Gjest Antarctica Skrevet 14. februar 2012 #26 Skrevet 14. februar 2012 Forresten er "Kirkegårder" ikke et religiøst sted, det bare kalles det fordi de som oftest ligger i tilknytning til en kirke. Det er faktisk sant, på tysk heter kirkegård "Friedhof" (fredsgård) fordi alle som ligger der har fått fred...
Kaktus_86 Skrevet 16. februar 2012 #27 Skrevet 16. februar 2012 Vi døper barna. Vi feirer jul, og synger kristlige julesanger, og feirer jul uten besøk i kirken Ungene går i kirken med skole/barnehage, og vi svarer så godt vi kan på de kristlige spørsmålene som kommer. Vi sier at de får velge selv hva de vil tro på, og er åpne med at vi ikke tror. Derimot ser vi på det motsatt; vi føler at vi ved å gi dem en dåp, gir dem et valg ved konfirmasjonen. Jeg vet om mange konfirmanter som gjerne kunne ønske seg å konfirmere seg i kirken, men som ikke ønsker å døpe seg, da det blir for alvorlig. Derfor velger de bort en kristlig konfirmasjon. Ser ikke helt problemet, det er også mange som gifter seg i kirken uten at de er personlig kristlige.. Jeg vokste opp med "kjære gud" som god natt sang, men valgte en annen for mine barn. En gang så spurte jeg barnet om hun ville jeg skulle synge den som ble sunget for meg, og det ville hun. Etter det har det blitt "kjære gud" hver kveld -etter hennes ønske! Dersom det er så veldig viktig for folk å gjøre ting "rett" så bør ikke de velger navnefest feire jul da... Selv om nisser har tatt over julefeiringen er bakgrunnen for julen Jesu fødsel... Jeg mener at folk må få lov å døpe selv om de ikke går i kirken, de må få lov til å ha kristelig vielse selv om de ikke er troende, feire jul uten å være troende og lov til å bli begravet på en kirkegård uten å være troende... Bare en kommentar. Julefeiringen er en hedensk tradisjon som man måtte "passe inn" i kristendommen da folket nektet å slutte med feiringen. http://no.wikipedia.org/wiki/Jul.
Gjest isimagen Skrevet 16. februar 2012 #28 Skrevet 16. februar 2012 Selv er jeg både døpt og konfirmert i kirken, men meldte meg ut at statskirken da jeg ble 18 år. Jeg konfirmerte meg ene og alene pga pengene og gavene, og valgte kristelig fordi det var det alle andre gjorde. Et naturlig valg for en 15-åring som har hørt rykter om tosifret beløp med pengegaver fra eldre unge, synes nå jeg. I dag er jeg flau over at jeg ikke hadde mer bein i nesa, eller var mer reflektert på det tidspunktet. Og jeg beundrer udøpte 15-åringer som går til døpefonten fordi de ønsker å konfirmere seg kristelig - det er et stort valg å ta og en flott handling.
Gjest isimagen Skrevet 16. februar 2012 #29 Skrevet 16. februar 2012 Litt utenfor tema: Men jeg tenker litt likt når det gjelder voksne mennesker som er medlem av statskirken, men ikke anser seg selv som kristne. Det er et hån mot alle norske kristne mennesker.
MrsMilla Skrevet 17. februar 2012 #30 Skrevet 17. februar 2012 Jeg lurer på hva dere mener om tradisjoner rundt dåp og navnefest. Vi har selv valgt å ha navnefest gjennom humanetiskforbund med jenta våres. Jeg føler ikke at det er riktig av oss å døpe barnet dersom vi ikke har tenkt å oppdra barnet i kristen tro og alt det som de sier under en dåp. Jeg har mange venner og familie som har døpt barnet kun for tradisjonen, men det syntes jeg blir feil. Hva tenker dere om dette? Enig med deg. Vi gjør det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå