Gå til innhold

om man står opp klokka 5 eller 6 på morgenen er det ens egen feil mener da jeg,når barnet er over 2 år


nasse nøffen

Anbefalte innlegg

om man helt fra fødsel av har som mål at ungene ikke skal styre absolutt alt, så er det noen grep en kan gjøre...

 

jeg har aldri underholdt ungene mine på natt ( 5-6 er natt) om de som babyer våknet, gikk jeg alltid inn, tok de ALDRI opp ( med mindre det var bæsj o.l ) tok ikke opp da heller egentlig, skiftet i sengen. Skrek de, satt jeg å strøk på de. Jeg selv fikk såklart ikke sovet mye denne tiden, men jeg var bevisst på at de lærte seg ett mønster. DET ER INGEN VITS å VåKNE På NATT, DA ER DET KJEDELIG.

 

om man står opp 5 med en unge på 3,5 år, da har man seg selv å takke. Jeg har såpass kustus på ungene mine, at når jeg sa til min 3åring at du får ikke lov å stå opp før jeg sier det er greit, ja da måtte hun jo det da. Er jo ikke ennerledes enn om man sier du får ikke ha joggesko på idag, du må ha støvler. Jeg har aldri tvunget de til å sove, det er jo umulig, men jeg har tvunget de til å holde sengen.

 

Går ann å sette frem litt kjeks og drikke på rommet, det var faktisk ett råd en veninne fikk fra helsestasjonen.

 

Hun pleide komme til meg å spørre om hun kunne stå opp, så sa jeg nei, og stilte barbie klokka hennes til åtte, å sa at du får stå opp når den ringer. Dette ble en vane, ja man må såklart jobbe litt da. om de blir sinte eller lei seg, ja så får man holde ut da. de gir seg til slutt, å skjønner at slaget er tapt.

 

når de ble ca 4, stod jeg opp , laget frokost og la meg igjen, så bare lå jeg å koset meg til sånn 10 tiden. ( dette går sikkert ikke med alle barn da, men mine har aldri funnet på masse hyss)

 

så min oppskrift er hold ut, nekt de stå opp..... det funker.

( å dette gjelder såklart friske barn da. snakker ikke unger med ulike sykdommer, eller i sykdomsperioder.) mine er nå 6 og 14, og de sover lenger enn meg lørdag morgen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke Fryd ♥

I mørketiden var det lettere å lure henne. Da kunne jeg si "du må sove, det er natta nå" helt til klokka var nesten 10 :D

 

Nå er det ikke like enkelt, hehe, men vi sover fortsatt til 08/08:30.

 

Men hadde hun våknet med RAMASKRIK kl.06 og ikke gitt seg så tror jeg at jeg, både av hensyn til meg selv, ørene mine og naboene over meg, hadde stått opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Nå har jeg aldri hatt som mål å ha "kustus" på barna mine, det er mer en oppdragermetode jeg forbinder med dyr...

 

Ellers syns jeg du ikke virker som en særlig koselig mamma da - jeg fikk litt sånn "barnehjemsfølelse".....

 

I vårt hjem tar vi hensyn til hver enkelt individ, og om noen våkner tidlig, skal de da slippe å ligge våken i sengen sin i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandyBay1

Signerer HI :)

 

Har tre store gutter nå, og ALLE har sovet hele natta fra de var ca 3-4 uker gamle. (23-07) er hele natta mens de er små babyer.

 

Fra de var 2-3 år ble de lagt etter barnetv og sov til ca 07-08.00, men de to eldste ble ikke halet & dratt tidlig opp i barnehage føre hanen galer. De fikk i park til de var 2 og 4 år. Så barnehage :)

 

Nå er de 12-16 og 18 år og kommet inn i en ny fase- hvor de sover døgnet rundt igjen ;)

 

Så gleder meg til minstemann som kommer snart, og samme regime skal gjennomføres på han også!!!

 

Natt er natt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset får alle lov til å stå opp når de våkner og er uthvilte.

 

Jøss at du ikke har tenkt på det HI, barn som faktisk klarer å regulere søvnen sin selv!

 

"Kustus" kan du gjerne ha for meg. Jeg liker bedre å ha barn som lærer seg å kjenne på egne behov, grenser og lærer seg å regulere seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg her er det barnehjem, hjelpes... om man nekter ungene å stå opp klokken 5, så er det barnehjemstilstander???? det er det dummeste jeg har hørt. å overholde en slik regel blir det samme som å overholde alle andre regler... jeg tvinger ingen til å sove, men til å holde sengen, eller rommet da. Hun må gjerne pusle med tingene sine... forskjellen på mitt hus og ett barnehjem, er at der er det ansatte, som av og på vakter. Her hos meg må familien fungere, hvilket innebærer at man står ikke opp kl 5. og ordet "kustus", jeg beklager, det var ikke sånn ment. å jo, jeg er en varm og kjærlig mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Heartbroken ja... Barn har forskjellige behov, og jeg lar ikke mitt barn stå og gråte i senga fordi mor skal sove lenge altså. Da prøver jeg heller å skyve på middagslur eller leggetid.. Våkner barnet mitt på natt tar jeg også hensyn til hvilket behov det har og handler deretter.

 

Tydelige grenser må kombineres med kjærlig omsorg og det er dermed ikke sagt at samme respons på atferd skal være lik i hvert tilfelle.

 

Fikk litt følelsen av en litt rigid mamma her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du lærer ungene dine grenser ved å la de vekke hele huset klokka 5? egne behov? ja jøss, det får mine å det, men det er EGENE behov og ikke alle andres... hos oss får alle tilfredstilt egene behov, men de må da kose seg på sitt eget rom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger våkner kun kl 5 dersom de er syke eller har ubehag etc. og da st kl år vi opp ja.

 

Og ligge å dra seg til kl 10 mens barna styrer seg selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

så du lærer ungene dine grenser ved å la de vekke hele huset klokka 5? egne behov? ja jøss, det får mine å det, men det er EGENE behov og ikke alle andres... hos oss får alle tilfredstilt egene behov, men de må da kose seg på sitt eget rom...

 

Så i din verden er det på sin plass at en liten toåring sitter kald og alene og "koser" seg på sitt eget rom i flere timer til det passer foreldrene å stå opp?

 

I min verden er ikke dette å vise god omsorg. Barn skal ha grenser og regler, men de er ikke små roboter man kan drille til å gjøre akkurat som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du lærer ungene dine grenser ved å la de vekke hele huset klokka 5? egne behov? ja jøss, det får mine å det, men det er EGENE behov og ikke alle andres... hos oss får alle tilfredstilt egene behov, men de må da kose seg på sitt eget rom...

 

Hvem i all verden har sagt at de vekker hele huset??? Mulig dine unger skriker og hyler, men det gjør ikke mine. De står stille og rolig opp for å spise og ta på klær.

 

I mine øyne setter du dine behov foran barnas.

 

Så lenge barna ikke er store nok til å stå opp selv, mener jeg foreldrene må sette egne behov i andre rekke og stå opp sammen med dem. Når de blir eldre kan de stå opp selv.

 

Mine toåringer ville aldri "kost" seg alene på rommet, sultne og med våte bleier.

 

Merkelig syn du har på barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakker ikke om kald 2 åring alene på rommet her da, du liker å sette ting på spissen... jeg sier at det er slitsomt i den perioden man må kjøre inn vanene.... så om ungen er våken og alene, så var også jeg våken, og gikk inn og ut ....

dette var kun mine erfaringer, som har fungert.

 

forøvrig har vi varme rom her i huset, så det går fint...

 

men nå skal vi ut på tur, så da får jeg ikke svart på en stund=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med heartbroken. Men vi prøver å ikke stå opp før 7, men vil min 3 åring stå opp så gjør han det, men det hender ikke så ofte om ikke ettåringen vekker han 5-6 når han ammes før han sover videre. Barna mine kan dessuten ikke ligge til åtte særlig lenge til for vi foreldre må faktisk på jobb....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI: Tror du jeg at jeg i 3,5 år har underholdt ungen min på natta? At jeg har kommet med vann, melk og mat på løpende bånd og tatt han opp for hver minste ting??

 

Min sønn har nesten alltid sovet natta igjennom, men han har en tendens til å våkne tidlig, uansett når han legger seg for kvelden. Sånn er han, og sånn var jeg(og søstra mi igjen)...

Jeg blir provosert når du starter sånne innlegg som er retta mot meg når du ikke aner hva som er gjort eller sagt, verken i dag eller gjennom 3 år. Fint at du vil dele dine erfaringer, men du sitter altså ikke på fasiten for å få barn til å sove lenge!!

 

Hilsen hu som tidligere i dag startet tråden med sønn som var tidlig oppe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager ikke dårlige "vaner" selv om du står opp med en unge som er våken altså! :)

 

Det er så mange foreldre som er like redde for "vaner" og "uvaner" som fanden selv!

 

Jeg har alltid stått opp med ungene mine når de våkner. I perioder har de ønsket å stå opp tidlig, og da gjør vi det.

 

Det betyr ikke at de alltid vil tidlig opp.

 

Mesteparten av tiden liker de å sove lenge om morgenen.

 

Og det gjør de heeeeelt av seg selv! Ingen tvang og ingen "innkjøring" av "gode vaner".

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

jeg snakket om helgen her da... vi må også opp i uken, så da er det deilig å sove litt i helgen

 

Og barna dine skal skjønne alt fra toårsalderen at det er forskjell på ukedager og helg? At når man våkner tidlig på fredag, blir man straks tatt opp og dagen begynner, men når man våkner på lørdag skal man "kose seg" og "putle" på rommet til det passer mamma å stå opp??

 

Og hvis dere har det så varmt der barna sover at de kan sitte på gulvet i bare pysjen i timesvis, er det vel kanskje ikke et sunt sovemiljø? Da må det vel bli veldig varmt under dyna?

 

Samme hvordan du prøver å forklare og bortforklare, så syns jeg ikke at din måte er riktig på noen måte. Men man får gjøre som man selv føler er best - men husk at i denne perioden er det barnas behov som må settes først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk få ting som er en så blanding av søtt og irriterende som foreldre med 1-2 enkle barn som lett lar seg lede og er stille og rolige, og der de mener at alt det positive med barna deres (som å sove hele natten, sove lenge på morgningen osv) dermed kun er deres egen fortjeneste fordi de er så flinke og fantastiske foreldre men som jo tross alt har måtte prøve litt de også før noe funket.

 

Det har liksom aldri slått deg HI at de som har barn som står opp tidlig SELVSAGT har prøvd alt det du ramser opp og sikkert veldig mye mer, men at barn faktisk er ulike og ikke alle barn er så stille og rolige enkle å lede som dine egne barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det like greit at barnet sitter i stua og ser på film, som å sitte på rommet med et glass vann i timesvis. Når hun er i stua er hun stille og rolig, og kommer jevnlig inn til oss for å kose litt før hun tusler tilbake til stua.

Vi har selvsagt prøvd å få henne til å sove lenger, men å stenge henne alene på rommet i timer har ærlig talt aldri vært i tankene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seks er ikke natt, det er morgen. Hvis du ikke gidder å ta opp babyen, ettåringen, toåringen, kl 6.00 så syns jeg det er rart, men, men, vi er forskjellige. Jeg tror dessuten at du fint kan ha unger som ikke blir underholdt som våkner like forbannet, og ha unger som blir underholdt, og som etterhvert sover lengre helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også ganske rystet av å lese tråden her.. Og jeg signerer uttalelsen om at et så varmt soverom er ikke bra!

 

Dette minner jo om diverse skrikekurer. Barna begynner ikke å vræle om morgenen fordi de har forstått at det ikke nytter, de får ingen respons på det de vil uansett..

 

Jeg er fint lite redd for "vaner" og "uvaner".. Her har min datter fått kommet over i min seng om morgenen, for å prøve å "lure" henne til å sove litt lenger. Går ikke det, så står jeg selvfølgelig opp! Hun er nå snart 4, og står fremdeles ikke opp alene!

 

Jeg starter ikke dagen med å underholde henne når det er tidlig, da lager jeg frokost og setter på barne tv og legger meg på sofaen sammen med henne..

Endret av 1hjertegull+junispire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg er glad jeg ikke har hatt slike foreldre. Jeg synes ikke man skal være så opptatt av å "kjøre inn rutiner" (for alt det er verdt tydeligvis!) på lang søvn om morgenen at man glemmer å ta hensyn til hverandre og behov... Barn er også mennesker.

 

Jeg har ei som vanligvis sover til ca sju på morgenen, men har ikke fast rutine på å tvinge henne til å holde sengen en halvtime ekstra om hun vokner halv sju en dag. Sover hun en halvtime lenger så er det også greit så lenge vi rekker det vi skal.

 

Man ser jo an sitt eget barn om barnet har fått nok søvn eller ikke når de vokner om morgenen. Man kan evt prøve å forskyve søvnen ved å legge de en times tid senere (halv åtte istedefor halv sju e.l.) og "venne til" å sove en time lengre hvis det er veldig tidlig og det går utover livet ditt så forferdelig. Men har de nok søvn så har man jo oppnått hensikten med nattesøvnen så hvorfor skal man da i alle dager "kue" ungene til at sengen/rommet skal holdes til mor vil stå opp?? Så du kan slappe av??

 

Når barna blir store nok så kan jeg ta mer hensyn til mine egne behov, og de kan stå opp og leke for seg selv på morgenen, gå på do selv, hente frokostniste i kjøleskap osv. Foreløpig mens de er små så er det nok heller jeg som må legge meg tidligere for å være klar til å stå opp når de vil.

 

Lurer på om dette egentlig er et tulleinllegg jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar barna dine HI. Beklager at jeg sier det. Jeg tror ikke en støyt på at du er en omsorgsfull mor, for en omsorgsfull mor lar ikke barna sitte på rommet som om det er et fengsel, og "åpningstiden" er ikke før senere, for mor skal SOVE.

 

Jeg foreslår at du heller legger deg tidligere, slik at du kan stå opp sammen med barna dine og kose deg med de når det først er helg. Jeg er mildt sagt sjokkert over uttalelsene dine altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...