Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #1 Skrevet 4. mars 2012 Å!!!! Det evige pottemaset. Jenta mi er 20 mnd og nÅ hører jeg fra barselgruppen at bÅde den ene og andre gÅr fint pÅ potte/do. Og nÅ har kommentarene begynt Å komme. - Du mÅ ta deg tid til Å trene med henne - Hun bør være tørr i løpet av senest sommeren - Barn som blir sent avvent fÅr flere problemer med uhell Jaha....sÅ da skal jeg presse ungen ned pÅ potte/do, evt teipe henne med gaffateip sÅ hun sitter der??? Hun vil absolutt ikke. Og jeg har prøvd det meste: Potte, do, sitte sammen, synge en sang, leke litt, ha potta med rundt i huset. Joda, potta sitter hun pÅ, men sÅ reiser hun seg og tisser et annet sted. Setter jeg henne pÅ do med doring, sÅ er det full grining Si meg, er alle unger tørre ved 20 mnd eller er det bare her hvor tydeligvis min unge er unormal?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #2 Skrevet 4. mars 2012 Da tar du bort potta en stund nå frem mot sommeren og tar den frem igjen i mai/juni. La henne få en pause. trenger ikke stresse med det. Bare overhøre maset. Jenta de blir også klar for det.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 4. mars 2012 #3 Skrevet 4. mars 2012 Ungen din er ikke unormal Jeg vil heller si at det er unormalt å mase slik som de gjør. Jeg har en datter på 23 måneder. Hun tisser på do, hun har gjort det en stund, men hun er laaaaangt fra å bli tørr og hun bruker fortsatt bleier både på dagtid og på natta. Hun synes det er morsomt å "tisse do", men hun skjønner ikke dette med å holde igjen og med tanke på at det fortsatt er vinter så avvenner jeg henne ikke pga. fare for uvi om hun blir sittende ute i barnehagen med våt truse for hun sier ikke fra når hun vil "tisse do" Stress ned og ta det i det tempoet som passer dere best
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. mars 2012 #4 Skrevet 4. mars 2012 Datteren vår sluttet med bleie like før hun ble 23 mnd, og da opplevde jeg faktisk at bhg så på det som et problem og forklarte at de aldri hadde hatt så små barn som var bleiefrie der før! Det normale i dag er at barn slutter med bleie når de er mellom 2,5 og 3,5 år.
#Ariadne# Skrevet 4. mars 2012 #5 Skrevet 4. mars 2012 Ikke stress det ! Jenta mi var bleiefri da hun bar 23 mnd, ønsket selv å gå på do. Sønnen min var ren mnd før han var 3. Prøvde sommeren før, men da var han ikke klar.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #6 Skrevet 4. mars 2012 Ta det helt med ro! Statestikken er motsatt. I dag bruker over halvparten av alle 3åringer bleie døgnet rundt! Om dette er ok er en annen sak.... Ikke stress, vent til det blir mer vår og sommer med mindre klær så kan du prøve igjen. De fleste klarer å slutte med bleie i 2års alderen, dersom foreldrene legger en god jobb i det. det krever en del av foreldrene, og det er lettere sein vår og sommer når barna har mindre klær på.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #7 Skrevet 4. mars 2012 Ikke stress det ! Jenta mi var bleiefri da hun bar 23 mnd, ønsket selv å gå på do. Sønnen min var ren mnd før han var 3. Prøvde sommeren før, men da var han ikke klar. Hadde ikke giddet å stresse med det. Datteren min var tørr da hun var litt over 2 år. Hadde nok fått henne tørr lenge før om jeg hadde vert flinkere å følgt henne opp. I bhg. er det barn som fortsatt bruker bleie og som nærmer seg 4 år.
Gjest thricane Skrevet 4. mars 2012 #8 Skrevet 4. mars 2012 Tror nok det er langt mer normalt at barn slutter den sommeren de fyller tre år. Det er i hvert fall hva alle vennene mine har gjort, barnehagen sier og helsesøster anbefaler
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 4. mars 2012 #9 Skrevet 4. mars 2012 Hmmmm litt paff jeg.... De fleste svarer jo: Ikke stress, mitt barn sluttet da h*n var 23 mnd..... Synes det er tidlig jeg....!!!!??!! Ihvertfall for å sammenligne med oss... Sønnen vår er 3 år og 2 mnd og bruker fortsatt bleie 24/7. Han tisser på do, og bæsjer på do av og til.. Men han var overhodet ikke klar for bleieslutt forrige sommer (da han var 2,5år.....) Nå merker jeg først at det begynner og modnes, og har dermed tenkt at da går vi inn for det nå når våren og sommeren kommer. Jeg stresser overhodet ikke, og føler jeg merker på gutten min at han nå begynner å bli klar. Men jeg må jo si jeg blir litt i stuss når de fleste av dere skriver at Hi ikke skal stresse, men at deres små sluttet da de var+/-23mnd.... Ble litt stresset av det jeg.... MEN til deg HI: Jeg synes jo ikke du trenger å stresse da Hilsen meg som har en sønn på 38!!!!!!!!!!mnd som fortsatt går med bleie
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #10 Skrevet 4. mars 2012 gutten vår var 3,5 år når han sluttet med bleier. han gikk på do fra han var 2 år, men ikke helt klar for og gå uten bleie. jenta vår er nå 1.5 år og driver med potte trening i barnehagen og litt hjemme. presser henne ikke, lar henne få den tiden hun vil ha. jenta vår sliter med bleie utslett og derfor vi lar henne prøve potte så tidlig. ikke press barnet til før barnet selv er klar. det er bare dumt. syns barnet skal ha muligheten med og ha potta der, men ikke noe tvang. her når jenta vår går av seg brukt bleie så går hun litt uten, og setter seg på potte innimellom,. ikke alltid. hun syns det nå er moro og sitte der, var hyl og skrik når vi startet. ikke press barnet. la barnet ha mulighet til og prøve potte vis ungen selv vil. la ungen f.eks gå litt naken før bading, og etter kansje potte er moro da. i barnehagen til unga er det flere på 4 år og nesten 5 som enda ikke er ferdig med bleier. utrolig kjipt, men er man ikke klar så er man ikke klar. barnehagen hadde ikke tro på vår gutt som er 3.5 når han sluttet. vi og gutten vår gjorde en avtale om at nå er han stor gutt og kan gå med truse. og går han på do så skal vi ta en tur i leke butikken og kjøpe siste båten han mangler i kaptein sabeltann lekeserien. dette avtalte vi på julaften når han var lei seg for han hadde ikke fått den ene båten. hatt noen få uhell, men han er veldig flink,
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #11 Skrevet 4. mars 2012 Null stress at hun ikke er tørr enda. Men at barn over 3 år ikke er tørr er kun latskap fra foreldrene og ganske så ekkelt. Her burde foreldrene virkelig gjøre en innsats for å få barnet bleiefri for det er ikke normalt at unger over 3 år fortsatt bruker bleier.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #12 Skrevet 4. mars 2012 Gutten min var 3,5 år, da sluttet han med både dag og nattbleie, han var klar for det da. Antall uhell etter slutt kan telles på 1 hånd:)
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 4. mars 2012 #13 Skrevet 4. mars 2012 "Null stress at hun ikke er tørr enda. Men at barn over 3 år ikke er tørr er kun latskap fra foreldrene og ganske så ekkelt. Her burde foreldrene virkelig gjøre en innsats for å få barnet bleiefri for det er ikke normalt at unger over 3 år fortsatt bruker bleier." Ha ha morsom du
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #14 Skrevet 4. mars 2012 Hva er så morsomt med det? Unger over 3 år burde fint klare å både tisse og bæsje på do (så lenge alt det fysiske er i orden). #11
Gjøkeredet③ Skrevet 4. mars 2012 #15 Skrevet 4. mars 2012 Null stress at hun ikke er tørr enda. Men at barn over 3 år ikke er tørr er kun latskap fra foreldrene og ganske så ekkelt. Her burde foreldrene virkelig gjøre en innsats for å få barnet bleiefri for det er ikke normalt at unger over 3 år fortsatt bruker bleier. Nei, vet du hva. Det er faktisk ikke latskap. Når folk har unger som står i bro når man prøver å sette dem på do eller potte. Har mareritt om det, og føler seg virkelig ikke klare for det, da syntes jeg det er tullete å skulle gjøre vondt verre med tvang! Barnet må få lov til å finne ut av det selv. Vet om flere foreldre som har det slik, og som gjerne ønsker å bli kvitt bleia nå, da barna er godt over 3. Men det funker bare rett og slett ikke. Hadde det heldigvis litt enklere selv, men han var nærmere tre da han sluttet, han var ikke klar før, og hadde ingen behov for å tvinge han til noe som helst!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #16 Skrevet 4. mars 2012 Null stress at hun ikke er tørr enda. Men at barn over 3 år ikke er tørr er kun latskap fra foreldrene og ganske så ekkelt. Her burde foreldrene virkelig gjøre en innsats for å få barnet bleiefri for det er ikke normalt at unger over 3 år fortsatt bruker bleier. Nei, vet du hva. Det er faktisk ikke latskap. Når folk har unger som står i bro når man prøver å sette dem på do eller potte. Har mareritt om det, og føler seg virkelig ikke klare for det, da syntes jeg det er tullete å skulle gjøre vondt verre med tvang! Barnet må få lov til å finne ut av det selv. Vet om flere foreldre som har det slik, og som gjerne ønsker å bli kvitt bleia nå, da barna er godt over 3. Men det funker bare rett og slett ikke. Hadde det heldigvis litt enklere selv, men han var nærmere tre da han sluttet, han var ikke klar før, og hadde ingen behov for å tvinge han til noe som helst! Du finner det ikke da litt merkelig at norske barn er så mye mer vanskelig på dette området enn andre barn i verden? Norske barn er de tregeste med å slutte med bleie, og jeg tror ikke det har noe med barna å gjøre, men at norske foreldre ikke gidder. Klart det kan ha en sammenheng med at bleier i Norge ikke koster så mye, men det er fortsatt latskap når alle andre foreldre i verden evner å få ungene sine til å slutte med bleier.
Petetatismos Skrevet 4. mars 2012 #17 Skrevet 4. mars 2012 Vi har en sønn som er 3 år og 1 mnd. Han har bleie ennå. Vi har prøvd ulike metoder for bleie slutt men han nekter plent å gå på Do ennå, helsesøster har sagt ikke press han for da kan det bli verre. Vi har også flyttet til nytt land, ny barnehage og han har fått en liten bror, dette har ført til at vi sliter med han om nettene. Han våkner å er gråter hysterisk og er lei seg. Vi krysser fingrene for sommeren:) og nei, jeg anser oss ikke som late som en så fint over her kalte foreldre med barn over 3 år som bruker bleier.
Petetatismos Skrevet 4. mars 2012 #18 Skrevet 4. mars 2012 Du over her som sa at Norge er tregere enn resten av verden. I Canada var det også barn over 3 år som bruker bleie. I Sverige også. Men det er kanskje ikke de landa du mente?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #19 Skrevet 4. mars 2012 Du over her som sa at Norge er tregere enn resten av verden. I Canada var det også barn over 3 år som bruker bleie. I Sverige også. Men det er kanskje ikke de landa du mente? WOW! Du klarte å finne TO land som er like trege som oss. Jeg applauderer deg for det beste er selvsagt å se til de dårlige og ikke etterstrebe å bli like flink som flertallet
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #20 Skrevet 4. mars 2012 Du over her som sa at Norge er tregere enn resten av verden. I Canada var det også barn over 3 år som bruker bleie. I Sverige også. Men det er kanskje ikke de landa du mente? WOW! Du klarte å finne TO land som er like trege som oss. Jeg applauderer deg for det beste er selvsagt å se til de dårlige og ikke etterstrebe å bli like flink som flertallet Mange barn i verden bruker ikke bleie i hele tatt. Kan være det hun mener Ellers så er nok snittet for bleieslutt nærmere 3,5 år, ja. 2 år er faktisk tidlig, og jeg vil tro at de land som gjennomsnitlig slutter før det, opplever mange uhell hos de minste..... å slutte med bleie er ikke det samme som å ha kontroll over blæra, nemlig.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #21 Skrevet 4. mars 2012 Jenta mi fylte 3 år forrige helg og hun er tørr her hjemme om jeg setter henne på do annehver/tredjehver time, men hun sier overhodet ikke ifra og er ikke flink til å holde seg. Barnehagen ønsker derfor at hun skal ha bleie på seg ute frem til de er ferdig med vinterdressen. Det synes jeg er helt ok, har bleie på henne selv også når vi er ute i snøen. Når våren kommer blir hun helt tørr, null stress.
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 4. mars 2012 #22 Skrevet 4. mars 2012 Godt å lese nedover nå ja, og se at det faktisk er litt mer "vanlig" at de går mot 3.5år, ja Og til anonym oppi her, så ler jeg og synes du er morsom, fordi du med en gang hopper i strupen på "oss" som har "godt voksne barn" som fortsatt bruker bleier, og sier vi er late. Kan godt hende JEG er lat, og at det er derfor min sønn fortsatt bruker bleie, men det vil ikke dermed si at ALLE med bleiebarn på 3.5+ også er late. Og det er heller ikke noe ekkelt med min sønn på 3.5år som fortsatt har bleiene sine på seg;)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2012 #23 Skrevet 4. mars 2012 Hvordan har dere tid til bleiekutt egentlig? Siden de fleste barn er i barnehage hele dagen. På etter middagen/helgene? Overlater det til barnehagen?
Soleie m/3 gull :) Skrevet 4. mars 2012 #24 Skrevet 4. mars 2012 Gutten min var 3,5 år, da sluttet han med både dag og nattbleie, han var klar for det da. Antall uhell etter slutt kan telles på 1 hånd:) Signerer denne.. Bortsett fra at her var gutten 3 år og 3 mnd. Valgte det selv. Og siden han var helt klar for det så kan uhellene telles på 1 hånd
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. mars 2012 #25 Skrevet 4. mars 2012 Hvordan har dere tid til bleiekutt egentlig? Siden de fleste barn er i barnehage hele dagen. På etter middagen/helgene? Overlater det til barnehagen? Ferier! Påskeferie, vinterferie, sommerferie... Man kan absolutt ikke overlate det helt til bhg nei, men man kan forvente at de skal samarbeide når man har gjort grovarbeidet hjemme. Jeg nevnte forresten bare vesla som var 23 mnd for å vise reaksjonene jeg fikk på at det tydeligvis var veldig tidlig og derfor ikke noe HI trenger å stresse med Guttene var litt over 2,5 år. Men jeg må innrømme at jeg lurer litt på hva grunnen er når barn over 3,5 år fortsatt bruker bleie og er innom tanken på latskap hos foreldre, for det er virkelig veldig sent å slutte etter barnet er 3,5 år. En 2 åring i bleie derimot er helt normalt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå