Gå til innhold

Jeg trenger HJELP!!! Søvn - Baby 7 mnd...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en baby på snart 7 mnd som ikke sover rundt enda, langt i fra egentligt.. Hun våkner HELE tiden.

 

Jeg legger henne mellom 18.15-19.15 alt etter hvor trøtt hun er.

Hun våkner for dagen mellom 07-08.

Første hvilen er ca fra 09.30-10.15

Andre hvilen er ca fra 12.30-13.30 eller 15.30

Viss hun våkner tidlig fra hvik nr 2 kan hun kansje få en lur på ca 30 min i 15.30 tida..

 

Når jeg legger henne på kvelden gir jeg grøt, og ammer etterpå i senga vår.

Legger henne oppi sin seng etterpå og synger til hun sovner. Før hun sovner da, griner hun en god del. Hun vil helst bli kost med til hun sovner..

 

Hun våkner somregel innen en time etter hun har sovnet for kvelden.

Etter på kan hun våkne alt fra 5-15 ganger i løp av natten/kvelden. Noen ganger for kos og noen ganger for mat.. Grunnen er nok for at hun vil ha kos, og ligge med meg. Jeg gir meg desverre ofte etter mye grining, pga hun ikke skal vekke storebor... sad.png

 

Hva i alle dager kan jeg gjøre? jeg trenger så sårt tips og råd.

Har spurt helsesøster, men hun overhører det jeg sier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn var helt lik på dagen i den alderen, han sov tom mindre..... Men på natta så kjørte vi "skrikemetoden" etter at vi begge var såpass trøtte at det gikk utover evnen til å være blid på dagen. For å ha fine dager når mamma og pappa kunne ta han med på turer osv, så måtte vi ha noe søvn! Vi avtalte å aldri la det gå lengre enn 15 minutter mellom når vi gikk fra han il vi gikk inn igjen, men han sovnet hver gang før 10 min mellom når vi gikk inn. Par netter med dette og så var det sovings! Og deretter etter hver tur/ferie/sykdomsperiode osv.

Eneste er at du må holde ut! Gutten min hadde kolikk frem til ca 4 mnd, så vi var ganske "herdet" når det gjaldt å høre sammenhengende hyling - 10 min for oss var egentlig en dråpe ihavet i forhold til de 5 timene vi hadde vært vant til.... Men jg har venner som ikke takler å høre barna sine gråte så lenge som 10 min, og som aldri ville ha gjor det samme. Så ikke sikkert du syns dette passer for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn var helt lik på dagen i den alderen, han sov tom mindre..... Men på natta så kjørte vi "skrikemetoden" etter at vi begge var såpass trøtte at det gikk utover evnen til å være blid på dagen. For å ha fine dager når mamma og pappa kunne ta han med på turer osv, så måtte vi ha noe søvn! Vi avtalte å aldri la det gå lengre enn 15 minutter mellom når vi gikk fra han il vi gikk inn igjen, men han sovnet hver gang før 10 min mellom når vi gikk inn. Par netter med dette og så var det sovings! Og deretter etter hver tur/ferie/sykdomsperiode osv.

Eneste er at du må holde ut! Gutten min hadde kolikk frem til ca 4 mnd, så vi var ganske "herdet" når det gjaldt å høre sammenhengende hyling - 10 min for oss var egentlig en dråpe ihavet i forhold til de 5 timene vi hadde vært vant til.... Men jg har venner som ikke takler å høre barna sine gråte så lenge som 10 min, og som aldri ville ha gjor det samme. Så ikke sikkert du syns dette passer for dere!

 

Hehe, litt trøtt er jeg!

Jeg mente å skrive at han var helt lik på dagen OG på natta helt til vi kjørte den skrikemetoden. Lysvåken etter 1 time og så gående hele natta gjennom.... Føler med dg! Men som sagt, vi gjorde det "the hard way"... Litt brutalt men det funka for oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Signener anonym over her, kjør på meg skirkemetoden!

Det er ille for foreldrene ikke barnet, jeg gikk inn etter 10 min dyttet inn smokk og ut igjen. Etter to netter med litt jobbing så vips sov hun som en stein fra jeg la henne i sengen, hun skjønte rett og slett at det ikke var noe vits i å hyle for jeg kom ikke inn (med mindre det var noen galt, men det merker man jo)

 

Så lenge du vet hn har ren bleie, mett og ikke noe vondt er det bare å la hn skrike da er det kun for kos og dulling, og det må de vennes av med på natten. Det tar ikke mer enn 2 dager max 3 i følge min lege, 2 hos meg.

 

Min sover nå fra 18-18.30 til 09 (!!!) om morgenen drømmebaby nå altså =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han våkner innen er time har gått, er du sikker på at ikke noe plager han? En rap som trykker og vil opp feks? Mini her på 8mnd er helt lik, men vi sliter med at han har så mye luft i magen. De gangene vi får rapet ordentlig etter kveldsmaten og han har vært aktiv på dagen med mye rulling osv (får ut en del luft da), sover han helt til han er sulten rundt 00/02-tida. Nå har vi en dårlig periode siden han nettopp har lært å sette seg opp, så er ganske passiv på dagen. Da våkner han gjerne første gang etter ca 40 min, og så har vi det gående hele natta med 1-2 timer søvn mellom hver gang han våkner. Vet vi sliter mer med luft i magen enn det som er normalt. Men ville vært sikker på at det ikke er noen grunn til hun våkner så ofte før du lar henne skrike seg i søvn. Er jo klart hun vil ha pupp/kos av deg om hun har vondt. Ville bare nevne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min umiddelbare tanke er at hun kanskje får for lite søvn på dagen? Ekspertene sier at jo mer og bedre de sover på dagen jo bedre blir nattesøvnen. I 7 mnd alder skal de helst sove 3-4 t på dagen. Din baby sover først 45 min og så 1 t senere på ettermiddagen. Det er kanskje litt lite. Det som skjer er at hun blir overtrøtt. Da sliten hun mer med å finne roen og sovne, samt at hun har vanskeligere for å komme ned i den dype søvnen som gjør at hun sover godt og lenge. Jeg ville prøvd å gi henne tre soveøkter på dagtid, og helst skal de vare mer enn en time (de bruker minst 30 min før de når den dype søvnen som gjør dem uthvilt). Deretter hadde jeg vært mer konsekvent på leggetidspunkt på kvelden. 1 time slingringsmonn er veldig mye- det anbefales en fast leggetid med slingring på maks 15 min. Hvis hun sover til kl 16, er 1830 en bra leggetid, hvis du venter til 1930 er hun garantert overtrøtt- og da får du de problemene du beskriver:-)

 

Så hadde jeg også lagt henne på en saueskinn inn i et hjørne på sengen, så det blir trygt og godt rundt hodet hennes. Min datter elsker å ligge på saueskinnet. Og jeg bygger det opp på siden rundt kinnene så hodet blir "pakket inn". Da vrir hun hodet slik at kinnet graver seg inn i saueskinnet- og hun sovner som en stein. Poenget er at de skal finne roen i sengen sin FØR de blir overtrøtte. Øver du pp dette, kommer hun til å elske sengen og ikke lenger ha behov for deg som kos.

 

Lykke til!!

 

hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hadde jeg også lagt henne på en saueskinn inn i et hjørne på sengen, så det blir trygt og godt rundt hodet hennes. Min datter elsker å ligge på saueskinnet. Og jeg bygger det opp på siden rundt kinnene så hodet blir "pakket inn". Da vrir hun hodet slik at kinnet graver seg inn i saueskinnet- og hun sovner som en stein.

 

Det hørtes ut som noe gutten min også ville likt... men er det ikke fare for at de ikke får puste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hadde jeg også lagt henne på en saueskinn inn i et hjørne på sengen, så det blir trygt og godt rundt hodet hennes. Min datter elsker å ligge på saueskinnet. Og jeg bygger det opp på siden rundt kinnene så hodet blir "pakket inn". Da vrir hun hodet slik at kinnet graver seg inn i saueskinnet- og hun sovner som en stein.

 

Det hørtes ut som noe gutten min også ville likt... men er det ikke fare for at de ikke får puste?

 

Hun ligger på ryggen. Saueskinnet er bare bygget opp på sidene, så når hun snur hodet mot det så dekker det ikke nesen, bare kinnet:-) Babyer liker å ha noe mot kinnet sitt, så dette er en fin løsning,fordi saueskinnet er mykt og lunt å ligge på samt at det er behagelig mot ansiktet:-)

 

Når det gjelder skrikekur, kan man som et mildere alternativ sitte på en stol inne på rommet, men litt bort fra sengen. Det gjorde vi, hver gang snuppa gråt sa jeg/pappaen " mamma/pappa er her lille venn". Vi gjentok det hver gang hun skrek, og hun ble roligere av det. Vi holdt på sånn et par uker før hun klarte å sovne selv, men det var verdt det fordi jeg følte at hun hele tiden var trygg på at vi var i nærheten. Da vi i tillegg begynte å legge henne opp i hjørnet av sengen,løste alt seg;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signener anonym over her, kjør på meg skirkemetoden!

Det er ille for foreldrene ikke barnet, jeg gikk inn etter 10 min dyttet inn smokk og ut igjen. Etter to netter med litt jobbing så vips sov hun som en stein fra jeg la henne i sengen, hun skjønte rett og slett at det ikke var noe vits i å hyle for jeg kom ikke inn (med mindre det var noen galt, men det merker man jo)

 

Så lenge du vet hn har ren bleie, mett og ikke noe vondt er det bare å la hn skrike da er det kun for kos og dulling, og det må de vennes av med på natten. Det tar ikke mer enn 2 dager max 3 i følge min lege, 2 hos meg.

 

Min sover nå fra 18-18.30 til 09 (!!!) om morgenen drømmebaby nå altså =)

 

Ikke ille for barnet? Men foreldrene?? I hvilken verden mener du dette?

Dette er noe man sier for å lette sine egen samvittighet når man må ty til metoder for å baby til å sove, altså god gammeldags bullshit. Er det du som ligger der og skriker( den eneste måten å kommunisere på når voksne ignorer de tidlige tegnene) til du ikke orker mer, til ingen svarer deg?(noe som forøvrig kan føre til oksygenmangel, noe man vet ikke er veldig heldig) Eller står du på utsiden og føler deg litt maktesløs og usikker på om du gjør rett? Tenker at barnet har det ille jeg.

Les litt om anknytningsteori.

 

TS: jeg skjønner veldig godt at du er sliten, Men tenk deg godt om før du kjører noen kur. Barnet ditt er sikkert helt friskt og behøver derfor ingen kur:) Høres ut som vår lille tass, vi fant mye hjelp i boken jeg linker til under her, samt med samsoving.

http://www.mummysreviews.com/2010/01/16/book-the-no-cry-sleep-solution-by-elizabeth-pantley/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er ille å la bebis skrike alene, så derfor mener jeg å sitte ved sengen ( men ikke holde hånden eller løfte h*n opp) er et greit alternativ. Man kan begynne med å sitte inntil sengen og så trekke seg lenger og lenger bort for hver kveld?

 

Signerer også på at Elisabeth Pantley har mange gode råd, men det er ikke alle som nødvendigvis fungerer på hver eneste baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes d er så gjentagende at alle dere som har skarpe, negative innlegg alle skriver anonymt. Kan dere ikke stå for d dere skriver? Samsoving passer ikke for alle, og for noen er kanskje løsninga å la de gråte litt? D er lov å være uenige, m ikke skriv anonymt, og tenk litt på hvordan du formulerer deg! ( tenker på nest siste post nå!) Jeg et heller ikke kjempetilhenger av gråtekurer hvor barnet er alene lengre enn fem min av gangen, m forstår godt at d kan være den beste (eller at d føles som den eneste) løsningen. Mann må se hele familien under ett, utslitte foreldre er heller ikke de beste foreldrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes d er så gjentagende at alle dere som har skarpe, negative innlegg alle skriver anonymt. Kan dere ikke stå for d dere skriver? Samsoving passer ikke for alle, og for noen er kanskje løsninga å la de gråte litt? D er lov å være uenige, m ikke skriv anonymt, og tenk litt på hvordan du formulerer deg! ( tenker på nest siste post nå!) Jeg et heller ikke kjempetilhenger av gråtekurer hvor barnet er alene lengre enn fem min av gangen, m forstår godt at d kan være den beste (eller at d føles som den eneste) løsningen. Mann må se hele familien under ett, utslitte foreldre er heller ikke de beste foreldrene!

 

Jeg er bare anonym fordi jeg ikke kommer til å skrive her mer, ble bare så redd og provosert når jeg leste denne tråden, så jeg måtte lage en profil. Og var så urutinert at jeg skrev mitt egentlige navn..

Å si" kjør på med skrikekur"- er det å tenke seg om før man formulerer seg?

 

Greit nok at man skal ta hensyn til familien, men hvordan resonnerte man før man fikk barn? At alle sover fra 20-8 hver dag? Sikkert en årsak til at man får betalt for å være hjemme med barnet et år;)

Dette høres jo helt normalt ut for et barn i et utviklingssprang- altså helt fjernt å kjøre metoder uten å ha mer informasjon.

 

Og 5 minutter er veldig lang tid for et lite barn, de rekker fint å skrike seg slitne og i søvn på den tiden. Det er jo faktisk forsket på dette ( se lenk med henvisning til forskningsrapporter) og det kan føre til økt blodtrykk, forhøyet puls, hjerneskade, og forstyrret anknytning.

http://drbenkim.com/articles-attachment-parenting.html

 

I min verden er det ufint å be noen kjøre på med dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det så ille å ta de opp og bysse de da istedet hvis de gråter...? Synes også det virker ille å ligge der å hyle til de blir så utslitt og hikster seg i søvn :( Er det umulig å avvenne sånn? Vi har gjort dette med gutten vår 1 natt ( i går, skal fortsette i natt) så vet jo ikke sikkert om det kommer til å funke. Men han har hvertfall sovnet til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signener anonym over her, kjør på meg skirkemetoden!

Det er ille for foreldrene ikke barnet, jeg gikk inn etter 10 min dyttet inn smokk og ut igjen. Etter to netter med litt jobbing så vips sov hun som en stein fra jeg la henne i sengen, hun skjønte rett og slett at det ikke var noe vits i å hyle for jeg kom ikke inn (med mindre det var noen galt, men det merker man jo)

 

Så lenge du vet hn har ren bleie, mett og ikke noe vondt er det bare å la hn skrike da er det kun for kos og dulling, og det må de vennes av med på natten. Det tar ikke mer enn 2 dager max 3 i følge min lege, 2 hos meg.

 

Min sover nå fra 18-18.30 til 09 (!!!) om morgenen drømmebaby nå altså =)

 

Ikke ille for barnet? Men foreldrene?? I hvilken verden mener du dette?

Dette er noe man sier for å lette sine egen samvittighet når man må ty til metoder for å baby til å sove, altså god gammeldags bullshit. Er det du som ligger der og skriker( den eneste måten å kommunisere på når voksne ignorer de tidlige tegnene) til du ikke orker mer, til ingen svarer deg?(noe som forøvrig kan føre til oksygenmangel, noe man vet ikke er veldig heldig) Eller står du på utsiden og føler deg litt maktesløs og usikker på om du gjør rett? Tenker at barnet har det ille jeg.

Les litt om anknytningsteori.

 

TS: jeg skjønner veldig godt at du er sliten, Men tenk deg godt om før du kjører noen kur. Barnet ditt er sikkert helt friskt og behøver derfor ingen kur:) Høres ut som vår lille tass, vi fant mye hjelp i boken jeg linker til under her, samt med samsoving.

http://www.mummysreviews.com/2010/01/16/book-the-no-cry-sleep-solution-by-elizabeth-pantley/

 

 

Vel, nå overdriver du litt. Helsestasjonen anbefaler denne metoden vet jeg, og jeg har selv tatt den i bruk. Vi brukte 2 kvelder med denne metoden, og barnet vårt er nå veldig lett å legge. Sjelden protester, og da det skjer er det enkelt å roe. Vi brukte å gå inn hvert 5.min da, ikke 10 min. Og så passet jeg på å amme (pga tørste) når det hadde gått 30 min. når barnet har fyllt 3mnd har det også begynt å bli mere bevisst, og skjønner mere. Det er, spør du meg, bedre med 2-3 "harde" kvelder med gråt enn en evighet av gråt med byssing/bæring. Dessuten er det lettere å være en bedre mor/far når man er uthvilt!

Men hadde også et kolikkbarn - så vi er vel kanskje mere herdet for gråt!? ;-) apropos det, så skriver du "oksygenmangel" - DET må da være totalt bullshit! Et barn (undertegnede med erfaring!) med kolikk kan skrike KRAFTIG i 5-7 timer i strekk - og du klarer ikke stoppe det, tro meg! Men oksygenmangel? Nei, det har jeg aldri opplevd! Og barn på 1-10 uker bør vel være mer eksponert for det enn de over 3 mnd. Ser du logikken??! Skal nok ganske mye til for å oppleve det. Ellers hadde vel de aller fleste kolikkbarn trolig ikke overlevd pga oksygenmangel...:-P må le litt av dere "er-såååå-i-mot-skrikemetoden", dere skremmer jo livet av folk! Man trenger ikke være barnemishandler om man bruker denne metoden, så lenge den blir brukt med hensyn til barnet og med skjønn! Alt med måte.

 

Barnet mitt er glad, harmonisk, blid og fornøyd. :-) har absolutt ikke tatt noe skade - OG ja, tro det eller ei, hn skjønner fremdeles at om hn skriker så oppnår hn noe! (mat, kos, skift, legging osv). Har ikke blitt mentalt passiv av skrikemetoden! Who could believe that?! :-P

 

Og en ting til; jeg er veldig trygg på meg selv - trenger ikke lette på min samvittighet overhodet. Kjenner meg selv og mitt barn. Og ja, er enig i at det ofte er verre for foreldre enn barnet. Hvor mange av barna våre tror du husker hvor traumatisk dette var når de f.eks er 18 år...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://drbenkim.com/articles-attachment-parenting.html

 

Les her, jeg skrev oksygenmangel som en samlebetegnelse for flere potensielt farlige utfall.

Mitt poeng- gjør hva du vil med ditt eget barn, men ikke oppmuntre andre til å gjøre noe man ikke sin forutse konsekvensene av.

Og Norge kommer sikkert etter resten av verden snart, helsestasjonene forandres også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://drbenkim.com/articles-attachment-parenting.html

 

Les her, jeg skrev oksygenmangel som en samlebetegnelse for flere potensielt farlige utfall.

Mitt poeng- gjør hva du vil med ditt eget barn, men ikke oppmuntre andre til å gjøre noe man ikke sin forutse konsekvensene av.

Og Norge kommer sikkert etter resten av verden snart, helsestasjonene forandres også:)

 

Jeg har ikke oppfordret til noe jeg, bare poengterer at "skrikemetoden" ikke nødvendigvis trenger å være så forferdelig som enkelte skal ha det til (det var ikke jeg som la inn innlegget du mener oppfordrer, men jeg "forsvarer" gjerne den som tipser om det.). Det å ha barn i dag er, spør du meg, nesten farlig for psyken. All forskning, pedagogikk, synsing og mening må jo ødelegge folk snart! Hvor ble det av sunn fornuft og tenke sjæl...??! jeg lurer mange ganger på hvordan de klarte å oppfostre barn i steinalderen i det hele tatt, de hadde ikke forskere, Internett, ei heller alles synsing og mening (selvfølgelig høyere dødelighet før - jeg er ikke dum.). Da min mor var liten skrek hun på seg brokk, dette var en periode hvor babyer SKULLE skrike. Selvfølgelig var ikke det riktig, men det ble da folk ut av henne ogå...! Hun fikk selv flere tette barn - og hadde ikke sjans til å plukke opp den minste hver gang hn skrek litt! Det var da andre som også trengte oppmerksomhet. Nei, det er så mye hysteri - Internett er nesten farlig for usikre foreldre! Men nok en gang må jeg bare gjenta en ting; jeg mener alt må gjøres med skjønn, en viss logisk sans og fintføling. Jeg kommer nok ikke til å lese linken din, jeg har sluttet å lese så mye og stoler heller på meg selv som mamma. Hn er min lille edelsten som jeg elsker over alt! Ville da ALDRI gjort hn noe vondt! Jeg tror veldig mange andre også hadde hatt godt av å stole litt mere på seg selv som mamma/pappa.

 

Det å kalle folk barnemishandlere fordi de bruker en metode DU er uenig i er i grunnen helt uakseptabelt! Dette er uansett en anerkjent metode, enten du vil eller ikke. Det er mye verre å gå ut som du gjør her, enn å oppfordre noen til å prøve en metode som mange har hatt suksess med. Som sagt så skriker et kolikkbarn i flere timer i strekk, og stakkars foreldre, tenk alt som kan skje med de barna da iflg "samlebetegnelsen for pot.farer"!!! Jeg skjønner snart ikke hvordan folk tør å få barn i det hele tatt jeg...er veldig glad jeg ikke leste faren ved skriking som du betegner her da min var liten og hadde kolikk. Det hadde nok knukket min da totalt utslitte kropp/psyke fullstendig... Og DET hadde vært farlig!

 

Ja, hs forandrer seg, tidene forandrer seg - men det gjør forskning også. Det ene øyeblikket er det det rette, så i neste går de tilbake på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://drbenkim.com/...-parenting.html

 

Les her, jeg skrev oksygenmangel som en samlebetegnelse for flere potensielt farlige utfall.

Mitt poeng- gjør hva du vil med ditt eget barn, men ikke oppmuntre andre til å gjøre noe man ikke sin forutse konsekvensene av.

Og Norge kommer sikkert etter resten av verden snart, helsestasjonene forandres også :)

 

Jeg har ikke oppfordret til noe jeg, bare poengterer at "skrikemetoden" ikke nødvendigvis trenger å være så forferdelig som enkelte skal ha det til (det var ikke jeg som la inn innlegget du mener oppfordrer, men jeg "forsvarer" gjerne den som tipser om det.). Det å ha barn i dag er, spør du meg, nesten farlig for psyken. All forskning, pedagogikk, synsing og mening må jo ødelegge folk snart! Hvor ble det av sunn fornuft og tenke sjæl...??! jeg lurer mange ganger på hvordan de klarte å oppfostre barn i steinalderen i det hele tatt, de hadde ikke forskere, Internett, ei heller alles synsing og mening (selvfølgelig høyere dødelighet før - jeg er ikke dum.). Da min mor var liten skrek hun på seg brokk, dette var en periode hvor babyer SKULLE skrike. Selvfølgelig var ikke det riktig, men det ble da folk ut av henne ogå...! Hun fikk selv flere tette barn - og hadde ikke sjans til å plukke opp den minste hver gang hn skrek litt! Det var da andre som også trengte oppmerksomhet. Nei, det er så mye hysteri - Internett er nesten farlig for usikre foreldre! Men nok en gang må jeg bare gjenta en ting; jeg mener alt må gjøres med skjønn, en viss logisk sans og fintføling. Jeg kommer nok ikke til å lese linken din, jeg har sluttet å lese så mye og stoler heller på meg selv som mamma. Hn er min lille edelsten som jeg elsker over alt! Ville da ALDRI gjort hn noe vondt! Jeg tror veldig mange andre også hadde hatt godt av å stole litt mere på seg selv som mamma/pappa.

 

Det å kalle folk barnemishandlere fordi de bruker en metode DU er uenig i er i grunnen helt uakseptabelt! Dette er uansett en anerkjent metode, enten du vil eller ikke. Det er mye verre å gå ut som du gjør her, enn å oppfordre noen til å prøve en metode som mange har hatt suksess med. Som sagt så skriker et kolikkbarn i flere timer i strekk, og stakkars foreldre, tenk alt som kan skje med de barna da iflg "samlebetegnelsen for pot.farer"!!! Jeg skjønner snart ikke hvordan folk tør å få barn i det hele tatt jeg...er veldig glad jeg ikke leste faren ved skriking som du betegner her da min var liten og hadde kolikk. Det hadde nok knukket min da totalt utslitte kropp/psyke fullstendig... Og DET hadde vært farlig!

 

Ja, hs forandrer seg, tidene forandrer seg - men det gjør forskning også. Det ene øyeblikket er det det rette, så i neste går de tilbake på det...

 

Litt av problemet er vel at foreldre i dag forventer at de skal få baby og så fortsette å leve som før. Sove like mye osv. Får de ikke til det så propper de i ungene mme og grøt i håp om at de skal sove, eller bruker skrikekurer. For mor og far skal jo sove må vite. Ikke tale om at vi skal nattamme og trøste og ta vare på ungene lenger slik det er meningen. Er jo en grunn til at vi får et års permisjon. Ungene trenge masse nærhet, kos, omtanke, nattmat osv. Jeg synes det er slitsomt å skulle stå opp om nettene, men gjør det jo med glede når han trenger mat, eller nærhet, eller får tenner og har vondt. Hvorfor i alle dager skulle jeg prøve å "kneble" ungen om natta med en skrikemetode? Det er jo slik de får fortalt om sine behov. En skikkelig mamma kjenner ungen og vet når den trenger noe, eller om den surver bare for "morro" skyld. Men det gjør neppe disse nymotens foreldrene som ikke gidder være våkne litt på natta for å stille sine barns behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg for eller mot skrikekurer, for det har jeg ikke nok kunnskap til. Men jeg reagerer på at noen automatisk går ut fra at de som benytter seg av dem gjør det for å dekke sine egne behov, og ikke barnets. Barna har også behov for søvn, og det er ikke alle som automatisk tar den søvnen de trenger. Selv om du er uenig i metodene noen foreldrene bruker, så betyr ikke det at de ikke bryr seg om ungene sine, eller gjør det fordi de ikke "gidder" å stille sine barns behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rett eller galt er vel ikke diskusjonen her...

 

vil bare si at med vår første så var vi en periode så sliten at vi kjørte en ferber light, dvs vi gikk inn hvert minutt hvor vi gav sutt og sa natta og gikk rett ut igjen. vi stilte klokka på kjøkkenet og gikk når den pep.. ett par ganger tok vi to minutter men aldri lenger rett og slett fordi det er tøft og høre på pluss de små har ingen tidsbegrep.. etter kvelder/netter så sov pjokken natta gjennom igjen:) og det gikk kjappere og kjappere for hver gang.

vi begynte med det da vi skjønte at det eneste han ville var å sove sammen med oss og det var uaktuelt da ingen av oss voksne sover godt med en liten kraberat som sover urolig mellom oss.

 

prøv deg fram og finn din måte og gjøre det på. men uansett hva du prøver så ikke gi det før du har prøvd 4-5 dager! og vær bestemt.

jeg gråt når gutten gråt og da gikk mannen inn og motsatt men andre kvelden skjønte vi at han merket hvor bestemte vi var og da gikk alt mye lettere for alle tre

 

ps, vi prøvde dette med styking og sitte i samme rom men da varte hele "pinen" i langdrag og etter ei uke fant vi ut at det ikke funket for oss pluss har venner som har gjort det slik og resulatet er at barna sover men at foreldrene må være i rommet til de små har sovnet.

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å ikke bli altfor provosert her. Jeg tror alle mødre gjør det beste for barnet sitt. Vi har verdens beste blidfis på 6 mnd. Når vi var på ferie for en liten stund siden ble hun matet eller bysset i søvn fordi alt ble litt snudd på hodet og vi som foreldre "ville gjøre det enkelt for oss selv". Hun våknet da ofte etter en halvtime og måtte bli bysset igjen. Når vi kom hjem var det tilbake til ordentlige rutiner og jenta vår var illsint. Ingen som bysser meg?? Hva?? Jeg hørte på stemmen hennes at hun bare var fornærmet og sint. I starten tok jeg henne opp, bysset litt og la henne ned igjen, men hun roet seg ikke av det. Så jeg gikk da inn og ut hvert minutt, 2 minutt, 5 minutt. Neste kveld var det langt fra illsinna baby, bare klaging. Neste kveld igjen var de enda kortere med klaging og fjerde kveld ikke et knyst! Og nå sover hun rundt. Vi har aldri hatt problemer med mye oppvåkning, men alltid hatt 1-2 matinger. Uavhengig av legging altså! Men det jeg ville frem til var at jeg har prøvd dette med opp, ned metoden, sitte med henne osv, men det har ikke funket for oss. Jeg kjenner min jente og jeg hører om hun ikke har det greit, eller om hun bare er sint og fornærmet. Og som hun over sier, hva da med kolikkbarn? Hva med eneforsørgere for tvillinger? Greit nok at vi får betalt for å være hjemme, men søvn trenger vi alle. Og det er stor forskjell på 20-08 og sove 1-2 timer pr natt. Både barn og voksne trenger søvn for å ha det greit. Og da syntes jeg alle bør høre på seg og sitt hjerte og vet da hva som er best for seg og barnet. All denne "forskningen" tar jeg med en klype salt. Men vi har alle lov å ha våre meninger. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro babyen får for lite søvn på dagtid og er overtrøtt. Overtrøtte barn våkner ofte på kveld/natt. Jeg ville prøvd å få barnet til å sove 2 lengre lurer, evt 3.

Det er nok sikkert lurt å kutte ned på servicen etter at hun har lagt seg. Prøve å gå inn når hun gråter, men bare trøste i senga. Gjør det samme "ritualet" hver gang du skal trøste, og ikke la det dra ut. Da skjønner hun at det ikke er mye spennende oppmerksomhet å få etter leggetid. Ville ikke gått for noen skrikekur. Man trenger ikke å sprette opp med en gang barnet begynner å gråte, man kan gi det litt tid på å finne roen selv. Men å la barnet gråte i 10 min hadde jeg aldri klart, og kan umulig forestille meg at det kan være heldig for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det akkurat som deg! Min er nå snart 8 mnd og jeg har vært i kontakt med sovekarin og lest endel om hva man kan gjøre. Jeg ble anbefalt å gradvis slutte å amme på natten. Cluet er å gi mindre og mindre service på nattetid så de til slutt lærer seg å sovne selv uten noen form for stimuli.

Vi holder nå på med nattavvenning og det er jo endel protester men hun siver nå lengre strekk innimellom skrikingen!

Du kan først bestemme deg for at hun kun skal få pupp hver 4 time på natten. Hun vil nok protestere så forbered deg på det. Beste er om pappa kan vugge/bysse/synge o lign. Aller viktigst er å være konsekvent! Har du bestemt deg for hver 4 time så hold det. Også neste natt færre og færre ganger til du slutter helt. Les på sovekarin.no

Lykke til!! Håper på snarlig bedre nattesøvn for oss begge!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt dømmende å gå ut i fra at foreldrene BARE tenker på sitt eget velbefinnende. Barna har like mye behov for søvn, men kan ikke resonnere seg frem til det selv når de er så små og ikke finner roen. Da må de ha hjelp til dette, og ikke alle roer seg når det er full oppmerksomhet. Og det er også vanskelig å være god mor når man er totalt utslitt. Leste linken det ble henvist til, og som jeg forstod hadde forsøket gått ut på å gå fra en ettåring over en lengre periode. "skrikekuren/metoden" går jo ikke ut på å forlate barna, man går jo inn ofte - de vet at vi er der, og det er jo tross alt hele poenget! Derfor mener jeg sammenlikningen kan være misvisende. Som jaaada skriver, gikk de inn etter ett min. Vi valgte fem. Jeg gråt nesten mere enn barnet, og ville aller helst gå inn og ta hn opp, men visste vi måtte gå for det vi hadde bestemt oss for - og det fungerte!! Barnet hadde ikke hatt det bra dersom hn ikke hadde fått søvnen hn trengte heller, så jeg/vi gjorde det IKKE av pur egoisme!

Så det er sagt, så samsov jeg med mitt barn lenge, da hn hadde kolikk la jeg hn aldri fra meg, jeg fikk hn gradvis til å sove for seg selv om natten uten tvang osv osv. Ikke kom med "nåtidens foreldre" greiene - ikke alle som bruker skrikemetoden gjør dette av pur egoisme! Tror den konklusjonen kommer fra mange fordi man ikke kjenner til bakgrunnen for at noen velger det ene eller det andre. Jeg er nemlig heller så naiv at jeg velger å tro at de fleste foreldre ønsker å gjøre det aller beste for sitt barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Signener anonym over her, kjør på meg skirkemetoden!

Det er ille for foreldrene ikke barnet, jeg gikk inn etter 10 min dyttet inn smokk og ut igjen. Etter to netter med litt jobbing så vips sov hun som en stein fra jeg la henne i sengen, hun skjønte rett og slett at det ikke var noe vits i å hyle for jeg kom ikke inn (med mindre det var noen galt, men det merker man jo)

 

Så lenge du vet hn har ren bleie, mett og ikke noe vondt er det bare å la hn skrike da er det kun for kos og dulling, og det må de vennes av med på natten. Det tar ikke mer enn 2 dager max 3 i følge min lege, 2 hos meg.

 

Min sover nå fra 18-18.30 til 09 (!!!) om morgenen drømmebaby nå altså =)

 

Ikke ille for barnet? Men foreldrene?? I hvilken verden mener du dette?

Dette er noe man sier for å lette sine egen samvittighet når man må ty til metoder for å baby til å sove, altså god gammeldags bullshit. Er det du som ligger der og skriker( den eneste måten å kommunisere på når voksne ignorer de tidlige tegnene) til du ikke orker mer, til ingen svarer deg?(noe som forøvrig kan føre til oksygenmangel, noe man vet ikke er veldig heldig) Eller står du på utsiden og føler deg litt maktesløs og usikker på om du gjør rett? Tenker at barnet har det ille jeg.

Les litt om anknytningsteori.

 

TS: jeg skjønner veldig godt at du er sliten, Men tenk deg godt om før du kjører noen kur. Barnet ditt er sikkert helt friskt og behøver derfor ingen kur:) Høres ut som vår lille tass, vi fant mye hjelp i boken jeg linker til under her, samt med samsoving.

http://www.mummysrev...zabeth-pantley/

 

Fikk beskjed av min fastlege og helsesøster at når jeg vet baby hadde tørr bleie, ar mett, hadde rapet og ikke hadde vondt noe sted kunne jeg bare legge henne og la henne gråte. Baby ville da kun gråte av selskapssyke ikke av å ha det fælt. Jeg hørte på dette.

Så på klokken hele tiden gikk inn etter 10 min ga smokk og la bamser slik hun likte det og så ble hun rolig dette gjorde ejg kun 2 netter før hun sovnet som en stein og sov så godt rundt.

 

Men alle gjør som de vil, men dårlig samvittighet for dette har jeg ikke. Baby er mye gladere nå som hun sover skikkelig, og det blir ofte kommentert på hvor trygg og blid hun er. Men vi sover jo som steiner hele gjengen så det er jo ikke så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...