Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #26 Skrevet 26. februar 2012 Han virker litt tett denne mannen din.. Vi lever ikke i Somalia eller i Norge på 50 tallet, mannfolka skal faktisk yte i hjemmet de også. MEN det betyr at vi damer må gjøre litt møkka-arbeid vi også. Så hvis du ikke hjelper til med oppussing, fordi du ikke gidder som du sier, eller ikke tør prøve, så er du jo ikke helt uskyldig i dette selv;) å pusse opp klarer du fint, og ihvertfall å hjelpe mannen med oppussing. Her i huset lager gjerne mannen mat, tar oppvask- steller kjøkkenet, sorterer klær, rydder, støvsuger osv. Jeg må pent hjelpe til med hjulskift, rydde i garasjen, skifte tak, legge golv, male hus, fylle olje på bilen osv. Vi er likeverdige. Det eneste han slipper er å vaske toalettet, sette på vaskemaskin og tørke støv. Jeg slipper unna gressklipping, felling av trær og annet tungt kroppsarbeid. Men hvor mange trær feller dere i året, liksom? Kontra hvor mange ganger i året det må settes på klesvask, tørkes støv, og vaskes på do... I mitt hus blir det (ideelt sett!) vaska på do og tørka støv 52 ganger i året, og satt på klesvask hver dag. M.a.o. slipper den "likestilte" mannen din 469 oppgaver i året, mens du slipper å hugge ett eller to trær, og slå gresset 10-15 ganger. (Sommeren her jeg bor varer neppe mer enn 10 uker, men hos dere er det kanskje varmere.) Uansett slipper mannen din mye billigere ved at du tar de jevnlige tingene, han tar de sporadiske! Det kan kanskje virke slik, men det er jo ikke alt man nevner i et innlegg.. Når mannen drar inn 50 000 kr mnd på jobb og jeg 0,- bør jeg gjøre litt mer husarbeid enn ham? Det er naturlig. Men når jeg jobber hjelper han til mer.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #27 Skrevet 26. februar 2012 Det er klart at hvis jeg ikke hadde jobbet, så hadde det vært noe annet. Nå har det seg sånn at vi jobber like mye, og pga økonomisk rot fra mannen sin fortid, så betaler jeg det meste av regninger på dette huset også. Og jeg har ansvaret for barna, han må fortelles hva som skal gjøres med de hvis det er noe spesielt. Og det er jeg som er håpløs og får kjeft fordi jeg sutrer så over det jævla husarbeidet som han sier... Og til deg som sier at du skjønner ikke hvor vi finner disse mannfolka som det skrives om her inne, fordi du aldri ser de in real life; vel, det vises ikke utenpå de at de er slik. Han skryter gjerne av hvor flink han er til både det ene og det andre når det er andre folk til stede... HI
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #28 Skrevet 26. februar 2012 Håpløs mann. Hvem passer barna mens han pusser opp/vedlikeholder huset? Du? I tilfelle "jobber" jo du også mens han jobber med oppussingen. Min mann er i alle fall ikke interessert i å passe barn mens han maler eller snekrer, og det skjønner jeg jo. Her i huset er det også mannen som i hovedsak tar utearbeid/vedlikehold/oppussing. Samtidig er det jeg som tar ansvar for barna mens han gjør det. Også er det jeg som sørger for at barna jevnt over har det de trenger av klær og utstyr, pakker barnehagesekkene og smører matpakker osv. Han tenker ikke på om barna trenger nye sko eller ny vinterdress, for å si det sånn. Det daglige husarbeidet deler vi på, nokså likt vil jeg anslå. Vi er veldig fornøyd med fordelingen begge to
☆☆☆ Skrevet 26. februar 2012 #29 Skrevet 26. februar 2012 Dette hadde aldri gått her hjemme! Nå ha jeg bedt meg fritatt fra å lø ut av oppvaskmaskinen pga midlertidige anatomiske utfordringer, men tar igjen med mer klesvask. Støvsuging er heller ikke min jobb lenger. Ellers er leiligheten et felles ansvar. Han kan slipoe husarbeid i oppusingsperioder, forutsatt framgang i prosjektet. Ellers ikke.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #30 Skrevet 26. februar 2012 Og hvordan skal jeg da gå fram for å forsøke å forklare dette til den håpløse mannen, som går rett i forsvar og blir sint med en gang jeg tar det opp. Er det mulig å få han til å forstå dette, eller er det bare å gi opp og hive han ut??? Blir så lei altså, alt er en kamp med denne fyren... HI
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #31 Skrevet 26. februar 2012 Jeg er og har vært alene i alle år. Jeg har anlagt hagen her fra grunnen ALENE, jeg tar det daglige husarbeidet ALENE, jeg tar alt med barna ALENE, jeg har pusset opp både kjøkken, bad, soverom, stue og gang, og alt som er ALENE. OG jeg bringer inn ALT av penger til husholdningen, ALENE! Og gjett hvem som kjøpte dette alene. Hadde jadden meg blitt gjort mye her, om jeg satte meg ned og sa jeg skal gjøre "de store tingen" Syke mannen din, HI. Stakkars. Han er jo syk og for å ikke glemme det - bare en mann, så du må vel bare jatte med? Eller egentlig... bare gi han et realt spark i baken, og si hvor skapet står til daglig! Hvis du er alene om alt og har vært det bestandig så bør du kanskje ikke spille samlivsterapeut...? Veldig uenig med deg her, Pashla. Folk flest klarer å sette seg inn i situasjoner uten å være der selv - det vil også innebære å ha en formening om det, og det er jeg sikker på en singel person kan klare akkurat like bra som en som er samboer. Klarer du bare å gi råd om ting du har opplevd selv, så er det ikke mange rådene du kan gi.
Benkit Skrevet 26. februar 2012 #32 Skrevet 26. februar 2012 Dette høres skikkelig kjipt ut hi! Og som du selv spør om; hvordan få han til å skjønne dette selv... Han vil nok ikke forstå det ut av det blå og da blir det vel du som må ta et valg etterhvert. Det er ikke så enkelt som å bare hive ut fyren, men du må jo også tenke hvordan dette vil påvirke deg over mange år hvis han ikke skjerper seg!! Vil du orke det resten av livet? Jeg ville satt litt hardt mot hardt tror jeg hvis jeg fant ut at jeg ikke ville kunne klare å ha de sånn! Det er en sjanse å ta, men samtidig gir det han en real mulighet til å skjerpe seg og ønsker han ikke det slipper du å bruke flere år på å irritere deg. Du sier selv at mangel på respekt viser seg på andre området i forholder også og da ville jeg iallefall vurdert å ta et skikkelig oppgjør. Jeg tror at det eneste som virkelig kan få opp øynene hans er hvis han skjønner at du mener alvor. Sannsynligheten er veldig stor for at han er mer avhengig av deg enn du av han.. Han bare skjønne det ikke selv:) kanskje når han skjønner at han kan miste deg og da sitter igjen og må gjøre alt selv vil han sette mer pris på deg!! Til gjengeld ville jeg sagt til han at du vil prøve å hjelpe og engasjere deg når det er større prosjekter.. Slik at han føler du og må gjøre noen endringer... Vet ikke om dette vil fungere, men jeg tror virkelig du fortjener litt mer enn dette og det er kanskje på tide du tar et skikkelig oppgjør på dette! Hvis han blir sur så får han bare bli sur.. Unngå å ta dette opp i en skjerfet annspent situasjon.. Ta det når du er rolig og fattet:) Ønsker deg uansett lykke til:)
Benkit Skrevet 26. februar 2012 #33 Skrevet 26. februar 2012 Ops.. Masse autokorrekt feil her ser jeg:)
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #34 Skrevet 26. februar 2012 Jeg ville prøvd å gå inn for at man da deler på oppussing også, så har han ikke lengre den unnskyldningen. Jeg er ikke spesielt fingernem men har montert alle kjøkkenskapene våre fra ikea + mye mer
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #35 Skrevet 26. februar 2012 Tja - du kan jo slutte å skifte på senga HANS, slutte å vaske HANS klær, slutte å rydde det HAN har rota, slutte å huske avtaler for HAM... Så finner han kanskje ut etter hvert at det er greit å bidra litt. ... Jeg hadde ikke godtatt å leve slik.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #36 Skrevet 26. februar 2012 Det nytter ikke å mase, kjefte eller slå den inn med kjevla! Det funker kanskje en liten stund, så dabber det av. Tro meg! Fortell hva du føler, og få han til å forstå alvoret i dette. Si at du er sliten, og at du trenger å ta en pause fra alt nå. Si at du ønsker å reise bort en lang-helg f. eks til en slektning, for å tenke og kople ut. Du må tenke på helsen da du kjenner at du er på tur til å bli utbrent! Så drar du nærmeste helg! Uten barn! Det trenger du, og gjør han så redd at huset faktisk er vaska når du kommer hjem fordi han er nervøs for at du skal forlate han! Sorry, men noen ganger må man bare slå ut såppas hardt! Da får han oppleve din hverdag, du får oppleve hans "ferietilværelse", dere når å savne hverandre og kanskje dette er akkurat det dere trenger! Anbefales! (Om han protesterer, så tviler jeg på at HAN har holdt seg til hus og barn hver eneste helg siden barna deres ble født? Kjempefint dersom han har dratt på jaktturer, fisketurer, kompissturer eller firmaturer.. Da har du MANGE helger å ta igjen!)
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2012 #37 Skrevet 26. februar 2012 Glemte å si: å nekte å vaske sokkene hans og hans dynetrekk skaper bare mer irritasjon! Det samme med å "streike" ovenfor husarbeid og barn, hva hjelper det? En mann bryr seg lite om hybelkaniner og kjøper nye sokker når alle er skitne! Det blir iallefall ikke bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå