Gå til innhold

Mann som nekter å delta i husarbeid fordi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

det er jo han som skal pusse opp kjøkkenet når den tid kommer. Og i tillegg så er det han som skal ordne ute, og hvis det er noe annet praktisk som skal gjøres. Av denne grunn mener han altså at jeg skal gjøre omtrent alt husarbeid i hverdagen, året rundt... og blir skikkelig forbanna når jeg påpeker det. Han sier jeg virkelig ikke tenker meg om når jeg mener han er en mannssjåvinist, for det er jo en selvfølge at jeg skal ta meg av huset siden jeg ikke kan oppussing o.l (poengterer at vi ikke holder på med noe oppussing, han er skikkelig treg på å få gjort enkle ting som å sette opp den nye ringeklokka som har ligget et par uker klar til bruk nå)...

Hva mener dere? Håpløst tilfelle av en mann, eller sur klagekjerring som bare er lat??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, da tar du å gjør alle småting, mens han blir tvingt til husarbeid. :P

 

 

Han er mer en håpløs altså. Høres jo ut som han er 60år og inngrodd gubbe. :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

det er jo han som skal pusse opp kjøkkenet når den tid kommer. Og i tillegg så er det han som skal ordne ute, og hvis det er noe annet praktisk som skal gjøres. Av denne grunn mener han altså at jeg skal gjøre omtrent alt husarbeid i hverdagen, året rundt... og blir skikkelig forbanna når jeg påpeker det. Han sier jeg virkelig ikke tenker meg om når jeg mener han er en mannssjåvinist, for det er jo en selvfølge at jeg skal ta meg av huset siden jeg ikke kan oppussing o.l (poengterer at vi ikke holder på med noe oppussing, han er skikkelig treg på å få gjort enkle ting som å sette opp den nye ringeklokka som har ligget et par uker klar til bruk nå)...

Hva mener dere? Håpløst tilfelle av en mann, eller sur klagekjerring som bare er lat??

 

Hvorfor gidder du å bo med en sånn en? Som er lat og ikke gidder å bidra, og enda blir SUR når du påpeker det og finner sjåvinistiske forklaringer. Ikke gjøre en dritt nå fordi han SENERE skal pusse opp??? Hallo!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får slå tilbake med samme mynt. At om noen trenger nye strikkalester så kan du ordne det og når kransekaka til jul skal bakes så er det din jobb.

Så kan den som først amputerer begge armene slippe unna husarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh!!! Teiteste argumentet jeg har hørt !!!!

Jeg hadde krevd at han betalte vaskedame. Da kunne han sluppet unna. Med fordi han pusser opp litt?? Nope!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Du skal pusse opp ganske mye og jevnlig for at det skal utgjøre like mange arbeidstimer som husarbeidet. Til sammen er det val sånn at om man oppfatter at den ene har masse fritid og den andre alltid er opptatt med noe, så ER det urettferdig. Den hagen deres må være jævlig stor hvis alt som skal "ordnes" ute kommer opp imot 500 timer i året... (som man jo minst må påregne mht husarbeid, og da har jeg bare regna 1,5 timer om dagen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså.. Hadde han holdt på å pusse opp på kveldstid og du forlangte at han skulle bidra nøyaktig 50% med husarbeid samtidig som han pusset opp hadde jeg forstått ham...

 

Men dersom han ikke gjør noe som helst for øyeblikket, men det kun er snakk om ting som skal gjøres frem i tid, så er han faktisk helt på trynet...!!

 

Her pusser mannen opp nede på kveldstid, og da gjør jeg mer husarbeid enn ham.. Men før oppussingen startet gjorde vi ca like mye husarbeid.. Og det kommer vi til å fortsette med når oppussingen er ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere kan komme hjem hit og fortelle han det, fordi det nytter ikke at jeg sier det. Han mener derimot at jeg er sjåvinistisk selv, fordi jeg mener at han både skal ta seg av forefallende arbeid (som det siste halve året har bestått av muligens et par småting) og i tillegg må gjøre husarbeid...

Han er med på å rydde opp etter middag og noen ganger lager han middag også, vasker noen ganger sine egne klær.... det er det...

Han har mange positive sider også, derfor jeg er sammen med han. Jeg er jo glad i han... og så har vi barn sammen... Men irritert blir jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skrudd opp ringeklokka selv og sagt at ettersom han ikke gjør "forefallende arbeid" ellers i huset, så får han ta husarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han kan få slippe husarbeid akkurat når oppussing PÅGÅR :) selvfølgelig ikke ellers hvis dere begge er i full jobb, makan til tull og latskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Enig med nr 10.

Eller: jeg ville ha satt meg i sofaen på samme tid som han hver dag, og ikke gjort noe som helst, verken reingjøring, klesvask eller matlaging i de timene og minuttene han IKKE gjør noe. Når han er aktiv med noe, kan du selvsagt sprette på beina og vaske og rydde alt du greier.

Etter noen uker vil han lure på hvorfor det mangler reine sokker og hvorfor det danser hybelkaniner rundt. Da forteller du at akkurat nå gjør dere eksakt like mye, han ute og du inne. Og det er IKKE nok i forhold til de behovene deres familie har. Så enten må han begynne å gjøre mer, eller leie noen til både vasking og oppussing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Enig med nr 10.

Eller: jeg ville ha satt meg i sofaen på samme tid som han hver dag, og ikke gjort noe som helst, verken reingjøring, klesvask eller matlaging i de timene og minuttene han IKKE gjør noe. Når han er aktiv med noe, kan du selvsagt sprette på beina og vaske og rydde alt du greier.

Etter noen uker vil han lure på hvorfor det mangler reine sokker og hvorfor det danser hybelkaniner rundt. Da forteller du at akkurat nå gjør dere eksakt like mye, han ute og du inne. Og det er IKKE nok i forhold til de behovene deres familie har. Så enten må han begynne å gjøre mer, eller leie noen til både vasking og oppussing!

 

Genial ide. Tommel opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, selvfølgelig, det er jo MIN feil som ikke flytter rett fra pappaen til barna fordi han ikke gjør husarbeid ;) hvordan i all verden kan du legge dette over på meg, jeg gjør jo husarbeidet, men jeg vil jo ikke at barna skal være i et overgrodd og rotete hus heller.

Nei, jeg føler ikke at jeg er enda dummere enn han på dette området, men takk for din mening likevel ;)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Ja, selvfølgelig, det er jo MIN feil som ikke flytter rett fra pappaen til barna fordi han ikke gjør husarbeid ;) hvordan i all verden kan du legge dette over på meg, jeg gjør jo husarbeidet, men jeg vil jo ikke at barna skal være i et overgrodd og rotete hus heller.

Nei, jeg føler ikke at jeg er enda dummere enn han på dette området, men takk for din mening likevel ;)

HI

 

Det er ikke din feil at han er lat, men jeg hadde IKKE orket å leve sammen med en som hadde så lite respekt for meg at han forlangte at jeg gjorde alt som han mente var "kjerringarbeid", og han bare latet seg og satt med beina på bordet. Ville heller ikke at mine barn skulle se slik rollemodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, samtidig så har jeg fått barn med denne mannen, og da føler jeg på en måte det er en dårlig unnskyldning å gjøre barna til skilsmissebarn fordi faren er dårlig på husarbeid. Men selvfølgelig, det ligger mer bak din mening enn akkurat det. Selve respekten, og DET er selvfølgelig noe helt annet. Dette kommer også fram på andre områder i samlivet vårt for å si det sånn.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og har vært alene i alle år. Jeg har anlagt hagen her fra grunnen ALENE, jeg tar det daglige husarbeidet ALENE, jeg tar alt med barna ALENE, jeg har pusset opp både kjøkken, bad, soverom, stue og gang, og alt som er ALENE. OG jeg bringer inn ALT av penger til husholdningen, ALENE! Og gjett hvem som kjøpte dette alene.

 

Hadde jadden meg blitt gjort mye her, om jeg satte meg ned og sa jeg skal gjøre "de store tingen" ;)

 

Syke mannen din, HI. Stakkars. Han er jo syk og for å ikke glemme det - bare en mann, så du må vel bare jatte med? Eller egentlig... bare gi han et realt spark i baken, og si hvor skapet står til daglig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Jeg er og har vært alene i alle år. Jeg har anlagt hagen her fra grunnen ALENE, jeg tar det daglige husarbeidet ALENE, jeg tar alt med barna ALENE, jeg har pusset opp både kjøkken, bad, soverom, stue og gang, og alt som er ALENE. OG jeg bringer inn ALT av penger til husholdningen, ALENE! Og gjett hvem som kjøpte dette alene.

 

Hadde jadden meg blitt gjort mye her, om jeg satte meg ned og sa jeg skal gjøre "de store tingen" wink.png

 

Syke mannen din, HI. Stakkars. Han er jo syk og for å ikke glemme det - bare en mann, så du må vel bare jatte med? Eller egentlig... bare gi han et realt spark i baken, og si hvor skapet står til daglig! wink.png

 

Hvis du er alene om alt og har vært det bestandig så bør du kanskje ikke spille samlivsterapeut...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og har vært alene i alle år. Jeg har anlagt hagen her fra grunnen ALENE, jeg tar det daglige husarbeidet ALENE, jeg tar alt med barna ALENE, jeg har pusset opp både kjøkken, bad, soverom, stue og gang, og alt som er ALENE. OG jeg bringer inn ALT av penger til husholdningen, ALENE! Og gjett hvem som kjøpte dette alene.

 

Hadde jadden meg blitt gjort mye her, om jeg satte meg ned og sa jeg skal gjøre "de store tingen" ;)

 

Syke mannen din, HI. Stakkars. Han er jo syk og for å ikke glemme det - bare en mann, så du må vel bare jatte med? Eller egentlig... bare gi han et realt spark i baken, og si hvor skapet står til daglig! ;)

 

Noen ganger tenker jeg også at hvis jeg bare hadde vært alene så hadde alt vært lettere, for da hadde jeg hatt en mindre og rydde opp etter. Og ikke minst, sluppet å irritere meg så grenseløst over at jeg må gjøre det meste selv!!

Men så er det jo flere ting jeg hadde kommet til å savne med han da selvfølgelig, da hadde jeg vært alene i jula, når det er ferier, hver kveld o.l.... Har vært alene tidligere, så vet jeg klarer det, men trives jo også med samboeren, bare ikke akkurat på visse ting ;) Men du er jo flink som klarer så mye alene, jeg orker ikke prøve meg på oppussing engang..

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner dere egentlig disse såkalte "mannfolka" deres hen?

Jeg kjenner ingen som er så idiotiske som det jeg leser om her inne, merkelig nok.

 

Forøvrig handler dette ikke først og fremst om husarbeid, men om respekt. Eller, mangelen på sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Jeg er og har vært alene i alle år. Jeg har anlagt hagen her fra grunnen ALENE, jeg tar det daglige husarbeidet ALENE, jeg tar alt med barna ALENE, jeg har pusset opp både kjøkken, bad, soverom, stue og gang, og alt som er ALENE. OG jeg bringer inn ALT av penger til husholdningen, ALENE! Og gjett hvem som kjøpte dette alene.

 

Hadde jadden meg blitt gjort mye her, om jeg satte meg ned og sa jeg skal gjøre "de store tingen" ;)

 

Syke mannen din, HI. Stakkars. Han er jo syk og for å ikke glemme det - bare en mann, så du må vel bare jatte med? Eller egentlig... bare gi han et realt spark i baken, og si hvor skapet står til daglig! ;)

 

Noen ganger tenker jeg også at hvis jeg bare hadde vært alene så hadde alt vært lettere, for da hadde jeg hatt en mindre og rydde opp etter. Og ikke minst, sluppet å irritere meg så grenseløst over at jeg må gjøre det meste selv!!

Men så er det jo flere ting jeg hadde kommet til å savne med han da selvfølgelig, da hadde jeg vært alene i jula, når det er ferier, hver kveld o.l.... Har vært alene tidligere, så vet jeg klarer det, men trives jo også med samboeren, bare ikke akkurat på visse ting ;) Men du er jo flink som klarer så mye alene, jeg orker ikke prøve meg på oppussing engang..

HI

I himmelens navn, det er da uansett sånt man har snekkere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker litt tett denne mannen din.. Vi lever ikke i Somalia eller i Norge på 50 tallet, mannfolka skal faktisk yte i hjemmet de også.

MEN det betyr at vi damer må gjøre litt møkka-arbeid vi også. Så hvis du ikke hjelper til med oppussing, fordi du ikke gidder som du sier, eller ikke tør prøve, så er du jo ikke helt uskyldig i dette selv;)

å pusse opp klarer du fint, og ihvertfall å hjelpe mannen med oppussing.

 

Her i huset lager gjerne mannen mat, tar oppvask- steller kjøkkenet, sorterer klær, rydder, støvsuger osv.

Jeg må pent hjelpe til med hjulskift, rydde i garasjen, skifte tak, legge golv, male hus, fylle olje på bilen osv.

Vi er likeverdige.

Det eneste han slipper er å vaske toalettet, sette på vaskemaskin og tørke støv.

Jeg slipper unna gressklipping, felling av trær og annet tungt kroppsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker litt tett denne mannen din.. Vi lever ikke i Somalia eller i Norge på 50 tallet, mannfolka skal faktisk yte i hjemmet de også.

MEN det betyr at vi damer må gjøre litt møkka-arbeid vi også. Så hvis du ikke hjelper til med oppussing, fordi du ikke gidder som du sier, eller ikke tør prøve, så er du jo ikke helt uskyldig i dette selv;)

å pusse opp klarer du fint, og ihvertfall å hjelpe mannen med oppussing.

 

Her i huset lager gjerne mannen mat, tar oppvask- steller kjøkkenet, sorterer klær, rydder, støvsuger osv.

Jeg må pent hjelpe til med hjulskift, rydde i garasjen, skifte tak, legge golv, male hus, fylle olje på bilen osv.

Vi er likeverdige.

Det eneste han slipper er å vaske toalettet, sette på vaskemaskin og tørke støv.

Jeg slipper unna gressklipping, felling av trær og annet tungt kroppsarbeid.

 

Men hvor mange trær feller dere i året, liksom? Kontra hvor mange ganger i året det må settes på klesvask, tørkes støv, og vaskes på do... I mitt hus blir det (ideelt sett!) vaska på do og tørka støv 52 ganger i året, og satt på klesvask hver dag. M.a.o. slipper den "likestilte" mannen din 469 oppgaver i året, mens du slipper å hugge ett eller to trær, og slå gresset 10-15 ganger. (Sommeren her jeg bor varer neppe mer enn 10 uker, men hos dere er det kanskje varmere.) Uansett slipper mannen din mye billigere ved at du tar de jevnlige tingene, han tar de sporadiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker litt tett denne mannen din.. Vi lever ikke i Somalia eller i Norge på 50 tallet, mannfolka skal faktisk yte i hjemmet de også.

MEN det betyr at vi damer må gjøre litt møkka-arbeid vi også. Så hvis du ikke hjelper til med oppussing, fordi du ikke gidder som du sier, eller ikke tør prøve, så er du jo ikke helt uskyldig i dette selv;)

å pusse opp klarer du fint, og ihvertfall å hjelpe mannen med oppussing.

 

Her i huset lager gjerne mannen mat, tar oppvask- steller kjøkkenet, sorterer klær, rydder, støvsuger osv.

Jeg må pent hjelpe til med hjulskift, rydde i garasjen, skifte tak, legge golv, male hus, fylle olje på bilen osv.

Vi er likeverdige.

Det eneste han slipper er å vaske toalettet, sette på vaskemaskin og tørke støv.

Jeg slipper unna gressklipping, felling av trær og annet tungt kroppsarbeid.

 

Men hvor mange trær feller dere i året, liksom? Kontra hvor mange ganger i året det må settes på klesvask, tørkes støv, og vaskes på do... I mitt hus blir det (ideelt sett!) vaska på do og tørka støv 52 ganger i året, og satt på klesvask hver dag. M.a.o. slipper den "likestilte" mannen din 469 oppgaver i året, mens du slipper å hugge ett eller to trær, og slå gresset 10-15 ganger. (Sommeren her jeg bor varer neppe mer enn 10 uker, men hos dere er det kanskje varmere.) Uansett slipper mannen din mye billigere ved at du tar de jevnlige tingene, han tar de sporadiske!

 

Problemet i HI er at han IKKE pusser opp for øyeblikket, det er noe han SKAL gjøre en gang i fremtiden. Man kan ikke ta seg "fri" fra husets oppgaver fordi man skal bidra ETTERPå.

 

Til deg som er så flink og har vært alene i alle år: det er kanskje en grunn til at du alltid har vært alene? At du verdsetter det å være selvstendig og klare seg selv høyerer enn kjærlighet? Bra folk velger forskjellig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husfrua

herregud. Høres ut som eksen min. Han mente at så lenge han skiftet dekk på bilene og hogg ved,så skulle jeg gjøre husarbeid. Han fikk mye sure sokker og møkkete klær etterhvert for å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...