Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Starter en ny en jeg, hi i forrig innlegg. Så hva legger dere i det å være ressurssvake foreldre?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 - Dårlig økonomi - Lite nettverk - Liten sosial omgang med andre - Manglende vilje eller kunnskap til å følge opp barna med lekser og skolearbeid - Mangel på jobb eller jobber lite Mange er forøvrig ressurssvak på noen områder (feks. med tanke på økonomi), mens er ressurssterke på andre områder (feks. stort sosialt nettverk).
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Liten sosial omgang med andre? Takk for det... Her har jeg høy utdanning, bra jobb, eget hus og bil, følger opp barna på skole og aktiviteter men har ingen venner eller familie rundt bortsett fra samboer. Så jeg er altså ressurssvak fordi folk ikke vil bli kjent med meg... Takk
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 Søstra mi, som ikke ser hennes og barnas beste. økonomi og utdanning spiller ingen rolle. Det å ta dårlige beslutninger, lærer egne barn å lyge og føye seg bakerst i rekka for å late som en er snill. Komme seg bort fra mennesker som ikke er godt for seg selv (er bra) Men du er ressurssvak om du alltif søker etter nye mennesker som ikke er gode for deg selv eller dine barn. Stadig på flyttefot fordi en blir uvenner med ekser og naboer. Bruker de penger en har på nye data, telefoner, spill og ikke god mat.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #5 Skrevet 28. februar 2012 Liten sosial omgang med andre? Takk for det... Her har jeg høy utdanning, bra jobb, eget hus og bil, følger opp barna på skole og aktiviteter men har ingen venner eller familie rundt bortsett fra samboer. Så jeg er altså ressurssvak fordi folk ikke vil bli kjent med meg... Takk På det området så er du ressurssvak, men jeg sier ikke at du er ressurssvak på alle områder. De aller fleste er både ressurssvak og ressurssterk på ulike områder så du trenger ikke fly i forsvarsposisjon med en gang. #2
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Foreldre som er så slitne etter en vanlig uke at de lemper barna over på andre når helgen kommer. Gjerne kombinert med å drikke og feste straks barnet er plassert vekk. Drittforeldre!!!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 28. februar 2012 #7 Skrevet 28. februar 2012 Er ganske enig med første definisjonen, men også at man godt kan være "ressurssvak" på ett område uten at det gjør en til en ressurssvak forelder generelt. For meg går det mest på manglende evne til å følge opp barna sine på en måte som gjør dem til velfungerende voksne.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #8 Skrevet 28. februar 2012 Liten sosial omgang med andre? Takk for det... Her har jeg høy utdanning, bra jobb, eget hus og bil, følger opp barna på skole og aktiviteter men har ingen venner eller familie rundt bortsett fra samboer. Så jeg er altså ressurssvak fordi folk ikke vil bli kjent med meg... Takk På det området så er du ressurssvak, men jeg sier ikke at du er ressurssvak på alle områder. De aller fleste er både ressurssvak og ressurssterk på ulike områder så du trenger ikke fly i forsvarsposisjon med en gang. #2 Men hvorfor er man ressurssvak når man ikke har venner grunnet fordommer i bygda man bor? Eller flytter unna foreldrene og øvrig familie for å jobbe/studere? Er vel de som har fordommer som er ressurssvake, ikke folk de har fordommer MOT.
☆☆☆ Skrevet 28. februar 2012 #9 Skrevet 28. februar 2012 Liten sosial omgang med andre? Takk for det... Her har jeg høy utdanning, bra jobb, eget hus og bil, følger opp barna på skole og aktiviteter men har ingen venner eller familie rundt bortsett fra samboer. Så jeg er altså ressurssvak fordi folk ikke vil bli kjent med meg... Takk Venner og familie er helt klart en ressurs, og slik du beskriver det er det lite av denne ressursen rundt deg. Men kvaliteten på venner kan være viktigere enn kvaliteten, så har du for eksempel en kjempegod venn kan det hende du besitter denne ressursen likevel. For øvrig forteller du at du scorer høyt når det gjelder andre ressurser, så du vil vel neppe være ressurssvak samlet sett...
Tauriel Skrevet 28. februar 2012 #10 Skrevet 28. februar 2012 I mine øyne så er man ressurssvak, hvis man ikke klarer og sette barnas behov før sitt eget.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #11 Skrevet 28. februar 2012 Liten sosial omgang med andre? Takk for det... Her har jeg høy utdanning, bra jobb, eget hus og bil, følger opp barna på skole og aktiviteter men har ingen venner eller familie rundt bortsett fra samboer. Så jeg er altså ressurssvak fordi folk ikke vil bli kjent med meg... Takk På det området så er du ressurssvak, men jeg sier ikke at du er ressurssvak på alle områder. De aller fleste er både ressurssvak og ressurssterk på ulike områder så du trenger ikke fly i forsvarsposisjon med en gang. #2 Men hvorfor er man ressurssvak når man ikke har venner grunnet fordommer i bygda man bor? Eller flytter unna foreldrene og øvrig familie for å jobbe/studere? Er vel de som har fordommer som er ressurssvake, ikke folk de har fordommer MOT. Om du ser på ordet "ressurssvak" så er det at det er noen ressurser man har lite eller ingenting av, som feks. penger, jobb, familie, venner, språk etc. Jeg har feks. ikke noe familie her vi bor - ergo er jeg ressurssvak med tanke på familienettverk. På den andre siden er jeg ressurssterk med tanke på sosialt nettverk - jeg har mange venner her vi bor. Det handler ikke om fordommer eller å være slem. Det betyr heller ikke at den ressurssvake siden definerer hvem du er eller hvordan du er som mor. Det sier bare hva du har lite av og hva du har mye av (ressurssterk) #2
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #12 Skrevet 28. februar 2012 Jeg mener dere setter høye krav her til det å være ressurssvak. Spiller det noen rolle om en har en venn eller 20? en bestemor eller 4 besteforeldre + 8 tanter? Ressurssvak er å ikke ta vare på seg selv eller barna. Ikke lære de rett og galt. eller verdien av penger, jobbmoral, og sosial kompentanse. Jeg er også anomym over, der jeg henviste til min søster.
Lammelåret Skrevet 28. februar 2012 #13 Skrevet 28. februar 2012 Jeg skjønner ikke dette behovet for å sette folk i bås. Hva vil du med dette, hi?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #14 Skrevet 28. februar 2012 Jeg har ingen venner eller familie rundt, kun samboer som jobber mye i helgene. Samtidig er mine barn av en eller annen grunn på mange flere aktiviteter og mye mer ute enn naboungene som har foreldre med stort nettverk, besteforeldre og onkler/tanter i nærheten.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #15 Skrevet 28. februar 2012 Jeg mener dere setter høye krav her til det å være ressurssvak. Spiller det noen rolle om en har en venn eller 20? en bestemor eller 4 besteforeldre + 8 tanter? Ressurssvak er å ikke ta vare på seg selv eller barna. Ikke lære de rett og galt. eller verdien av penger, jobbmoral, og sosial kompentanse. Jeg er også anomym over, der jeg henviste til min søster. Ressurser er noe man ikke har eller noe man har og som man kan spille på. Som feks. familie, venner, penger ol. Om man tenker i det store bildet på ordet "ressurs" så er feks. olje en stor ressurs for Norge. Olje er noe vi nyter godt av, noe vi har mye av og noe som kommer oss til gode. Samarbeid med andre land er en ressurs for Norge. Vi har venner vi kan spille på. Det er slike ting som ligger i ordet "ressurs". Det handler ikke om hvordan man er, men hva man har av marterielle ting, mennesker rundt seg, håp og idèer og hvordan man forvalter disse.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 28. februar 2012 #16 Skrevet 28. februar 2012 Ordet "ressurssvak" i forhold til foreldrerollen er som regel svært negativt ladet. Så da er det ikke rart at folk reagerer på dem som mener at når man er så uheldig og ikke har familie eller venner (samtidig som barna har venner i overflod) er ressurssvake (les: dårlige) foreldre.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #17 Skrevet 28. februar 2012 Jeg skjønner ikke dette behovet for å sette folk i bås. Hva vil du med dette, hi? Det jeg vil med dette er å finne ut hva folk mener er ressurssvake foreldre. Vi har fått høre at vi er dette nemmelig og lurer da så klart på hva som ligger bak dette. Jeg har fast jobb, men med ganske lav inntekt, mannen er ufør så han har også lav inntekt. Vi har så vi klarer oss men kan ikke bruke mye penger på ferier osv. Vi har lite nettverk, men få gode venner med barn som vi har kontakt med i helger osv. Vi leier hus. Barna går ikke i bhg da far jo går hjemme og vi nå ikke har råd til å ha de i bhg. Men vi er mye med barna, finner på ting med de selv, er mye ute i naturen osv osv. Vi har aldri barnefri og fester da aldri. Så da lurer jeg på hvorfor noen ser på oss som ressurssvake, og om de da mener at vi er dårlige foreldre også?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #18 Skrevet 28. februar 2012 Når jeg tenker på ordet ressurs så tenker jeg annerledes enn ordet ressurssvak mor/far.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #19 Skrevet 28. februar 2012 En kan være svært ressurssterk selv om en f.eks har dårlig økonomi eller har lite nettverk. å være ressurssterk innebærer å utnytte godt de ressursene en har tilgjengelig, f.eks finne gode løsninger, sette seg mål eller delmål, krativitet og se etter nye løsninger og muligheter der andre har sviktet eller gått tapt. Når det gjelder barna kan foreldre ha så god økonomi og jobb de bare vil, men er ikke mentaliseringsevnen på plass hjelper det fint lite.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #20 Skrevet 28. februar 2012 Ordet "ressurssvak" i forhold til foreldrerollen er som regel svært negativt ladet. Så da er det ikke rart at folk reagerer på dem som mener at når man er så uheldig og ikke har familie eller venner (samtidig som barna har venner i overflod) er ressurssvake (les: dårlige) foreldre. Og nettopp derfor mener jeg det er så viktig å få frem hva som menes med "ressurs" og at de fleste både er ressurssterke og ressurssvake. Det er først når man blir ressurssvak på mange områder at det kan bli et problem. Det er ingen skam å være ressurssvak på enkelte områder. De fleste av oss er det. Jeg tenker at om man kanskje er mer åpen om dette og får frem at det handler slett ikke om å være dårlige mennesker, dårlige foreldre eller dårlige rollemodeller så har man kommer litt lengre på vei. For det å ha få ressurser på et område sier ikke mer enn at akkurat på det området så har man lite eller ingenting å rutte med. Og så veier de fleste opp med å ha gode og flere ressurser på andre områder.
☆☆☆ Skrevet 28. februar 2012 #21 Skrevet 28. februar 2012 Jeg mener dere setter høye krav her til det å være ressurssvak. Spiller det noen rolle om en har en venn eller 20? en bestemor eller 4 besteforeldre + 8 tanter? Ressurssvak er å ikke ta vare på seg selv eller barna. Ikke lære de rett og galt. eller verdien av penger, jobbmoral, og sosial kompentanse. Jeg er også anomym over, der jeg henviste til min søster. Dette blir like meningsløst som å si at det er feil å påstå at norge har mer olje enn sverige, fordi sverige har mye annet. Sosialt nettverk er en ressurs, og noen har en stor ressurs her og andre har lite av denne ressursen. Det er ingen som påstår at dette er den eneste ressursen man kan inneha i forhold til det å ta seg av barna, heller ikke hvorvidt den nødvendigvis Må ha innvirkning på evnen til å være en god forelder.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #22 Skrevet 28. februar 2012 Ordet "ressurssvak" i forhold til foreldrerollen er som regel svært negativt ladet. Så da er det ikke rart at folk reagerer på dem som mener at når man er så uheldig og ikke har familie eller venner (samtidig som barna har venner i overflod) er ressurssvake (les: dårlige) foreldre. Og nettopp derfor mener jeg det er så viktig å få frem hva som menes med "ressurs" og at de fleste både er ressurssterke og ressurssvake. Det er først når man blir ressurssvak på mange områder at det kan bli et problem. Det er ingen skam å være ressurssvak på enkelte områder. De fleste av oss er det. Jeg tenker at om man kanskje er mer åpen om dette og får frem at det handler slett ikke om å være dårlige mennesker, dårlige foreldre eller dårlige rollemodeller så har man kommer litt lengre på vei. For det å ha få ressurser på et område sier ikke mer enn at akkurat på det området så har man lite eller ingenting å rutte med. Og så veier de fleste opp med å ha gode og flere ressurser på andre områder. Enig med brukeren over. At det ikke hjelper hvor mye penger eller venner FORELDEREN har, men hva man gjør ut av det. Kjenner til foreldre med mange venner/venninner, der barna sliter med å få innpass i barnehagen/skolen, blir utestengt og har ingen venner selv fordi foreldre er for opptatt til å pleie sitt eget vennskap. Samtidig som enkelte foreldre med svært god råd "kjøper" seg fri fra å tilbringe tiden med barna.
Lammelåret Skrevet 28. februar 2012 #23 Skrevet 28. februar 2012 Jeg skjønner ikke dette behovet for å sette folk i bås. Hva vil du med dette, hi? Det jeg vil med dette er å finne ut hva folk mener er ressurssvake foreldre. Vi har fått høre at vi er dette nemmelig og lurer da så klart på hva som ligger bak dette. Jeg har fast jobb, men med ganske lav inntekt, mannen er ufør så han har også lav inntekt. Vi har så vi klarer oss men kan ikke bruke mye penger på ferier osv. Vi har lite nettverk, men få gode venner med barn som vi har kontakt med i helger osv. Vi leier hus. Barna går ikke i bhg da far jo går hjemme og vi nå ikke har råd til å ha de i bhg. Men vi er mye med barna, finner på ting med de selv, er mye ute i naturen osv osv. Vi har aldri barnefri og fester da aldri. Så da lurer jeg på hvorfor noen ser på oss som ressurssvake, og om de da mener at vi er dårlige foreldre også? Her på dib brukes ordet nedlatende og for å hevde seg selv. Om noen dibbere kaller deg ressurssvak sier mer om dem enn om deg. Så ikke bry deg om slike karakteristikker, det betyr ingenting i det virkelige liv. Vi er bare mennesker, like verdifulle hele gjengen.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #24 Skrevet 28. februar 2012 Jeg mener dere setter høye krav her til det å være ressurssvak. Spiller det noen rolle om en har en venn eller 20? en bestemor eller 4 besteforeldre + 8 tanter? Ressurssvak er å ikke ta vare på seg selv eller barna. Ikke lære de rett og galt. eller verdien av penger, jobbmoral, og sosial kompentanse. Jeg er også anomym over, der jeg henviste til min søster. Dette blir like meningsløst som å si at det er feil å påstå at norge har mer olje enn sverige, fordi sverige har mye annet. Sosialt nettverk er en ressurs, og noen har en stor ressurs her og andre har lite av denne ressursen. Det er ingen som påstår at dette er den eneste ressursen man kan inneha i forhold til det å ta seg av barna, heller ikke hvorvidt den nødvendigvis Må ha innvirkning på evnen til å være en god forelder. Feil. Spørsmålet i HI var om "ressurssvake FORELDRE" ikke "ressurssvake personer". Når man ikke har stort nettverk selv, men har medvirket til at barna har stort nettverk, er man ikke ressurssvak som FORELDER, men som person. Derfor mener jeg at det blir feil. For den uten nettverk som skaffer mange venner og god oppvekst til ungene, er ingen ressurssvak forelder.
Gjest Ingen skal få! Skrevet 28. februar 2012 #25 Skrevet 28. februar 2012 Jeg mener at man er ressursvak når man ikke klarer å følge opp seg selv eller barna. Når man tar dårlige avgjørelser gang på gang og ikke ser egne feil. Dårlig økonomi og lite nettverk ser jeg ikke nødvendigvis på som ressurssvakt, dette kan være midlertidig og definerer en ikke som omsorgsperson eller person generelt. F.eks kan studenter ha alvorlig dårlig råd men prioritere barna. Eller en alenemor kan ha dårlig inntekt i tre år men fortsatt ta vare på seg selv og sine barn. Derimot kan en svært velstående mor og far være elendige omsorgspersoner. Derfor vil jeg ikke si at materielle goder o.l definerer dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå