tante grusom master of law Skrevet 28. februar 2012 #26 Skrevet 28. februar 2012 Takk for tips om nettside! Skal sjekke ut den. Det passer jo ypperlig å kunne frøshoppe fra sofaen nå! Ja det var store potter jeg tenkte meg, litt rustikke trorjeg passer til verandaen. Jeg får ta en runde etterhvert.
tante grusom master of law Skrevet 28. februar 2012 #27 Skrevet 28. februar 2012 Seriøst! Jeg trenger en stor hage og et par verandaer til. Var inne på impecta.se nå og kommer til å gå berserk. Fy fader så mye fint! Og tenk så skuffet jeg kommer til å bli når ingen av frøene kommer til å spire hehe. Spørsmål fra en nybegynner: når det står at de skal stå lyst og svalt etter at de har begynt å gro, blir det for varmt å sette dem i et solvindu da?
Gjest sug lut Skrevet 28. februar 2012 #28 Skrevet 28. februar 2012 Seriøst! Jeg trenger en stor hage og et par verandaer til. Var inne på impecta.se nå og kommer til å gå berserk. Fy fader så mye fint! Og tenk så skuffet jeg kommer til å bli når ingen av frøene kommer til å spire hehe. Spørsmål fra en nybegynner: når det står at de skal stå lyst og svalt etter at de har begynt å gro, blir det for varmt å sette dem i et solvindu da? Det er alltid faan med fett på - jeg har aldri hatt noe sted som er både lyst og svalt og har vinduskarmer. Så de har bare blitt stående i stuevinduet med radiator under, dvs for varmt, eller svalt men ikke lyst nok i loftsstua (takvinduer). Det har aldri blitt katastrofe, bare litt rare og lange eller lyse - og så retter alt seg ute i jord og sol uansett. Men det jeg gjør i år kommer kanskje litt nærmere, siden jeg har dem fram til spiring i et vindu med radiator under vinduskarmen, men så flytter jeg dem over i vinduskarm med overluftingsluke der jeg (fordi det uansett er så mildt) har slått av radiator under. Det blir i alle fall en smule svalere, og like lyst.Klart de spirer! Har du sånne torvbriketter så er det hele veldig enkelt og dessuten er det barnevennlig - alle ungene har likt å helle vann på og se dem svelle opp.
Patetica fåkksi Skrevet 28. februar 2012 #29 Skrevet 28. februar 2012 Mine vokser også som faen om dagen. Bare pass på at de får nok lys, mine får elektrisk lyspåfyll om natten.
tante grusom master of law Skrevet 28. februar 2012 #30 Skrevet 28. februar 2012 Okey, jeg ble litt bekymret over at jeg ikke hadde egnet sted å dyrke dem frem. Men da høres det ut som det er håp. Torvbriketter skal sjekkes ut! Og når det står at visse frøn kan sås direkt i frijord. Betyr det at man kan stikke dem rett i bedene når tiden er inne? Jeg tror jeg må kjøpe en hagebok for dummies eller noe:)
Gjest sug lut Skrevet 28. februar 2012 #31 Skrevet 28. februar 2012 Ja, de som kan sås direkte kan du bare stappe i jorda når det blir varmt i jorda. Men hvis du er utålmodig eller har en hage i et snøhøl som jeg hadde så kan du godt tjuvstarte med å så denslags inne også (jeg har en pervers lyst til å se ting gro). Fx har jeg alltid sådd kornblomster inne, bare for å komme i gang.
tante grusom master of law Skrevet 28. februar 2012 #33 Skrevet 28. februar 2012 Ok, det hørtes jo greit ut at noe kan plantes direkte. Har et bed langs en solvegg, som jeg kan tenke meg blir snøfri og varm ganske raskt. Men mestparten skal på verandaen og de dyrker jeg nok frem inne. Patetica, spurte du meg? Jeg vet ikke helt enda, har sett på frø på nett hur lenge som helst idag og vet ikke helt hvordan jeg skal begrense meg. Dette er første gang jeg bor slik at jeg har mulighet til å ha planter ute, så er redd jeg kommer til å ta helt av. Kommer vel ende opp med en hel botanisk hage her. Håper bare jeg blir kvitt kvalmen, slik at det ikke bare blir med tanken. Men det kommer i første hånd til å bli masse blomster og golukt ting. Kanskje markjordbær i potte og....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå