Gå til innhold

Klarer vi oss med dette i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter husleie,mat,bensin og ALT av utgifter (håper jeg ikke har glemt noe)har vi 8500 kr igjen, pluss overtid (mannen får ofte 1000-5000 i overtid) og forskjellige tillegg fra min jobb. Vi er 2 voksne og 3 barn. Har også lyst til å spare til en ferie til neste vinter.

Dette er om vi flytter til en dyrere og større leilighet enn vi har nå. Alle har lyst til det, da denne er ganske slitt, liten og langt fra sentrum, jobber, bhg og skole. Er en grunn til at den er billig... blir vi her, har vi 15000 igjen pluss overtid men ingen trivesså godt her...

Hva har dere etter ALT er betalt?

Ja, det burde dere..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter husleie,mat,bensin og ALT av utgifter (håper jeg ikke har glemt noe)har vi 8500 kr igjen, pluss overtid (mannen får ofte 1000-5000 i overtid) og forskjellige tillegg fra min jobb. Vi er 2 voksne og 3 barn. Har også lyst til å spare til en ferie til neste vinter.

Dette er om vi flytter til en dyrere og større leilighet enn vi har nå. Alle har lyst til det, da denne er ganske slitt, liten og langt fra sentrum, jobber, bhg og skole. Er en grunn til at den er billig... blir vi her, har vi 15000 igjen pluss overtid men ingen trivesså godt her...

Ja, det burde dere..

Folk svarer som de gjør bare for å fortelle at det er mer enn nok å leve et greit liv på.. Ikke ta deg nær av det ;)

Jeg har selv fire barn og det koster, skal vi på kino hele familien koster 6 billetter, popkorn og drikke fort nesten 1000 kr. Samme om vi skal på badeland, lekeland e.l. aktiviteter. Det er en haug med barneselskaper hver eneste måned som ungene skal ha med seg gaver til, før helgen ryddet jeg i skapet til eldstemann og det var hull i kne på samtlige bukser, samtidig har nest yngste vokst fra jakka si og nest eldste fått en diger flenge i skibuksa... Pengene flyr!

Vi har en bufferkonto med ca 30.000,- på slik at ikke hele budsjettet ryker om vaskemaskinen streiker eller bilen må på verksted. Men vi klarer oss på mindre "lommepenger" enn det dere har. Dere kommer til å få det helt greit.

Skrevet

Det høres veldig bra ut! Dere burde kunne spare MYE av de pengene. Jeg anser at vi er relativt normale, vi bruker nok maks 2000 kr på en mnd på klær og fritid. Oftest betydelig mindre enn det!

Skrevet

Ikke bry deg om dem, HI. De er bare misunnelige. Du vet, janteloven...

Over til det du spør om. Jeg skjønner godt at du ikke vil snu på hver eneste krone. Du sier dere har 15000 kr til overs nå, men ikke trives så godt? Og hvis dere flytter vil det bli ca 8500 kr til overs? Da ville jeg flytta hadde jeg vært deg. 8500 kr bør holde til både fritidsaktiviteter og feriesparing. Dette fikser du nok! :)

Skrevet

Over til det du spør om. Jeg skjønner godt at du ikke vil snu på hver eneste krone. Du sier dere har 15000 kr til overs nå, men ikke trives så godt? Og hvis dere flytter vil det bli ca 8500 kr til overs? Da ville jeg flytta hadde jeg vært deg. 8500 kr bør holde til både fritidsaktiviteter og feriesparing. Dette fikser du nok! :)

Nei da, har ingen ting med janteloven og misunnelse. Mer det at HI er helt blotta for innsikt til å skjønne at 8.500 kr er mer enn nok å rutte med i måneden.

Skrevet

hei,.

jeg tenker at dere vil klare dere fint med 8500 kr hver måned.

vi er en familie på 2 voksne og 2 barn.

sett opp f.eks.

fritidsaktiviteter 2000

sparng til ferie 2000 blir jo 24000 i året.

klær sett av 1500 i mnd.

gaver 500 i mnd ( sparer opp en del om dere ikke bruker opp pengene da har dere også til julegaver. )

enda etter dette har dere igjen 2500 kr. som dere kan sette på buffer konto

legge til i noen av de postene over..

jeg hadde levd litt trangere og trivdes der jeg bodde enn og bo et sted billig og ikke trivdes.

tenker at dette er noe barna og mannen sier ja til. så er det bare og gå for og flytte.

lykke til...

unn dere en sted dere alle trives.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Handler ikke om janteloven, men økonomisk sans.. Alle som kan regne og har en smule oversikt over hva ting koster vet jo utmerked godt at 8500 kr til overs hver mnd son kan brukes på hva man vil er mye penger! Mange har ingenting til overs. Det overrasker meg at hi som selv sier de er vandt til å ha det trangt og nå

Plutselig har så mye penger ikke skjønner at det er mer enn nok..

Skrevet

Okey prøver igjen, for det er vissst noen som trenger å få ting inn med teskjei!

Vi har hatt det enormt trangt i årevis. Ingen har fått seg noe nytt på årevis. har knapt nok hatt råd til sokker! Nå når vi har bedre jobber, vil vi leve normalt og ikke snu på hver eneste krone. Så dere "normale" folk, hvor mye bruker dere i mnd på klær, utstyr og fritid?

Og jeg syns ikke 8500 er lite! Jeg er bare redd vi fortsatt må snu på hver eneste krone og ikke ha en eneste jævla sokk uten hull fordi vi ikke har råd til å kjøpe nye!!!

Omg...

Herregud, du virker jo helt blåst i hodet ditt!! Dere har minumun 8500 kr igjen etter ALT er betalt!? 8500 kr hver mnd til å bruke på hva faen dere vil. Skjerp deg ah, dette er et tulleinnlegg som du har skrevet fordi du vil provosere!! DET er jo ikke vanskelig å skjønne..

idiot ass

Skrevet

Tja, spørs jo litt på hva huslånet er på da om dere har dette - om renta øker - skal det kanskje tas av dette overskuddet? Er sparing med i regnestykket? Bør være med noe sparing om dere ikke har noe på buffer.

Klær,frisør og andre utgifter til barna (korps, avgifter til fritidsaktiviteter?)

Tror dere skal klare dere helt fint, vi har vel omtrentlig som dere, kanskje hakket mer, og kan klart knipe mer igjen, men klarer å spare noen tusen.

Skrevet

oi, selv så sitter jeg igjenn med 3000,-

det skal gå til mat, bleier, mme, buss, diverse hygieniske ting på badet ++

så jeg vil si du lever godt!

Skrevet

Det er vel ca. det jeg har igjen når maten er betalt. Det skal gå til klær og utstyr til 3 barn, klær til meg selv, gaver, kosmetikk, leker, forlystelser og ett lass med andre utgifter som hele tiden dukker opp f.eks ny skittentøy kurv, vaskeutstyr til bilen, parkering, nye planter i krukkene ute og inne, strøsand, gjødsel til plenen, nytt sykkeldekk, batterier, en ny rullegardin, ja det dukker opp ting hele tiden når en er 5 personer, har hus, hage og 2 biler. Jeg bruker opp neste alt jeg har hver måned, i tillegg har vi mannens penger. Han bruker jo også penger på diverse i tillegg til alt av faste utgifter.

Dere kan jo prøve ett par måneder og legge de ekstra utgiftene det blir til sides og se om det føles romslig eller trangt.

Skrevet

Tusen takk for gode svar, til dere som skjønte spørsmålet mitt. :-D Det er det jeg mente, det går jo alltid mye ekstra når man er 5!

Til dere andre, hvis dere ikke forstår hva det blir spurt om, kan man bare la være å svare. Trodde det bare skulle være voksne folk her!

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Det holder, men ingen luksus. Vær flink til å planlegg dyre innkjøp som dresser, sko etc. Sett av penger til bilen også i tilfelle. Det er dyrt å leve med tre barn, og selv om maten er kjøpt ønsker de fleste av oss å skeie ut iblant:)

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Tusen takk for gode svar, til dere som skjønte spørsmålet mitt. :-D Det er det jeg mente, det går jo alltid mye ekstra når man er 5!

Til dere andre, hvis dere ikke forstår hva det blir spurt om, kan man bare la være å svare. Trodde det bare skulle være voksne folk her!

Tror det er du som må få det inn med teskje! ALLE her har skjønt hva du spør om, det er jo ikke vårt problem at du ikke liker svarene du får.. Som man spør, får man svar.

Skrevet

Etter at alt er betalt her i huset (inkludert mat, der kan vi nok være flinkere til å handle litt rimeligere) har vi igjen ca 4500 kr. Det skal dekke "morro" for hele familien, pluss ting til ungene som de trenger sånn dann og vann. Det er ikke noe luksus, men det går. Vi sparer i tillegg en tusenlapp i mnd til ferie, men de er ikke fra den potten. Her er det budsjett med egne kontoer til alt vi trenger :)

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Poenget er vel at alle måtte komme med dumme kommentarer som. 'vi er to voksne og femti unger og lever på under det der i mnd' blabla. Syns faktisk det er rart hvor mange her som mener de badet i luksus med matbudsjett på 4500 og ingenting ekstra utenom. Jeg kjenner ingen som bruker så lite penger som folk her på dib sier de gjør. Faktisk har jeg vondt for å tro at det er selvvalgt. 8500 er faktisk ikke sykt mye.

Skrevet

Poenget er vel at alle måtte komme med dumme kommentarer som. 'vi er to voksne og femti unger og lever på under det der i mnd' blabla. Syns faktisk det er rart hvor mange her som mener de badet i luksus med matbudsjett på 4500 og ingenting ekstra utenom. Jeg kjenner ingen som bruker så lite penger som folk her på dib sier de gjør. Faktisk har jeg vondt for å tro at det er selvvalgt. 8500 er faktisk ikke sykt mye.

Nei, 8500 er ikke mye. Men det er merkelig hvordan man får til det man må få til :)

Her i huset har vi utgifter på 40.000 (da er ALT inkludert, også sette av penger til større utgifter som renovasjon, vegavgift, bompenger, osv osv) og vi har 45.000 inn. Det vil si at vi bare har 5000 til overs hver mnd som vi kan bruke på hva vi vil...

Selvvalgt? Joda, vi kunne valgt å bodd der vi bodde før, og mistrivdes. Men vi valgte å bo dyrere, for å trives :)

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Ja, 8500 går jo absolutt. Det er jo ikke "lite" penger. Men det er ikke mye heller. Jeg tror ikke folk som har 4000 etter alle regninger er betalt ønsker å ha det sånn. 4000 etter mat er jo litt det og. Men jeg har sett mange innlegg hvor folk sier "Jeg har 3000 igjen etter mat og regninger er betalt - hvordan skal det gå?" og da skriver folk sure kommentarer om "Jeg har 2000 etter regninger er betalt og det skal gå til mat, bleier, osv, så jeg tror du klarer deg fint jeg". Det er ikke normalt å leve på 2000 etter regninger og det er det jeg mener, det er så mange her inne som skisserer en "luksushverdag" på langt under minstebeløpet til SIFO.

Da mannen min og jeg fikk vårt første barn var jeg student uten rett på studielån og han var vikar. Vi levde på 20 000 i mnd. Vi syntes det var mye på den tiden, men to barn senere og fulltids og greit betalte jobber så skjønner vi at vi absolutt ikke levde fett, selv om vi følte vi hadde mer enn nok. Nå med tre barn så er det faktisk krise om bilen ryker en mnd fordi det ER dyrt. For bilen tar ikke hensyn til at selv om den ryker så trenger ungene klær, sko etc... Det er sånne ting som gjør at 8500 etter regninger er betalt ikke ER så mye penger.

Til HI vil jeg si som jeg sa i mitt første innlegg: Det blir ikke fett, men det kommer til å gå veldig bra. Sett av til bilen og planlegg innkjøpene. Men unn dere litt luksus mens dere kan. Da jeg og mannen min fikk vårt første barn var vi svært sjeldent ute og spiste fordi vi ikke hadde råd, på den tiden sa vi at vi ikke hadde noe behov for det, men med en betydelig høyere inntekt nå så er det kjempedeilig å kunne gå ut å spise, drikke god vin, se en film, ta en øl etc uten å måtte tenke på at det kommer til å bli dårlig mat til uka. :)

Skrevet

Hehe :)

Jeg ER misunnelig... og HI, er du stein stokke gaaal, 8500 kroner til alt mulig bruk, det er jo allllt for lite!!!! Går aldri ;)

Her er det kaaaaanskje igjen 2000 kr... maks ;) Det handler om å prioriterer bare.

Skrevet

Jeg tror at man uansett hvor mye penger man har, så vil man alltid føle at man har for lite.

Når mannen tjente 60.000 i mnd og vi betalte knappe 10.000 på huslånet så syns jeg støtt vi var blakke. Nå tjener han under 30.000, men vi er støtt blakke nå og. 3 ganger så mye gjeld som den gang har vi også, men det går rundt, hver mnd.

Skrevet

En ting er om det er nok, en annen ting er om det er nok til at man kan feks gå på kino når man har lyst til det selvom man spiste på restaurant tre dager før. For oss har det alltid vært viktig å ikke bo oss i hjel. Vi har valgt å bo litt mindre enn vi egentlig kunne gjort for å være sikre på at vi kan kose oss litt selvom renta stiger også. Jeg skjønner ikke at dere som har 3-4000kr igjen etter regninger tørr å ha så dårlig råd. Jeg skjønner selvfølgelig at ikke alle velger det, men mange har tatt opp alt for mye i lån og bruker det meste av inntekten sin på å bo.

Vi har nok igjen mer enn dere HI, men jeg vil tro dere kan leve bra med 8500kr igjen også. Prøv noen mnd å sette 6500kr inn på en sparekonto hver gang dere får lønning og hvis dere syns dere kan leve sånn dere ønsker uten å ta av de pengene, så er det greit å ha igjen 8500kr, hvis dere syns dere må være forsiktig med pengene da, så er det dumt å ta opp så mye lån. Husk på at renta kommer til å stige også. Da får dere i tillegg til å prøve ut økonomien dere kommer til å få, spart opp en bufferkonto som jeg regner med at dere ikke har hvis dere har levd med dårlig økonomi lenge.

Skrevet

Jeg regner med dere vil klare dere på 8500.

Men det blir ofte dyrere enn man tro, er min erfaring. Pengene har en tendens til å fly.

Jeg har budsjett, og vi sitter igjen med 10000 etter alt er betalt. Alikevel blir alt brukt. Nå har vi levd godt. Spist ute innimellom, kino, svømmehall, ferie, to biler. Da hadde vi to barn. Nå har vi 3, og det er alltid noe som koster penger. Vi går i null. Vi flyttet også for en stund siden. Og det er andre gangen vi flytter, hver gang blir det dyrere enn man tror.

Skrevet

8500! Wow. Det er jo luksus! Her går vi så vidt rundt på alt. Kan ikke huske sist jeg hadde en ekstra 500 lapp etter regninger og mat ble betalt!

Klarer ikke ta dette innlegget seriøst. Har dere 8500 igjen så er det ikke lite penger som er problemet men prioritering og forbruket som det er noe galt med

Skrevet

Hvorfor klarer ikke folk å ta dette innlegget seriøst? Vi har ca 60000 kr inn hver måned. Faste utgifter som hus, bil, skole etc er på ca 30000,-. Dvs at vi har 30 lapper "til overs" hver måned.

Som man reder ligger man. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...