Gå til innhold

Hurra, jeg har spire!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grattis. Bestemutter'n ringte her om dagen og fortalte om sine spirer.

Heldige dere, her spirer det ingenting.

Gjest sug lut
Skrevet

Vel, jeg bor i et snøhøl, så det spirer bare inne, må jeg få presisere, men som Patetica sa, jeg har statens beste vinduskarmer så nå blir det tomater. Og til uka - hvis jeg gidder å vente - skal jeg så masse annet moro. All den fine pynten i karmen får vike for et par måneder og i stedet kommer altså pyntekosmos, tagetes, kornblomster og antilopeøye.

Skrevet

Gratulerer Gluteo!

Spirer er alltid like spennend,e men samtidig skummelt helt i startfasen for man vet aldri hvem som er sterke nok til å vokse seg sterke, og hvem som ikke klarer det..

 

:,-(

 

Jeg har en som er forbi spirefasen og allerede kan kalles babyplante, han er tomat og snart 10 cm. lang, med 4-5 små bladet øverst. Hans tvillingbror har stagnert litt, men har fortsatt puls og ser ut til å klare seg, men han er betydelig mindre og spedere. Jeg håper han klarer seg.

 

Jeg har også trillingbrødre som er yngre enn de to første, de var originalt fire spirer men den ene klarte seg ikke.. Dog de tre som er igen ser ut til å være sterke men litt treige i utviklingen,

 

Jeg har flere andre frø også men har ikke vurdert å få dem sprøytet inn i jorden enda.

 

Noen som har erfaring med solsikker?

Gjest sug lut
Skrevet

Solsikker er konge, de siste årene har jeg hatt sånne som har masse avvikende farger, fra vanlig gul via oransj til fløyelsaktig brunliglilla, de har dem på Solfang.no til vanlig. Sett i gang og så. Det går tre eller fire i ei stor krukke, bare så du kan beregne hvor mange du vil ha.

Skrevet

Hvor sår jeg dem, samme type som tomater, og i vinduet?

Gjest sug lut
Skrevet

´Jeg sår alltid alt på samme måte, og det funker, så det kan du godt.

Gjest amandine
Skrevet

Jeg fikk pakke fra Impecta i går, så her skal et såes agurker!!

Skrevet

Grattis. Her går det i dusinvis. Minste og jeg sådde en ny runde solsikker og pyntekosmos i går. De trives best i vinduskarmen. Stenglene er grønne og fine, så jeg tror det blir bra.

 

Ellers har jeg ikke mer som skal såes før i april.

Gjest sug lut
Skrevet

Nå er nr fem oppe, og brettet er flytta fra den vinduskarmen som har radiator under som står på hele tiden og til den hvor radiator er avslått, slik at de skal kunne få det hakket svalere men like mye lys. Og jeg er klar for å gå løs på pyntekosmosene. Mener å huske at det er førti frø... hm.

Gjest amandine
Skrevet

Nå er nr fem oppe, og brettet er flytta fra den vinduskarmen som har radiator under som står på hele tiden og til den hvor radiator er avslått, slik at de skal kunne få det hakket svalere men like mye lys. Og jeg er klar for å gå løs på pyntekosmosene. Mener å huske at det er førti frø... hm.

Hvordan har jeg kunnet glemme å handle kosmos????
Skrevet

Jeg sådde agurker i fjor, de plantene vokste seg så store og selvgode at de liksågodt innførte diktatur, tok over hele kjøkkenet og kidnappet alt og alle som stor nærmere enn 20 cm.

 

Hver dag etter jobb måtte jeg skjære løs gislene, og likevel, etter å ha blitt skåret i ørten ganger, døde ikke jævelen.

Gjest sug lut
Skrevet

Nå er nr fem oppe, og brettet er flytta fra den vinduskarmen som har radiator under som står på hele tiden og til den hvor radiator er avslått, slik at de skal kunne få det hakket svalere men like mye lys. Og jeg er klar for å gå løs på pyntekosmosene. Mener å huske at det er førti frø... hm.

Hvordan har jeg kunnet glemme å handle kosmos????

Amandine, bare for å bevise at du ikke kan leve uten meg, de sendte meg faktisk ei pakke kosmos for mye fordi jeg tydeligvis hadde Parkinson da jeg bestilte og ba om to like pluss en annen. Vil du ha?
Gjest amandine
Skrevet

Nå er nr fem oppe, og brettet er flytta fra den vinduskarmen som har radiator under som står på hele tiden og til den hvor radiator er avslått, slik at de skal kunne få det hakket svalere men like mye lys. Og jeg er klar for å gå løs på pyntekosmosene. Mener å huske at det er førti frø... hm.

Hvordan har jeg kunnet glemme å handle kosmos????

Amandine, bare for å bevise at du ikke kan leve uten meg, de sendte meg faktisk ei pakke kosmos for mye fordi jeg tydeligvis hadde Parkinson da jeg bestilte og ba om to like pluss en annen. Vil du ha?

HURRA!!!!
Gjest sug lut
Skrevet

Nå er nr fem oppe, og brettet er flytta fra den vinduskarmen som har radiator under som står på hele tiden og til den hvor radiator er avslått, slik at de skal kunne få det hakket svalere men like mye lys. Og jeg er klar for å gå løs på pyntekosmosene. Mener å huske at det er førti frø... hm.

Hvordan har jeg kunnet glemme å handle kosmos????

Amandine, bare for å bevise at du ikke kan leve uten meg, de sendte meg faktisk ei pakke kosmos for mye fordi jeg tydeligvis hadde Parkinson da jeg bestilte og ba om to like pluss en annen. Vil du ha?

HURRA!!!!

Da sender jeg dem i morra. Har tomatene kommet fram ennå?
Gjest amandine
Skrevet

Nå er nr fem oppe, og brettet er flytta fra den vinduskarmen som har radiator under som står på hele tiden og til den hvor radiator er avslått, slik at de skal kunne få det hakket svalere men like mye lys. Og jeg er klar for å gå løs på pyntekosmosene. Mener å huske at det er førti frø... hm.

Hvordan har jeg kunnet glemme å handle kosmos????

Amandine, bare for å bevise at du ikke kan leve uten meg, de sendte meg faktisk ei pakke kosmos for mye fordi jeg tydeligvis hadde Parkinson da jeg bestilte og ba om to like pluss en annen. Vil du ha?

HURRA!!!!

Da sender jeg dem i morra. Har tomatene kommet fram ennå?

Nei? Har jeg virkelig masse moro på vei i posten?? Hipp hipp hurra jeg elsker post!
Gjest sug lut
Skrevet
Nei? Har jeg virkelig masse moro på vei i posten?? Hipp hipp hurra jeg elsker post!

Jepp, sendt ...torsdag? ...senest, men tror egt det var onsdag. Så du bør nok skaffe deg et nært forhold til postmannen, ja. Og så kommer det en til, da.
Skrevet

*helt i tåka* Hva i huleste er kosmos? Altså. Den i planteform? Haha!

Jeg og vil plante ting! Kjæresten kom hjem med et lite minidrivhus, kanskje jeg skal finne frø på butikken neste gang jeg er der!

Gjest amandine
Skrevet
Nei? Har jeg virkelig masse moro på vei i posten?? Hipp hipp hurra jeg elsker post!

Jepp, sendt ...torsdag? ...senest, men tror egt det var onsdag. Så du bør nok skaffe deg et nært forhold til postmannen, ja. Og så kommer det en til, da.

KA'HUEN??? Må visst ta et oppgjør med mannen i den røde bilen. Det er jo for f ikke sååå langt over fjellet? Lett utålmodig...
Gjest Siklerotte
Skrevet

Hehe, fort gjort å bli utålmodig når man må vente lenge på noe man visste at var på vei for en time siden. ; )

Gjest sug lut
Skrevet (endret)
Nei? Har jeg virkelig masse moro på vei i posten?? Hipp hipp hurra jeg elsker post!

Jepp, sendt ...torsdag? ...senest, men tror egt det var onsdag. Så du bør nok skaffe deg et nært forhold til postmannen, ja. Og så kommer det en til, da.

KA'HUEN??? Må visst ta et oppgjør med mannen i den røde bilen. Det er jo for f ikke sååå langt over fjellet? Lett utålmodig...

Snakka m muttern på lørdag - siste postdag før helga - og hun skulle få fint vinterferiekort fra ungen, som ble posta samtidig med greiene til deg - og har heller ikke kommet fram. Gikk egentlig ut fra at det var lokale treiginger hos henne, men jeg tipper at din og hennes okale Pat ikke er synderen men heller postens sentrale og ubegripelige aversjon mot forusigbarhet. Endret av sug lut
Skrevet

Når er det for sent å begynne å så frø? Jeg ser her at dere allerede er godt i gang. Jeg er ikke i form enda til å begynne å plante, men er sikkert bedre om et par tre uker. Jeg tenker på planter jeg kan ha ute på balkongen etterhvert. Begynner det å bli sent allerede?

Gjest sug lut
Skrevet

Når er det for sent å begynne å så frø? Jeg ser her at dere allerede er godt i gang. Jeg er ikke i form enda til å begynne å plante, men er sikkert bedre om et par tre uker. Jeg tenker på planter jeg kan ha ute på balkongen etterhvert. Begynner det å bli sent allerede?

Neida, det er egt bare tomatene som virkelig bør starte så tidlig - og selv de kan godt starte om noen uker om du har nok sol i hagen, jeg sådde aldri før etter påske før, men det hjalp godt på tomat-modning å komme i gang lenge før, så jeg slapp at frosten tok så mange umodne tomater til slutt. På de fleste av mine frøposer står det mars-april-mai som såtid. Jeg tipper bare at her inne finner du en del utålmodige mennesker...

Dessuten har jo du spire mer enn de fleste av oss!

Skrevet

Aha takk! Jeg har jo ikke kommet så langt at jeg har fått kjøpt frøposer en gang. Men hvis man kan vente helt til april så burde jeg være trygg. Kan vel ikke stå å skrike ned i doen helt til det heller.

 

Åååå jeg gleder meg til å få massa fine planter til å ha på verandaen!! Noen tips om hvor man kan kjøpe ikke alt for dyre potter til å ha ute?

Gjest sug lut
Skrevet

Aha takk! Jeg har jo ikke kommet så langt at jeg har fått kjøpt frøposer en gang. Men hvis man kan vente helt til april så burde jeg være trygg. Kan vel ikke stå å skrike ned i doen helt til det heller.

 

åååå jeg gleder meg til å få massa fine planter til å ha på verandaen!! Noen tips om hvor man kan kjøpe ikke alt for dyre potter til å ha ute?

Frøposer kan du gjøre hjemmefra i en pause mellom spyinga - www.impecta.se er helt genialt og har mye bedre utvalg enn alle hagesentre.

Utepotter spørs jo litt på hva du liker og hvordan du skal bruke dem. Bare gå for store potter - unntatt til tagetes og sånt småtteri, de kan klare seg i små, men da må du vanne ofte. Skal pottene flyttes inn om vinteren bør de ikke veie et tonn, for eksempel. Vintersikre potter finnes jo, men koster skjorta - hadde ikke giddet det til annet enn stauder/busker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...