Gå til innhold

Utlending og aksent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere hvis dere treffer en utenlands som har bodd i Norge 15-20 år og som har aksent.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe spesielt... De snakker jo mest sannsynlig sitt morsmål enda, selv om de bor her. Syns aksenter kan være fint (og sjarmerende om det er den rette mannen fra det rette stedet. :P)

Er jo det samme med folk som har bodd 20år i oslo, men fortsatt snakker bergensk, eller finnmarking.

Skrevet

De fleste som snakker et språk og flytter til et annet land og lærer seg et nytt språk som voksen - har en aksent. Den vil ofte være der alltid. Bare de med ekstremt godt språkøre vil ofte klare å bli kvitt aksenten.

Skrevet

Aksenten tenker jeg at i mange tilfeller ikke er mulig (eller ønskelig?) å få bort uansett hvor mange år de har bodd i et nytt land. Men hvis ordforråd, setningsoppbygging og uttale er veldig dårlig, da tenker jeg nok mitt ja..

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg jobber med flere utlendinger som har bodd i Norge i 10-20 år og som snakker perfekt grammatisk, men likevel ikke klarer å bli kvitt aksenten sin.

Det gjør da ingenting? Litt stilig, syns jeg egentlig ;)

Skrevet

Aksenten tenker jeg at i mange tilfeller ikke er mulig (eller ønskelig?) å få bort uansett hvor mange år de har bodd i et nytt land. Men hvis ordforråd, setningsoppbygging og uttale er veldig dårlig, da tenker jeg nok mitt ja..

Hva tenker du da?

At den personen har lite språk kunnskaper eller at personen er dum?

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Man skylder seg selv å få en fungerende og mest mulig korrekt grammatikk, og ikke minst et mest mulig vidt ordforråd, så man kan være mest mulig presis og utstråle den tryggheten det gir å vite at man kan få sagt det man vil, ikke en vag og upresis gjengivelse av det. Da vil aksent ikke oppleves som et problem. Jeg opplever det som langt mer problematisk og språklig fattigere å møte barn og unge født og oppvokst i Norge som i og for seg har uttale og intonasjon på stell, men med et så rudimentært passivt og aktivt vokabular at de i praksis er funksjonshemmet i en vanlig samtale.

Endret av sug lut
Skrevet

Tenker ikke noe som helst. Det er vanskelig å lære seg språk. Jo eldre du blir, jo vanskeligere er det. Veldig lett for oss, vi som har snakket norsk hele livet, å sitte her og sier: han burde kunne snakke norsk nå.... Men jeg tør vedde på at hvis jeg plutselig hadde flyttet til frankrike nå og måtte lært meg fransk (har ikke hatt fransk før), så hadde det gått langt tid før jeg kan snakke flytende fransk.

Skrevet

Hva tenker du da?

Tenker at det burde være mulig å lære seg et språk på 20 år og at personen kanskje ikke har prøvd alt h*n kan...

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Vet du egentlig hva du snakker om nå? Aksent og grammatikk/språkkunnskaper har ingenting med hverandre å gjøre. Tror du trenger å utvide vokabularet ditt litt, for nå viser i hvertfall du at du har veldig dårlige språkunnskaper...

Skrevet

Hva tenker du da?

Tenker at det burde være mulig å lære seg et språk på 20 år og at personen kanskje ikke har prøvd alt h*n kan...

Haha, herlig. Jeg er utenlandsk selv, kom til Norge som ung voksen (ble gift) og bodd her i 10 år. Jeg har ikke aksent, men nå snakker jeg også 5 språk flytende. Klarte også å fullføre høyere utdanning (mastergrad) i Norge på normert tid med gode karakterer.

Men jeg er håpløs på andre områder: kan ikke lukeparkere uansett hvor mye jeg lærer og prøver, kan ikke bake (alt blir rått eller brent) osv. Jeg synes at folk som ser ned på dem som ikke klarer å lære språk og anser dem som mindre smart, er svært sneversynte. Det er slik, at noen er god teoretisk, noen er god praktisk. Noen får til matte, og noen får til språk. Min bestefar hadde 5 års skolegang og kunne skru fra hverandre og sette sammen igjen og reparere hvilken som helst motor, mens min far er mekanisk analfabet, med 8 års TEKNISK høyere utdanning.

Har du noen gang sett at barna som trener like mye på en idrett og er like ivrige, oppnår helt forskjellige resultater? Fordi den ene har anlegg/talent til denne typen sport, og den andre ikke? Og det er faktisk ikke noe intensiv trening kan rette oppi. Man blir god til en viss grad, men man blir aldri like god som den som har vanvittig talent i tillegg.

Skrevet

Hva tenker du da?

Haha, herlig. Jeg er utenlandsk selv, kom til Norge som ung voksen (ble gift) og bodd her i 10 år. Jeg har ikke aksent, men nå snakker jeg også 5 språk flytende. Klarte også å fullføre høyere utdanning (mastergrad) i Norge på normert tid med gode karakterer.

Men jeg er håpløs på andre områder: kan ikke lukeparkere uansett hvor mye jeg lærer og prøver, kan ikke bake (alt blir rått eller brent) osv. Jeg synes at folk som ser ned på dem som ikke klarer å lære språk og anser dem som mindre smart, er svært sneversynte. Det er slik, at noen er god teoretisk, noen er god praktisk. Noen får til matte, og noen får til språk. Min bestefar hadde 5 års skolegang og kunne skru fra hverandre og sette sammen igjen og reparere hvilken som helst motor, mens min far er mekanisk analfabet, med 8 års TEKNISK høyere utdanning.

Har du noen gang sett at barna som trener like mye på en idrett og er like ivrige, oppnår helt forskjellige resultater? Fordi den ene har anlegg/talent til denne typen sport, og den andre ikke? Og det er faktisk ikke noe intensiv trening kan rette oppi. Man blir god til en viss grad, men man blir aldri like god som den som har vanvittig talent i tillegg.

Snakker man norsk hver dag i 20 år så burde faktisk det meste være på plass selv om man ikke har talent for språk, synes jeg. HI spurte jo om hva jeg tenker, og om det jeg tenker ikke er det samme som andre, so be it ;) Det er uansett det jeg tenker :)

Gjest sug lut
Skrevet

Snakker man norsk hver dag i 20 år så burde faktisk det meste være på plass selv om man ikke har talent for språk, synes jeg. HI spurte jo om hva jeg tenker, og om det jeg tenker ikke er det samme som andre, so be it wink.png Det er uansett det jeg tenker smile.png

Og du er ikke åpen for fagkunnskap på området forstår jeg. Forholder du deg like enfoldig til andre områder i livet?
Skrevet

Hva tenker du da?

Snakker man norsk hver dag i 20 år så burde faktisk det meste være på plass selv om man ikke har talent for språk, synes jeg. HI spurte jo om hva jeg tenker, og om det jeg tenker ikke er det samme som andre, so be it wink.png Det er uansett det jeg tenker smile.png

Selv om man har bodd i Norge, så er det ikke gitt at man snakker masse norsk hver dag. Har man jobb der man snakker lite, og snakker morsmål hjemme, så får man ikke samme trening som f eks meg som kun bruker norsk både hjemme, på jobben og blant venner.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Og du er ikke åpen for fagkunnskap på området forstår jeg. Forholder du deg like enfoldig til andre områder i livet?

Jepp, og går man på ski i 20 år, så burde man jo bli like god som Northug, minst? :D :D

Skrevet

Snakker man norsk hver dag i 20 år så burde faktisk det meste være på plass selv om man ikke har talent for språk, synes jeg. HI spurte jo om hva jeg tenker, og om det jeg tenker ikke er det samme som andre, so be it ;) Det er uansett det jeg tenker :)

Selvsagt!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Så du mener oppriktig at hvis en osloenser flytter til Tromsø ved 25 års alder, så burde han snakke rem tromsdialekt når han er 45?

Eller gjelder dette bare utlendinger, av en eller annen grunn?

Skrevet

Virker som uansett hva man svarer på her inne, så får man passet sitt påskrevet. Jeg mener det jeg mener, så får dere tenke og mene det dere vil.

Skrevet

Så du mener oppriktig at hvis en osloenser flytter til Tromsø ved 25 års alder, så burde han snakke rem tromsdialekt når han er 45?

Problemene oppstår når folk ikke forstår hverandre. Vil nok tro en som kommer fra Oslo vil bli forstått i Tromsø ;)

Skrevet

Jeg har bodd i Norge i 19 år. Jeg snakker nok realtivt gramatisk riktig Norsk, men den svenske svungen "aksenten" ser det ikke ut som jeg blir av med likevel. Plager det deg virkelig slik at du må tenke negativt om det. ;)

Skrevet

Problemene oppstår når folk ikke forstår hverandre. Vil nok tro en som kommer fra Oslo vil bli forstått i Tromsø wink.png

Med "aksent" skjønner man hverandre uansett.

Skrevet

Jeg har bodd i Norge i 19 år. Jeg snakker nok realtivt gramatisk riktig Norsk, men den svenske svungen "aksenten" ser det ikke ut som jeg blir av med likevel. Plager det deg virkelig slik at du må tenke negativt om det. wink.png

Aksenten driter jeg i, bare man gjør seg forstått og kan forstå språket. Jeg som har svart på en del innlegg over her er ikke HI hvis dere tror det altså....

Skrevet

Det jeg undres over, er at mange svensker og dansker som kommer til Norge har null interesse av å lære seg norsk, siden de tar det for gitt at de blir forstått her likevel. Vel, jeg forstår ikke dansk. Ser mer ned på folk som ikke GIDDER å lære norsk og forventer at alle forstår dem, enn de som ikke får det til.

Skrevet

Jeg har bodd i Norge i 19 år. Jeg snakker nok realtivt gramatisk riktig Norsk, men den svenske svungen "aksenten" ser det ikke ut som jeg blir av med likevel. Plager det deg virkelig slik at du må tenke negativt om det. wink.png

Aksenten driter jeg i, bare man gjør seg forstått og kan forstå språket. Jeg som har svart på en del innlegg over her er ikke HI hvis dere tror det altså....

Men da har du ikke lest hovedinnlegget da? For nå er det slik at det er AKSENTEN Hi og de andre i denne tråden snakker om. Ikke språkbrister.

Skrevet

Problemene oppstår når folk ikke forstår hverandre. Vil nok tro en som kommer fra Oslo vil bli forstått i Tromsø wink.png

Ikke nødvendigvis om de kommer fra den delen av Oslo som sier "Osså bare liiiite da, ja ikke sant, så jeg bare sææærlig, lissom du kan jo tro atte jeg bare...." osv :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...