Gå til innhold

Lavinnskudd leiligheter og banklån


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis en leilighet står til salgs med en prisantydning til feks.495.000 kr.Og et lån på 1,300 000. totalt koster boligen prisantydning og innskuddet.Må jeg bare ha de 495 000 kr da.?Eller må jeg låne 1300.000 kr av banken også eller holder det og bare ha de 495 000 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fellesgjeld er allerede lånt i en annen bank. Du må låne det du skal betale (prisantydningen) i din bank, og så hefter du i tillegg for fellesgjelden i den banken den allerede er tatt opp gjennom borettslaget. Men banken din vil se på den totale prisen og det totale lånet når de vurderer om du skal få låne det du trenger for å kjøpe, ikke bare det du skal låne av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egenkapital s¨å trenger ikke å låne noe. har 500 000 kr i egenkapital ,og har en veldig lav inntekt .avklaringspenger.Må jeg låne resten i en annen bank.skjønnte ikke dette.Må banken ha en garanti for resten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egenkapital s¨å trenger ikke å låne noe. har 500 000 kr i egenkapital ,og har en veldig lav inntekt .avklaringspenger.Må jeg låne resten i en annen bank.skjønnte ikke dette.Må banken ha en garanti for resten???

 

Nei. Du betaler det som husleie hver mnd til boet.

 

F.eks så betaler vi 8000 kr på lånet og ca.7000 kr i "husleie" her vi bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kunne betale fellesutgiftene også når den avdragsfrie perioden er over for å kunne kjøpe en sånn leilighet. Imgen sjekker for deg om du tjener nok til det, det er ditt ansvar å sjekke selv. Husk at den type leiligheter kan være vanskrlig å selge videre, spesielt når det nærmer seg at den avdragsfrie perioden på felleslånet er over. Det fornuftge når man kjøper en sånn leilighet er å vurdere om man kunne tatt opp tilsvarende lån til en annen leilighet, kan du ikke det kan det bli vanskelig å betale det når det er felles også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg. Hadde hele innskuddet på konto. Så da slapp jeg å blande inn banken i kjøpet. Trengte ikke låne fem flate øre : )

 

Jeg betaler dermed "kun" husleie her. Husleien er regnet ut fra min andel av fellesgjelden for borettslaget pluss kabelleie, fellestjenester (trappevask/vaktmestertjenester o.a). Hadde jeg måttet låne til innskuddet hadde jeg ikke hatt råd til å kjøpe her, fordi husleien på lavinnskuddsboliger er høy.

At du, som har innskuddet på bok, må regne ut om du kan betjene et lån på summen av fellesgjeld og innskudd er ren bullshit. Du må regne på om du klarer husleien. Strøm, forsikring og sånne utgifter får du jo uansett hvor du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hemmeliganonym

Vi har nettopp kjøpt leilighet hvor prisantydningen var 460.000, men totalprisen var 1,3 mill. Vi måtte ha 130 000 i egenkapital

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne på om du klarer husleien.

 

Du må også finne ut om de kun betaler renter på fellesgjelda i dag eller om de allerede betaler avdrag. Hvis de kun betaler renter må du finne ut ca hvor mye husleia vil stige når de skal begynne å betale avdrag og når det skjer og om du fortsatt vil klare å betale husleia.

 

Hvis din del av fellesgjelden er mer enn du ville tatt opp i lån for å kjøpe en annen leilighet, så er antagelig denne leiligheten også for dyr for deg selvom du har hele innskuddet på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

At du, som har innskuddet på bok, må regne ut om du kan betjene et lån på summen av fellesgjeld og innskudd er ren bullshit. Du må regne på om du klarer husleien. Strøm, forsikring og sånne utgifter får du jo uansett hvor du kjøper.

 

Det var vel ikke det NN over her sa? Du må se på hvor mye fellesgjeld som hefter ved den aktuelle leiligheten. Hvis du ikke ville fått like mye i lån i en bank for å kjøpe en selveierleilighet, er det et tegn på at du kan være i ferd med å ta deg vann over hodet. Du tar på deg ansvaret for et lån, man er ikke "gjeldsfri" selv om man kan cashe ut hele innskuddet uten å blande inn banken. Det er også veldig viktig, slik andre har skrevet, å sjekke om borettslaget betaler ned på lånet per i dag (innregnet i husleia), eller om kun rentene løper. Den dagen avdragene da begynner å forfalle, vil husleia kunne øke dramatisk. De færresten synes det er attraktivt med en husleie på 15 000 i mnd, og slike leiligheter kan bli veldig vanskelige å bli kvitt. I området her var det et par prosjekter med veldig lave innskudd, og mange som ellers ikke ville hatt mulighet til å kjøpe noe, kjøpte der. Innskuddet var bare på ca 200-300 000. De fikk aldri skikkelig informasjon om - og sjekket ikke selv heller - hva husleia kom til å bli etter fem år, da det var på tide å begynne å betale avdrag. Resultatet var selvsagt at mange slett ikke hadde råd til den nye og dramatisk økte husleia, og måtte selge. Men ingen ville kjøpe. Noen klarte ikke engang å gi bort leiligheten, dvs selge den for kr 0 i innskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

At du, som har innskuddet på bok, må regne ut om du kan betjene et lån på summen av fellesgjeld og innskudd er ren bullshit. Du må regne på om du klarer husleien. Strøm, forsikring og sånne utgifter får du jo uansett hvor du kjøper.

 

Det var vel ikke det NN over her sa? Du må se på hvor mye fellesgjeld som hefter ved den aktuelle leiligheten. Hvis du ikke ville fått like mye i lån i en bank for å kjøpe en selveierleilighet, er det et tegn på at du kan være i ferd med å ta deg vann over hodet. Du tar på deg ansvaret for et lån, man er ikke "gjeldsfri" selv om man kan cashe ut hele innskuddet uten å blande inn banken. Det er også veldig viktig, slik andre har skrevet, å sjekke om borettslaget betaler ned på lånet per i dag (innregnet i husleia), eller om kun rentene løper. Den dagen avdragene da begynner å forfalle, vil husleia kunne øke dramatisk. De færresten synes det er attraktivt med en husleie på 15 000 i mnd, og slike leiligheter kan bli veldig vanskelige å bli kvitt. I området her var det et par prosjekter med veldig lave innskudd, og mange som ellers ikke ville hatt mulighet til å kjøpe noe, kjøpte der. Innskuddet var bare på ca 200-300 000. De fikk aldri skikkelig informasjon om - og sjekket ikke selv heller - hva husleia kom til å bli etter fem år, da det var på tide å begynne å betale avdrag. Resultatet var selvsagt at mange slett ikke hadde råd til den nye og dramatisk økte husleia, og måtte selge. Men ingen ville kjøpe. Noen klarte ikke engang å gi bort leiligheten, dvs selge den for kr 0 i innskudd.

 

 

I tillegg er det en ting til du bør tenke over:

Ikke bare er du ansvarlig for de 1,3 mill som er gjeld på den leiligheten du selv kjøper, MEN: Hvis en av dine naboer i blokka ikke greier å betjene sin del av fellesgjelden, så må DU til syvende og sist være med å betale det også.

 

å kjøpe slike leiligheter kan virke som en god ide, men det er viktig å vite hva man faktisk kjøper seg inn i før man sitter der med sjegget fult av postkasser og tonnevis med gjeld man ikke klarer å betjene, både sin egen og andres... (ja, jeg sa ordtaket feil med vilje...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en leilighet står til salgs med en prisantydning til feks.495.000 kr.Og et lån på 1,300 000. totalt koster boligen prisantydning og innskuddet.Må jeg bare ha de 495 000 kr da.?Eller må jeg låne 1300.000 kr av banken også eller holder det og bare ha de 495 000 kr?

 

Høres ut som dette praktiseres forskjellig i bankene her.

 

Når jeg søkte om lån fikk jeg beskjed om at det var den totale summen banken så på. Hvis en leilighet har prisantydning på 495.000 og et lån på 1300.000, så var lånesummen for meg totalt 1795000. Et så høyt lån ville jeg aldri fått, og det hjelper heller ikke at prisantydningen er lav når fellesgjelden blir lagt på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå har jeg endel egenkapital og da trenger jeg kanksje ikke bank lån.kanskje jeg bare trenger 200 000 kr.kanskje.,tenker på lavinnskudd boliger.så da kan jeg by så lenge jeg mener jeg vil klare bo utgiftene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna slike leiligheter.

En venn av eldstemann sitter igjen med stor gjeld etter å ha kjøpt og solgt en slik leilighet. Gjeld som gjør at h*n ikke kommer seg inn igjen på boligmarkedet, fordi h*n blir nektet lån av banken.

 

Hvis du googler dette, vil du se at å kjøpe en slik leilighet er en særdeles dårlig ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke å kjøpe slike leiligheter. Noen av disse leiligheten har lav husleie, noen leiligheter kan ha veldig høy husleie. Husk at i tillegg til husleie betaler du på huslånet ditt..

 

se på denne f.eks, kjempe dyr. 7000kr i husleie + at de betaler på lånet i mnd som sikkert tilsvarer 7000kr minst med tanke på at boligen koster over 2mill.

 

http://www.finn.no/f...nnkode=33296768

 

Men vurdere du dette, se på fellesgjeld, mnd "leie", hvor mye må du betale på ditt lån i mnd. husk å sjekk om du betaler renter også. på mange nyere leiligheter kan det være rentefritt i f. eks 5 år. etter dette må du betale renter også, kjempe dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bodde i en andelsleilighet. Noen andre i borettslaget betalte ikke for seg. etter mye om og menn var det vi andre beboerne som nå sitter å betaler på vedkommendes gjeld. De har skrudd opp måndes leien for alle oss andre:( utrolig surt. Du må på en måte ta sikte på om andre ikke betaler, må du betale mer! Så om du ønsker å ta den sjangsen er andelsleiligheter noe for deg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke å kjøpe slike leiligheter. Noen av disse leiligheten har lav husleie, noen leiligheter kan ha veldig høy husleie. Husk at i tillegg til husleie betaler du på huslånet ditt..

 

se på denne f.eks, kjempe dyr. 7000kr i husleie + at de betaler på lånet i mnd som sikkert tilsvarer 7000kr minst med tanke på at boligen koster over 2mill.

 

http://www.finn.no/f...nnkode=33296768

 

Men vurdere du dette, se på fellesgjeld, mnd "leie", hvor mye må du betale på ditt lån i mnd. husk å sjekk om du betaler renter også. på mange nyere leiligheter kan det være rentefritt i f. eks 5 år. etter dette må du betale renter også, kjempe dyrt!

 

14 000 kr i mnd på ett stort hus er faktisk ikke mye.

 

 

Man må se på helheten om det er noe som passer for den enkelte eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i borettslag. Så her har vi fellesgjeld, og jeg er ansvarlig for min del av den.

 

Poenget er at her er innskudd mye høyere, og fellesgjelden lav pr boenhet. Det blir dermed ikke krise om vi måtte stått ansvarlig for en av boenhetenes del av gjelden, for den er på under 100 000 og skulle da blitt fordelt på ca 70 boenheter.

 

Det kan så klart virke fristende nå innskuddet er så lavt som i ditt tilfelle. Men husk at du i tillegg skal betjene 1,3 mill på toppen av dette. Klarer du det? Du blir ikke gjeldfri, selv om du har EK til innskuddet. Og du må sjekke om der blir betalt avdrag på fellesgjelden, eller om det bare er renter som nå blir betalt. MANGE har gått på smeller ved å ha lånet avdragsfritt i 5 år. Når de da skal begynne å betale avdragene, så smeller det. For da dobles plutselig boutgiftene....

 

Og dersom der skal foretas felles vedlikehold av husmassen, så har du lite kontroll på hvor mye ekstra du får på din andel av felleslånet.

 

Om du skal selge igjen en dag, så er du dessverre ikke så mye rikere i EK enn i dag. For du vil få lite overskudd i salgssummen, siden fellesgjelden er så høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips til deg:

 

1. Hør med banken om de ville latt deg låne 1 300 000 (gitt at du har egenkapital på 500 000), altså om de mener du kunne betjene det. Selv om det ikke er aktuelt å låne det fra banken i dette tilfellet, så får du en objektiv vurdering av din betalingsevne.

 

2. Les prospektet NøYE sammen med noen som kjenner godt til borettslags-formen.

 

3. Finn ut om borettslaget er forsikret mot dårlige betalere. Enkelte borettslag har en ordning der det ikke går ut over deg dersom naboen ikke betaler. Har de ikke en slik forsikring, glem boligen.

 

4. Studer nedbetalingsplanen på fellesgjelden. Er det avdragsfrihet inne i bildet? Er det fastrente på noe av fellesgjelden?

 

5. Kontakt styreleder i borettslaget og be om få oversikt over borettslagets økonomi. Planlegger de oppussing eller noe som vil få felleskostnadene til å øke? Er borettslaget gammelt? (da kan det nærme seg tid for oppgraderinger) Eller er det nytt? (Finnes det noen tvistesaker rundt ferdigstilling, reklamasjon o.l?)

 

Hvis du ikke ville fått lån til å kjøpe en leilighet med pris som tilsvarer denne leilighetens fellesgjeld + innskudd, så betyr det at du ikke bør kjøpe denne leiligheten heller. Et borettslag har gjerne bedre betingelser på fellesgjelden enn det du ville fått i banken, men til gjengjeld har du liten mulighet til å sikre deg mot økninger i husleien. Tar du opp et eget lån og kjøper en selveierleilighet du får lån til, så har du mulighet nå til å binde renta på et veldig gunstig tidspunkt, og sånn sett være veldig trygg på hva du har å forholde deg til i mange år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt mange banker men de vil ikke gi meg noe lån fordi jeg er på avklaringspenger og fordi inntekten er så lav.har i dag bo utgifter på 10 000kr.Har mange 100 000 kr i egenkapital,og da tenker jeg lav innskudd bolig må være bra for meg.Så lenge jeg bare trenger innskuddet.prisantydningen på boligen,og jeg ikke må ha lån til all fellesgjelda også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ringt mange banker men de vil ikke gi meg noe lån fordi jeg er på avklaringspenger og fordi inntekten er så lav.har i dag bo utgifter på 10 000kr.Har mange 100 000 kr i egenkapital,og da tenker jeg lav innskudd bolig må være bra for meg.Så lenge jeg bare trenger innskuddet.prisantydningen på boligen,og jeg ikke må ha lån til all fellesgjelda også?

 

Hvis du har for lav inntekt til at banken mener du kan betjene et lån på 1 300 000, så betyr det at du heller ikke kan betjene fellesgjelda på denne leiligheten. Beklager.

Jeg mener vi betaler 6-7000 kr mnd for et lån på 1 300 000, og såfremt det ikke er veldig mye dyrere for deg å leie, så er det ikke noe poeng å bruke egenkapitalen din på å kjøpe en slik leilighet. En selveierleilighet ville du i større grad betalt ned til seg selv, så det ville hatt en mye bedre effekt på egenkapitalen din. Lavinnskuddsleilighet gjør at du risikerer å miste egenkapitalen din hvis du må selge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent praktisk så vil du nok få kjøpt leiligheten, problemet blir jo å betjene fellesgjelden. Hva om fellesgjelden øker med 3000 kr mnd til neste år? Jeg er bekymret for om du har forutsetninger til å forstå konseptet når du sier du vil utsette deg for en gjeldsbelastning som banken ikke mener du er i stand til å betjene. Det er svært mange som advarer mot slike leiligheter, og det er fordi alt for mange har gjort som deg, sett at de ikke får låne så mye som innskudd+fellesgjeld, og da heller gått for lavinnskudd som ingen kunne nekte de. Og endt opp i økonomisk ruin og måtte si fra seg boretten og miste innskuddet. Mange har oversett det faktum at den ene eieformen ikke er noe som helst billigere enn den andre, kanskje tvert imot siden leilighetene er så vanskelige å bli kvitt. Den eneste man lurer er seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde før bygde de et helt nytt og lekkert leilighetskompleks i nærheten. Lavinnskuddsleiligheter spesielt rettet mot unge kjøpere. Det var ca 400 000 for å "kjøpe" seg en leilighet, og husleia/ fellesutgiftene var på spinkle 2000. Mange kjøpte og trivdes.

 

Så etter 3 år økte husleia. Den økte til nærmere 10 000 i måneden. Folk hadde ikke råd til dette, men fikk ikke solgt. For hvem vil kjøpe en leilighet med 10 000 i fellesutgifter? Så var det noen som sa fra seg boretten, og da ble deres del av fellesgjelden spredd ut på de andre eierne, og leia steg.

 

Noen lavinnskuddsborettslag har forsikringer og alt på stell, andre er useriøse og kan sette deg i en alvorlig økonomisk knipe.

 

Undersøk godt og grundig alt som er rundt dette, og vær sikker på at du har all informasjon om borettslagets økonomi nå og om 10 år. Om du ikke har råd til den husleia som vil bli når avdragene løper og renta stiger, så har du ikke råd til den leiligheten nå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...