Gå til innhold

er jeg kravstor mot barnefaren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefaren har ikke noe fast samvær. han jobber borte i 5 uker og er hjemme i 5 uker. de 5 ukene han er hjemme så har han barnet vårt i snitt 3 dager i uken og en natt i helgene.

jeg spurte han i går om han kunne kjøpe en egen utedress til barnet. da klikket det for han. han mente at det ikke var hans ansvar siden han betaler bidrag osv... greit nok, men det ER mye drass for meg å måtte ha med dressen frem og tilbake hver gang..

forlanget jeg for mye når jeg spurte om han kunne skaffe en egen dress? Alt annet tar jeg med til han hver gang..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du motar bidrag må du nok kjøpe alt av klær. Må heller kjøpe en du kan ha der i tilfelle.

Gjest Antarctica
Skrevet

Betaler han enormt mye, eller?

Noen ting må ungene ha to av, og egen dress hos pappa er ikke for mye forlangt. Mine har egen spark og sykkel hos pappa også!

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg skjønner ikke foreldre som ikke har lyst å kjøpe ting til barna sine!

Selv om han betaler bidrag, går han vel ikke konkurs om han kjøper inn litt klær og utstyr som han kan ha hos seg?

Jeg syns ikke du er kravstor - heller er far kjip og smålig, syns jeg.

Skrevet

Som bidragsmottaker er det du som plikter å holde barnet med klær. Seriøst, hvor mye stress er det å sende en dress fram og tilbake!!?!

Skrevet

Som bidragsmottaker er det du som plikter å holde barnet med klær. Seriøst, hvor mye stress er det å sende en dress fram og tilbake!!?!

Tja.. for å si det sånn da, så er det faktisk styr for meg.. Vi har hus som ligger høyt over gateplan. for å komme meg til bilen så må vi gå ned 54 (ja, jeg har telt) trappetrinn, også gå ca 600 meter for å komme til bilen.

Nå på vinteren er det glatt og barnet på snart 2 år er redd for å gå ned trappene alene + at 5 åringen er redd for å skli, så han vil holde hånden. Så da må jeg bære barnet, bagen med klær + dressen + ha en ledig hånd til 5 åringen.

det blir faktisk litt vanskelig. og nei, jeg er ikke lat, men jeg er gravid i 4. måned og har mistet i SA 4 ganger, så jeg prøver å ta det litt med ro.

barnet har allerede to dresser her hjemme, de koster 1300 kr stykket og jeg har ikke særlig lyst til å kjøpe enda en.

Barnefaren tjener 55.000 netto i måneden og betaler meg 2500 kr i bidrag.

men, men... da var jeg kanskje vanskelig da.. får fortsette å bære på dressen :)

HI

Gjest Morn du
Skrevet

Få tak i en litt større bag og ha dressen oppi der :)

Likevel kunne jo bf kjøpt en dress, koster ikke all verdens med penger på feks sparkjøp.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Når far betaler barnebidrag så er han ikke pliktig til å kjøpe klær eller annet utstyr til barnet. Men jeg syns det er fryktelig kjip av far at han ikke kan kjøpe en dress for når man regner på det så bidrar den som har hovedomsorgen, stort sett, med langt mer penger (med tanke på barnehage, SFO, klær, mat, utstyr, fritidsaktiviteter, bursdagsgaver osv.) enn bidragsyter gjør så det at han ikke kan kjøpe en skarve dress er smålig. Men min personlige mening spiller egentlig liten rolle da han er i sin fulle rett til å ikke kjøpe noe som helst til barnet bortsett fra mat når barnet har samvær med far.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du synes det er så stress å legge med dressen når barnet skal på samvær.

Jeg synes det er mer stress å huske sokker, truser, pysjer, gensere, bukser, t-skjorter, kjoler osv. At jeg har lagt med nok antall av hver. Det å legge med vinterdressen syns jeg ikke er stress i det hele tatt.

Den legger jeg i en egen pose sammen med votter,lue,buff,hals osv.

Vinterdress er som regel ganske dyrt så jeg ser ikke noe behov i at far skal kjøpe en egen dress til barnet. Men jeg har sagt til far at det er greit om han har et par ekstra strømpebukser, truser, sokker osv hjemme, da jeg innimellom har glemt å legge med dette. Dette er ikke ting som koster all verden, men som er fort gjort å glemme hvis man stresspakker.

Så ja jeg syns egentlig at du er kravstor som forventer at far skal kjøpe egen vinterdress til barnet.

Skrevet

Jeg skjønner deg. En dråpe blir fort et lite vann. Du har 2 unger, bag, dress og hva mer å tenke på, og det i seg selv er et lite hav.

Med 55 000 i mnd skulle man tro han kan avse en tusenlapp.

Skrevet

Tja.. for å si det sånn da, så er det faktisk styr for meg.. Vi har hus som ligger høyt over gateplan. for å komme meg til bilen så må vi gå ned 54 (ja, jeg har telt) trappetrinn, også gå ca 600 meter for å komme til bilen.

Nå på vinteren er det glatt og barnet på snart 2 år er redd for å gå ned trappene alene + at 5 åringen er redd for å skli, så han vil holde hånden. Så da må jeg bære barnet, bagen med klær + dressen + ha en ledig hånd til 5 åringen.

det blir faktisk litt vanskelig. og nei, jeg er ikke lat, men jeg er gravid i 4. måned og har mistet i SA 4 ganger, så jeg prøver å ta det litt med ro.

barnet har allerede to dresser her hjemme, de koster 1300 kr stykket og jeg har ikke særlig lyst til å kjøpe enda en.

men, men... da var jeg kanskje vanskelig da.. får fortsette å bære på dressen :)

HI

Da går du enten ned med bagen først og lar barna bli igjen i huset i 2min, ellers går du ned med barna i bilen og lar de sitte der i 2 min mens du går opp å henter bagen i huset.

Skrevet

HI

Da går du enten ned med bagen først og lar barna bli igjen i huset i 2min, ellers går du ned med barna i bilen og lar de sitte der i 2 min mens du går opp å henter bagen i huset.

Ja, Gud forby at far skal kunne vise litt velvilje og kjøpe klær til barnet sitt!

Skrevet

Det som er minstekrav i bidrag er ikke mye (høres ut som det er det du får, i og med at han ikke betaler mer med den inntekten han har- han har jo heller ikke kostnader på mat osv mens han selv er borte regner jeg med, så tilsier en ok økonomi).

Irriterer meg at ikke den foreldren som betaler bidrag ikke ser at ikke kostnaden dekker opp alt, men det virker som mange tror det. Og nei, er ikke enslig forsørger selv, men samboer. Men bare ut fra deg jeg ser hos andre. Synes det er smålig av den foreldren som mener bidraget skal dekke alt og ikke ha noen kostnader utenom.

Men du kan vel ikke kreve at han skal kjøpe dress.

Men når det er sagt så kan jo du også bestemme hva som er greit å ha med hos far. Om du synes at det er "godt nok" for barnet ditt å ha ulldress med regntøy over som dress de dagene, så må far også godta det uten å sette spørsmålstegn ved det for å sette det på spissen. Er jo i barefars favør å kunne ha litt utstyr hos han slik at han også føler han har det han trenger til barna mens de er der.

Og skjønner godt at det blir tungt å gå to turer opp og ned bilen som gravid med det lange stykket å gå, og vanskelig å få med alt utstyret. Håper dere finner ut greie løsninger på ting :S

Skrevet

Hvis han ikke har barnet så ofte, så ville jeg bare kjøpt en brukt eller billig dress å ha det hjemme hos han siden han mener at det blir dyrt og tungvint for han. Ærligtalt så kan man finne en billig dress til ca. 200-300 kr. Du vet at du faktisk har krav på mer i bidrag? Hvorfor betaler han så lite?

Skrevet

Gjelder ikke det for alle klær da ? Eller har han noe av det liggende ?

Ser liksom ikke helt hvorfor en dress skal være så sinnsykt uoverkommelig, når resten er ok.

Dressen kan jo bare puttes oppi samme bag som resten av tøyet ?

Skrevet

Har ikke peiling på reglene, men generelt sett synes jeg det er dumt å ha for mye klær siden de vokser.

Ha tingene i en sekk i stedet for bag. Da har du begge hendene fri til å leie osv.

Gjest Heartbroken
Skrevet

HI

Hvis far gjør seg så vrang mtp utstyr barnet trenger, så syns jeg at du kan gjøre deg litt vrang med å bringe og hente barna også. Krev at han henter barna hos deg hvertfall annenhver gang han skal ha barna, så får han se hvor enkelt det er å frakte barn og bag'er på glatta. Kanskje han ser verdien i å ha mindre bagasje da :)

Skrevet

For å få så lite i bidrag må du selv ha en gangske brukbar inntekt? Men, ikke for å være stygg...men hvordan har du tenkt å gjøre det med enda en baby da??

Skrevet

Barnefaren har ikke noe fast samvær. han jobber borte i 5 uker og er hjemme i 5 uker. de 5 ukene han er hjemme så har han barnet vårt i snitt 3 dager i uken og en natt i helgene.

jeg spurte han i går om han kunne kjøpe en egen utedress til barnet. da klikket det for han. han mente at det ikke var hans ansvar siden han betaler bidrag osv... greit nok, men det ER mye drass for meg å måtte ha med dressen frem og tilbake hver gang..

forlanget jeg for mye når jeg spurte om han kunne skaffe en egen dress? Alt annet tar jeg med til han hver gang..

Nei, du er ikke kravstor - han er rett og slett kjiiip og gnien... gnukke mannfolk er det værste som finnes... urg!

Skrevet

Syns det virker som om barnefar betaler litt lite bidra jeg?

Syns ikke du er kravstor, rart at han ikke kan være med å betale noe som helst av utstyr. Men syns du heller uanset mtp at du venter ett barn til, kan kreve at han henter ungene litt hos deg også? Det bør jo være rettferdig fordeling av henting og levering.

Ellers syns jeg forslaget om en sekk var god, 2 frie hender :)

Skrevet

Jeg har et par spørsmål, HI.

Hvorfor er det du som bringer ungen til samvær? Ser mange her pirker på det at han betaler bidrag, og derfor er du ansvarlig for klær osv. Hvorfor er det da ingen andre her som reagerer på at HI bringer? For etter loven er det samværsforelderen som skal hente og bringe sånn praktisk.

Og har du ekstremt høy inntekt selv, siden han betaler så lite i bidrag med en slik inntekt? Her har jeg meget lav inntekt, og far har ca 500-600 000 brutto i året. Og for ett barn her, er bidraget ca 5000 i måneden, utregnet av NAV.

Skrevet

For å si det sånn: Du mottar bidrag og skal egentlig koste dette selv, men det skader jo ikke om han spytter i en dress heller. Synes ingen av dere er direkte urimelige, egentlig, men om det blir til hardt mot hardt så har han retten på sin side.

Skrevet

Takk for alle svar!

For det første, så vil jeg påpeke at jeg ikke forlangte at han skulle kjøpe dress, men jeg spurte om han kunne tenkt seg det. og det kunne han ikke gjøre sa han.

Jeg skjønner at han ikke gidder å handle inn truser, sokker, strømpebukser, bukser, genser, t-skjorte osv.. derfor spurte jeg om EN ting - en dress. det andre får jeg oppi bagen :-)

Men det kunne han ikke, og det er greit. jeg skal ikke lage mer styr av det, men jeg bare spurte..

Jeg har ikke så høy inntekt nei. Barnefaren steg kraftig i inntekt i fjor, fordi han gikk opp en stilling. Jeg har ikke spurt NAV om å gjøre en ny beregning, fordi jeg ikke er ute etter pengene hans. Jeg vet jeg kan få mer, men vi klarer oss - men da hadde det også vært fint om BF kunne kjøpt litt han også. (Til å ha hos seg selv...)

Og ja, jeg leverer og henter. BF har ikke bil og ikke lappen.. vi bor 2 mil fra hverandre, og jeg prøver å være grei. men det er ikke alltid så moro når jeg føler at han ikke gir så mye tilbake.

HI

Skrevet

Hmm, jeg hadde bedt NAV om å gjøre en ny beregning. At du strekker deg langt for å være grei er kjempebra :) Men da bør far være litt grei tilbake. Og hvis du klarer deg med bidraget du får, kan du legge inn det overskytende inn i en sparekonto i ditt navn hvor du kan ta ut til spesielle anledninger, overraskende utgifter, evt. spare til ungene.

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Høres ut som du er for snill med barnefar her HI.

Gjetter på at det er en dårlig vanne som henger igjen fra du bodde i lag med en mann som var borte halvarten av tiden slik at du ble vant til ikke å kreve noe av han.

At du klarer deg er en ting, men han burde også bidra til sine barn bådde med henting og annet. Det ekstra bidraget du sannsynligvis vil få av nav kan være greit å ha i bakhånd når ungene blir større og trenger sykkel, slalomski osv osv. Nå vil jeg tru din nye samboer bidrar mye mer til oppdragelsen av disse barna en deres far gjør. Det blir sånn når man bor i lag med noen, men du burde stille krav til far og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...