Gå til innhold

"Jeg nekter å føde!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser dette utsagnet fra tid til annen her inne, skrevet av damer som vil ha keisersnitt av den ene eller andre grunnen.

NEKTE å føde? Hvordan har dere tenkt til å klare det? Dersom man ikke får innvilget keisersnitt, så har man ikke akkurat rare valget. Barnet må ut, og prøv å nekte når pressveene setter inn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:) Har tenkt det samme.

Det skulle de tenkt på før de valgte å gå gjennom ett svangerskap.

Skrevet

Jeg er ganske enig i at dette er en latterlig kommentar. Hvis man ikke hadde tenkt å føde, så får man la vær å bli gravid da! Ungen må ut.. :P

Skrevet

Vel, jeg regner med at utsagnet "jeg nekter å føde", betyr at hun har tenkt å kjempe med nebb og klør for å få keisersnitt, og regner med at helsevesenet da sier seg enig til slutt..

Skrevet

Vel, jeg regner med at utsagnet "jeg nekter å føde", betyr at hun har tenkt å kjempe med nebb og klør for å få keisersnitt, og regner med at helsevesenet da sier seg enig til slutt..

Det gjør de ikke nødvendigvis, nei. Heldigvis er det mange sykehus som nekter (faktisk!) å bruke hardt pressede ressurser på kirurgi som ikke er strengt tatt nødvendig. Vet om to som ikke fikk innvilget. Og jammen fødte de barna sine til slutt, om de nektet aldri så mye i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg er mye mer redd for en større operasjon enn en naturlig fødsel, håper babyen holder seg i hodeleie den tiden som gjenstår.

Skrevet

Det må no være bla meg. Les det jeg orket å skrive, (Om der jeg lurer på hvor naken en må være)

Jeg kan velge. Jormor og overlegen har sakt at det kan ikke tvinge noen til å føde. Men de gjør alt for at du skal bli trygg og ombestemme deg fordi vaginalt er bedre enn ks.

Jeg har gått gjennom to vaginale, fikk vite at jeg kunne få ks, FøR jeg turte bli gravid (5 år siden sist fødsel)

Men overlegen har liksom ombestemt seg, og laget en masse regler om jeg vil føde vaginalt. Og om alle de reglene ikke skjer, så blir det KS.

Jeg lurer fordi jeg syns KS er skummelt.

Skrevet

Det gjør de ikke nødvendigvis, nei. Heldigvis er det mange sykehus som nekter (faktisk!) å bruke hardt pressede ressurser på kirurgi som ikke er strengt tatt nødvendig. Vet om to som ikke fikk innvilget. Og jammen fødte de barna sine til slutt, om de nektet aldri så mye i utgangspunktet.

Nei, men jeg tror ikke dama som sier "jeg nekter å føde" tenker på at helsevesenet kommer til å gi de avslag. Som oftest mener de(føler de) at de har sååå tungtveiende grunner til å få keisersnitt. Helt enig at det er godt at sykehus ikke utfører slike store operasjoner med mindre det er nødvendig.

Skrevet

Ser dette utsagnet fra tid til annen her inne, skrevet av damer som vil ha keisersnitt av den ene eller andre grunnen.

NEKTE å føde? Hvordan har dere tenkt til å klare det? Dersom man ikke får innvilget keisersnitt, så har man ikke akkurat rare valget. Barnet må ut, og prøv å nekte når pressveene setter inn.

Vel, man kan ta abort. Reise til utlandet og ta ks der. Ta livet av seg selv...

Skrevet

Vel, man kan ta abort. Reise til utlandet og ta ks der. Ta livet av seg selv...

Ja, for all del. Men da behøver man jo ikke å syte om å få keisersnitt på norsk sykehus, da har man jo reserveløsningen klar.

Skrevet

Nei, men jeg tror ikke dama som sier "jeg nekter å føde" tenker på at helsevesenet kommer til å gi de avslag. Som oftest mener de(føler de) at de har sååå tungtveiende grunner til å få keisersnitt. Helt enig at det er godt at sykehus ikke utfører slike store operasjoner med mindre det er nødvendig.

Men hvorfor i alle dager skulle en kvinne kjempe med nebb og klør dersom det ikke var nødvendig?

Skrevet

Men hvorfor i alle dager skulle en kvinne kjempe med nebb og klør dersom det ikke var nødvendig?

Ofte fordi hun ikke kjenner til realitetene, og tror keisersnitt er en "lettvint" løsning. Mange krever faktisk keisersnitt fordi de mener at de da vil ha mer kontroll. Og da er det gudskjelov ikke noen automatikk i at man får keisersnitt, tvert imot strammes kravene inn flere steder.

Skrevet

Latterlig for meg for noen år siden også. Har heller aldri sjønt hvorfor førstegong graivde kan ha fødselsangst.

Men ting er latterlig kun fordi en ikke kan sette seg inn i den andres situasjon. Ler av meg selv også jeg, kan gjerne finne på en 3 måte å føde på.

Vil heller ikke lavær å få flere barn, så skal overleve uansett hva som kommer.

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Både likte og syntes det var koselig og spennende å føde jeg :)

Skrevet

Man kan faktisk nekte å føde i dette landet. Det har jeg hørt flere ganger, men det er det få som forteller det mennesket de mener ikke har gyldig grunn for keisersnitt.

Syns det er forferdelig at den som skal gjennom en fødsel ikke har mer en skulle ha sagt. Da er jeg faktisk en som har født tre ganger og har vært veldig redd for å måtte ta keisersnitt. Heldigvis har jeg fått det som jeg ville og kunne presst babyen ut den rette veien.

Skrevet

Man kan faktisk nekte å føde i dette landet. Det har jeg hørt flere ganger, men det er det få som forteller det mennesket de mener ikke har gyldig grunn for keisersnitt.

Syns det er forferdelig at den som skal gjennom en fødsel ikke har mer en skulle ha sagt. Da er jeg faktisk en som har født tre ganger og har vært veldig redd for å måtte ta keisersnitt. Heldigvis har jeg fått det som jeg ville og kunne presst babyen ut den rette veien.

Så enig med deg. Provoserende at kvinnens ønske ikke vektlegges mer. At man skal tvinges til noe man absolutt ikke vil. Enten det - eller ikke få barn. Hjerterått.

Skrevet

Ja, og syns det er så mange som godter seg på vegne av at andre ikke får innvilget keisersnitt. Skadefro er det visst mange som er her. Stakkars fortvilte menneske, tenker jeg. Møter motstand overalt når en allerede er i en så sårbar situasjon som en graviditet er for mange. Det er liksom om å gjøre at det skal svi mest mulig.

Skrevet

Ja, og syns det er så mange som godter seg på vegne av at andre ikke får innvilget keisersnitt. Skadefro er det visst mange som er her. Stakkars fortvilte menneske, tenker jeg. Møter motstand overalt når en allerede er i en så sårbar situasjon som en graviditet er for mange. Det er liksom om å gjøre at det skal svi mest mulig.

SPOT ON! Det er akkurat det det er. Skadefrohet. En veldig sær ting i denne situasjonen egentlig. Kvinner er kvinner verst.

Skrevet

Skulle tro gamle Norge hadde hatt råd til å gi keisersnitt yil de som måtte ønske.

Skrevet

Jeg var livredd for å måtte ende opp med keisersnitt, og gikk og nesten gledet meg til "normal" fødsel. Men neida, fikk ikke en gang prøve begynnerstadiet på en fødsel. Be sent rett opp, og ungen ble tatt med akuttkeisersnitt "jippii"...... -.-

Skrevet

HI, du må ikke tenke så begrenset. Ingen kan tvinge noe å føde, det går helt fint å krysse landesgrense og KJØPE ks hvis man vil. I verste fall.

Jeg gjorde det klart for legen at vaginal fødsel var uaktuelt, eneste som ville skje hvis han ikke ville gi meg ks var at jeg fikk en lang reise. Og stakkars ungen, men må man så må man.

Skrevet

Jeg er mye mer redd for en større operasjon enn en naturlig fødsel, håper babyen holder seg i hodeleie den tiden som gjenstår.

Jeg "nektet" å føde da gutten min lå i seteleie, og jeg fikk vite dette under pressriene. Det hjalp ikke, og gutten måtte ut uansett mine trusler om å stikke av ;) Fødselen gikk kjempebra den, ikke verre enn de to forrige. Og jordmor som traff meg i gangen dagen etter sa til meg "jeg tenker du er glad du ikke fikk ks, her du sprader rundt". Regner med det er flere som har forlangt snitt under fødsel, og har vært glad i etterkant for at de ikke fikk vilja si ;)

Men de som er så livredde for å føde, og har hatt jævlige erfaringer syns jeg faktisk burde blitt tatt hensyn til. Om det er så forferdelig at de ønsker alt det ks medfører fremfor noen timer med smerte, så vil jeg tro det er veloverveid.

Skrevet

Nei, selvsagt bør man ta hensyn til kvinner som har vært igjennom traumatiske fødsler tidligere, og høre på deres ønsker om alternative løsninger.

Eller hvis en kvinne av fysiske grunner ikke klarer å føde vaginalt.

Det sier seg selv, da bør man ta hensyn.

Men ærlig talt, damer... Er man frisk og det eneste grunnlaget for at man vil grine seg til KS er angst for smertene, frykt for å ikke ha kontroll osv, nei da har det gått for langt!

ALLE gravide kvinner kjenner på disse følelsene. Noen sier at de gleder seg til fødselen, men INGEN gleder seg til smertene.

Derimot, vi er skapt for dette! Kroppen vår er laget så fantastisk at vi kan la et barn vokse inni oss, og deretter kan vi føde det.

De siste generasjonene kvinner tåler for lite. Rett og slett.

Kvinnene som er deres oldemødre/tippoldemødre hadde skammet seg over dere.

Ta f.eks min oldemor; når hun fødte min farfar gjorde hun det på kjøkkengulvet, og klagde over at han kom da på et litt vrient tidspunkt, for LIKE etterpå gikk hun en 3 timers fjelltur til støls for å melke kyrene!

Så damer, slapp av! En fødsel er like naturlig som det å spise, sove og puste. Det er dette som vi i bunn og grunn er laget for.

(Og nei, jeg er ikke en 70 år gammel jordmor, men en 28 år gammel 3 barnsmor)

Skrevet

Jeg nekter å føde. Punktum.

Og et par timer smerter for meg, ble mnd og årevis med smerter.

ønsker ks, men med min flaks så blir jeg en av de som får kompliksajoner og sår som ikke vil gro osv, uansett.

Men barnet er velkommen. Han skal leve til han bli 90 år. Så litt plager skal jeg takle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...