Gå til innhold

Barn som står opp alene i helger!

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her står de opp selv i helgene, ser ikke problemet. Eldste er stor nok til å sykle på trening, gå alene til skolen, gå i butikken å kjøpe melk til meg om vi trenger.....men stå opp i helga er skummelt da eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg ligger i senga til 7-8 mens ungene koser seg med TV og dyne i stua, ser jeg overhodet ikke problemet med. Blir de lei av å være alene, pleier de å hente meg. Hadde jeg sett at de trengte meg der, hadde jeg stått opp før, men de koser seg alene. Det gjorde jeg også da jeg var liten. Noen liker alenetid, og det gjelder barn også.

Anonym poster: cd7129fbecc891cbfabd77db30dd674e

Skrevet

Tøys!

Dette er helt avhengig av barnets alder og hvem andre som er oppe - pluss når barna og de voksne står opp.

Her har de skikkelig helgefølelse når de står opp og setter seg sammen med dyna i sofaen og ser litt barnetv om morgenen. vi har ofte overnattingsgjester også i 9årsalderen, og da kan det fort sitte en tre-fire små med dyna, ei god brødskive eller litt rester etter lørdagskosen og rolig slappe av en time eller to sammen. Vi pleier å ta turen til kjøkkenet når de står opp, finne noe frokost-ish, følge de ned og så legge oss igjen en kjapp time eller to alt etter som hvor tidlig og om hvorvidt vi skal noe.

Vi har soverom rett ved stua, og har opp døra, ligger da rett bak tv`n og slumrer - dermed lett å springe opp om det skulle bli krangel om kanalen, noen skal ha vann etc.

Ofte kommer vi også i pysjen og setter oss i sofaen med ei god dyne, en kaffekopp og gårdagens aviser.

Niåringen og treåringen sitter gjerne sammen eventuelt med venner, men om minsten på 6 mnd våkner så blir vi konsekvent med.

Skrevet

ser ikkje helt problemet, selv pleide jeg og brorsan å stå opp alein da vi var sånn 4-5 år. og jeg ser fram til når mine blir såpass store at de vil stå aleine om helgemorran, men regner det blir noen år til da vi venter nr tre, de to vi har nå er 2 g ett halvt og 1 og ett halvt år

Skrevet

Ja huff så fæl mor jeg er som ikke står opp klokka 6 på en lørdag eller søndag.

barna mine våkner fra 5 til 7 om morgenen og gjerne tidligere i helger en resten av uka.

De får lov å stå opp av senga klokka 6 for da begynner tv programmene.

Jeg står ikke opp før 8, annet en for å hjelpe de om det er noe de trenger hjelp til.

Og har de sovet til 7 kan det hende jeg ikke står opp før 9.

I disse to timene har jeg ofte et eller begge barna liggende inne hos meg i perioder for å prate og kose.

De kommer å spør om de vil ha mat eller drikke eller om de lurer på noe.

At man ligger lengre en barna er ikke ensbetydende med at man er utilgjengelig for barna. Og det er klart at om jeg hadde barn som ikke likte å være alene eller som var truende til å finne på ting som kunne skade det eller ødelegge ting, så hadde jeg jo heller ikke kunnet ligge lengre en til når de våknet.

Jeg henger jo ikke over de hele tiden når jeg er opp heller. De får leke alene utafor huset og de får leke alene på rommene sine, (slik de gjør akkurat nå), de kan også oppholde seg på stua mens jeg holder på med ting på kjøkkenet uten at det bekymrer meg.

Hi det er godt for barn å lære seg at mamma eller pappa ikke trenger å holde de i hånden hele tiden.

Det er godt for de å få tiltro og kunne vise at de er litt selvstendig og litt ansvar.

Det er slik de vokser på.

Selvsagt må man se an alderen og barnet.

Jeg sto opp klokka 5 hver morgen i 4 år (først da begynte største barnet å kunne sove lengre en 5), nå er de så store at de klarer å være alene og det er godt både for de og for meg.

Største begynner på skolen til høsten, og nå hender det at hun smører frokost til seg og minste. (brød skiver eller knekkebrød som jeg legger fram på kvelden.Hun bruker altså ikke brødkniv)

Om hun vil jeg skal lage den så kommer hun å ber meg om det og jeg gjør det, men hun er utrolig stolt de dagene hun har ordnet det selv, og vokser veldig på dette.

Anonym poster: 2b19790b13e87f4442fa0ccd8a98497d

Gjest Antarctica
Skrevet

Når ungene begynner å "klø" litt etter aktivitet kommer de på rommet mitt og hopper i dynene, så dette er et ikke-eksisterende problem. Men aller tidligst på morgenen har de det like kjekt i sofaen, med litt tv, et pledd og noe godt å spise som står klart til dem i kjøkkenet.

Nå er det jo sånn, selv om noen ser ut til å være uenige, at en mamma også er bare et menneske, i tillegg til å være Mamma. KAN jo hende hun syns det er ålreit å sove lenger enn til klokka 7 på lørdager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...