Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Vi har nettopp vært i svømmehallen. Der var det flere mødre som hadde med seg gutter på 5-7 år omtrent i damegarderoben. Ingen av dem krevde at guttene skulle dusje uten badetøy. En kjapp tur under dusjen iført store badebukser, ingen såpe. Det var felles for alle guttene. Jentene derimot vasket seg ordentlig. Hvorfor lærer ikke mødrene guttene sine at man må vaske seg før man går i basenget? Hadde guttene vært alene kunne jeg forstått at det var noen som slurvet, men at mødrene ikke sier noe når de er til stede er merklig. Det er ikke første gangen jeg opplever dette. Er det virklig slik at guttemødre er mindre renslige enn jentemødre?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 Det jeg lurer på er hvorfor F er en 7 åring i damegarderoben?
Gjest Heartbroken Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 Ja, det er nok helt sikkert sånn! Hvis man føder en jente får man et ekstra renslighetsgen. Jeg har heldigvis begge kjønn, så jeg havner midt på skalaen vedr rensligheten. Visste du ikke dette altså?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 Jada Einstein, du er nok ikke på noe der. Guttemødre er generelt mindre renslige enn jentemødre. Ingen guttemødre lærer sønnene sine å vaske seg ordentlig.Det overlates til fremtidig partner. Dæven man skal lese mye dumt her inne
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Det jeg lurer på er hvorfor F er en 7 åring i damegarderoben? Mange svømmehaller har 7års grense for bruk av annet kjønn sin garderobe.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Ja det er vi... Mine gutter dusjer en gang per mnd kanskje om jeg gidder. Det regner jo her hele tiden, syns egentlig det holder å sende dem ut i regnet jeg altså, da får de jo en grundig ansiktsvask, ellers på kroppen blir de jo ikke akkurat skitten.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Jeg hører dere mener dere er renslige, men hvorfor er det da ingen gutter som dusjer og vasker seg skikkelig før de skal i basenget? HI
Musemorbr / Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Står du virkelig hver gang og inspiserer hvordan damene i dusjen vasker jentene og guttene nedentil? ...jeg er målløs...
Gjest Heartbroken Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Jeg hører dere mener dere er renslige, men hvorfor er det da ingen gutter som dusjer og vasker seg skikkelig før de skal i basenget? HI De mødrene var nok representative for alle guttemødre på vår vakre jord, så det er mulig at du har funnet ut noe revolusjonerende vedr akkurat dette. Foreslår at du kontakter fagmiljøet, så noen kan få forske skikkelig på det. Eller kanskje du er forsker selv, siden du er så smart (og ikke minst renslig)?
Nikamo Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Kanskje disse guttene syntes det var flaut å dusje naken i damegarderoben...? Bare som en mulig forklaring altså. Løsningen på problemet ville såklart vært å bruke den andre garderoben, uten å gå mer inn på den saken...
Musemorbr / Skrevet 3. mars 2012 #11 Skrevet 3. mars 2012 Tipper de vasker seg bedre om det ikke står en sprø fremmed dame og stirrer kritisk på dem.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #12 Skrevet 3. mars 2012 Ha ha, denne måtte jeg bare svare på. Jeg har tre gutter, og kjenner jeg har blitt skikkelig snytt for dette renslighetsgenet... Fader altså, tenk så rent det hadde vært her hos meg om jeg hadde fått tre jenter. Huff, urettferdig altså.. Så, i stedet bor vi i en svinesti og dusje gutta til jul. Men vi er ofte innom badeland, hvor gutta svinser innom dusjen, men de får ho vaska seg godt nok når de bader. Du er jommen meg smart du!
Gjest Jenta til Henrik Skrevet 3. mars 2012 #13 Skrevet 3. mars 2012 Tipper de vasker seg bedre om det ikke står en sprø fremmed dame og stirrer kritisk på dem. Hehehe... Du er grei, musemorbr/....... hehehe
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #14 Skrevet 3. mars 2012 De er nok av den typen som mener at jentene må tåle å vise seg naken, men gud forby at guttene (gutter som faktisk er så store at de burde kunne klare å gå i rett garderobe. det er skolegutter!) skal vise seg naken selv når de trenger seg på jentene i deres garderobe!
turbooglykkelig Skrevet 3. mars 2012 #15 Skrevet 3. mars 2012 Jeez, sier jeg bare..... Nesten flau over å ha brukt tid på å lese dette...
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 3. mars 2012 #16 Skrevet 3. mars 2012 Ja, det er nok helt sikkert sånn! Hvis man føder en jente får man et ekstra renslighetsgen. Jeg har heldigvis begge kjønn, så jeg havner midt på skalaen Visste du ikke dette altså? Hihi! Jeg tenkte å støvsuge i dag, men ser nå at jeg slipper, siden jeg er guttemamma ;-)
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2012 #17 Skrevet 3. mars 2012 Ja, vi er veldig urenslige, for guttemødre skal bare lære opp sønnene til å klø seg i ræva mens de ser fotball og drikker øl. Jentemødre derimot skal oppdra små husmødre. Derfor er de rensligere. Jeg har 3 sønner og er derfor blitt ei skikkelig sugge. Man blir litt mer urenslig for hver sønn, nemlig, men gudskjelov er samboeren min sterilisert. For blir det flere gutter her kommer søplebilen og tømmer hele huset, ikke bare dunken.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #19 Skrevet 3. mars 2012 Jeg hører dere mener dere er renslige, men hvorfor er det da ingen gutter som dusjer og vasker seg skikkelig før de skal i basenget? HI Du får gå inn på Herrer og sjekke om det virkelig er INGEN gutter som dusjer og vasker seg før de skal svømme. Men du må nok studere atferden deres f eks over en 6-måneders periode før du kan trekke noen konklusjoner.
Gjest Filifjonka Skrevet 3. mars 2012 #20 Skrevet 3. mars 2012 Jeg tenker å gi deg et seriøst svar. Det at guttene ikke dusjet nakne og vasket seg med såpe betyr ikke at guttemødre er mindre renslige enn jentemødre. Det er i sammenheng med debatten om gutter kan være med i damegarderoben og hvor lenge. Det har vært tråder om det her inne blant annet. En viktig del av debatten er hvordan det føles for gutten(e) - og de jentene som jo er i "riktig" garderobe - å møte på venner/bekjente fra skolen eller barnehagen i garderoben når de er nakne. Antakelig var det for å skåne guttene for dette at mødrene lot dem ha badebuksa på og ikke dusje skikkelig. Mulig at de hadde dusjet godt før de dro hjemmefra. Dette skåner jo ikke jentene, tenker du kanskje, og det har du jo rett i. Kort sagt: Det handler om sjenanse og det å være i feil kjønns garderobe.
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2012 #21 Skrevet 3. mars 2012 Femåringer er ikke sjenerte. Da er det noe annet galt.
Tullsjura Skrevet 3. mars 2012 #22 Skrevet 3. mars 2012 Ja, det er nok helt sikkert sånn! Hvis man føder en jente får man et ekstra renslighetsgen. Jeg har heldigvis begge kjønn, så jeg havner midt på skalaen Visste du ikke dette altså? Hihi! Jeg tenkte å støvsuge i dag, men ser nå at jeg slipper, siden jeg er guttemamma ;-) woho, jeg også!
Gjest Filifjonka Skrevet 3. mars 2012 #23 Skrevet 3. mars 2012 Femåringer er ikke sjenerte. Da er det noe annet galt. Fint at du slo fast dette, sånn at vi vet det. Mine barn har blitt sjenerte ifht kropp i fire-femårsalderen, men jeg skjønner jo nå at det må være fordi jeg har gjort noe alvorlig galt i barneoppdragelsen. Ettersom alle femåringer utvikler seg helt likt på dette området.
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2012 #24 Skrevet 3. mars 2012 Jeg konsulterte en ekspert som antydet i boka si at den første sjenansen kommer ved 9-årsalderen...(Dr. Spock, som igjen har det fra gamle Freud) - jeg syntes vel kanskje motsatt at du var en smule kategorisk i din "diagnose" , at de ikke vasker seg fordi de er flaue for å være i damegarderoben?? Hvor har du det fra? Mine har i 4-5-årsalderen ikke en gang vært klar over at det var en damegarderobe, eller at det fantes en annen... Nei, det kan godt hende dine er sjenerte, men det betyr ikke at det er generelt for 5-6-åringer at de oppfatter seg selv som "kjønn". Kjønn og nakenhet er sosiale faktorer, og dere kan jo ha en helt annen hjemmekultur enn vi. Her renner vi mye nakne i heimen. Og jeg kunne ikke ha levd med at 5-åringen min var for sjenert til å dusje i damegarderoben, all den stund han ikke er stor nok til å stelle seg aleine i herregarderoben. Men han opplever det ikke som unormalt å være med meg, og det hindrer han i alle fall ikke i å vaske seg. Så om de ungene lar være å vaske seg, som HI skriver, tror jeg det er noe annet galt. F eks mangel på veiledning fra den voksne som er der sammen med dem.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #25 Skrevet 3. mars 2012 Jeg konsulterte en ekspert som antydet i boka si at den første sjenansen kommer ved 9-årsalderen...(Dr. Spock, som igjen har det fra gamle Freud) - jeg syntes vel kanskje motsatt at du var en smule kategorisk i din "diagnose" , at de ikke vasker seg fordi de er flaue for å være i damegarderoben?? Hvor har du det fra? Mine har i 4-5-årsalderen ikke en gang vært klar over at det var en damegarderobe, eller at det fantes en annen... Nei, det kan godt hende dine er sjenerte, men det betyr ikke at det er generelt for 5-6-åringer at de oppfatter seg selv som "kjønn". Kjønn og nakenhet er sosiale faktorer, og dere kan jo ha en helt annen hjemmekultur enn vi. Her renner vi mye nakne i heimen. Og jeg kunne ikke ha levd med at 5-åringen min var for sjenert til å dusje i damegarderoben, all den stund han ikke er stor nok til å stelle seg aleine i herregarderoben. Men han opplever det ikke som unormalt å være med meg, og det hindrer han i alle fall ikke i å vaske seg. Så om de ungene lar være å vaske seg, som HI skriver, tror jeg det er noe annet galt. F eks mangel på veiledning fra den voksne som er der sammen med dem. Jeg foreslår at du konsulterer flere eksperter for du er helt på jordet. Kjønnsidentiteten er vamligvis utviklet i 5 års alder, og hvorvidt sjenansen er påplass vil være individuelt. Mye avhenger av barnets medfødte temperament.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå