mer oppegående, bedre voksne? jeg har vært heldig med min første som var veldig klar selv og det passet bra med at det var sommer. Han sluttet tidlig.

Nummer to er fortsatt for liten, og om han ikke er klar for å slutte før senere så kommer jeg ikke til å stresse dette. Om han er 3, 5 før han slutter så kommer han til å utvikle seg like fint som alle andre:) Saken er at jeg ikke ser problemet med at andres barn bruker bleier når de er over 3 år.

Skrevet

Vent til det blir sommer og dere har litt bedre tid. Mindre klær og varmere i været. Ta henne med i butikken slik at hun kan velge ut trusene hun vil ha selv, da er det ofte litt mer stas når hun selv har valgt de ut.

Her i huset ville ingen av ungene øve seg på potta, men når de var 2,5 år og sommer tok vi vekk bleiene og på med truse. Vi var på hytta så vi var nesten bare ute, potta flyttet vi litt med oss siden de ikke klarte å holde seg lenge. Dette fungerte veldig fint, de var veldig flinke med å komme seg på potta. Og det var veldig få uhell den første uka. Begge ville ikke ha bleie på natta heller, og faktisk ingen uhell. Men de gikk på do før de la seg, og jeg tok de med på do når jeg gikk å la meg noen timer etter (hun ene hadde noen uhell, hun rakk ikke å løpe til do på natta så det ble tissing i gangen, derfor jeg vekte de og tok de med på do før jeg la meg. Men gikk ikke lang tid før jeg kunne slutte med det også)

Tror bleieslutten blir mye lenger om en begynner med dette før ungene er klare for det.

Skrevet

Merkelig hvordan det at "alle barn er forskjellige og modnes ulikt" gjelder på alle områder her inne, bortsett fra ved bleieslutt. Da er plutselig unga unormale og foreldrene late om barna ligger noen måneder over gjennomsnittet for bleieslutt ( og hadde ikke noen barn gjort dette, så hadde jo også snittet vært mye tidligere...)

Skulle barnet mitt ha sluttet noe før, så måtte jeg ha brukt tvang, og jeg et ingen fan an å bruke tvang mot små barn, selv om det da tydeligvis gjør meg til lat i andres øyne.

Synes Jesper Juul hadde et fornuftig svar til mor til en 3- åring som fortvilet skrev til ham at jenta enda ikke ville gå på do, enda hvor hardt hun hadde forsøkt å bleieavvenne datteren:

At DU har forventninger til at din datter skal slutte med bleier når hun er 3 år, er ikke din datters ansvar. Dine forventninger er DITT ansvar, ingen andres. Dattera di slutter når hun er klar for det, ikke når du mener hun skal være klar for det.

Et lurt svar mener jeg.

Gutten vår slutta forresten med bleie da han var 3,5 år, bare noen få mnd etter at han hyla hysterisk hvis vi forsøkte å sette ham på do eller potte. Da var HAN klar. Unormale gutten av oss late foreldrene...

Skrevet

Jeg prøvde på bleieslutt i 20 måneders alderen, men jeg måtte gi opp ganske fort. Han var ikke interessert i å prøve på do i det hele tatt!

Jeg prøvde innimellom etter dette uten hell før noen måneder etter at han fylte 3 år. Da sluttet han nesten på dagen. Jeg tror han hadde 2 uhell etter bleieslutt og ikke noe mer enn det. Han ble også tør på natten med en gang. På natten hadde han vel ett uhell etter bleieslutt.

Så min erfaring er ikke at sen bleieslutt= mange uhell.

Skrevet

Du over her som sa at Norge er tregere enn resten av verden. I Canada var det også barn over 3 år som bruker bleie. I Sverige også. Men det er kanskje ikke de landa du mente?

WOW! Du klarte å finne TO land som er like trege som oss. Jeg applauderer deg for det beste er selvsagt å se til de dårlige og ikke etterstrebe å bli like flink som flertallet

Jeg fant de ikke, jeg har bodd der. Og de er vel 2 land som er ganske like Norge når det kommer til svangerskapspermisjon og kvinner i arbeid. Mitt spørsmål var bare hvilke land du tenkte på? Ps jeg vet ikke hvordan det er i Danmark.

Ellers er jeg enig med anonym 19:04. Mange land i verden bruker ikke bleie og snitt for bleieslutt er 3.5 år. Gutter er litt senere enn jenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...