Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #1 Skrevet 26. februar 2012 Jeg vet jo i grunn hva som er rett av meg å gjøre i dette tilfellet, men jeg trenger å lufte tankene litt nå. Greia er at barnet mitt kastet opp litt imorges, og har hatt to bleier med meget løs avføring (diaré). Det var tidlig imorges, før kl. 9. Humøret og formen har vært på topp i hele dag. Spist som vanlig. Vært ute og lekt i timesvis. Ingenting å si på allmenntilstanden altså. Nå vet jeg jo at han i teorien bør holdes hjemme fra barnehagen imorgen. Men greia er at jeg har eksamen imorgen, og har ikke noen andre til å passe han. Så jeg sitter å vurderer om jeg muligens kan levere han imorgen... Samtidig ønsker jeg jo ikke å videreføre noen smitte, hvis det er noe smittsomt som var årsaken til det som skjedde imorges. Huff, føler meg helt teit som i det hele tatt vurderer det. Og jeg ville ikke vurdert det om det var en vanlig skoledag... Noen innspill?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #3 Skrevet 26. februar 2012 Lever - om du faktisk har eksamen og barnet ikke har kastet opp siden 09.00... så er det sikkert over med smittefare og:)
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #4 Skrevet 26. februar 2012 Hold han hjemme, ditt barn ditt ansvar, skal barnet ditt gå i bhg og smitte andre barn slik at andre foreldre må bruke sykt barn dager?? Samme det om du har eksamen eller ei, det er ditt ansvar. Idiotiske foreldre som sender syke barn i bhg, hadde alle bare kunne holdt dem hjemme til de var smittefri kunne vi fått myyye mindre sykdom i barnehagene.
Serepta Skrevet 26. februar 2012 #5 Skrevet 26. februar 2012 Har han hatt vanlige bleier etterpå da ? Om han spiser normalt og bæsjer som han skal, hadde jeg levert ja.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 26. februar 2012 #7 Skrevet 26. februar 2012 To bleier med diaré kan like gjerne være noe han har spist, ikke magesjau. Selv med litt oppkast til.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #8 Skrevet 26. februar 2012 ikke lever.hold han hjemme i morgen.kjedelig hvis han smitter andre
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 26. februar 2012 #9 Skrevet 26. februar 2012 Har du barnet i studentbarnehage? Jeg har datteren min i studentbarnehage og på eksamensdager kan man få levere barn som er syke. Man må ringe først og gi beskjed om at barnet er syk og da har de egne rom som man benyttes slik at andre barn ikke blir smittet og den syke får ro og fred samt at de har ansatte som går på topp som kan ta vare på barnet uten at det går utover bemanningen for de andre barna. Hadde vi ikke hatt en slik ordning så ville jeg hatt barnet hjemme. Jævlig surt å gå glipp av eksamen, men jeg tror ikke jeg hadde klart å konsentere meg om jeg var usikker på om barnet var syk og at ingen skulle få tak i meg om barnet skulle bli verre. Barna kommer alltid først og man kan alltids konte
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #11 Skrevet 26. februar 2012 Du bør jo egentlig holde han hjemme, for det er veldig irriterende for oss andre foreldre som også har en jobb vi skal fungere i. Regelen er 48 timer etter siste symptom, som altså er etter disse bæsjebleiene. Men jeg skjønner dilemmaet ditt, og jeg hadde kanskje levert (under tvil). Men du utsetter faktisk både barn og ansatte i bhg for smitte. Jeg jobber i en bhg og ble smittet av omgangssyke. Fikk det mye kraftigere enn barna, og et er IKKE gøy når en er gravid.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #12 Skrevet 26. februar 2012 Hold han hjemme, ditt barn ditt ansvar, skal barnet ditt gå i bhg og smitte andre barn slik at andre foreldre må bruke sykt barn dager?? Samme det om du har eksamen eller ei, det er ditt ansvar. Idiotiske foreldre som sender syke barn i bhg, hadde alle bare kunne holdt dem hjemme til de var smittefri kunne vi fått myyye mindre sykdom i barnehagene. Ja, jeg er i prinsippet enig med deg. Og jeg har egentlig bestemt meg for å holde han hjemme. Men jeg vurderer å være såpass ego å ta sjansen på at det går bra. Ellers synes jeg du skal være forsiktig med å kalle andre idioter, da du vet svært lite om situasjonen til andre mennesker. Og så vet du vet at omgangssyken smitter lenge før symptomene viser seg? Har han hatt vanlige bleier etterpå da ? Om han spiser normalt og bæsjer som han skal, hadde jeg levert ja. Ikke hatt vanilg avføring igjen nei, bare tissebleier etter det. Hvis det kommer løst imorgen tidlig også, må han selvfølgelig bli hjemme. To bleier med diaré kan like gjerne være noe han har spist, ikke magesjau. Selv med litt oppkast til. Det er det jeg håper på. Han er jo en kløpper til å spise sand, putte forskjellige ekle saker han finner ute i munnen.. så det kan jo ha vært noe sånt. Dette er litt vanskelig føler jeg. Jeg er veldig usikker, og jeg føler ikke at det er helt riktig av meg å levere han. Ser jeg har skrevet at jeg har eksamen imorgen, det ble litt uklart. Jeg har utlevering av hjemmeeksamen imorgen. Så jeg kan jo selvfølgelig ta eksamen selv om han er hjemme imorgen.. Men da må jeg jo ha han med meg opp på skolen og evt. smitte folk der da.. HI
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #13 Skrevet 26. februar 2012 Ingen venninner eller NOEN som kan passe? Ev. som barnehagen kan ringe til? Hvis han er i helt fin form så hadde jeg nok levert ham. Ikke hvis det bare var en vanlig studiedag/jobbdag, men du har jo eksamen.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #14 Skrevet 26. februar 2012 Da er det jo ikke noe problem, han kommer da ikke så mye i nærkontakt med folk om du tar han med for å hente oppgaven, som hvis han er i barnehagen? Men hadde du ikke hatt noen annen mulighet, og han virket helt frisk i kveld og i morgen tidlig, så synes jeg du godt kunne sende han i barnehagen. Som et unntak pga eksamen. Jeg ville hatt forståelse for det om mitt barn gikk i samme barnehage.
Gjest Heartbroken Skrevet 26. februar 2012 #15 Skrevet 26. februar 2012 Hold han hjemme, ditt barn ditt ansvar, skal barnet ditt gå i bhg og smitte andre barn slik at andre foreldre må bruke sykt barn dager?? Samme det om du har eksamen eller ei, det er ditt ansvar. Idiotiske foreldre som sender syke barn i bhg, hadde alle bare kunne holdt dem hjemme til de var smittefri kunne vi fått myyye mindre sykdom i barnehagene. Ja, jeg er i prinsippet enig med deg. Og jeg har egentlig bestemt meg for å holde han hjemme. Men jeg vurderer å være såpass ego å ta sjansen på at det går bra. Ellers synes jeg du skal være forsiktig med å kalle andre idioter, da du vet svært lite om situasjonen til andre mennesker. Og så vet du vet at omgangssyken smitter lenge før symptomene viser seg? Har han hatt vanlige bleier etterpå da ? Om han spiser normalt og bæsjer som han skal, hadde jeg levert ja. Ikke hatt vanilg avføring igjen nei, bare tissebleier etter det. Hvis det kommer løst imorgen tidlig også, må han selvfølgelig bli hjemme. To bleier med diaré kan like gjerne være noe han har spist, ikke magesjau. Selv med litt oppkast til. Det er det jeg håper på. Han er jo en kløpper til å spise sand, putte forskjellige ekle saker han finner ute i munnen.. så det kan jo ha vært noe sånt. Dette er litt vanskelig føler jeg. Jeg er veldig usikker, og jeg føler ikke at det er helt riktig av meg å levere han. Ser jeg har skrevet at jeg har eksamen imorgen, det ble litt uklart. Jeg har utlevering av hjemmeeksamen imorgen. Så jeg kan jo selvfølgelig ta eksamen selv om han er hjemme imorgen.. Men da må jeg jo ha han med meg opp på skolen og evt. smitte folk der da.. HI Hvis det er hjemmeeksamen og du er mer bekymret for å smitte medelever enn barn og ansatte i barnehagen, må jeg si at jeg mistet litt av medfølelsen med deg altså. Hvis man er i tvil om barnet bør i barnehage eller ikke, er det en gylden regel å holde det hjemme - så tar du ikke sjansen med andres barn hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #16 Skrevet 26. februar 2012 Levere han med god samvittighet. Meldt fint vær i morgen også, ungene skal sikkert ut tidligere og hvis det er noen reell smittefare her så blir den mer enn halvvert når barna er ute. Hadde du vært mamma på min avdeling hvor mine tvillinger går og du hadde fortalt meg dette så hadde jeg hatt full forståelse for at du hadde levert. Ingen grunn for hysteri her!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #17 Skrevet 26. februar 2012 Ja, jeg ender nok på det jeg opprinnelig hadde bestemt meg for. Han må bli hjemme imorgen. Jeg har nær kontakt med de ansatte i bhg og jeg er en sånn person som ikke er istand til å lyge. Blir veldig pinlig om de ringer meg og sier han kaster opp eller har løs avføring, også har jeg egentlig visst om at det kunne skje. Nei, jeg føler ikke det er riktig. Om det var vanlig skoleeksamen ville jeg levert hvis han virket frisk fram til imorgen. Så kunne jeg heller gjort en avtale med faglærer som kunne hentet meg om bhg ringte. Hadde ikke klart og hatt eksamen uten at de hadde hatt mulighet til å få kontakt med meg. SIst jeg hadde eksamen fikk bhg nr. til hans onkel og tante som de kunne ringe til om det skjedde noe. Takk for hjelpen dere. Det er litt deilig å få luftet tankene når man sitter sånn og kverner på ting alene om kvelden..
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #18 Skrevet 26. februar 2012 Levere han med god samvittighet. Meldt fint vær i morgen også Her også? Så på nyhetene at det var meldt sånn middels dårlig vær
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 26. februar 2012 #19 Skrevet 26. februar 2012 Ærlig talt, hvis ungen har hatt normal allmenntilstand, ingen feber og kun vært uggen i magen i morges, synes jeg ikke det høres ut som omgangssyke. Min gutt kan ha litt diaré titt og ofte pga noe han spiser, og han er ikke syk ellers. Skulle jeg vært hjemme med ham i morgen (om han var rar i magen i morges, uten andre symptomer og frisk og fin siden da), hadde jeg kanskje fått jobbet to dager i uka. Snakker om hysteri! Omgangssyke er noe helt annet.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #20 Skrevet 26. februar 2012 Hold han hjemme, ditt barn ditt ansvar, skal barnet ditt gå i bhg og smitte andre barn slik at andre foreldre må bruke sykt barn dager?? Samme det om du har eksamen eller ei, det er ditt ansvar. Idiotiske foreldre som sender syke barn i bhg, hadde alle bare kunne holdt dem hjemme til de var smittefri kunne vi fått myyye mindre sykdom i barnehagene. Ja, jeg er i prinsippet enig med deg. Og jeg har egentlig bestemt meg for å holde han hjemme. Men jeg vurderer å være såpass ego å ta sjansen på at det går bra. Ellers synes jeg du skal være forsiktig med å kalle andre idioter, da du vet svært lite om situasjonen til andre mennesker. Og så vet du vet at omgangssyken smitter lenge før symptomene viser seg? Har han hatt vanlige bleier etterpå da ? Om han spiser normalt og bæsjer som han skal, hadde jeg levert ja. Ikke hatt vanilg avføring igjen nei, bare tissebleier etter det. Hvis det kommer løst imorgen tidlig også, må han selvfølgelig bli hjemme. To bleier med diaré kan like gjerne være noe han har spist, ikke magesjau. Selv med litt oppkast til. Det er det jeg håper på. Han er jo en kløpper til å spise sand, putte forskjellige ekle saker han finner ute i munnen.. så det kan jo ha vært noe sånt. Dette er litt vanskelig føler jeg. Jeg er veldig usikker, og jeg føler ikke at det er helt riktig av meg å levere han. Ser jeg har skrevet at jeg har eksamen imorgen, det ble litt uklart. Jeg har utlevering av hjemmeeksamen imorgen. Så jeg kan jo selvfølgelig ta eksamen selv om han er hjemme imorgen.. Men da må jeg jo ha han med meg opp på skolen og evt. smitte folk der da.. HI Hvis det er hjemmeeksamen og du er mer bekymret for å smitte medelever enn barn og ansatte i barnehagen, må jeg si at jeg mistet litt av medfølelsen med deg altså. Hvis man er i tvil om barnet bør i barnehage eller ikke, er det en gylden regel å holde det hjemme - så tar du ikke sjansen med andres barn hvertfall. Huff, der ordla jeg meg litt feil altså. Det var ikke det jeg mente at jeg var mer bekymret for å smitte de på skolen enn de i bhg! Slettes ikke. Poenget mitt var egentlig at det blir litt "feil" uansett hva jeg gjør. Selvfølgelig er det mye verre å levere sykt barn i bhg, enn å ta med sykt barn på skole.
Gjest Heartbroken Skrevet 26. februar 2012 #21 Skrevet 26. februar 2012 Levere han med god samvittighet. Meldt fint vær i morgen også Her også? Så på nyhetene at det var meldt sånn middels dårlig vær Dere vet at det er forskjellig vær etter hvor man bor? Eller bor dere alle samme sted?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #22 Skrevet 26. februar 2012 Om du har hjemmeeksamen og sykt barn, så får du faktisk sykemelding hos lengen, og utsatt fristen for innlevering med et par døgn, vips problem løst ...
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #23 Skrevet 26. februar 2012 Om du har hjemmeeksamen og sykt barn, så får du faktisk sykemelding hos lengen, og utsatt fristen for innlevering med et par døgn, vips problem løst ... Nei, det visste jeg faktisk ikke. Det skal jeg undersøke! Tusen takk
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #24 Skrevet 26. februar 2012 Om du har hjemmeeksamen og sykt barn, så får du faktisk sykemelding hos lengen, og utsatt fristen for innlevering med et par døgn, vips problem løst ... Nei, det visste jeg faktisk ikke. Det skal jeg undersøke! Tusen takk var det løs avføring bare eller diare, Jeg har jobbet i 10 år i bhg og oppdaget at mange både som jobber med barn og foreldre tror at all løs bæsj er diare. Men noen ganger er det bare at de har fått i seg mye drikke og lite mat for eksempel. Eller spist noe som har gjort magen litt ute av lage uten at det er smittefarlig. Mitt barn har veldig løs avføring flere ganger i uken og det tok flere uker og en del samtaler før de ansatte skjønte at dette var normalt for henne og ikke at hun er syk. Siden barnet ditt har kastet opp litt også så er jo sjansen stor for at det var diare men om det stoppet etter bare to bleier og ikke kommer mer i natt eller i morgen tidlig ville jeg nok levert. For omgangssyken med spy og diare varer stort sett litt lengre en en times tid. Noen bhg har forresten ikke 48 timers regler men 24 timers, slik som mine barns bhg har så om barnet ikke har flere bleier/spyr igjen men du fortsatt er usikker kan du jo ringe bhg i morgen å spørre hva de ansatte syntes
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #25 Skrevet 26. februar 2012 Om du har hjemmeeksamen og sykt barn, så får du faktisk sykemelding hos lengen, og utsatt fristen for innlevering med et par døgn, vips problem løst ... Nei, det visste jeg faktisk ikke. Det skal jeg undersøke! Tusen takk var det løs avføring bare eller diare, Jeg har jobbet i 10 år i bhg og oppdaget at mange både som jobber med barn og foreldre tror at all løs bæsj er diare. Men noen ganger er det bare at de har fått i seg mye drikke og lite mat for eksempel. Eller spist noe som har gjort magen litt ute av lage uten at det er smittefarlig. Mitt barn har veldig løs avføring flere ganger i uken og det tok flere uker og en del samtaler før de ansatte skjønte at dette var normalt for henne og ikke at hun er syk. Siden barnet ditt har kastet opp litt også så er jo sjansen stor for at det var diare men om det stoppet etter bare to bleier og ikke kommer mer i natt eller i morgen tidlig ville jeg nok levert. For omgangssyken med spy og diare varer stort sett litt lengre en en times tid. Noen bhg har forresten ikke 48 timers regler men 24 timers, slik som mine barns bhg har så om barnet ikke har flere bleier/spyr igjen men du fortsatt er usikker kan du jo ringe bhg i morgen å spørre hva de ansatte syntes Han er av typen som kan ha det rimelig løst og fortsatt være innenfor normalen. Men dette var virkelig flytende altså, og lukten var veldig dårlig. Pleier ikke å lukte så ille vanligvis, så det var nok diaré. Leste på nhi.no tror jeg det var at omgangssyken kan smitte i tre dager etter man er symptomfri.. Det er lenge! Hører vel forsåvidt med til historien også at han hadde omgangssyke forrige uke. Da våknet han torsdag morgen og kastet opp, hadde feber og veldig redusert allmenntilstand fram til fredag kveld/lørdag morgen. Hadde ikke løs avføring da i det hele tatt. Var frisk lørdag og søndag (ingen oppkast siden torsdag formiddag), og gikk i bhg mandag. Nå har jeg fått vite at det er noe som har gått i bhg. Var et annet barn som ble syk samme dag som mitt barn forrige uke. Nå har jeg ikke oversikt over hvem som er syk og hvem som har vært hjemme og hvor lenge. Men nå mistenker jeg at folk sender barna tilbake for tidlig i bhg, og derfor kan vel mitt barn ha fått det samme igjen? Kan det arte seg så forskjellig selv om det er samme "smitten"? Jeg ønsker ikke å bidra til denne rundgangen av sykdom iallefall.. Lurer på om jeg må snakke med de i bhg ang. regler for dette, det har vi ikke idag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå