Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ååååååå, gratulerer Camillok :) :) Nå ble jeg glad på dine vegne. Så fort du testet positivt da, trodde ikke du skulle teste enda. Jeg skulle scrolle meg tilbake til første uleste innlegg og omtrent det første jeg leste var at du er gravid. Jippi!!!! Tror nok det var lurt å bestille den timen hos legen så tidlig ja. Hvis jeg har regnet riktig så har du termin ca i januar du da?

Ønsker, mini er født i begynnelsen av oktober (jeg hadde termin i septmeber) men det er jo nesten en overlevering av "gravidstafettpinnen" der også. Ja, spent på hvem nestemann blir. Må jo bli meg, Happy, Krølle eller FruLS da. Hvis jeg hadde hatt fast jobb og litt mer orden på forholdet så kunne det gjerne vært meg. Har lekt litt med tanken på å prøve på vårbarn til neste vår, men feier tanken ganske raskt bort pga jobb og samboer. Da må vi jo snart begynne å prøve og jeg vet ikke helt om mensen ikke har kommet pga pillene eller ammingen.

Camillok, jeg likte godt det lange innlegget ditt jeg. Tror det var like greit at du snakket med hun du endte opp med å snakke med, siden dere kommer godt overens og er venninner i tillegg til kollegaer :) Selv om du innerst inne visste det, var det nok godt å få det bekreftet fra hun at det ikke var du som var på jordet ang pasienten. Det er jo tross alt bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Ble virkelig glad på dine vegne av all den positive kritikken du fikk når du forlot kirurgen :) Det har du absolutt fortjent. Og jeg blir ikke overrasket om du får samme tilbakemeldingen på ortopeden heller! Krysser fingrene for at spiren i magen oppfører seg fint mot mamman sin :)

Joda Lollo, sambo er skeptisk til arveklær (eller låneklær som han påpekte at det var). Hva er det han ikke er skeptisk til sier nå jeg. Men jeg har forhandlet meg fram til at vi skal bruke de da. Så får jeg se om han gidder å bruke de eller om han kjøper klær selv. Det er kjempetullete, han som er student! Og det er ikke snakk om stygge hullete klær. Så lurt å kjøpe nøytale klær. Har tenkt litt på det selv også. Men mini har noen veldig guttete klær og. Huff, den skohistorien. Lurer på hvordan mini blir. Men det virker jo som at hun fikk vondt av de timberlandskoene, kanskje de trykket et sted. Håper de nye er bedre :) Syns det virker slitsom å dra på shopping med skrikende og hylende barn med stooor mage! Du er god :)

Ønsker, så gøy at mye ser ut til å bli ferdig til 17.mai. Det må jo være utrolig gøy når flere og flere ting faller på plass :)

Må si jeg er overrasket over jm din. Syns ikke hun var så helgæren (hvordan skrives det ordet?) idag. Greit at du fikk sjekket opp hba1c raskt da, så slipper du/hun å tenke noe mer over det. Jeg hadde også modningsrier. Jeg hadde jo det ca der du er nå. (tenke tenke) Tror de første kom i uke 34. Når jeg snakket med føden var visst det vanlig. Eller, ikke kjempevanlig, men litt. Jeg hadde jo det til og fra helt til det en dag plutselig ble vondere og ble til vanlige rier. Mini ble jo født 9 dager over termin, så det er absolutt ikke frøkna vil ut før den store dagen. Men mulig det er litt annerledes med deg som er 3.gangs. Krysser fingrene! Hva skjer da? Blir det snitt med en gang da eller? For du skal vel uansett ikke føde vaginalt?

Jeg var på shopping istad!!! Joho, DET er leeeeeeeenge siden. Sånn ordentlig shopping! Skulle ha klær til 17, fordi bunaden var for trang :( Endte opp med tre bukser, en genser, en jakke og en singlett (til å ha under genseren, så det er gå grensen til at den tells). Jeg har faktisk ikke kjøpt meg ny bukse siden før jeg ble gravid, unntatt to gravidbukser, og de bruker jeg jo ikke nå. Det var på tide for å si det sånn. Men har grudd meg sånn!!! Var redd jeg måtte prøve 100 bukser før jeg fant en som passet. Men det ble heldigvis ikke sånn. Og det var bra, for jeg var litt irritert på samboer og dro for å trøsteshoppe, hadde ikke vært mye trøst hvis jeg kom hjem uten poser.... Fant ikke noen kjoler som var ammevennlig som satt fint på, så det blir hvit bukse og blå genser og blå ballerinasko. Jeg er ganske høy, så jeg liker ikke veldig godt å gå med høye heler. Syns det er veldig fint på andre, men føler meg ikke helt vel i det selv :( Vurderer å dra tilbake i morgen og prøve et skjørt jeg så på idag, men da må jeg ha med mini.... Fant bare en blazer, men tror ikke jeg kommer til å bruke den noe mer enn 17 og da syns jeg egentlig det er litt tullete å kjøpe den.

Ser her at jeg fikk en femmer i veksel istad ja.....

Vi har begynt med ammeavvenning på natta. Første natt var natt til idag. Mini våknet kl 02. og skrek/sutret til 02.30. Våknet igjen 04.30 og gråt til litt før 05. Våknet igjen 05.15, da ga jeg etter og ammet. Egentlig hadde jeg tenkt til å holde stengt fram til 06, men klarte ikke. Får se hvordan det går i natt. Syns det er supervanskelig og føler meg som verdens dårligste mor. Får skikkelig vondt av mini som må ligge der og skrike. Stakkars, skulle ønske han visste hvorfor jeg gjorde det. Idag tidlig var det samboer som stod opp med mini, noe ufrivillig men....

Imorgen skal jeg på plantasjen og kjøpe blomster. Vi skal ikke være hjemme 17.mai, men syns det er koselig med litt blomster den dagen allikevel.

Happy, hvordan går det med spisingen til snuppis?

Fortsetter under...

Gratulerer Camillok, så fantastiske nyheter.. :)

Og gratulere med ting som faller på plass Ønsker.

Og lykke til med nattavenningen babysyk, vær sterk, dette klarer du :) Og du er overhode ingen dårlig mor :)

Lang dag i dag, med dugnad på jobben etter stengetid.. Ble seint og er utslitt nå. Heldigvis bare en dag igjen før langfri :)

Og jeg er veldig glad stafettpinnen ikke kan komme innom her, har fire skjønne og det holder for meg ;) Men er stas å følge dere da :)

Natti natt :)

Så stille det har vært her idag da. Alle er opptatt med 17.mai forberedelser eller er på jobb. Jeg har kjøpt inn blomster. Gikk på plantasjen i laaang tid, får jo aldri bestemt meg!!! Og så måtte jeg tenke litt på pris også. Nå har jeg en kaffepause mens mini leker. Snart skal han ut og sove og jeg skal plante :) Har kjøpt en som skal henge i taket, så jeg tror jeg må over til naboen og sniktitte hvordan hun har gjort det. Hadde håpet jeg slapp spiker. Er det lov å henge i gelenderet til han over tro?

I natt sov mini fra 19-05.30. Ganske fornøyd med det ja! :) Da fikk han pupp. Lyst å drøye til kl 6, men har ikke hatt samvittighet. Er allikevel trøtt som en..... hmm..... et sovedyr idag. Hadde selvfølgelig ikke vett på å legge meg tidlig igår. Sovnet på sofaen mens mini tok sin første dupp. Det tror jeg er første gang jeg har gjort det. Samboer er i Stavanger på dugnad i sameiet i leiligheten. Teit greie om at man får "bot" hvis man ikke stiller opp. De er ganske få og vil ha god økonomi. Så da tok han turen bort og får hilst litt på venner samtidig. Helt greit for meg, så kan jeg kose meg her alene med mini. Har kjøpt sushi til middag og jordbær til dessert. Samboer er ikke så glad i sushi og jeg eeeeeelsker det!!

Nå vil jeg ut og plante :) Jeg kjøpte blå kantlobelia, en rosa, en hvit og en sekspakning med gule blomster :) Dere skjønner sikkert hvilke :P

Nå er huset ryddet og vasket( igår) til 17.mai. 17.mai lys er satt på plass og jeg har hatt kjempekoselig besøk idag av en venninne med baby på 4. mnd :)

Imorges var jeg innom den lokale blomsterbutikken og kjøpte to stoore blå Hortensia som står i sinkbaljen ute på verandaen nå, to oppstammede trær med hvite margeritter på hver sin side av trappa og inne blå campanula i en kurv med hank. Ute.. en liten og lysblå med noe som ser ut som brudeslør imellom i en annen liten kurv :) Det blir koselig der når mannen og ungene får ryddet verandaen tenker jeg. Foreløpig ser det ikke vakkert ut der! Sovesofaen står i gangen i deler, mens mannen kjøpte med seg et par skrive bord han tenkte å sette etter hverandre inne på kontoret. Han kom sent hjem igår men skrudde opp det ene imorges før jobb. Ivrig?!? :P

Idag blir oppgavene mine å storhandle litt samt stryke skjorter og duker. Det blir 17.mai-frokost imorgen tidlig og så grilling her hjemme med flere som kommer fra familien. Det blir kos :)

Været ble finere enn jeg trodde det skulle bli idag, så jeg håååper det holder seg slik imorgen også. Da kunne vi jo kanskje ha dekket til å spise ute i hagen faktisk!.. selv om jeg ikke tror det før jeg får se det! ;) Nå synes jeg så ABSOLUTT at finværet og varmen kan komme. Jeg skal klare skikkelig varme i de tre siste ukene det er til fødsel jeg altså. Må bare få mannen til å henge opp hengekøya til meg og lage meg riiikelig med kald drikke med isbiter så skal det gå såå fint så :)

Synes værgudene skal stå oss bi nå gitt!

Vet jammen ikke helt hvordan det blir dersom jeg går i fødsel nå jeg Babysyk :( Om det ville blitt hastesnitt eller hva i grunn :o Jeg tror de nevnte på føden en gang at det blir det, men her har jo teflonhjernen vært bra tilstedet desverre en god stund, så er jammen ikke helt sikker på om jeg husker riktig!

Nei, stafettpinnen på svangerskap får kanskje bli FrulLS eller Happy da?!? men ellers tror jeg mest på krølle faktisk.. hihi :P Hva sier du krølle? :D Selv om jeg ikke kommer til å sette en så klar stopper på det som MaMi, så kommer jeg garanter IKKE til å ta over noen flere stafettpinner etter denne frøkna altså! Bare så dere vet det.. haha :D Jeg som MaMi føler jeg har nok små og store troll da. Kjenner allerede at nå snart om noen uker blir familien helt komplett.

Tankene virrer litt i hodet mitt om dagen nå når jeg snart er ferdig med svangerskapet.. "er alt bra inni magen?" " er hun frisk?" osv, osv. Huff. Man blir litt smågal av ventingen og usikkerheten også :mellow:

Nei, på tide å få fiskebollene ferdig her! Snart ramler det fire til inn her :rolleyes:

For de av dere som kan dette med blomster og sånn. Jeg kjøpte en rosalilla superpetunia som henger i taket. Den var kjempestor til en billig penge :) gule tagetes, en lyyyys rosa og en mørk rosa georgine dalina og blå kantlobelia. Alle skal plantes sammen i to store krukker. Om de går sammen og trives sammen har jeg ingen anelse om, men fint blir det nok. Begynte istad, men mini ville ikke sove så jeg fikk ikke gjort annet enn å henge opp petuniaen.

Skjønner veldig godt at dere, MaMi og Ønsker ikke vil overta noen stafettpinne. Selv om jeg innerst inne har en liten følelse av at du Ønsker kanskje kommer til å få bittelitt lyst. Men tror du avfeier det etter en stund :) Jeg tror FruLS kommer inn her snart og sier at hun er gravid. Men vi hører ikke så mye fra hun så jeg aner egentlig ikke hvordan hun ligger an i løypa :) Da er det Krølle, som blir gravid på pilla.

Happy, jeg tenkte på deg istad når jeg var på plantasjen. Overtok tralla med barnesete etter en annen dame/jente som hadde jentebaby. Tenkte at for alt jeg vet kan det være deg :) Sansynligheten er jo ikke veldig stor, men man kan aldri vite! Hun var nok litt eldre enn oss, så det var nok ikke deg.

Så bra du har alt under kontroll Ønsker. Det blir nok koselig ute på trappa. Utrolig hvor mye blomster gjør :) Syns det er veldig deilig å dra bort jeg da :) Hadde nok foreslått å ta med en kake, men siden vi skal ut og spise blir ikke det aktuelt. Svigers er hos broren til samboer, så de tar seg av regningen :)

Nei, ut og plante litt mens mini sover. Bare jeg ikke vekker han igjen da.....

Endret av Babysyk85

Åneeeei, jeg har for mange blomster! Kjedelig. Ikke har jeg noen potter inne heller. Tror alle står hos mamma og pappa. Og de visner vel hvis jeg lar de stå til lørdag. Ok, nå passet det litt dårlig at samboer er borte, for mini skal snart legge seg. Passer ikke heeeelt med shopping nå.

Annonse

Det var smart Ønsker! :) Skulle ønske jeg hadde is i fryseren så jeg hadde en unnskyldning for å spise den opp ;) Jeg plantet flere blomster i krukkene, og to tagetes i hver sin plastpotte etter georginene. Håper ikke det er noen regel om hvor tett blomstene kan stå, for da tror jeg at jeg stryker, mine står rimlig tett. Jaja, det ble veldig koselig ihvertfall! Nå mangler jeg bare å koste utpå der, det har samlet seg endel blader fra i høst. Det får bli en annen dag, nå er jeg suuuuulten! Har allerede rukket å stange hodet i hengeplanta et par ganger. Burde kanskje flyttet den til andre siden, men da henger den over sofaen og da drypper det vel når den vannes.

Nå er det sushitime :) :) :) Det er vel noe man enten elsker eller hater?

Er forresten skikkelig deilig temperatur ute nå. Nå har sommerfølelsen kommet!

så bra langtidsblodsukkeret var fint ønsker! nå har vel ikke jordmora noe mer å klage på! synes trappa og verandaen høres veldig fint ut med blomstene :) hortensia er så fiiint! nå er det jo meldt supervær til i morgen så da kan dere sikkert spise ute :)

hehe, hengekøye og iskald drikke er ikke feil! alt er nok veldig bra inni magen! men man er jo alltid spent :) gleder meg til å høre om hvor fin hun er i begynnelsen av juni :)

vi skal også ha frokost her, tror vi blir 11 stk med stort og smått. i fjor var vi 15 og det ble i overkant trangt ;) så nå har jeg støvsugd og vasket gulv, ryddet og ordnet så det er snart klart. angrer litt på at jeg sa det var greit at mannen kunne spille golf med sjefen sin i kveld, men fikk nå gjort det meste klart. og vi fikk vasket badet og kjøkkenet i går. akkurat nå er jeg glad for at vi har leilighet på 67 kvm og ikke et digert hus å vaske ned! skulle gjerne strøket en duk til sofabordet men strykebrettet er selvfølgelig bortgjemt i et skap på soverommet (nei, jeg stryker ikke så mye at det må stå lett tilgjengelig :P ) så tror ikke jeg tør å gå inn og risikere å vekke snuppis...

haha, den stafettpinnen ja...kanskje lollo kan holde litt på den før hun leverer den videre? vi har faktisk snakket om å prøve på sommerbarn til neste år, så mulig jeg slutter på pilla når jeg begynner å jobbe men kan jo ta litt tid før det sitter noe da...det er bare 16 mndr mellom mannen og søstern hans og de har et utrolig godt forhold så han vil gjerne ha to tette.

hihi, vi var ikke på plantasjen i dag babysyk, men vi bor jo så nærme hverandre at vi faktisk kunne støtt på hverandre! litt merkelig å tenke på egentlig :) imponerende soving på mini forresten! her spises det som regel en gang om natta, av og til to. har ikke orket å begynne kampen ennå men det frister jo veldig å sove en hel natt da!

gøy med planting babysyk! det står vel veiledende hvor tett man kan plante men jeg tenker at det er veiledende jeg ;) i fjor fikk vi vanvittige store blomster i bedet, skjønner ikke hvordan det gikk til for de fikk ikke mye kjærlighet...så håper grønnsakene tar opp trenden og blir store og gode :) var ute og så om det hadde begynt å spire tidligere i dag, kanskje litt tidlig siden jeg sådde på tirsdag :P

aaaah, sushi! det er nammenam! heldigvis er mannen også entusiast så vi har det av og til. i bergen bestilte vi alltid fra red sun, snadder! det er to sushi "restauranter" her, og den ene vi har prøvd er helt grei. vet det ikke er så langt til majorstua men blir liksom ikke til at vi gidder å dra så langt å hente... men vi lager ofte selv vi da, veldig enkelt og veldig godt! mmmm...fikk lyst på sushi nå jeg!

noen spurte om spisingen til snuppis. det går MYE bedre! hun gaper som bare det når hun får grøt, spesielt om jeg blander aprikosmos i :) ellers har hun spist det jeg har lagd av grønnsaksmos i det siste, absolutt mest populært hvis jeg blander inn litt frukt. potet/søtpotet/pære var en hit! hun fikk prøve spaghetti bolognese her om dagen, og det kom ikke ut igjen men tror ikke hun likte konsistensen noe særlig så neste gang lager jeg en større porsjon og kjører det i blenderen (æææææsj...) glad det ikke er jeg som skal spise det! hun får fast grøt på morgen og kveld også prøver jeg å gi grønnsaker eller frukt midt på dagen en gang. bør vel egentlig begynne med litt kjøtt og fisk snart. neste uke skal jeg på kurs i hjemmelaget babymat på geitmyra matkultursenter på sagene, gleder meg veldig! kanskje jeg får litt inspirasjon :)

hvordan går det camillok? og krølle?

GOD 17.mai til dere alle :)

Hehe, tenkte på det Happy, at det sikkert er deg som blir neste gravide, siden jeg nevnte alle navnene unntatt deg. Så spennende at dere kanskje skal prøve. Ikke lenge til da, for du skulle vel snart begynne å jobbe? Har dere forresten fått barnehageplass? Har dere noe back up plan?

Vi har nesten akkurat like stor leilighet :) Har dere tenkt noe på hvor lenge dere blir boende? Er det plass til å ha to barn på samme rom? Tanken her er at vi blir boende til nestemann skal ligge på eget rom. Soverommet mini skal ha er litt for lite til selv to små senger og jeg tviler på at det er plass til dobbeltseng der. Tror ikke det blir aktuelt at vi kjøper køyeseng som vi kan sove i ;)

Var bare butikksushi, den er ikke like god. Men den sushi'en som er her er så dyr. Koselig å lage sushi selv. Jeg overtalte samboer til det en gang, men det ble for mye ris så det ble litt kvalmende.

Så gøy at snuppis endelig spiser bedre :) Nå er du jo på god vei :) Nå ble jeg skikkelig misunnelig på deg!! Jeg vil også på sånt kurs :( Har tittet på det tidligere, da var de enten fullbooket eller hadde ikke lagt ut kurs, og så glemte jeg det helt. Arrrghhh!! Snufs.... Kanskje jeg kan ringe og høre om noen tilfeldigvis har blitt syke. Til høsten blir det nesten for sent, så spiser vel mini mer av det vi lager. Kunne absolutt trengt litt inspirasjon jeg også. Men jeg får krysse fingrene for at jeg kjenner en som er snill nok til å gi meg et lite referat ;) hihi. Hvordan laget du spaghetti bolognese? Var det en barnevariant? Lyst til å lage det jeg også. Har hørt litt forskjellig om tomat, men de bruker det jo i ferdigmaten, så det burde jo gå greit. Brukte du tomatpurè eller hakkede tomater?

Nå skal jeg sove. Greit å være sånn passe opplagt til i morgen. Merker at jeg er trøtt selv om mini sov hele natten.

Gratulerer med dagen jenter :) Håper dagen deres har vært kjempefint!

Her har det virkelig gått som smurt må jeg si :) Startet forsåvidt med at da jeg sa til mannen imorges i senga at verandaen måtte ryddes, sa han " slavedriver" litt surt. Men mens jeg strøk skjorter så ryddet han da, så ;) vi var 7 til frokost idag og vi(les: ikke jeg)spiste røkelaks, spekeskinke, ferske rundstykker og egg. Mmm... en god start på dagen.

Jeg delegerte ut oppgaven med å gå i tog sammen med vesla til de to eldste jentene. Det gikk kjempefint, og jeg hadde familie-spioner på noen steder bortover.. hehe. Dagen tilbrakte vi på skolen, i is, pølse og kake/kaffe-kø. Koselig å se alle festkledde kjente mennesker og mingle litt med dem. Så bar det hjem for å stelle istand grillmat og pynte hagebordene. Det ble langbord ute fordi været lettet og det var jo deilig og varmt! Såå deilig og overraskene! :) Vi ble bare 10 personer, men koste oss masse! Jeg hadde bakt bløtkake og pyntet den hvite kremen med bringebær og blåbær for å få den "rette" 17.mai-looken :D , og eldste hadde laget sin verdens beste brownies.. som alle eeeelsker :wub: med is og kaffe til.

En laaang dag, for både store og små.. men utrolig koselig. Veldig koselig å ha pappa her også sammen med oss! :) Imorgen kjører vi han hjem og da skal jeg innom noen butikker for å bestille lift-gardiner, kjøpe metervare med stoff til baderomsvinduet, samt metervare til å sy dynetrekk til frøkna i magen.

Men jeg kjente noe merkelig imorges.. og jeg ba vesla også kjenne.. under navlen, plutselig var det som at babyen i magen roterte rundt og ned. Vesla kjente og fikk stooore øyne og sa hun kjente det også. Det var helt merkelig. Det var akkurat som at hun kom lenger ned rett og slett! Nå synes jeg også at hele babykroppen inni her er lenger ned, sparker ikke såå høyt opp og er som at jeg kjenner rompa henned ved navel-området mitt. Så får vi se om det varer eller om det endrer seg igjen da.. om jeg har tatt helt feil i at hun nå har kommet lenger ned :(

Men ellers har jeg vært kjempesprek idag faktisk. Kunne nesten ha gått i 17.mai-toget, men gjorde det ikke for ikke åfremprovosere noen fødsel. hadde ikke vært så lurt siden jeg har planlagt ks.

Men vi snakket med noen vi kjenner hvor hun har termin om 5 dager.. og hun gikk i toget idag for å fremprovosere fødsel faktisk.. haha. Skjønner det godt jeg.. når man har muligheten og det er så kort tid igjen :D

Fri på mandag, er det ikke? Jeg skal få sydd litt ivertfall.. og pusset litt vinduer. Så hååååper jeg mannen får ånden over seg og tapetserer toalettet i 1. etasje eller maler soverommet vårt i 2. etasje. Men jeg har mine tvil ;) Ser han er helt utslitt! :( Idag er jeg 36 uker på vei dere :)

Det hørtes ut som en herlig 17 mai ønsker :)

Skulle ønske jeg kunne si det samme... Det var veldig koselig arrangement (som Leon stort sett sov seg i gjennom...) fikk hilst på mange og lagd avtale om møte i bygdekvinnelaget neste uke. Da skal det være staudebyttedag - passer meg perfekt :)

Ellers må jeg nok rapportere at mannen har skrudd av hjernen fullstendig og er helt tulling. Fatter ikke at det er mulig å furte og å synes så vanvittig synd på seg selv! Han var helt kjørt da han kom hjem fra nattevakt onsdag morgen - men ble superhappy for de gode nyhetene. Deretter fikk jeg ikke snakket med han før torsdag ettermiddag (han og Leon sov da jeg kom hjem så jeg sluknet på gjesterommet. Da jeg våknet sovnet han på sofaen (tydelig at Leon hadde holdt han våken mesteparten av natten), prøvde å være hyggelig de siste 30 min før han skulle avgårde på nattevakt i går, men han avføyet alle spm med; vent litt. Så dro han bare! Så frekt! Ikke et spm om hvordan første vakta min på ortopeden gikk og ikke et ord om frøet i magen... I dag hadde vi reist før han kom hjem, men han var sur og jævlig fra han våknet. Som å snakke med en stein. Den eneste tingen han har sagt til meg uten å ha blitt spurt om noe er klaging på at jeg hadde latt kylling og biff tine på samme fat (men biffen lå i plast)! For en selvopptatt dritt!!!!! Jeg gikk inn til han der han surmulet på kontoret (fordi jeg hadde vært så frekk å spør hva som plagde han) og sa at jeg skulle legge meg og prøvde å si at jeg ikke finner meg i at han ikke kan si et eneste hyggelig ord - men jeg tror ikke fan hørte hva jeg sa overhodet fordi han var mer opptatt av å brøle "gå ut nå" og peke demonstrativt mot døren.

Sukk, begynner allerede å kjenne på økt trøtthet og har ikke tålmodighet til slikt piss akkurat nå... Natta damer, godt å få det ut før natten :) selv om det selvsagt er en helt annen som burde fått høre det...

Annonse

Oi oi Camillok, dette var heftige saker.. Men om det har vært mye våking og lite søvn har man vel kort lunte. Men du er jo ei dame med harde bein i nesa, så jeg tviler ikke på at du får satt han på plass når han blir voksen ;) God klem til deg :)

Ønsker, høres ut som en fin 17 mai feiring :)

Vi hadde en veldig fin dag vi også, og er så glad for at været holdt seg bra :) Jeg hadde ordnet ordentlig kos familiefrokost med pent dekket bord (måtte rydde det frem fra rotet først ;) ) Så tuslet vi bort til skolen og toget. De store gikk i tog mens vi var igjen og ventet på skolen. Vi var i komiteen i år, så mannen hadde en del oppgaver, mens jeg og knøttene satt og passet på bordet ;) De var så søte i sine små barnebunader :*

Etter at vi langt om lenge var ferdig på skolen dro vi hjem og grillet. Er så deilig at knøttene begynner å bli større, de var ute i flere timer og lekte med storesøstrene sine mens jeg og mannen lagde middag :)

Flinke jentene mine :)

I dag har jeg tenkt å slappe av og bare nyte sola og sommervarmen. I morgen og mandag blir det nok pakking for fullt. Ja ja, sånn går dagene, og brått så er vi flyttet :) Vi gleder oss vanvittig mye alle sammen, til å få større og finere hus, til å møblere (og kanskje kjøpe inn litt nye møbler ) og til å få knøttene på eget rom.

Ut å nyte dagen :) Ha en fin dag jenter :)

Godt å høre at alle nå gleder seg til flytting da MaMi. Husker jo du sa at en av de eldste ikke var heeelt fornøyd. Så det er bra det ordnet seg! :) Tenker det blir morsomt.. eller kanskje ER morsomt.. å planlegge det nye huset! Dere har en kjempemorsom tid foran dere nå.. og ungene som begynner i ny skole, ny barnehage og du i ny jobb fra høsten av. Herlighet.. blir liksom et helt nytt kapittel for dere. Er så glad på deres vegne at dere nå kommer dere nærmere familie samt det stedet dere vil bo. Da ordner ting seg vettu :) Hva sier den øvrige familie som besteforeldre til at dere kommer nærmere dem da? Gleder seg vilt? :)

Men kjære deg Camillok. Han er i overkant furtete han mannen din da gitt ;) Nesten så jeg lurer på om han har fått tilsnakk av via din overordnede over din samtale/klage over ham til henne?!?

Skjønner deg veeeeldig godt at du er skuffet over at han hverken spurte deg om første vakt på ortopeden.. men kanskje enda viktigere.. frøet i magen! Tror du han føler det blir mye nå? Tror du han kjenner litt på presset som familiefar og førsørger kanskje? hvem av dere har f.eks kontroll på økonomien.. begge, eller er det han som ser noe som du ikke har sett tror du?.. at han kan være engstelig for utgiftene som kommer med flere barn? Selvsagt gleder han seg! Han har jo etterhva jeg har skjønt, vært skikkelig gira og klar for flere barn veldig raskt etter Leon, så det kan jo ikke være det!

Gleder meg vilt til å ta turen til Oslo idag.. innom stoffbutikk og så skal jeg innom Home & Cottage for å bestille to liftgardiner til soverommet til meg og mannen :)

Men hjelp! Snart kommer døra og spesialvinduet fra fabrikken... og den regningen er på ikke mindre enn 50.000 kroner!!Surt mye penger.. og tror det er resten av sparepengene til huset, så alt annet får gå på lønn. Kjedelig, men nå kommer feriepengene snart, så vi får bruke endel av dem. Vi hadde uansett ikke tenkt på noen ferie i år, men tror uansett vi får se an endel møbler og vente med endel innkjøp. Men gardiner på soverommene MÅ vi ha altså! :lol:

Så koselig dagen din hørtes ut Ønsker. Stolt av deg som klarte å delegere bort til de eldste å gå i tog med vesla. Du har endelig skjønt at du ikke klarer alt som høygravid :) Men snart, veldig snart er du ferdig som gravid, tenk på det!

MaMi, høres ut som dere også har hatt en fin feiring. Så fint at de store kan leke med de små mens dere gjør andre ting. Det er jo en veldig stor hjelp i det, samtidig som de store sikkert syns det er morsomt. For ikke å snakke om knøttene :)

Camillok, jeg blir så lei meg på dine vegne. Dette har du ikke fortjent. Han mannen din altså. Skulle fulgt med en manual på han! Jeg tror egentlig ikke han er sur på deg, men at han lar det går ut over deg. Det har du selvfølgelig ikke fortjent, men sånn blir det jo gjerne. Det kan ikke være at de på jobb har skrytt veldig av deg til han, og at han er misunnelig, fordi han gjerne vil bare flinkest? Eller så kanskje han har fått litt panikk for å bli 2-barnsfar? Håper han blir i bedre humør, OG at du finner ut hvorfor han er som han er. Hvis han hadde fortalt det så hadde det sikkert vært lettere for deg også. Tenker masse på deg. Håper du slipper litt billigere unna i dette svangerskapet!

Vi rakk ikke barnetoget vi da. Sånn er det når familien Treig skal på tur :) Vi var i Tønsberg hos broren til samboer. Først var vi der, så på restaurant med helt sinnsykt god mat. Og sjokolademouse- herlighet så fantastisk god!!!! Den var litt annerledes, ikke sånn luftig, men mer kompakt og masse sjokolade i, mmmmm. Så var det hjem til broren og spise marsipankake. Været var helt nydelig!!! Deilig og varmt. Nesten litt for varmt. Mini slet veldig med å sove, det ble for varmt og for mye prating. Huff, han var totalt utslitt når vi dro derfra. Litt synd at besteforeldrene hans alltid må se han så grinete, for han er ikke sånn når han er hjemme og får søvnen sin. Prøvde å kose meg, selv om jeg ikke heeelt klarer det når mini har det sånn. Og de andre stresset! Herregud. Først skulle de forte seg ned til byen for å spise, lenge før bordet var bestilt til. Og de maste sånn om at maten tok lang tid..... Svigermor kommenterte det en gang når servitøren kom bak henne (hun så det ikke). Syns det var litt pinlig og syns synd på servitøren. Og idèt vi fikk dessert spurte svigerfar om regning. Det var nesten så de reiste seg før alle var ferdig med desserten. Hva var det de skulle rekke!?! Torde ikke kommentere det heller. Når vi var kommet inn døra hos broren var det nesten bare å hive seg over marsipankaka. Om og gjøre og bli ferdige med programmet for dagen.... Jaja. Bra maten var god :)

Vi var hjemme kl 20, da var det 23 grader ute. Varmen slo mot oss når vi gikk ut av blokka :) Herlig. Skikkelig sommerfølelse. Og nå har det vært godt og varmt ute i mange timer! Ut og kose seg i varmen.

Kos deg på shoppingrunden Ønkser :) Håper du får tak i det du skal!

Ha en super dag i finværet jenter!

Endret av Babysyk85

Det kan fort bli litt stress på slike dager som 17.mai ;) Det hørtes litt maraton-aktig ut den dagen din Babysyk. Ser for meg at du var den eneste i flokken som faktisk fikk med deg inntrykkene rundt deg, snuste på blomstene og smilte for deg selv :) Du virker litt sånn synes jeg.. som klarer å kose deg uansett liksom.

Ååå, glemte å kommentere isted det du fortalte om dagen deres MaMi !! Jeg ser for meg de to nydelige knøttene dine i like bunader. Åh..*sukk* de var sikkert helt nyyydelige! :wub: Ellers så hender det jeg ser dem for meg "snakkende og forklarende" til hverandre på sitt språk.. etter hverandre. For nå går begge to, gjør det ikke? Noe jeg tenker på her hjemme er at frøkna i magen kommer alltid til å bare oppleve det nye, fine og store huset vårt. De eldste har opplevd de ur-gamle kjøkkenet før vi pusset opp det, og vesla spurte her om dagen "hvor gammel var jeg da vi fikk nytt kjøkken? jeg var ett ikke sant?". Og det var faktisk ikke langt ifra. Hun var halvannet år da vi begynte, og to da vi var ferdige. Da hadde vi tatt to rom. Kjøkken og spisestue, samt en yttervegg som fikk nye vinduer inn til kjøkkenet.

Nå er jeg sååå mett!! Vi kjørte papsen min hjem, og så stoppet vi på Staples hvor mannen handlet en haug kontorutstyr, og jeg på Alnabru for å handle på Home &Cottage og rett over veien for det.. Stoff & Stil. Jeg fikk handlet det jeg skulle.. og vel så det :huh: Ble litt penger ja. Kjøpte hvitt bomullsstoff, lille martine lyserosa-rutete og det samme i gammel-rosa. Kjøpte litt til apllikasjoner også og lurer på om jeg skal lage en sjablon og male navnet hennes på den ene dyna. Vet ikke riktig enda. Men tror jeg skal få gjort det i helgen.. jeg er nemlig ikke sikker på hvor lenge hun vil være inne i magen lenger. Synes jeg får litt tak nå og da, selv om det ikke kommer tett eller lenge.. bare en her og en der, jeg har vært løs i magen i nesten en uke(har hørt det kan være et tegn) og magen er stram med kynnere konstant!! Dessuten er det litt vridninger som er ganske vonde som hun holder på med ;)

På Home & Cottage kjøpte jeg noe fake-urter til barnebadet som skal stå i vinduet, bestilte to lift-gardiner til ett soverom her, 2 meter av en nyyydelig hvit med brodert mønster som skal i baderomsvinduet(bare synd det er 3 uker til det blir ferdig!), 2 sorte nattbordslamper til mannen og meg, to avlange hvite puter med sort paisley-mønster som skal være oppi to hvite gyngestoler(som ikke er kjøpt inn enda) til den overbygde inngangen ute og to speil, ett til hvert av toalettene.

Så dro vi innom og hentet kinamat på veien hjem da vi egentlig er helt slått ut av varmen og å sitte i bilden i hele dag!

Nå skal jeg ta opp grillmat så vi griller imorgen igjen. Må benytte oss av finværet som kommer denne pinsen :)

Så snart maten er sunket og jeg får puste her(spiste halv porsjon.. da var jeg stappmett. Så har spart resten til kvelds)så skal jeg dra frem symaskinen. Skal vise det på bloggen også når det er ferdig. Leeenge siden innlegg der gitt :(

Så koselig dagen gårsdagen din hørtes ut, ønsker. Greit å delegere oppgavene bort da! :) lurt å droppe toget.

MaMi, tenker knøttene dine var helt nydelige i barnebunadene sine! Hvilken bunad har de? Har storejentene også? Jeg synes barn i bunad er så vakkert!

Babysyk, skjønner godt at du ble flau og litt småstresset av svigerforeldrene dine. Kjedelig at mini var grinete da, men det er nok ikke så rart med varmen og alle inntrykkene.

Gratulerer så mye med spore i magen, Camillok! Husker ikle om eg gratulerte deg tidligere, så kanskje dette blir annengangsgratulasjon ;) litt av noen humørsvingninger på mannen din for tiden. Har han mensen eller? Litt mannssjåvinistisk kommentar her... Skjønner at lite søvn og mye jobb kan gjøre en litt grinete, men det er unødvendig å la det gå ut over deg hele tiden. Kanskje han fikk seg et lite sjokk da du fortalte om spiren.. Det er nok en stor overgang for ham å bli tobarnsfar selv om spiren var planlagt.

Vår 17.mai begynte med frokost hos mannens bror m/familie kl. 10. Kjempekoselig! De har to gutter på snart 4 år og 2 mnd. Lille synes storefetteren er kjempespennende og hermer etter alt han gjør. Hn prøvde å være god med babyen mens han lå på gulvet og trykket en kosebamse opp i ansiktet på ham. Blir spennende å se hvordan hun blir med lillebrødrene når de kommer. Klokken 12 var vi på plass for å se toget der mannen kommer fra og lille marsjerte rundt i festdrakten sin med flagge i hendene da musikkorpset kom forbi. Hun sjarmerte alle, og aller mest mammaen og pappaen :) *smelt* etter toget var vi hos svigers og spiste litt kake. Lille fikk seg en blund i vognen utenfor. Jeg kjenner at tålmodigheten min med svigers er ganske liten for tiden. Jeg synes de styrer sånn med lille at keg blir helt stresset. Vi var litt sen til rømmegrøtbesøk hos mine foreldre og jeg prøvde å få litt fortgang på ting sånn at vi kunne komme oss avgårde. Mens jeg sitter og kler på lille skjorte og bunad kommer svigermor helt oppi ansiktet på henne og duller og fjaser sånn at hun vrir seg ut av klærne gang på gang. Tilslutt klarte jeg ikke å holde meg lengre og snerret til henne at hun måtte trekke seg unna. Hun ble litt paff, men jeg fikk på lille klærne og vi sa hadet og gikk. Jeg måtte bare ut derfra før jeg hadde sagt noe enda mer stygt... Huff, får jo litt dårlig samvittighet, men jeg klarer faktisk ikke mer enn et par timer sammen med de. Hvertfall ikke nå med alle gravidhormonene mine. Beklaget til mannen i bilen at jeg var frekk med moren, og vi fant ut at han burde får seg en hormoninnsprøytning for å se hvordan jeg har det... Og så kan jeg se hvordan han har det når jeg blir et troll.. Det er jo lite han kan gjøre bortsett fra å bare la meg styre på. Anyways, rømmegrøtbesøk hos mine foreldre gikk bedre. Fikk roet meg i bilen, og jeg synes de er mer avslappet i forhold til både oss og lille. Jeg føler meg veldig hjemme hos svigers, men ofte blir det altfor mye styr med at vi må ha det bra når vi er hos de. Hos mine foreldre vet de at vi ber om ting hvis vi trenger det. Sånn er det ikke hos svigers. Der skal alt være klart i tilfelle vi vil ha det sånn eller sånn, og det gir de beskjed om i det vi kommer inn døren. Huff, nå ble dette et langt klageinnlegg fra meg og det var jo ikke planen. Men ut måtte det!

I dag var vi forresten og kjøpte enda et par sko til lille og det gikk strålende! Hun var såå fornøyd og digget de nye skoene sine. Mannen mente hun måtte ha noen stoffsko siden det har vært så sinnsykt varmt i dag. :) da vi kom hjem fra handlerunden måtte vi ut på terrassen og leke i solen. Lille fikk av seg alle klær og vimset rundt naken og storfornøyd :) badebaljen tok vi også ut så hun fikk kjøle seg ned i litt lunkent vann.

Husker ikke om jeg har sagt det, men jeg fikk en kjempesmell i bekkenet på tirsdag så da jeg var for å sjekke bt og urin på onsdag fikk jeg henvisning til fysioterapi med meg fra legen. Skal ha første time på tirsdag så får heldigvis kommet i gang raskt. :)

Phuh!!!! Har brukt dagesvis, om ikke ukesvis på å lese gjennom alt dere skravler, men det kommer jo bare mer og mer!! Men NÅ er jeg "ferdig". Ikke sjangs å kommentere , men jeg har tenkt masse på dere!

Men aller viktigst: Gratulerer med babymage Camillok!!!!

Og den stafettpinnen får kanskje meg og Happy krangle om. Vi også snakker såvidt om vår/sommerbaby neste år.

Vår feiring startet 16.mai med rolig fotballkveld hos et vennepar. Hjemme rundt halv ett, men malin ville ikke sovne igjen før tre. Opp igjen halv syv, på med festdrakter og avgårde til koselig frokost hos svigers. Til sentrum kl ti hvor vi sitter på uterestaurant/pub på torget hele dagen. Supert igrunn. Sitter og har det bra og kan reise oss opp og se de delene av togene vi vil se. :) etter det var det videre til mine foreldre på rømmegrøt og spekemat m.m. En liten svipptur innom mannens bestefar på 94, og hjem for å pakke. Kjørte ut på landstedet på kvelden. Her nyter vi livet, solen, sene kvelder og god mat. Malin har ligget under parasollen i hele dag. Deilig!!

Har begynt å strikke Marius selekjole til Malin. Er straks ferdig med mønsteret nederst. Har også strikket to sommerluer. En til Malin, og en til oslovenninnens yngste datter som fyllte ett nettopp og som vi besøkte forrige uke.

Etter 6mnd ktr fikk vi beskjed om å begynne mer seriøst med grøt til malin, ikke bare smaksporsjoner, så hun har fått to ggr daglig. Det har resultert i over 600gr opp på to uker så nå er hun 7,4kg..begynner å bli stor :) tenkte å begynne med middag/lunsj straks også så hun får litt annet enn grøt. Hun får stort sett noe frukt/grønt å gnage på ila dagen, men fremdeles svelger hun ikke biter..bare spytter det ut igjen.

Nei, nå er det natt. Har sittet ute på terassen på landstedet til nå. Deilig sommer!

Så bra at du fikk kjøpt alt Ønsker, og litt til :) Har du fått sydd noe da? Eller har du ligget i skyggen i denne varmen? Jeg kjenner jeg er daff, så jeg kan tenke meg at du, ja og Lollo er det, dere som er gravide. Men herlig er det med denne varmen!!!

Kinamat hørtes godt ut. Eller thai, mmm. I Stavanger hadde jeg og samboer en thai-take-away like ved som vi bestilte mye fra, supergodt og ikke alt for dyrt.

Lollo, det var litt av et program dere hadde den 17!! Ble nesten sliten av å lese det :) Og du som er gravid og greier. Håper du ikke ble helt utslitt da. Men det ble du vel ikke siden dere dro på shopping dagen etter. Bra at lille ikke har fått helt skoskrekken, du skal se hun blir like glad i sko som deg :) Hehe. Da kan dere shoppe sko mens gutta gjør noe annet :)

Hørtes deilig ut med et bad på terrassen! Så naboen gjorde det samme her idag. Jeg kom aldri så langt og nå har det blitt litt overskyet.

Må være lov å komme med en liten "sprekk" av og til når man er gravid. Skjønner deg godt jeg. Håper svigermor også forstår sånt. Det kan fort skje når man er sliten. Kanskje du kan be mannen ringe henne og høre hvordan det ligger an. Eller har du såpass godt forhold til henne at du kan ringe selv? Jeg tok en streng tone selv på 17. Kusinen til mini veltet noen kaffekopper og asjetter, så det ble et lite brak. Mini er litt var på sånt, i tillegg var han overtrøtt, så han begynte å hylgrine!!!! Da var han på fanget til svigermor. Hun ler litt fordi koppene veltet og sier "neimen mini, gråter du". Uten og trøste. Så sier jeg at jeg kan ta han og strekker armene mot de. Hun gjør ingen ting, nesten flytter han litt bort fra meg. Da gikk det litt varmt oppi hodet mitt, så jeg sier rimlig strengt "Jeg tar han jeg!!!!!" samtidig som jeg så litt strengt på henne. Det hadde skjedd flere ganger den dagen, og har skjedd før, at han gråter hos henne og hun gjør ingenting. Bare kommenterer at han gråter. Ikke gir hun han tilbake heller. Det irriterer meg skikkelig. Min mamma bysser eller går rundt med han, og lykkes hun ikke gir hun han tilbake. Jaja, det er vel sånn svigermødre skal være. (Sorry lit avsporing :) )

Så hyggelig å høre fra deg FruLS! :) Hehe, du har litt av en lesejobb foran deg når du har vært borte så lenge. Det er bra Lollo har tvillinger da, så kan dere overta stafettpinnen både du og Happy. Så overtar jeg etter en av dere eller Camillok. Så får du den igjen når jeg er ferdig :P

Ser ut som dere også hadde fullt program. Men det hørtes ut som en hyggelig dag. Og så deilig å slappe av på landstedet :) En liten miniferie før hverdagen med jobbing starter. Skal du forresten jobbe fullt i sommer? Mulig du har sagt det, men jeg husker ikke.

Nå våknet mini fra luren sin og skal få mat så da må jeg avslutte. Klarer ikke skrive her samtidig som jeg ammer :)

Ha en fortsatt fin kveld :)

Koselig å høre fra deg igjen ja FruLS :) Så artig at dere tenker på å få en liten til :) Jeg må si jeg er imponert over at alle tenker på å få barn så tett jeg da.

Jeg har ikke sydd noe dynetrekk enda. Stoffet ligger og lyser mot meg i posen sin :P Men jeg har ikke ligget på latsiden heller idag. Har vasket flere vinduer, alle klærne som lå i skittentøyskurven, fryseren er fyllt opp, vi har hatt søsteren min og familie på spontant og koselig grillmiddag, støvsuget huset har jeg gjort.. ja, i det hele tatt egentlig vært ganske så flink synes jeg.

Det er litt godt når "alt" er pakket og klart og jeg kan se meg rundt og si at babyen kan komme når som helst om hun vil. Ja, ikke for det.. jeg er fortsatt bare 36+2 idag og det er jo fortsatt litt over et par uker til keisersnittet, men.. her hjemme, her er det klart for at jeg kan reise på sykehuset for noen dager ivertfall :)

Nå har det begynt å bli nesten litt surrealistisk at jeg skal bli mor igjen. Helt snål følelse. Klarer liksom ikke helt å forestille meg hvordan dagene kommer til å bli. Gru-gleder meg. Gruer meg for tenk om jeg jeg ikke klarer å få nok tid til de andre barna mine! Gruer meg for ikke å ha nok tid til lille baby! Gleder meg til den store gleden over å gi barna et søsken, gleder meg til gleden for mannen og meg å bli foreldre igjen, gleder meg til å kjenne på en fullkommen lykke over et nytt barn... igjen, og det å bli kjent med et helt nytt, ferskt menneske. Mange tanker som farer rundt i hodet mitt om dagen. Jeg skal være veldig glad når hun er ute og jeg kan se at alt er i orden, å bare ligge å titte på henne fra sykehus-senga mi og ta innover meg det nye mennesket jeg har vært med på å skape :wub: Det føles så nærme plutselig nå.

Søsteren min klemte meg godt isted da de dro, strøk meg over magen og sa" jeg ser deg vel ikke før denne kulen er borte jeg nå da", og vi ble begge helt våte i øyekroken og smilte til hverandre.

Gravid ja - ble så rørt av det siste avsnittet til ønsker at tårene presset på :)

Vi har holdt på ute hele dagen, først skrudd sammen sandkasse, og deretter drivhus. Mangler bare sand og glass nå :) Lagde nyyydelig grillet laks, med bakt potet, grillet asparges og smeltet smør med gressløk. Laksen var marinert i soyasaus, olivenolje, brunt sukker, hvitløk, limejuice og limeskall. Anbefales på det sterkeste!!!!

Skal tidlig opp, så jeg må nesten gi meg... God natt!

Oooooj. DET hørtes godt ut det Camillok!! DEN marinaden skal testes!Definitivt :rolleyes:

Så flinke dere var igår da! Sandkasse og drivhus og greier og greier?!?

Jøsses. Flinkiser. Er mannen blidere nå eller? fikk du noen gang greie på hva det var som plagde ham egentlig? :huh:

Vi stod på ganske mye selv igår faktisk. Men ikke sånne svære greier som dere!

Idag, nå straks skal jeg dra frem symaskinen og begynne på dynetrekkene til frøkna. Syr et putetrekk til vesla også samtidig, og la fra meg en veske til eldste jeg holdt på med som jeg stod fast på. Må gjøre den ferdig også. Skal legge det ut på bloggen når det er ferdig jeg. Kjøpte med meg et mønster i str. 92 også, en liten sommerdress til frøkna. Vet ikke helt hva som gikk av meg i butikken der.. glemte heelt str.!! Planen var å sy en til denne sommerer, men de hadde ikke mindre enn str. 74 igjen, og det passer heller dårlig, da det blir midt på vinteren :P , men skulle kjøpe mønster til neste sommer... og endte opp med str. 2 år?!? Jeg må ha vært helt i ørska. Men, men.. da får det først bli en i den str. da. I lille-martine-stoff, det blir nok søtt tenker jeg. Kanskje applikere en engelvinge bakpå i hvit silke kanskje?

Nå skal jeg sjekke værmeldingen slik at jeg kan få handlet ingrediensene til Camillok sitt grilltips til neste grillings her :) Har alle barna her til helgen igjen. Mannen skal i 40 års-lag på fredag. Jeg orker ikke bli med.. puhh.. FOR stor og tung nå :D så han får ta turen og kose seg, så skal nok jeg passe på å kose meg her hjemme med gjengen :rolleyes: Taco er en sikker vinner blant annet :Dtidlig legging er en annen sikker vinner... for meg :P:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...