Gå til innhold

Sende 2mnd gammel baby til pappa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"å far er langt mer enn han som bare befrukter"

Igjen: Du må se sette fra et barneperspektiv og for et barn som ikke kjenner sin far så er ikke far mer enn en befrukter.

For et barn som har hørt sin mors stemme i 9 måneder og som har vært med mor døgnet rundt utenfor magen så er det selvsagt at mor har langt større betydning enn en far har. Mor er ikke kun den som ruger på barnet og som gir barnet mat. Hun er den som representerer tryggheten, stabiliteten og den omsorgen babyen trenger.

Når far ikke er tilstede så er han, for babyen, kun den som befrukter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Iiiiiik! Nei, ville takket nei til at nye dama skulle ammet babyen ja!

Hvis pappaen vegrer å forstå, får du gå via en tredjepart, som familievernkontoret el likn. Dere får legge et løp som passer for dere begge, der målet er at barnet skal bli kjent med dere begge og på sikt skal kunne bli med hjem til pappan uten at det blir skremmende.

Pappan bør absolutt legge sitt eget behov på hylla og se barnet i det hele. Han synes sikkert det er kleint å være hos deg siden dere ikke er sammen, men det får han svelge inntil videre. Turer han på med dette vil det bli ris for egen bak!

Det er dessverre ikke alle som er superpappa! Og det er mange pappaer som ikke forstår symbiosen mellom mor og nyfødt barn. Det er ikke det at unger kreperer av å ha far som omsorgsperson, langt i fra. Men pappan sin rolle kommer mer til syne med litt større babyer enn 2 mnd..

Gjest Antarctica
Skrevet

Mors stemme, kroppslukt og hjerterytme er barnets jording til verden. Det skal ikke byttes ut med noen andre, bare fordi far begynner å rasle med sablene og kona hans har melk i puppen. Tilknytning, tilknytning, tilknytning. Det sentrale i spebarnets liv i alle fall i 8-10 måneder. (At far vil begynne å kludre med det for å komme angsten for fremmede i forkjøpet, viser jo for en navlebeskuende fyr han er.)

Skrevet

Den tilknytningen som skjer mellom en mor og hennes barn i de 9 mnd barnet ligger i magen, skal ikke undervurderes.

For en baby på noen få uker er dette det viktigste i verden.

Far kan være en så fantastisk omsorgsperson han bare vil, men han er ikke mor.

Skrevet

Helt enig med de som sier at det er for brå overgang å plutselig skulle være med far en hel dag, dersom han ikke har vært der jevnlig fra begynnelsen. Det jeg reagerer litt på her, er at alle mener de vet barnets beste, og det ser ut til at det er en allmenn oppfatning at far ikke skal ha noen særlig rolle som selvstendig omsorgsperson for barnet før barnet er ett år. Det er ikke en generell regel som gjelder alle.

Jeg kjenner til en sak hvor foreldrene (som ikke har vært sammen siden begynnelsen av graviditeten) i samarbeid med familievernkontoret har kommet fram til at far skal ha barnet flere dager av gangen fra tidlig alder. Babyen var 3 mnd første gangen han overnattet hos far, og det ble trappet opp fra der. Nå er barnet 6 mnd, og er to ganger i måneden på to netters overnatting hos far + dagsamvær flere ganger i måneden. Så det er nok ikke så svart/hvitt som mange later til å tro.

Skrevet

Takk for mange gode svar.

Nå har far vært her, og det kom fram at grunnen til at han ønsket å ha henne hjemme hos seg, er at nydama blir sjalu når han kommer hit..

Jeg prøvde å forklare ham at han må bli kjent med henne her først, men han mener at det går ikke, fordi da tar jeg henne om det er noe, og han må jo lære seg å trøste henne.. (!) Prøvde å forklare at dette går jo utover barnet, at han synes det er vanskelig når jeg er tilstede, men det mener han er tull. Han presterte enda å si at "jeg vil ikke ha en unge som er mammadalt, og det får jeg jo om du ikke tør å la meg ha henne.."

Huff. Jeg har ringt familievernkontoret, så får de prøve å forklare ham dette. Håper nå enda at jeg møter en som er noenlunde oppegående, og ikke mener at det er greit å sende baby til noen hun ikke kjenner. :S

HI

Skrevet

Så bra at du har ringt familievernkontoret. Tror tilogmed de som ikke er oppegående der skjønner at man ikke sender en liten baby til en far hun ikke kjenner. Slikt må tas gradvis, og det vet fvk.

Skrevet

vi har også hatt en lignende situasjon.. bestill deg time på familievernkontoret, få satt opp en avtale , som skal holdes av dere begge.

vår gikk ut på at far kom og var hjemme hos mor, de første 5 gangene var mor hjemme, og så begynte hun å reise når han kom.

så han var alene med barnet en time av gangen...

så gradvis opptrapping, og når de begge var trygge på hverandre, og barnet så ble barnet med hjem til oss...

viktig å overholde hente/leveringstider, og mat og soving.

å hun nye trenger ikke amme dit barn, kjære vene.... lykke til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...