Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Jeg skal starte på et bachelorstudie til høsten, og det involverer en del fag som jeg ser på som tunge. (Matematikk, statistikk, bedøk...) Siden vi har lån og alt det der så vil jeg unngå å havne i en situasjon hvor vi sliter økonomisk, derfor vurderer jeg nå i mitt stille sinn å ta en deltidsjobb ved siden av. Dette vil innebære ca. tre jobbedager i uka. Jeg kjenner at konkurranseinstinktet i meg våkner når jeg tenker på det, får litt blod på tann og får lyst til å vise meg selv at jeg er superwoman, men hvor tungt vil egentlig dette bli? Jeg har hodet på rett sted og har flere toppkarakterer fra videregående, og husker godord fra lærere som sa at jeg kom til å mestre alt jeg ville - men har jo ikke studert på dette nivået før og aner ikke hva jeg går til sånn sett. Vil gjerne høre fra dere som har gjennomført lignende stunt. Dette blir jo tre år med intenst arbeid, men riktignok med to måneder fri på somrene (evt. bruker jeg en del tid her også til å lese slik at jeg ikke henger etter ifht studieplanen). Jeg er gira på å få det til, og lite interessert i å kutte ned på studieprogresjonen (vil gjerne ut i relevant jobb så snart som mulig), men hvor mange forelesninger kan jeg f.eks. gå glipp av før det blir kritisk? (regner jo med at det blir noen hvis jeg skal jobbe tre dager i uka). Det er ikke aktuelt å ta en kveldsjobb siden det betyr at mannen må kutte ned på sine langt bedre betalte vakter for at puslespillet skal gå opp.
Babykilo Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Det går jo an å gjøre et ærlig forsøk. Mannen må naturligvis være med på laget for at dette skal gå. Hvis du ser at det ikke er mulig, melder du deg av eksamener. I mange tilfeller klarer man å karre til seg en ståkarakter i det minste, og på enkeltfag er det få arbeidsgivere som ser på karakteren.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 Det synes jeg hørtes tøft ut... Studier er en fulltidsjobb (gjennomsnittlig). Dvs om du tar ting lett så kanskje det blir mindre for din del, og mange jobber jo bedre under press. Men sjekk f.eks. timeplan på nett, ofte ligger de ute... der ser du at mange yrkesrettede høgskolestudier som oftest har iallfall halve dager med studier, noen har enda flere timer. Får du med deg undervisningen så får du mye "gratis", mye tyngre å gå på lesestoff uten å ha forelesninger å forholde deg til. Skal du jobbe tre dager i uka så sier det seg selv at du ikke får deltatt på mer enn under halvparten av forelesningene. Det vil også bli problemer ved gruppearbeid, eksamen osv der du er nødt til å delta. Noen utdanninger har også obligatorisk oppmøte ved noen forelesninger/øvinger osv. Jeg tror det er fort gjort hvis man gjør noe slikt å gå inn med både skole og jobb litt halvhjertet... da er det lett at det ene blir nedprioritert, enten får du ikke til skolen og ender opp med "bare" 60 prosent jobb, ellers får du ikke til jobben og ender opp med studier som du klarer på hengende håret. Hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg kjenner jo ikke deg, så jeg kan jo ikke si at du ikke klarer det. Men tenk deg nøye om. Er dette noe du virkelig vil så ville jeg gått for det, og heller prøvd å få avdragsfrihet på lån, ta opp studielån og kanskje heller være tilkallingsvikar om det er mulig og du trenger litt ekstra cash. Vil du det bare litt ville jeg nok heller droppet det. Jeg tror ikke jeg for min del ville klart det UTEN barn en gang (jeg har studert og har 4 års utdanning så vet hva det er å gå på høgskole), men jeg jobbet til tider oppmot 40 prosent kvldstid/helg (og fikk med meg så og si alle forelesninger), men fagene var ikke spesielt krevende i den forstand at jeg måtte jobbe veldig hardt for å forstå det, var "lesefag" noe jeg tar ganske enkelt. Men ville slitt om jeg skulle hatt barn og hus ved siden av fordi det tar opp mye tid som man trenger å hvile på, og ofte så satt jeg utover kveldene å jobbet spesielt i eksamensperiodene, noe som ofte ikke lar seg forene med hus- og hagearbeid, og barn i hus.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 Sannsynligvis ikke gjennomførbart. En studieuke på høgskole vil ikke bare være lagt opp med forelsesninger,men også mye gruppearbeid, fremføringer, obligatorisk oppmøter olg. Altså vil du ikke kunne jobbe 3 faste dagvakter i uka Skal du først studere bør det være hovedfokuset, Hjelper ikke om du tar ting lett, hvis du ikke kan samarbeide med andre på obligatoriske oppgaverfordi du skal jobbe. (.evt ville jeg jobbet helg/kveld)
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 Vel, jeg har gjort det! Og jeg er alenemor. Vil du nok får du det til
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 Selvfølgelig klarer du det hvis du vil! Er da PLENTY av småbarnsforeldre som jobber fullt ved siden av deltidsstudier. Da burde det gå fint andre veien også. Man klarer det man bestemmer seg for å klare.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 Selvfølgelig klarer du det hvis du vil! Er da PLENTY av småbarnsforeldre som jobber fullt ved siden av deltidsstudier. Da burde det gå fint andre veien også. Man klarer det man bestemmer seg for å klare. Forsto det som at det var fulltidsstudier du skulle ta? Det er noe litt annet enn deltidsstudier som er bygget opp for å kobinere med jobb. Kan jo hende du klarer det men alt har sin pris, tenk nøye igjennom om det er verdt det. Er jo ikke noe som går over på en mnd tid, tre år er ganske lenge...
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 Selvfølgelig klarer du det hvis du vil! Er da PLENTY av småbarnsforeldre som jobber fullt ved siden av deltidsstudier. Da burde det gå fint andre veien også. Man klarer det man bestemmer seg for å klare. Forsto det som at det var fulltidsstudier du skulle ta? Det er noe litt annet enn deltidsstudier som er bygget opp for å kobinere med jobb. Kan jo hende du klarer det men alt har sin pris, tenk nøye igjennom om det er verdt det. Er jo ikke noe som går over på en mnd tid, tre år er ganske lenge... Men om man jobber 100 % og studerer 50 %, eller om man studerer 100 % og jobber 50 % bør vel ikke ha så mye å si? Men uansett, så kan det hende at det hele blir enklere å gjennomføre for hi om hun ikke tar full studieprogresjon.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #9 Skrevet 14. februar 2012 Det går bra, men kan bli tøft om ikke du er strukturert (lese når barna sover osv). Jeg har tatt både bachelor og to mellomfag etter at jeg fikk barn og med 80% jobb ved siden. Siste faget tok jeg med nr 3 i magen. Nå kjenner jeg at jeg må ha en pause og bare jobbe for jeg gikk litt på en smell etter siste eksamen, høygravid og sliten. Det gikk ikke så bra. Har litt for høye krav til meg selv og forventer toppkarakterer.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #10 Skrevet 14. februar 2012 Takk for svar, alle sammen. Jeg lander nok på å redusere studieprogresjonen de semestrene hvor jeg ser at det blir nødvendig. Det er lagt opp til at en selv har ansvaret for å styre progresjonen og studieløpet blir ikke tilpasset en evt. jobb, det må man sørge for selv. Det er en del fag som "bare" har individuelle innleveringsoppgaver som arbeidskrav, og disse blir selvfølgelig enklere å styre tidsbruken på selv, selv om det naturligvis er å foretrekke dersom man kan følge så mange forelesninger som mulig. Har kikket på fagene første semester og der er det ett fag med 2 obligatoriske timer per uke, ellers står det ingenting om det (og da antar jeg at det ikke er oppmøtekrav?). Hører ofte om folk som studerer fullt og har faste jobbedager i tillegg, og som klarer det bra, men det kommer helt sikkert an på hva slags studie det er. Vil gjerne høre flere erfaringer og innspill fra folk som har vært i situasjonen selv. HI
Tauriel Skrevet 14. februar 2012 #11 Skrevet 14. februar 2012 Jeg er alenemor og skal kombinere 50% jobb og 100% studie Jeg har jobb på Universitetet i byen (vasker fra kl 7 til 11) så skal se om jeg klarer og gjennom føre studiene. Mange av disse linjene har ikke obligatorisk oppmøte, så tar du en av de er det mulig, men det blir mye arbeid
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #12 Skrevet 14. februar 2012 Så flink du er, lykke til! Det er oppmuntrende å høre at det er flere som tenker i samme baner som meg, men jeg skjønner at det blir mye arbeid og at jeg må tenke meg godt om.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #13 Skrevet 14. februar 2012 Har kikket på fagene første semester og der er det ett fag med 2 obligatoriske timer per uke, ellers står det ingenting om det (og da antar jeg at det ikke er oppmøtekrav?). Husk på at de står i sin fulle rett å endre på timeplan, så står det at de obligatoriske timene er på onsdager nå, så kan de fint bestemme senere at de endrer det til 1 time mandag og 1 time torsdag istede... kan jo bli mer/mindre obligatorisk oppmøte ved senere semestre også... bare så du er klar over det. Men har du en fleksibel jobb er jo ikke det noe problem. Tror forresten ikke vi ble informert på forhånd på mitt studie om at det var obligatorisk fremmøte. Men det var i kortere perioder obligatorisk fremmøte på 1-2 dager i uken, senere 1 uke i strekk. Men igjen, har du en fleksibel jobb skal du nok få kombinert det likevel. Ang obligatorisk fremmøte som plutselig ble endret og studenter protesterte (pga jobb, reiser hjem til foreldre som var bestilt osv) var dette svaret: "du går på en fulltidssutdanning, derfor kan slike endringer gjøres, og det er frivillig å gå her, men om du vil få det godkjent må du møte opp". De tar ikke nødvendigvis hensyn i en fulltidsutdanning fordi du "forplikter" deg til å studere på fulltid. Men lar seg ofte kombinere likevel, jeg jobbet ved siden av studiene jeg (kveld/helg/ferie), men ingen familie på det tidspunktet.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 14. februar 2012 #14 Skrevet 14. februar 2012 Jeg er alenemamma og studerer (tar en bachelor ved høgskole). Det fungerer veldig bra, men med obligatorisk oppmøte, seminaroppgaver, arbeidskrav, gruppeoppgaver + å lese pensum OG ta meg av datteren min så hadde jeg ikke klart å jobbe ved siden av. Men om du har en mann eller annen avlastning så kan det gå, men jeg ville ikke belaget meg på å få jobbet så mye ved siden av skolen.
ullpledd Skrevet 14. februar 2012 #15 Skrevet 14. februar 2012 Jeg tar bachelor nå på høyskole, og har ikke sjangs uansett åssen jeg vrir og vender på ting til å jobbe så mye som du tenker ved siden av skolen...Studere 100 % er tøft når man har barn, hus og mann, uansett hvor lett du tar ting:-) Skal sies at jeg har en del obligatorisk. Som studiekoordinator sa til oss på første studiedag: "vi tar ikke hensyn til at dere har jobb eller barn. Dere er heldig som har kommet inn på høyskole og dette er som en fulltidsjobb, og dere må jobbe deretter..bla bla bla" Men selvfølgelig, alt går hvis man vil. Men husk at de du bor sammen med vil ha en opplagt, blid og tilstedeværende mamma. Belag deg på mye dårlig samvittighet:)
steinbukk30 Skrevet 14. februar 2012 #16 Skrevet 14. februar 2012 Jeg jobber nå 87% og studerer fullt. I fjor 60% jobb og 100% studie. Det går fint, men jeg må si at jeg selvfølgelig ikke jobber så mye m studiet som jeg kunne. Jeg lærer lett og er flink til å prioritere det som er viktig. Har også barna mine hjemme en dag i uken, og lever stort sett et helt vanlig familieliv på ettermiddager og helger. Mest blir gjort etter 20.00 på kvelden
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #17 Skrevet 14. februar 2012 Vi er alle forskjellige og har forskjelle forutsetninger for å klare ting. Det spørs helt på om man har en flink mann, krevende barn, hvor mange barn, lang vei til skole, jobb osv..og hvordan man er selv, lærer man fort, din egen psykisk og fysisk tilstand osv....
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #18 Skrevet 15. februar 2012 Jeg har jobbet ved siden av skolen i over 10 år, alt fra 20% til 100% stilling i tillegg, og det er ENORM forskjell ut i fra hvilken skole du går på og hvilken linje. Når jeg gikk på universitetet var det UAKTUELT å ha jobb, skole og barn samtidig. Hadde ingen fritid! Leste time etter time, dag etter dag, alle ferier, mange netter...Ja.. hadde ikke et liv i det hele tatt... Nå tar jeg siste år på høgskole, og vi har i gjennomsnitt 9 timer undervisning i uka, resten er egenstudie. Vi har ikke faste grupper eller noe. Kjempeherlig og kan jobbe en del ved siden av skolen. Når jeg ikke hadde barn var det greit å jobbe noen ettermiddager i uken, og annenhver helg. Men nå når jeg har barn vil jeg ikke jobbe ettermiddager/kveld i ukedagen fordi det er slitsomt i lengden og det går veldig ut over familiestrukturen. Som regel drar man jo rett fra skolen til jobb, og dermed får man ikke sett barnet flere dager (foruten om på morgenen) i uken pga. jobb. Det skjærer veldig på samvittigheten og kan være slitsomt i seg selv. Når man da endelig har fri, må man avvise ungen sin fordi man må lese. Det er derfor viktig å tenke over hvordan jobb du ønsker å ta, og når du ønsker å jobbe. Du tjener mest på å jobbe f. eks annenhver helg (lørdag og søndag), og i ferier over litt lengre tid (F. eks en uke i juleferie, høstferie osv). Det er også veldig godt betalt å jobbe på rød-dager! Det blir ikke så mye penger av ettermiddagsjobb da dette kun er noen timer her og der. Jeg jobber full dag på fredager (har lesedag på skolen), annenhver helg, samt deler av alle ferier og det er for tiden nok for meg.
PD Skrevet 7. mars 2012 #19 Skrevet 7. mars 2012 Jeg jobber 100%, og studere 50% deltid ved siden av.. Er kone og skal ha et lite barn i april..! Fra høsten 2012 skal jeg ta 100% skule (bachelor siste år).... hittil har jeg ikke hatt noe problem. Fordeling av tid er viktig, jeg jobber fra 8 til 16.. hjem til middag, og begynne med lesingen min fra ca 18.30 til 20.30... så er det litt slappe av og rydding..... evt BARN... Igjen om jeg gidder leser jeg litt mer utpå kvelden.. legger meg kl 23 alle dager.. mange dager før.. Jeg er heldig og har en mann som er flink til å hjelpe til å.. så det har fått greit, men min erfaring er fordeling av tid viktig. Det er kun helgene vi går ut og handler osv... faktisk så spare man en del penger også... Men du merker at det sosiale minker litt.. ihihih Så, jeg er 100% arbeidstaker, 100% student, 100% kone og 100% mor! Lykke til så mye!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #20 Skrevet 7. mars 2012 Vel, jeg har gjort det! Og jeg er alenemor. Vil du nok får du det til Jeg var ikke alenemor, men fødte 2 barn under mastergradstudiet, pluss jobbet mye kvelder (kontorarbeid hjemmefra). Gjennomførte på normert tid og er fornøyd med det i dag. Men lett? Nei, det er det ikke.
lille sprelle Skrevet 7. mars 2012 #21 Skrevet 7. mars 2012 Leste ikke hele innlegget og alle svarene, men svarer på "overskriften". Høres helt idiotisk ut. Når skal du være sammen med barna? Hvordan skal du pleie forholdet?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #22 Skrevet 7. mars 2012 Hvis du er som meg, så lærer du minst like mye av å sitte noen timer med oppgaveløsning for deg selv enn forelesning, så trenger ikke være krise å ikke følge forelesning. Personlig får jeg lite ut av det selv. En effektiv lørdag på bibloteket kan overgå et helt semester med forelesninger for min del. Dette er noe du må kjenne på selv. Har tatt samme studie som deg, nå fullfører jeg siste året som revisor. Kjørte taxi ved siden av studiene da jeg tok vanlige studieår, mens nå tar jeg 85 sp på ett år og er kun student. Jeg har mistet mye forelesning siden jeg tar alle sykt barn dagene (mannen jobber på provisjon og med en inntekt så Må han på jobb) i tillegg til å følge opp sønnen som har vært gjennom en omfattenede utredning. Jeg får det til, har bestått alle karakterkrav + noen gode karakterer også. Men i forkant av eksamen så sitter jeg konstant med oppgaver, også i helgene. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2012 #23 Skrevet 7. mars 2012 Jeg greide det ikke, men gikk rett i flink-pike-fella og måtte nesten innlegges på sykehus før jeg skjønte at jeg kjørte meg selv rett på ræv. Mange klarer det da! Lykke til
Birdie Skrevet 7. mars 2012 #24 Skrevet 7. mars 2012 Jeg har tatt 4-årig allmennlærerutdanning og tar nå en 2-årig master. Har hele tiden jobbet mye under studiet, og jobber nå 50%. Jeg har ett barn på 1,5 år, og det går bra så langt. Det er selvfølgelig fortløpende tids- og logistikkmessige utfordringer siden min samboer også jobber mye, men det pleier å løse seg underveis. Vi planlegger nå barn nr 2, og håper at det kommer en liten baby tidlig i vårsemesteret neste år. Alt man virkelig vil, klarer man som regel! Go for it
Gulljnta Skrevet 7. mars 2012 #25 Skrevet 7. mars 2012 Jeg har to små barn (to tette under 3 år). Disse har jeg fått mens jeg har tatt bachelor i sykepleie. Er på siste året nå. Jeg prøvde å jobbe i tillegg, men bare hver 3. helg. Men jeg sa opp den helgen til slutt, for det ble aldri tid til barna, for hver kveld sitter jeg å gjør oppgaver... Så jeg ville ikke anbefalt det, om du ikke er en duracell kanin da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå