Gå til innhold

Huff...vi kommer jo aldri til å få oss hus :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i leilighet nå.

Inntekt på 700 000 til sammen og egenkapital på 400 000.

Det er helt håpløst. Alt er så dyrt. Hus koster fra 3- 5 mill her. Og vi bor ikke i noen storby.

Vurderer å flytte fra venner og familie for å bo en plass der vi har råd til hus for vi kan ikke fortsette å bo i en liten leilighet lenger nå som vi venter barn nr.2.

Vet ikke om jeg kommer til å takle det, men vi Må ha noe større :/

Jeg lurer på hvordan andre unge par klarer å få seg hus...for oss virker det helt håpløst :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var det til meg også, valget slet meg nesten i stykker.

Flytte et stykke unna for å kjøpe pen og romslig bolig, eller kjøpe en liten leilighet her, for samme prisen som et hus noen mil unna.

Mitt valg ble til slutt en liten leilighet her, har ikke angret noe.

Her har jeg mine venner og familie, her har jeg bodd nesten hele livet mitt.

Trangt, men hjemme :)

Skrevet

Dere får lån på 3 med såpass inntekt og med så mye EK. Jeg har samme EK, inntekt på 400 000 og fikk lett 1.4 - (og er alenemor)

Skrevet

Gjør vi det?

Lånet overstiger jo belåningsgraden hvis jeg ser på DNB (som er banken vår) sin lånekalkulator. Man kan jo ikke låne mer enn 85% nå etter 1 januar :/

HI

Skrevet

Det gjør mitt og, men det hjelper med stor EK. Jeg tror det går fint. Stikk i banken og hør:)

Skrevet

Vi skulle kanskje gjort det. Men betyr det at vi kan finne noe til 3,4 mill (siden vi har EK på 400 000 og lånet da blir på 3 mill), eller må man holde seg til 3 mill i utgangspunktet, slik at lånet blir 3 mill- 400 000= 2,6 mill. ?

HI

Skrevet

Vi er i samme situasjon nå, samme inntekt og ek. også..

Har fått lån av dnb. Vi har rundt 750 000 i inntekt, å en ek. på 400 000 kr. Vi får kikke på bolig til max 2,5 mill. De har blitt veldig strenge. Men det hjelper om dere har kausjonist.

Skrevet

Takk for svar! men hvordan funker det med kausjonist? Får vi ikke et lån med dyr rente da (kausjonistlånet) og et med billigere rente?

HI

Skrevet

Det et vel bare slik at kausjonisten stiller en garanti på noe av verdi. Det vil jo si at kausjonisten pådrar seg ansvaret for lånet om dere ikke gjør opp for dere. Det er vel ofte gunstigere å ja kausjonist fordi banken får den tryggheten de vil ha, derfor kan de gi dere mer og kanskje bedre betingelser.

Skrevet

Okay! for jeg vet at mine foreldre kan være kausjonister, det har de sagt at de er villig til. Men hvor mye mer kan vi få dersom vi har kausjonister tro?

HI

Skrevet

Hoh, jeg er glad vi bor her vi bor når jeg ser disse dyre boligprisene!

Her får man MYE for 2 mill!

Men skjønner dilemmaet! Hjemme er best..

Skrevet

dere vil kunne øke lånegraden ganske mye med kausjonist. Men husk at banken ber om kausjon fordi de mener dere IKKE er rustet for å håndtere et slikt lån... er utrolig mange som bruker kausjonist, uten å tenke på at lånet faktisk skal betales. Regn nøye på det, og vær sikker på at dere håndterer det, selv om renta går kraftig opp. 6% bør ikke være noe problem for dere.

Men den 3x regelen er jo relativ. Om dere har et nøkternt forbruk vil dere kunne håndtere et mye større lån enn dette. Mye avhenger også av andre ting, som kommunale skatter/avgifter, antall barn dere har, hva dere har av andre ting, bil/båt/hobbyer/stæsj som er kostnadsdrivende. Jeg ville snakket med banken og sett hvilke muligheter jeg hadde.

Men jeg tror kanskje selv jeg ville flyttet litt unna. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men ofte vil det å flytte bare 20 minutter i riktig retning gi helt andre priser.. Det er ikke så lang reisevei til venner og familie :)

Skrevet

Du betaler ingenting ekstra ved å bruke kausjonist, men den som er kausjonist burde ikke ha over 60% belåning i forhold til egne verdier (hus, hytte osv.). Dersom kausjonisten er belånt over 60% får kausjonisten en høyere rente ved å kausjonere.

Vi har en inntekt på 350.000 (han) og jeg er student, altså er vår total inntekt pr.idag 350.000, og vi fikk 3.4 mill i lån for tre uker siden.

Vi fikk kausjonist på 500.000 av lånet.

Ifølge den målingen på bnd.no hadde vi jo aldri i verden fått det lånet, men ved å møte opp personlig i banken fikk vi dette. Dette var i dnb og det var to saksbehandlere, de måtte drøfte dette med resten av banken etter møtet, og to dager etter ringte de å innvilget 300.000 mer enn det vi hadde spurt om, altså 3.4 mill.

Så det skader absolutt ikke å prøve!!!

Skrevet

Du betaler ingenting ekstra ved å bruke kausjonist, men den som er kausjonist burde ikke ha over 60% belåning i forhold til egne verdier (hus, hytte osv.). Dersom kausjonisten er belånt over 60% får kausjonisten en høyere rente ved å kausjonere.

Vi har en inntekt på 350.000 (han) og jeg er student, altså er vår total inntekt pr.idag 350.000, og vi fikk 3.4 mill i lån for tre uker siden.

Ifølge den målingen på bnd.no hadde vi jo aldri i verden fått det lånet, men ved å møte opp personlig i banken fikk vi dette. Dette var i dnb og det var to saksbehandlere, de måtte drøfte dette med resten av banken etter møtet, og to dager etter ringte de å innvilget 300.000 mer enn det vi hadde spurt om, altså 3.4 mill.

Hvordan i huleste skal dere klare det?? Det skjønner ikke jeg.

Skrevet

Dette er ikke akkurat noe jeg ville skrytt av! Håper virkelig dere vet hva dere gjør... Det er ikke en god ting at to saksbehandlere måtte snakke med resten av banken for å gi dere lån, selv etter kausjon. Det betyr i grunn at avgjørelsen deres er ekstremt dårlig... Men lykke til! Håper dere ikke får sjokk når renta går opp :/

Skrevet

Du kan binde renta og dnb regner ut lån med utgangspunkt i 9 % rente når du søker lån. De bruker et standard-budsjett når de regnet ut din betalingsevne.

En studievenninne av meg fikk også et lån på 3.3 mill med ca. samme innteksgrunnlag.

Selvsagt må man bruke fornuft, og ha en sikker nedbetalingsplan. Man må være reflektert og kritisk over egen økonomisk evne, og ha stålkontroll på økonomien for å få et så stort lån.

Poenget var ikke hvor vidt det var ufornuftig for oss å ta det lånet (for vår tomt er et landbruk mange inntekter i seg selv), men at det skader ikke å snakke med banken om å få et lån! Har HI lyst på drømmehuset, så må hun for all del prøve:)

En stor fordel er når huset har inntekt i seg selv, eks. vil jo en leie på 10.000 gi 120.000 ekstra i inntekt, og dette medberegnes i lånesøknaden.

Gjest sug lut
Skrevet

Vel, barn vokser opp i leilighet ganske så ofte, og det helt uten å bli pederaster og konebankere også.

Skrevet

ikke jeg heller,og det er en utrolig deprimerende tanke at mitt barn ikke får vokse opp i samme hjem hele livet.Når man leier kan man ikke bo for alltid.Jeg har desverre ikke egenkapital og løpet er kjørt for min del.

Men-som jeg er blitt fortalt-det er ingen menneskerett å ha hus/ leilighet!

Skrevet

Sjekk mulighet for startlån hos kommunen

Skrevet

Hvis dere har 340 000 i inntekt i året så tilsier det rundt 18-20000 i måneden. Et lån på 1,6 millioner vil koste dere ca 12 000 i måneden. å skulle prøve å betjene lånet deres er galskap, og dere burde aldri ha fått så mye!

Skrevet

Syns dere snakker om horribelt høye lånetall her altså!!

For 5 år siden fikk vi til nød låne 2 mill (hadde ikke noe gjeld fra før, ei heller betalingsanmerkninger eller noe annet som skulle tilsi at de ikke ville låne ut penger). Det var FøR de ble så veldig strenge ble det sagt.

Vi hadde inntekt på 750.000 og egenkapital på ca. 300.000.

Da vi begynte å betale på lånet så var renter og avdrag på ca. 8000 i mnd.

Renta gikk rett i været på kort tid og vips, så betalte vi det dobbelte, altså 16.000 i mnd.

Det er greit at renta er lav nå, men er dere forberedt på å doble fra 12.000 til 24.000 f.eks? Hvis det noen gang skulle skje igjen at renta går amok?

Vi hadde ikke sett for oss at renta skulle bli SåNN, men det gikk helt fint og vi hadde klart høyere rente også.

Skrevet

OG vi flyttet litt unna der vi har vokst opp for å få råd til hus. Det var helt verdt det. Overkommelig kjøreavstand (eller buss/tog) til alle vi kjenner.

Hilsen nr 21

Skrevet

vi bygger for 2,8 millioner, har 600 000 i inntekt og 1 mill i egenkapital. Skal ha avdragsfritt mens barna er under tre år, og jeg ikke jobber så mye.

Skrevet

dere vil kunne øke lånegraden ganske mye med kausjonist. Men husk at banken ber om kausjon fordi de mener dere IKKE er rustet for å håndtere et slikt lån... er utrolig mange som bruker kausjonist, uten å tenke på at lånet faktisk skal betales. Regn nøye på det, og vær sikker på at dere håndterer det, selv om renta går kraftig opp. 6% bør ikke være noe problem for dere.

Men den 3x regelen er jo relativ. Om dere har et nøkternt forbruk vil dere kunne håndtere et mye større lån enn dette. Mye avhenger også av andre ting, som kommunale skatter/avgifter, antall barn dere har, hva dere har av andre ting, bil/båt/hobbyer/stæsj som er kostnadsdrivende. Jeg ville snakket med banken og sett hvilke muligheter jeg hadde.

Men jeg tror kanskje selv jeg ville flyttet litt unna. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men ofte vil det å flytte bare 20 minutter i riktig retning gi helt andre priser.. Det er ikke så lang reisevei til venner og familie :)

Det du sier her er ikke riktig. Sikkerhet og betalingsevne vurderes separert i banken, altså man må ha både god nok sikkerhet og betalingsevne for å få et lån. En kausjonist stiller med sikkerhet som kan erstatte manglende egenkapital. Det er fortsatt lånetakerene som må kunne betjene lånet. Banken skal derfor ikke gi mer i lån enn det lånetakerene kan betjene. Skal lånet økes utover det man "kan betjene" må noen stille som medlånetaker.

Skrevet

Jeg støtter forslag om å stille opp i banken. Vi har litt andre summer vi operer med, men vi får mye mer lån enn 3 x inntekt. Vår felles inntekt er på ca 1 mill, og vi har fått lån på 5,8 mill med kausjonist på 300 000 av disse. Men vi skal ha utleie som vi kan leie ut for 10 000 kr i måneden. Det er viktig å huske på at stort lån også gir lavere skatt og dermed høyere utbetaling. Det er også viktig å huske at man må kjenne seg selv og sine økonomiske evner godt, og kunne presentere et svært nøyaktig budsjett for banken, og helst vise til stor evne til sparing.

Summen vi skal låne høres horribel stor ut, det vet jeg, men vi kommer faktisk til å få det realtivt romslig økonomisk likevel. Vi regner med å sitte igjen med i snitt 5000 - 6000 kr i måneden første 1-2 årene etter at alle regninger, mat, diesel osv er betalt, atlså penger som kan gå til klær og luksus. Og da har vi bare beregnet å få leid ut 10,5 måned i året, mens det nok reelt vil være snakk om 12 måneder i året. Vi kommer også til å binde renten på 80% av lånet slik at vi ikke risikerer stor renteoppgang før vi har fått nedbetalt en god del, lønnen har økt, og vi vet vi klarer det.

Jeg ville forsøkt HI, dere har ingenting å tape på å forsøke. Sett opp et svært grundig budsjett der dere beregner inn lønnsvekst, skattereduksjon, tar høyde for renteoppgang osv. Vis til tidligere sparing, at dere har klart å spare opp 400 000 kr er en stor bonus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...