Gå til innhold

Barn som lukter vondt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes ofte jeg kjenner det lukter vondt av jenta mi på 12 mnd... spesielt rundt hode/ansikt/hals. Lukter litt rart, "innesperretlukt", ikke akkurat svettelukt, litt vanskelig å beskrive... kan også lukte litt som oppkast på en måte.

 

Hun går ikke i barnehage enda, og ferdes ikke der det er veldig skittent... men hun bader likevel hver dag, og av og til bruker vi såpe i vannet, men er litt forsiktig med det pga problemhud. Bruker klut for å tørke over, men hun misliker det sterkt så ikke like nøye med kluten. Kanskje vi burde begynne med å såpe inn jenta hver dag likevel, og bruke kluten mer... men synes bare der er så rart at en så liten unge kan lukte vondt.

 

Flere med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun babyskorv/skurv eller hva det nå heter? Det kan gjøre at det lukter litt "surt" i så fall.. I tillegg hvis hun ikke blir vasket under hake og hudfolder, slik at det legger seg melk o.l som surner.... Ellers vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare sikkel da? Det kan så en litt slags emmen lukt. Men å bede et så lite barn hver dag synes jeg høres alt for mye ut, spesielt dersom hun har litt problemhud.Det er ikke anbefalt å bade babyer og småbarn mer enn 2 ganger i uken. Jeg ville heller bare vasket godt med klut hver morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha litt potetmel i hudfoldene der lukten oppstår - det fjerner fukten og minimererer bakterievkesten som forårsaker lukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gulp det lukter da? Dattera mi gulper en del, og det kommer jo i ansikt og hals, og om hun ligger kan det gjerne rene bak i hodet. Og så driver hun gjerne å tar seg litt i ansiktet og så klines det litt utover.. Det er jo magesyre i gulp, så det lukter rimelig surt. Jeg kan kjenne at hun lukter surt i huden noen ganger, og at dette er pga gulpingen. Ikke så mye å gjøre med egentlig, annet enn å tørke det vekk, men lukten setter seg litt i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo....det er babylukt som også varierer fra unge til unge! Jeg elsket denne lukten som jeg innrømmer var litt spesiell, men det var jo bare fordi jenta mi var utrolig varm hele tiden og svettet nok mer enn vanlig. Men hun luktet varmt og godt og luktet min jente. hadde ikke byttet det ut med såpelukt i hvert fall....det får komme senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan begynne å bruke badeolje istedenfor såpe da såpe tørker ut huden?

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men jeg tror ikke jenta di er skitten, men at det muligens lukter noe pga "tørrhud"?

Hør med helsesøster eller ringe til legen din å hør, men tror egentlig ikke at det er noe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode forslag!

 

Gulpingen har gitt seg litt egentlig, så tror egentlig ikke det skyldes det, ettersom hun bader oftere enn hun gulper, og luker fremdeles. Men de gangene hun gulper nå så lukter det faktisk litt det samme som gulpet...

 

Hun hadde også skurv i hodebunn, men dette har vært borte en stund nå, hvis ikke det er noe under håret som jeg ikke ser? Men kan kjenne det lukte direkte av ansiktet hennes også faktisk, ikke nødvendigvis bare en "eim" av lukt.

 

Kan jo være sikkel som lukter... egentlig sikler hun lite, men litt mer siste par ukene, har jo forsåvidt kjent lukten kanskje sterkere siste tiden.

 

Jeg vet jeg ikke burde bade henne hver dag... men gjør det likevel, fordi jeg synes det er så fint kveldsrituale for henne, det er tiden for å roe ned og vite at det er natt. Hun elsker å bade :) Også tenker jeg får vasket henne litt så lukt kan forsvinne, at det blir værre om jeg lar være. Men det er jo selvsagt rumpe og bein som blir mest vasket her siden det er det som er mest i vannet, hodet/ansikt/hals må jeg bruke klut for å vaske uansett, bøyere henne litt bakover mens kluten går forsiktig over huden her. Men ikke så veldig velvillig på dette lenger, så det skjer rimelig kjapt, og ikke hver dag jeg bruker klut heller, men bare hånden og vann ettersom ejg føler dette er mer skånsomt siden hun likevel bader hver dag. Men bruker lite såpe pga hud og ofte bading da, har prøvd med en gang i uka, og da bare i badevannet, ikke direkte på henne. Brukte olje da hun badet i balje, men nå er det i badekaret som vi også dusjer i, ser for meg at det blir forferdelig grisete i badekar/ på badematte og for ikke å snakke om glatt for oss som dusjer.

 

Tørrhud som lukter- hva er dette? Kan du utdype litt? Har ikke hørt om det før.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg vaske øverste halsrynka tre ganger om dagen, ellers så legger det seg div rester av svette, melk, støvfiber fra klær, tepper ol lignende der. Kan lukte surt, og hun blir ikke ren der av å bades. Jeg må strekke ut hele halsen for å komme skikkelig til, og er jeg sløv en dag blir hun sår også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husfrua

jeg har det samme problemet til tider,men tar bare litt olje på fingrene når jeg bader han og bruker de inni hudfoldene i stedet for klut . Også tørker jeg godt med sånne tørre vaskeservietter. Synes det er bedre enn håndkle. Bruker også vaskeservietter når jeg vasker ettersom de er tynnere og mykere en klutene vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt en titt i hudfolden under halsen? Er faktisk helt sikker på at det er der lukta kommer fra. Vi hadde samme "problemet" med jenta vår. Sjekk godt under hudfolden og se om det er der lukta kommer fra. Om det er det så kan det enkelt løses med å drysse litt potetmel i hudfolden, så suger det til seg fuktigheten der, og reduserer sjansen for at hun blir sår der. Vi hadde lenge en liten pose potetmel stående på badet, som vi drysset på ved behov. Lukta som danner seg der er ikke spesielt god, og skyldes bakterier som samler seg der. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode forslag!

 

Gulpingen har gitt seg litt egentlig, så tror egentlig ikke det skyldes det, ettersom hun bader oftere enn hun gulper, og luker fremdeles. Men de gangene hun gulper nå så lukter det faktisk litt det samme som gulpet...

 

Hun hadde også skurv i hodebunn, men dette har vært borte en stund nå, hvis ikke det er noe under håret som jeg ikke ser? Men kan kjenne det lukte direkte av ansiktet hennes også faktisk, ikke nødvendigvis bare en "eim" av lukt.

 

Kan jo være sikkel som lukter... egentlig sikler hun lite, men litt mer siste par ukene, har jo forsåvidt kjent lukten kanskje sterkere siste tiden.

 

Jeg vet jeg ikke burde bade henne hver dag... men gjør det likevel, fordi jeg synes det er så fint kveldsrituale for henne, det er tiden for å roe ned og vite at det er natt. Hun elsker å bade :) Også tenker jeg får vasket henne litt så lukt kan forsvinne, at det blir værre om jeg lar være. Men det er jo selvsagt rumpe og bein som blir mest vasket her siden det er det som er mest i vannet, hodet/ansikt/hals må jeg bruke klut for å vaske uansett, bøyere henne litt bakover mens kluten går forsiktig over huden her. Men ikke så veldig velvillig på dette lenger, så det skjer rimelig kjapt, og ikke hver dag jeg bruker klut heller, men bare hånden og vann ettersom ejg føler dette er mer skånsomt siden hun likevel bader hver dag. Men bruker lite såpe pga hud og ofte bading da, har prøvd med en gang i uka, og da bare i badevannet, ikke direkte på henne. Brukte olje da hun badet i balje, men nå er det i badekaret som vi også dusjer i, ser for meg at det blir forferdelig grisete i badekar/ på badematte og for ikke å snakke om glatt for oss som dusjer.

 

Tørrhud som lukter- hva er dette? Kan du utdype litt? Har ikke hørt om det før.

 

HI

 

Tørker du godt i alle valker og hudfolder både etter bading og klutvask da?

Det blir lett surt og innestent lukt i disse hvis de ikke er helt tørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du unge med eksemhud så bør hun ikke bades før leggetid, og ikke i nærheten av hver dag!

Huden blir hoven og klør meretter bading samtidig som den er mindre resistent for smårisp av kløing.

Jenta mi er heller ikke spesielt glad i kluten, men hun syns der er moro å gjøre det selv.

Pleier også å spyle henne med dusjen.

Du må jo uansett spyle henne etter bading, så hvorfor ikke spyle halsen og nakken også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde alle babyer bare luktet godt .det gjør i hvertfall min lille gutt.

Å ja, du har selvsagt rett. Alle babyer lukter jo bare godt. Hi mÅ være heeeeelt pÅ viddene her. Kanskje hun er en av disse som innbilder seg ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ofte jeg kjenner det lukter vondt av jenta mi på 12 mnd... spesielt rundt hode/ansikt/hals. Lukter litt rart, "innesperretlukt", ikke akkurat svettelukt, litt vanskelig å beskrive... kan også lukte litt som oppkast på en måte.

 

Hun går ikke i barnehage enda, og ferdes ikke der det er veldig skittent... men hun bader likevel hver dag, og av og til bruker vi såpe i vannet, men er litt forsiktig med det pga problemhud. Bruker klut for å tørke over, men hun misliker det sterkt så ikke like nøye med kluten. Kanskje vi burde begynne med å såpe inn jenta hver dag likevel, og bruke kluten mer... men synes bare der er så rart at en så liten unge kan lukte vondt.

 

Flere med erfaring?

 

Har kjent at andre babyer kan lukte spnn. Ikke bare babyer faktisk opp til 3 år (barn av venninner) og har lurt på om de er klar over det selv....

(og bekymret meg for at min lukter noe jeg ikke kjenner??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke forkjølet nå. Det med lukt har vært en stund, ikke kommet akkurat nå... så tror ikke det kommer av at hun ikke er i form e.l.

 

Men det kan være hudfolder i hals osv som dere sier... er vanskelig å vaske henne der, hun stritter veldig i mot, så både vask og tørk går ganske raskt. Ganske sikker på at jeg får vasket og tørket der, men vet ikke om mannen er like nøye de gangene han vasker henne. Dessuten så vasker nok ikke jeg nøye nok heller selv om jeg forsøker, vi får ta en skikkelig vask i halsen i morgen tror jeg...

 

Kan ikke skjønne med den urokråka som ikke ligger i ro at jeg skal klare å strø potetmel der, men jeg skal prøve! :) Har talkum forresten samme effekt? Det har jeg liggende.

 

Og igjen, jeg vet jeg ikke burde bade henne hver dag som er påpekt igjen. Vi har likevel gjort det for å fjerne gulperester den tiden hun var mindre og gulpet, og nå fordi det har blitt et koselig kveldsrituale. Og greit å få bort rester av brødskive og pålegg i hår osv... hun er ikke den som liker å vaskes med klut på stellebord, eller problemet er å få henne til å ligge stille nok til å klare å vaske henne, så derfor er badekaret den enkleste måten å vaske henne på. Til mitt forsvar så synes jeg ikke huden hennes ble noe værre av å bade henne enn å ikke gjøre det, så lenge jeg holder henne unna såpe, og smører med aderma ved behov. Hun bader ikke i spesielt varmt vann, kun kroppstemperatur,og tørkes godt etterpå (eller prøver iallfall). Og hvorfor må jeg spyle henne etterpå? Det har jeg kun gjort de gangene vi har hatt såpe i vannet, og det er mer skjeldent, og kun noe vi har gjort helt i det siste pga tiltak mot lukten... Ellers har jeg ikke tenkt at det har vært noe vits i å spyle henne når vannet er helt såpefritt. Det gjorde jeg aldri når hun satt i balja heller.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UndrendeUllteppe

Når man bader, samles jo «skitten» fra kroppen i badevannet, så det kan jo være greit å spyle av seg etterpå. Dessuten blir det jo såpe i vannet om du vasker håret hennes?

 

Jeg har lært at rent vann kan være verre for tørr hud enn vann med olje, og det tar jo ikke allverden av tid å spraye badekaret med noe ala jif etterpå og så spyle det av.

 

Her blir lillen ofte sur i halsen/nakken, han svetter veldig mye. Vi tørker eller vasker, og han elsker å sitte i dusjen og leke og da får jeg spylt ham godt. Det tok litt trening, men nå er han ikke redd for vann i øynene eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UndrendeUllteppe: nei har ikke brukt noe såpe i det hele tatt direkte på huden hennes, heller ikke shampo i håret. Kun litt såpe i vannet som sagt (har da brukt en dasj barnesjampo fra dr greve og bamse som vi fikk som gratisprøver i babybox) så litt forsiktig er jeg med såpe som sagt. Men om jeg skulle brukt olje i vannet så måtte jeg selvsagt vasket håret utenom, etter badingen, det ser jeg for meg at hadde blitt et pes. Klarer jo ikke unngå at hun får badevann i håret, må jo legge henne litt bakover for å vaske hals osv også, og av og til leker og tuller hun slik at hun ruller rundt i badevannet på en måte. Storkoser seg. Når hun var enda mindre og badet i balje hadde vi de første mnd olje i vannet, som også gikk i håret, det ble glansfullt hehe men ikke helt bra, spesielt ikke nå som hårmengden er litt mer ;) Trodde ikke at det ble så mye skitt fra kroppen når hun bader daglig at det var behov for å spyle av etterpå egentlig. Litt sikkert, men det fordeler seg jo i alt vannet så trodde den mengden var minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt overrasket over deg HI, du avviser forslag til løsninger fordi det blir pes for deg? Du vil f.eks ikke bruke olje i badevannet fordi badekaret fordi det er for mye jobb å vaske det etterpå. I alle dager!

Men jeg har to ting jeg tenker på som mulige årsaker til problemet: at du ikke tørker godt nok. Alle steder der hud møter hud (hudfolder, bak ører, under armer, knehaser osv) må du være spesielt oppmerksom på å tørke. Det KAN danne seg sopp der om du ikke er nøye nok på det. Det opplevde jeg selv, en erfaren venninne forklarte meg sammenhengen heldigvis.

At hun smører spytt utover ansiktet. Det gjør mitt barn stadig. Og når det tørker på huden, så lukter det. Så jeg vasker ansiktet hans med lunken, godt oppvrid klut noen ganger om dagen. Kun med vann. Det hjelper, i barnehagen gjør de ikek dette og det kjenner jeg når jeg henter ham.

Og til sist: Kutt ut bading hver kveld. At det er koselig forsvarer ikke at det bryter ned huden til barnet ditt. Hun er avhengig av at omsorgspersonenen hennes gjør riktige valg for helsen hennes. Hun kan ikke ta de valgene for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UndrendeUllteppe

Dusj henne i badekaret i stedet da, dusj tærer mindre på tørr hud enn karbad. Og så er det bedre for strømregninga også ;-) Ingenting i veien for at hun ikke kan leke og kose seg slik også.Da kan du også bruke litt olje på kroppen uten at det kommer i håret. Men jeg tenker jo også at det kanskje er bedre for henne å vaske seg oftere med klut og mindre under vann. Jeg vasker ansiktet til lillen etter hvert måltid, blir jo en del gris, og det tar ikke lange tida å ta noen sveip i nakken heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...