Gå til innhold

Kan det og være steril være arvelig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min mamma er steril, og nå er jeg redd for at jeg også kan være det. :(

Vi har prøvd i nesten et år og få barn, men uten klaff.

 

 

Kan jeg ha arvet dette fra min mamma?

Skal til legen for utredning til uka, og er så redd for hva de vil finne der.ønsker meg så veldig et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Heartbroken

Det er nok dessverre svært arvelig, men bare fra mor til datter. Så hvis du får en datter, er sjansen stor for at hun også er steril, men får du en gutt går det nok bra med han.

 

Så sant ikke faren er steril også da, for da kan lett sønnen også være det.

 

Skjønner dette er tøft for deg og sender en trøsteklem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh... Hvis din mor er steril hadde ikke du vært til.

 

Steril betyr at man ikke kan få barn...

 

Infertil derimot er noe annet og kan være arvelig, på lik linje med fertilitet...

 

Så kort og greit, sterilitet er ikke og kan ikke på noen måte være arvelig, fordi det ikke er mulig å produsere noen som kan bære arvematerialet videre. Senk skuldrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor noen ler av dette, fordi dette er noe som sliter veldig på meg.

Og JA, jeg er adoptert. Så det er jo min adpotivmamma som er steril, og ikke min biologiske mamma. Er jo ikke helt dum heller da!

 

Vel, jeg får vente til uka og se hva de sier, også får vi vel begynne med infiltreringer etter det, håper jeg.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er jo ikke helt dum heller..." Sier du..?

Men likevel vet du da ikke at du ikke har noen biologiske arvede egenskaper fra din adoptivmor?

 

Vel, jeg skjønner godt at folk ler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, kom over artikkel i en bok om infiltrering nå, og der står det at den sikreste måten å finne ut om man har arvet enten sterilitet eller adopsjon er å måle rompesprekken. Prøv det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å le av situasjonen din for det er en forferdelig situasjon. Det er ikke mulig å arve sterilitet, for det vil bety at man ikke klarer å lage avkom og dermed ikke videreføre arvematerialet sitt. Din biologiske mor er jo ikke steril om du er født og det er jo henne du har arvematerialet ditt i fra. At du er adoptert og adoptivmors sterilitet er jo helt uten konsekvens for din fertilitet.

 

Derimot er det jo mulig å tenke seg at man kan arve tilstander som gjør det vanskelig å bli gravid (men ikke umulig) fra din biologiske mor.

 

Til slutt vil jeg bare ønske deg lykke til med babylaging! Hvis dere ikke får det til på egenhånd så søk hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, kom over artikkel i en bok om infiltrering nå, og der står det at den sikreste måten å finne ut om man har arvet enten sterilitet eller adopsjon er å måle rompesprekken. Prøv det?

 

Jeg har en annen bok, hvis noen vil låne: "Humor for BiM/DiB-dummies".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som overrasker lenger.

Har ei venninne, (over 30 år) som mener bestemt at Spania er ei øy utafor amerika ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som overrasker lenger.

Har ei venninne, (over 30 år) som mener bestemt at Spania er ei øy utafor amerika ;)

 

Overrasker meg ikke. Har hatt en lignende inteligent samtale der jeg sa at jeg kunne tenke meg å besøke alle kanariøyene. Jeg har så langt vært bare på Gran Canaria og Mallorca, men drømmer om å se den lille vulkanske øya El Hierro. Da sier "glupingen" jeg snakker med: Ja også den som heter Spania, for den har jeg hørt er veldig fin.....

 

:o

 

Ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, dagens lattertråd, arvet sin adoptivmors sterilitet faktisk :D

 

Blir imponert over de som har fantasi til å tenke ut slike bølletråder jeg altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes trolletråder forsåvidt er greie de gangene det er ganske enkelt å skjønne at tråden er trolleri, slik som denne :P Men ellers synes jeg det er forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha adoptert hvis barnet kunne vært sterilt. Hvorfor adoptere om det ikke er for at man vil bli bestemor en dag? Nei da kan man heller vente til man blir gammel og bli fosterhjem for en baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en norsk familie adopterer et koreansk barn, får barnet gradvis mer europeiske øyne, lysere og mer krøllete hår ettersom det arver dette fra sine adoptivforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lev som en nonne, og lær døtrene dine det samme.

 

Bare tull at sterilitet er arvelig. Vet om en steril mann med flere barn og barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.. forstår dere ingenting? Jomfru maria var jomfru. Hennes mann, Josef, Jesus sin adoptivfar, var steril. Kom ikke her og si at sterilitet ikke er arvelig gjennom adopsjon. Jesus fikk heller ikke barn, og han lignet faktisk veldig på Josef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...