Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #26 Skrevet 3. mars 2012 Er det ikke omtrent dobbelt så mange kalorier i meierismør som i melange? Er det ikke slik at palmeolje er usunt i hovedsak fordi det består av mye mettet fett, men er det ikke slik at meierismør også inneholder mye mettet fett? Hvis du skal se på gram per 100g mener jeg. Hva med flytende melange? Jeg bruker dette til steiking istedefor olje fordi det spruter mindre. Det ville vel blitt litt spesiell smak om jeg skulle begynt å steke kjøtt, kylling, fisk, wok osv i meierismør fordi den setter smak? Dessuten veldig mye mer usunt (med usunt som i flere kalorier- selv om det kanskje inneholder palmeolje).
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #27 Skrevet 3. mars 2012 Melange er faktisk et molekyl fra å være plast.. Men, folk må å få lov å bruke det for min del, greia er vel at om man hadde vist dette hadde man kanskje ikke brukt det. Synes det er litt for lite info ifht hva div produkter egentlig inneholder.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #28 Skrevet 3. mars 2012 Å begynne Å gÅ inn pÅ atomer og molekylsammensetningen er vel litt drøyt? Da er det jammen bra at du ikke har undersøkt alt annet du fÅr i deg- hva slags molekyler det bestÅr av, det finnes langt værre enn "plastmolekyl"
☆☆☆ Skrevet 3. mars 2012 #29 Skrevet 3. mars 2012 Smør og margarin er likt i kaloriinnhold, det er sammensetningen av fettsyrer som skiller. Palmeolje har vist seg mer helseskadelig enn mettet animalsk fett, men flere margariner er uten palmeolje nå. Jeg har liten tro på at herdet vegetabilsk fett er sunnere enn animalsk, og uansett er steke/smørefett en liten del av mitt kosthold. Derfor velger jeg det jeg liker best, og det er smør. Men som sagt bruker jeg gjernd margarin i kaker.
2barns mor Skrevet 3. mars 2012 #30 Skrevet 3. mars 2012 Hva bruker dere når dere skal steke vafler? Har faktisk aldri tenkt over dette.... bruker lite olje - men MYE melange!
Influences Skrevet 3. mars 2012 #31 Skrevet 3. mars 2012 Melange egner seg kun til skokrem!! Den er stappfull av flerumettet fett, og palmeolje. Det fettet legger seg rett på magen, rompa og ikke minst hjertet! Man kan fint bake og lage sauser meg f.eks soft flora, vita osv. Enkel regel damer: Jo hardere smøret er, desto mer skadelig er det for kroppen din. Vita hjerte go inneholder også palme olje "vegetabilsk olje"=Palm olje!!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #33 Skrevet 3. mars 2012 Når jeg ser tråder som dette så tenker jeg kun på en bruker (skal ikke nevne navn ) og da gidder jeg ikke å ta det seriøst!
Vossafår Skrevet 3. mars 2012 #34 Skrevet 3. mars 2012 Hehe, la folk steke maten sin i det de vil. Jeg fatter ikke at folk røyker i 2012 når en vet hvor farlig det er, men det får hver og en bestemme selv. Kan ikke belære voksne folk vettu. Viktigst å passe på seg selv.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #35 Skrevet 3. mars 2012 Det har jeg prøvd å si til søstra mi også, som bruker Melange til alt. Den drittmargarinen kommer ikke inn mitt hus, men så kjøper jeg nesten aldri margarin i det hele tatt. Hun skjønner fortsatt ikke hvorfor mine småkaker smaker bedre enn hennes når hun har bakt med Melange og jeg har bakt med meierismør. Ja, for meierismør er jo sunnere... det er jo hardt som stein....
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2012 #36 Skrevet 3. mars 2012 Melange egner seg kun til skokrem!! Den er stappfull av flerumettet fett, og palmeolje. Det fettet legger seg rett på magen, rompa og ikke minst hjertet! Man kan fint bake og lage sauser meg f.eks soft flora, vita osv. Enkel regel damer: Jo hardere smøret er, desto mer skadelig er det for kroppen din. Eh, ikke skriv sånt om du ikke aner hva du snakker om.. Flerumettet fett finnes i TRAN og er livsviktig for kroppen. Det eneste kroppen ikke kan lage selv. Andre umettede fettsyrer kan være såkalt enumettede, men disse, i likhet med mettede, kan kroppen selv lage. F eks når den lager fett av overfødig energi i kosten vår. Palmeolje har ikke på noen måte noen egenskaper som gjør at det "legger seg rett på magen" eller rompa eller andre steder. I likhet med alt fett og alle andre næringsstoffer du spiser, BRYTES oljen ned i tarmen av gallen fra levra di, MEN dersom du får i deg for mye energi, vil overskuddet lagres i form av kroppsfett (ikke i form av palmeolje!) på kroppen din. Og til slutt, det er hovedsakelig dine gener som avgjør om du blir feit på stumpen, vomma eller inni blodårene... Hva som angår hardt kontra mykt fett og hvor sunne de er, så er selspekk fast, men likevel full av umettede fettsyrer, så det går ikke helt opp kategorisk. Men transfettsyrer er generelt ansett som lite heldig å spise i større mengder. Det er noe med prosessen man bruker for å herde planteoljer og gjøre dem harde som ikke er ønskelig.
Himmel og hav Skrevet 3. mars 2012 #37 Skrevet 3. mars 2012 Det har jeg prøvd å si til søstra mi også, som bruker Melange til alt. Den drittmargarinen kommer ikke inn mitt hus, men så kjøper jeg nesten aldri margarin i det hele tatt. Hun skjønner fortsatt ikke hvorfor mine småkaker smaker bedre enn hennes når hun har bakt med Melange og jeg har bakt med meierismør. Ja, for meierismør er jo sunnere... det er jo hardt som stein.... Meierismør er ikke hardt i romtemperatur. Da er det veldig mykt. Melange, derimot, er ganske fast fortsatt. Om begge pakkene kommer rett fra kjøleskapet, så er de selvfølgelig harde begge to. Dessuten så sa jeg vel ikke at kakene mine var sunnere. Jeg sa de smakte bedre
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2012 #38 Skrevet 3. mars 2012 Det har jeg prøvd å si til søstra mi også, som bruker Melange til alt. Den drittmargarinen kommer ikke inn mitt hus, men så kjøper jeg nesten aldri margarin i det hele tatt. Hun skjønner fortsatt ikke hvorfor mine småkaker smaker bedre enn hennes når hun har bakt med Melange og jeg har bakt med meierismør. Ja, for meierismør er jo sunnere... det er jo hardt som stein.... Meierismør er ikke hardt i romtemperatur. Da er det veldig mykt. Melange, derimot, er ganske fast fortsatt. Om begge pakkene kommer rett fra kjøleskapet, så er de selvfølgelig harde begge to. Dessuten så sa jeg vel ikke at kakene mine var sunnere. Jeg sa de smakte bedre Selv olivenolje blir hard hvis den står i kjøleskap.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #39 Skrevet 3. mars 2012 Rar ting å irritere seg over..menmen hver sin greie. Hva med oss som ikke tåler melk og ikke kan bruke meierismør? Selv bruker jeg Melange (den uten melk og salt) til alt jeg baker/trenger smør/margarin til. Steke gjør jeg i soyaolje.. Skulle gjerne sett at Melange var uten palmeolje, men gidder ikke ofre mat og smak for det.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #40 Skrevet 3. mars 2012 Melange er faktisk et molekyl fra å være plast.. Hva slags vrøvl er dette? Forstår du noe av det du skriver?
kaklemor Skrevet 3. mars 2012 #41 Skrevet 3. mars 2012 Så smak er viktigere enn helse? For mange , ja;)
kaklemor Skrevet 3. mars 2012 #42 Skrevet 3. mars 2012 Så smak er viktigere enn helse? For mange , ja;)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #43 Skrevet 3. mars 2012 Hva slags vrøvl er dette? Forstår du noe av det du skriver? Ja, det gjør jeg:) Ikke værre enn at de putter plastmolekyler i melangen for at den skal holde seg hard..men ting lagres jo også i plast, så det får vi nok i oss uansett.
ellen-propellen Skrevet 3. mars 2012 #44 Skrevet 3. mars 2012 Jeg bruker merlange til steking fordi det gir en bedre stekeskorpe. Ellers bruker jeg smør. Så det er små mengder palmeolje vi får i oss
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #45 Skrevet 3. mars 2012 Utrolig hva folk skal henge seg opp i... men god underholdning er det Melange <3
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #46 Skrevet 3. mars 2012 Jeg bruker merlange til steking fordi det gir en bedre stekeskorpe. Ellers bruker jeg smør. Så det er små mengder palmeolje vi får i oss Er du så sikker på at det er små mengder med palmeolje dere får i dere?? Det er palmeolje i MYE! Nugatti, sjoko-pålegg, buljong, smør, tacoskjell, rema sine tacolefser, ferdig pizza, fiskepinner osv.. osv... Litt her og litt der, blir til ganske mye!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #47 Skrevet 3. mars 2012 Hva bruker dere når dere skal steke vafler? Har faktisk aldri tenkt over dette.... bruker lite olje - men MYE melange! Jeg steker vafler i soft flora sitt smør, de grønne pakkene. Inneholder halvparten så lite fett som melange. Jeg bruker ikke noe oljer, men heller ikke melange. Ikke til baking heller, da blir det også soft flora.
ellen-propellen Skrevet 3. mars 2012 #48 Skrevet 3. mars 2012 Jeg bruker merlange til steking fordi det gir en bedre stekeskorpe. Ellers bruker jeg smør. Så det er små mengder palmeolje vi får i oss Er du så sikker på at det er små mengder med palmeolje dere får i dere?? Det er palmeolje i MYE! Nugatti, sjoko-pålegg, buljong, smør, tacoskjell, rema sine tacolefser, ferdig pizza, fiskepinner osv.. osv... Litt her og litt der, blir til ganske mye! Mesteparten av det du ramser opp er ikke i vårt kosthold. Og jeg holder meg oppdatert på hvilke produkter som inneholder mye palmeolje
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #49 Skrevet 3. mars 2012 Jeg bruker merlange til steking fordi det gir en bedre stekeskorpe. Ellers bruker jeg smør. Så det er små mengder palmeolje vi får i oss Er du så sikker på at det er små mengder med palmeolje dere får i dere?? Det er palmeolje i MYE! Nugatti, sjoko-pålegg, buljong, smør, tacoskjell, rema sine tacolefser, ferdig pizza, fiskepinner osv.. osv... Litt her og litt der, blir til ganske mye! Mesteparten av det du ramser opp er ikke i vårt kosthold. Og jeg holder meg oppdatert på hvilke produkter som inneholder mye palmeolje Bra at du er bevist på hva dere får i dere, ikke alle som vet dette.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #50 Skrevet 3. mars 2012 Det er en mulighet til stede for at det kan ha noe med en smørkrise å gjøre. Pris? At olje ikke egner seg til å steke på høy varme. Visstnok kreftfremkallende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå