Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Melange egner seg kun til skokrem!! Den er stappfull av flerumettet fett, og palmeolje. Det fettet legger seg rett på magen, rompa og ikke minst hjertet! Man kan fint bake og lage sauser meg f.eks soft flora, vita osv. Enkel regel damer: Jo hardere smøret er, desto mer skadelig er det for kroppen din.
Himmel og hav Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 Det har jeg prøvd å si til søstra mi også, som bruker Melange til alt. Den drittmargarinen kommer ikke inn mitt hus, men så kjøper jeg nesten aldri margarin i det hele tatt. Hun skjønner fortsatt ikke hvorfor mine småkaker smaker bedre enn hennes når hun har bakt med Melange og jeg har bakt med meierismør.
bobbelfru Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 Folk må velge selv. Jeg bruker ikke olje har ikke olje i huset. Synes olje er en uting i matlaging. Bruker enten Smør, eller flytende Bremykt, melange, soft etc.
Glupsk Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 Hva er meierismør ? Eh:p trodde det var Melange jeg
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Det er faktisk palmeolje i Vita hjertegod også, absurd nok. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6593430
bobbelfru Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Smør er meiersmør, Soft er maragrin. Smør er lagd av av melk og fløte, Soft etc er lagd av olje-
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Man kan fint bake og lage sauser meg f.eks soft flora, vita osv. Det er palmeolje i både Soft flora og Vita
Himmel og hav Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 (endret) Hva er meierismør ? Eh:p trodde det var Melange jeg Meierismør er smør. I butikken selges det som Tine smør, setersmør, Kviteseidsmør osv. Det er lagd av fløte/rømme og salt og du kan lage det selv på kjøkkenbenken hjemme. Melange er margarin ( det samme er Soft, Vita, Brelett osv) Det er lagd av ulike andre oljer og fettstoffer, deriblant palmeolje som ikke er særlig sunt for deg. Ikke alle margariner inneholder palmeolje, men alle er framstilt kjemisk og har gått gjennom prosesser der de herder fettstoffene. Bruksområdene for smør og margarin er omtrent den samme, men smaken er noe helt annet hos smør. http://www.dagbladet.no/2011/11/08/tema/klikk/mat/18938419/ Endret 3. mars 2012 av "Himmel og hav"
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Man kan fint bake og lage sauser meg f.eks soft flora, vita osv. Det er palmeolje i både Soft flora og Vita Vita har fjernet palmeoljen! Tror noen må oppdatere sine kunnskaper.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #11 Skrevet 3. mars 2012 Man kan fint bake og lage sauser meg f.eks soft flora, vita osv. Det er palmeolje i både Soft flora og Vita Vita har fjernet palmeoljen! Tror noen må oppdatere sine kunnskaper. Ok. Så det var listet opp på siden fra nrk, men den er jo fra 2009. Gjelder det flere produkter på lista?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #12 Skrevet 3. mars 2012 Jeg er fullt klar over de helsemessige ulempene med margarin. Men jeg brekker meg av smørsmaken. Smeltet smør på grøt og div middager spiser jeg ikke hvis det er meierismør, samme med ting som er stekt med smør i panna. (Ja, man kjenner smaken) I enkelte typer bakverk går det greit, men ikke alltid. Så hos oss bruker vi aller mest oljer, raps og oliven, og melange om vi "må ".
kaklemor Skrevet 3. mars 2012 #13 Skrevet 3. mars 2012 Melange egner seg kun til skokrem!! Den er stappfull av flerumettet fett, og palmeolje. Det fettet legger seg rett på magen, rompa og ikke minst hjertet! Man kan fint bake og lage sauser meg f.eks soft flora, vita osv. Enkel regel damer: Jo hardere smøret er, desto mer skadelig er det for kroppen din. mmm Jeg bruker kun melange , og fy flate å godt det er:-D
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #14 Skrevet 3. mars 2012 Jeg bruker bare meierismør til baking, og en blanding av meierismør og olje til steking. Men i sauser er ikke meierismør godt altså, det klarer jeg ikke like. Så i sauser bruker jeg soft flora. Det aller verste smøret, som bla hjerte- og karsyke får på FY-lista si fra sykehusets kostveiledere er Brelett.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #15 Skrevet 3. mars 2012 Hvorfor plager det DEG at JEG foretrekker melange?
3 nøtter til Askepott Skrevet 3. mars 2012 #17 Skrevet 3. mars 2012 og dette er noe som plager deg? for ett fattig liv du må ha. ta deg heller en tur ut du.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2012 #18 Skrevet 3. mars 2012 Hun stiller seg undrende. Hun sier ikke at det plager henne. Det kunne like godt vært en appell til alle om å gå seg en tur. Selv stiller jeg meg undrende til at jeg sitter her på pc når det er slikt vær ute, men jeg stiller meg ikke undrende til at dere gjør det, siden jeg kanskje tenker litt lenger enn HI og innser at det er like mange grunner til det som der er folk pålogga, og sannsynligheten for at det ikke skyldes uvitenhet er stor.
Tontolini Skrevet 3. mars 2012 #19 Skrevet 3. mars 2012 Alt som stekes her i huset,, stekes i melange. Ikke nonting som kan måle seg i smak!!! Nam nam nam
Iselilja Skrevet 3. mars 2012 #21 Skrevet 3. mars 2012 Det er ikke bare det helsemessige. Palmeolje er ikke akkurat miljøvennlig.
Gjest Heartbroken Skrevet 3. mars 2012 #22 Skrevet 3. mars 2012 Jeg klarer ikke smaken av meierismør, så her hos oss går det i oljer og melange. Lever godt med det
Mandalas Skrevet 3. mars 2012 #24 Skrevet 3. mars 2012 Hva er Bremykt egentlig? Vi bruker oftest Melange til steking og baking, og Bremykt eller Soft Flora til brødet. Ojle til steking syns jeg spruter så mye.
☆☆☆ Skrevet 3. mars 2012 #25 Skrevet 3. mars 2012 Bruker oljer og smør for det meste, men er ikke religiøs på dette. Margarin er helt ok i kaker f eks, synes de blir luftigere enn med smør. Om det er margarin vi har er det margarin som brukes. I småkaker MÅ det være smør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå