Gå til innhold

Nå er jeg så lei alle som tror at alenemødre får nærmere 30000kr utbetalt FOR Å SITTE HJEMME PÅ RÆVVA!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vell, noe sier meg at jeg har havnet på feil hylle... Er utdannet jurist og økonom og jobber 100% og utbetalt 17000 etter skatt.

 

Skulle valgt alenemor og fått utbetalt det samme og slippet å jobbet fra 08 - 1700....

Akkurat det jeg mener med at systemet er idiotisk når det blir økonomisk gunstig å gå fra hverandre. Helt greit at man skal klare seg, men ikke greit at man jobber ræva av seg for å klare seg sammen. Er i akkurat samme situasjon selv, høyere utdanning og fulltidsjobb, allikevel tjener jeg mindre enn hva jeg ville fått utbetalt/spart som alenemamma som ikke jobber. IDIOTISK!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vell, noe sier meg at jeg har havnet på feil hylle... Er utdannet jurist og økonom og jobber 100% og utbetalt 17000 etter skatt.

 

Skulle valgt alenemor og fått utbetalt det samme og slippet å jobbet fra 08 - 1700....

Det er vel fåtallet som velger å bli alenemor? De fleste ønsker seg vel heller at mannen stilte opp enn de pengene. Uansett ville du jo bare fått disse det første leveåret, altså det kan lønne seg å velge OS istedenfor foreldrepenger. Men hvis du mister jobben din neste år, har du brått ikke krav på dagpenger da OS ikke er inntektsgivende arbeid. Og de neste to av 3 årene blir det jo satt krav til deg nå, så full os skal være ganske vanskelig å få til da. Full OS + dobbel barnetrygd er knapt 15000, bare sånn til informasjon.

15000 er fort de faste utgiftene til de fleste, uansett med en eller to inntekter.

 

Fortsatt like gunstig mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, noe sier meg at jeg har havnet på feil hylle... Er utdannet jurist og økonom og jobber 100% og utbetalt 17000 etter skatt.

 

Skulle valgt alenemor og fått utbetalt det samme og slippet å jobbet fra 08 - 1700....

Det er vel fåtallet som velger å bli alenemor? De fleste ønsker seg vel heller at mannen stilte opp enn de pengene. Uansett ville du jo bare fått disse det første leveåret, altså det kan lønne seg å velge OS istedenfor foreldrepenger. Men hvis du mister jobben din neste år, har du brått ikke krav på dagpenger da OS ikke er inntektsgivende arbeid. Og de neste to av 3 årene blir det jo satt krav til deg nå, så full os skal være ganske vanskelig å få til da. Full OS + dobbel barnetrygd er knapt 15000, bare sånn til informasjon.

15000 er fort de faste utgiftene til de fleste, uansett med en eller to inntekter.

 

Fortsatt like gunstig mener du?

Og hvis du føler du har så dårlig betalt i forhold til utdannelsen din, burde du ta det med din arbeidsgiver, og ikke alenemødrene ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at en studerende alenemor får utbetalt ca 20.000 i mnd (dette er iallefall summen de i min barselgruppe fikk!!), mens jeg og samboeren min, som begge er studenter, sliter med å få endene til å møtes fordi vi får 16.000 til sammen... Skjønner at alenemødre er i en vanskelig situasjon. Men hvordan regnestykket ble lik at et parr med barn trenger mindre? Det er noe som er hel galt når svaret jeg fikk av dem er " du må jo nesten gjøre et valg om dere skal bo sammen i stuietiden", for økonomisk lønner det seg å være alene???

I dette innlegget snakker jeg bare om studenter, ikke de som jobber!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kom an folkens! Nå må vi slutte å klage her. Det er trist at det finnes så mye negativ energi, og det er trist at folk er så flink til å dømme andre!

 

Det er ingen som velger å bli alenemødre for å få penger, er det?

Man våkner bare ikke opp om morgenen og tenker "jeg trenger penger, tror jeg tar å skaffer meg en unge"

Det er ikke sånn ting fungerer.

 

Så i stedet for å sitte her å klage på alt og alle så gå vekk fra pcen og lek med barna deres, eller slapp av, les en bok eller finn på noe med venner.

 

Er livet virkelig så fælt, at for å føle seg bedre klager man på andre?

 

Vær så snill folkens, se deg rundt, se på alt du har, ikke sløs tid på å se på hva alt andre har.

 

Jeg kan forstå at folk kan føle livet er urettferdig, for livet er urettferdig. Men ingenting godt kommer ut av å klage på alle andre.

 

Lev deres egne liv, ingen vil sitte sine eldre dager og tenke tilbake på hvor mye tid man brukte på å diskutere og være sint.

 

Det er hardt å oppdra ett barn alene, man har ingen kjæreste/mann som man kan støtte seg til når man har det hardt og er sliten, man må gjøre alt selv uten støtte.

 

Vi har helseforsikring, vi har mat og alle her i landet har ett tak over hodet.

Og jeg velger heller å være glad og positiv og lykkelig for alt jeg har.

 

Neste gang dere finner ut hvor fælt livet må være siden de som trenger ekstra hjelp får det, så tenk på de som ikke har ett tak over hodet.

 

Vil dere heller at alenemødre skal bo på gaten og ikke få penger i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at en studerende alenemor får utbetalt ca 20.000 i mnd (dette er iallefall summen de i min barselgruppe fikk!!), mens jeg og samboeren min, som begge er studenter, sliter med å få endene til å møtes fordi vi får 16.000 til sammen... Skjønner at alenemødre er i en vanskelig situasjon. Men hvordan regnestykket ble lik at et parr med barn trenger mindre? Det er noe som er hel galt når svaret jeg fikk av dem er " du må jo nesten gjøre et valg om dere skal bo sammen i stuietiden", for økonomisk lønner det seg å være alene???

I dette innlegget snakker jeg bare om studenter, ikke de som jobber!

 

Dere er to, dere kan jobbe så mye dere lyster ved siden av studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke beløpene folk er forbanna på?

Det er vel heller det at alenemødre, frem til nå, har kunnet motta overgangsstønad i tre fuckings år uten at det er blitt tilt krav til dem om å ta seg jobb eller utdanning.

DET er helt meningsløst, og det har heldigvis gått opp for politikerne også.

Jeg reagerer på de som tror alenemødre sitter på rævva hjemme og får nærmere 30000 utbetalt, for å bare sitte hjemme på.

 

At det ikke blir stilt krav er en problemstilling på 2 av de 3 årene man kan få os. Det er jeg helt enig på. For de som ikke gidder å benytte seg av disse årene til sin egen fordel å utdanne seg eller finne seg en jobb, kommer jo til å slite etter disse 3 årene.

 

HI

 

Hvorfor er det kun en problemstilling 2 av 3 år? Ikke alle blir alene mens barna er babyer. Hvis barna har passer året, er dette en problemstilling alle 3 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fÅ 13 000 kroner rett i lomma er uansett alt for mye! Det finnest mennesker som jobber pÅ butikk og knapt tjener mer i en 100% stilling.

 

Om man GÅR pÅ skole nÅr det blir slutt med barnefar - greit, da bør man fÅ støtte for Å fullføre.

 

Men om man bare har bodd pÅ mannen sin uten Å jobbe selv og uten sikkerhet i banken har man faen meg seg selv Å takke. Hvilket År lever vi i? 1950???

 

Har man en jobb og det blir slutt men man fÅr dÅrlig rÅd fÅr man roe ned livvsstilen sin, bo billigere, kjøre buss, spise havregrøt - og ikke forvente at samfunnet skal SPANDERE penger for at man skal kunne ta utdanning for en bedre jobb. Utdanningen fÅr da vente til barna er større og man har mulighet til Å ta utdanning pÅ samme mÅte som alle andre.

 

Det er da for f ikke samfunnet sitt ansvar Å sørge for at alenemødre skal fÅ utdanne seg eller leve bedre pÅ andre vilkÅr enn andre! Det er bare helt latterlig og SLøSING med fellesskapet sine penger. Man fÅr bo sÅ billig man kan, og sÅ fÅr man heller fÅ trygd om det da ikke rekker. SOM ANDRE MENNESKER.

 

Det irriterer meg at sosialkontoret har skiftet navn. Stigmatiseringen burde vert der sÅ folk kanskje hadde stolthet til Å la vere Å ta imot.

 

Overgangsstønad liksom? Dere gÅr pÅ trygd fra sosialen fordi dere ikke klarer/gidder Å ta vare pÅ barna deres selv!

 

 

Du har jo misforstÅtt totalt!

Hva tror du hensikten med Å oppfordre aleneforeldre til utdanning er?? Skjønner du ikke at Å støtte denne alenemora i noen År imens hun utdanner seg, kommer staten til gode økonomisk i det lange løp?

 

Jeg synes faktisk det er litt urettferdig at alenemødre skal fÅ gratis utdanning. jeg mÅtte betale fett for min utdanning. fikk bare studielÅn fra lÅnekassen jeg. mÅtte forsørge mine 3 barn samtidig, og ja, jeg hadde en samboer, men det han tjente var bare nok til Å betale utgifter for hus, bil, barnehage, og andre regninger. da levde vi pÅ det jeg fikk i stipend. 7800 i mnd + barnetrygd, ikke akkurat mye for en familie pÅ 5? mens ei venninne som er alenemor fÅr utbetalt ca 16-17 000 kr i mnd, pluss at hu fÅr gratis utdanning. men sÅ klart, bra at de velger Å utdanne seg da, i stedet for Å sitte pÅ ræva Å motta pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...