Gjest aina88 Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Jeg lurer på hva dere mener om tradisjoner rundt dåp og navnefest. Vi har selv valgt å ha navnefest gjennom humanetiskforbund med jenta våres. Jeg føler ikke at det er riktig av oss å døpe barnet dersom vi ikke har tenkt å oppdra barnet i kristen tro og alt det som de sier under en dåp. Jeg har mange venner og familie som har døpt barnet kun for tradisjonen, men det syntes jeg blir feil. Hva tenker dere om dette?
*LilleTroll + spira Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 VI har hatt navnedagsfeiring, for oss selv. Ikke gjennom humanetisk forbund, og ikke kirkelig dåp. Har lagd egne diplomer til faddere, og vi har lagd en fin dag med familie og venner :-) Gjør det som er riktig for dere, det er ikke mer eller mindre "ekte" av den grunn. Vi kommer som dere ikke til å oppdra barna i kristen tro, og da blir det feil!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Jeg tenker at man trenger jo ikke være hyperkristen for å døpe barna, men dersom man bevisst og aktivt "tar avstand" fra kristendommen så blir det jo feil å døpe barna i kirken. Jeg regner med at dere ikke er viet i kirken eller har tenkt det i framtiden heller da?
☆☆☆ Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Kommer ikke til å døpe barnet fordi vi ikke kommer til å gi barnet kristen oppdragelse. Hun skal oppmuntres til kritisk tenking omkring trosspørsmål. Og da blir det feil med hykling ved døpefonten. Om vi skal ha navnefest må vi tenke på. Det er et ønske fra familien med en markering, men vi er ikke så glad i formelle arrangementer og å arrangere tilstelninger.
*LilleTroll + spira Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Vi ble viet av unitarforbundet. Mannen er ikke norsk statsborger og dermed ikke medlem av statskirken. Kunne selvfgelig blitt viet i kirken, om vi ønsket det... Men, kirken vier kun på hellig grunn, som visstnok kun er i kirke. Forstå det den som kan ;-) Vi hadde en kjempe flott vielse ute, i knallsol, -6 grader og snø på alle kanter! Er ikke motstander av kirke på noen måte, og føler heller ikke noen større eller mindre tilhørighet der enn andre steder.
Alexander's Mamma Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 jeg føler det er lettere for barnet å melde seg ut senere enn å melde seg inn om det ønsker det. tenker i forhold til komf som er en tid hvor man bare gjør som alle andre kjipt å være den ene som ikke er med på komfeleir og alt det herre her. så vi velger dåp. jeg er oså vokt opp med afen bønn hver kveld og følte på dette som en veldig trygghet og kommer til å føre den tradisjonen vidre.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 Jeg tenker at det er opp til alle og enhver om hva som er det rette for dem. Jeg er ikke kristen. Samboer har vel sin barnetro, så her døpte vi for han ville så gjerne. Ikke bare pga tradisjoner, men og for vi har statskirke her i landet, og er i bunn og grunn et kristent land med kristne verdier enn så lenge. Nå tenker jeg helt annerledes, og er ikke komfirmert engang, men man må gi og ta litt. Og jeg kunne jo ikke la vær å gå i mitt eget barns dåp pga meningene mine. Så får jeg heller ta oppgaven med å lære barnet om de forskjellige trosretningene og livssyn når han blir eldre.
Fjelljenten Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Vi hadde navnefest, ikke snakk om dåp her. Jeg ser på det som helt feil å tvangsinnmelde et lite barn i en religiøs institusjon før barnet selv vet hva det vil si. Det er et personlig valg ethvert menneske skal ha lov til å ta helt på egen hånd, og den respekten vil jeg gi alle mine barn :-)
Knerten's mamma <3 Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Vi valgte navnefest i regi av humanetisk forbund, og det var en fantastisk flott dag! Alle gjestene var strålende fornøyde (ingen av oss hadde vært med på en slik seremoni før), og vi har ikke angret et sekund. Det var veldig riktig for oss. Vi synes ikke det var riktig å love å oppdra barnet vårt i kristen tro når ingen av oss er det. Såpass respekt har jeg for kirken. Men jeg har flere venninner som velger dåp gjør fordi "alle gjør det", og det må de få lov til de om det. Får mannen noen gang ut finger'n og frir til meg, så ønsker jeg hagebryllup <3
Frøken Ubesluttsom Skrevet 13. februar 2012 #11 Skrevet 13. februar 2012 Vi hadde navnefest, ikke snakk om dåp her. Jeg ser på det som helt feil å tvangsinnmelde et lite barn i en religiøs institusjon før barnet selv vet hva det vil si. Det er et personlig valg ethvert menneske skal ha lov til å ta helt på egen hånd, og den respekten vil jeg gi alle mine barn :-) Dette var så godt sagt. Som om jeg sku sagt det sjøl. Har ikke fått noen barn ennå da, men når den tid kommer blir det nok ingen dåp.
Iselilja Skrevet 14. februar 2012 #12 Skrevet 14. februar 2012 Vi har også hatt privat navnefest for våre. Mest fordi vi har familie spredt over hele landet, og humanetisk forbund sine seremonier har ikke passet tidsmessig. Alle mine nevøer har hatt navnefest i regi av humanetisk forbund, og jeg må si at disse har vært mye finere og mer stemningsfulle enn noen dåp jeg har vært i (uten at det skal ha noe å si for valget, selvfølgelig) Vi går ikke i kirka på julaften engang, og da blir det helt feil å skulle døpe barna, synes jeg. Men vi er veldig åpne når det gjelder religion, og nr to har nok til en viss grad funnet sin barnetro. Jeg synes det er viktig at barna selv står fritt til å velge hva de vil/ikke vil tro på, så kan vi legge tilrette med kunskap og svare på de spørsmålene de måtte ha. Vi svarer åpent og fordomsfritt på spørsmål ang alle religioner, og lar barna selv filosofere seg fram så mye som mulig.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 14. februar 2012 #13 Skrevet 14. februar 2012 (endret) Vi døper barna. Vi feirer jul, og synger kristlige julesanger, og feirer jul uten besøk i kirken Ungene går i kirken med skole/barnehage, og vi svarer så godt vi kan på de kristlige spørsmålene som kommer. Vi sier at de får velge selv hva de vil tro på, og er åpne med at vi ikke tror. Derimot ser vi på det motsatt; vi føler at vi ved å gi dem en dåp, gir dem et valg ved konfirmasjonen. Jeg vet om mange konfirmanter som gjerne kunne ønske seg å konfirmere seg i kirken, men som ikke ønsker å døpe seg, da det blir for alvorlig. Derfor velger de bort en kristlig konfirmasjon. Ser ikke helt problemet, det er også mange som gifter seg i kirken uten at de er personlig kristlige.. Jeg vokste opp med "kjære gud" som god natt sang, men valgte en annen for mine barn. En gang så spurte jeg barnet om hun ville jeg skulle synge den som ble sunget for meg, og det ville hun. Etter det har det blitt "kjære gud" hver kveld -etter hennes ønske! Dersom det er så veldig viktig for folk å gjøre ting "rett" så bør ikke de velger navnefest feire jul da... Selv om nisser har tatt over julefeiringen er bakgrunnen for julen Jesu fødsel... Jeg mener at folk må få lov å døpe selv om de ikke går i kirken, de må få lov til å ha kristelig vielse selv om de ikke er troende, feire jul uten å være troende og lov til å bli begravet på en kirkegård uten å være troende... Endret 14. februar 2012 av Rose -3. troll i 2012
Tikken Skrevet 14. februar 2012 #14 Skrevet 14. februar 2012 Her i huset valgte vi en "Velkommen til verden"-fest:) Med familie og nære venner hjemme på verandaen. Min mann er døpt og konfirmert i kirken, ene og alene pga. familietradisjoner:( Han har nå meldt seg ut av statskirken. Jeg er hverken døpt eller konfirmert på noen som helst måte(det var kun jeg som ikke konfirmerte meg i hele klassen min) Tror de aller fleste 15 åringer som velger konfirmasjon uavhengig av trosretning, gjør det for å ikke gå glipp av gaver/penger. Det er i alle fall mitt inntrykk! Her i huset går vi aldri i kirken eller andre trossamfunn, bortsett fra i andres bryllup, begravelser eller konfirmasjoner. Jo vi er gift, men det tok vi på ambasaden i København med vitner fra ambassaden. Ingen i familien visste noe. Noen ble skuffet og fornærmet for å ha blitt snytt for bryllupsfest, men det blåser vi i:) Gjør det som måtte være naturlig for deres familie!
Iselilja Skrevet 14. februar 2012 #15 Skrevet 14. februar 2012 Vi døper barna. Vi feirer jul, og synger kristlige julesanger, og feirer jul uten besøk i kirken Ungene går i kirken med skole/barnehage, og vi svarer så godt vi kan på de kristlige spørsmålene som kommer. Vi sier at de får velge selv hva de vil tro på, og er åpne med at vi ikke tror. Derimot ser vi på det motsatt; vi føler at vi ved å gi dem en dåp, gir dem et valg ved konfirmasjonen. Jeg vet om mange konfirmanter som gjerne kunne ønske seg å konfirmere seg i kirken, men som ikke ønsker å døpe seg, da det blir for alvorlig. Derfor velger de bort en kristlig konfirmasjon. Ser ikke helt problemet, det er også mange som gifter seg i kirken uten at de er personlig kristlige.. Jeg vokste opp med "kjære gud" som god natt sang, men valgte en annen for mine barn. En gang så spurte jeg barnet om hun ville jeg skulle synge den som ble sunget for meg, og det ville hun. Etter det har det blitt "kjære gud" hver kveld -etter hennes ønske! Dersom det er så veldig viktig for folk å gjøre ting "rett" så bør ikke de velger navnefest feire jul da... Selv om nisser har tatt over julefeiringen er bakgrunnen for julen Jesu fødsel... Jeg mener at folk må få lov å døpe selv om de ikke går i kirken, de må få lov til å ha kristelig vielse selv om de ikke er troende, feire jul uten å være troende og lov til å bli begravet på en kirkegård uten å være troende... Nå er ikke julen i utgangspunktet en kristen høytid da, men en hedensk feiring av midtvinter og at sola snur. Nå har jula blitt en herlig blanding av kristne og hedenske tradisjoner, så kan hver og èn legge vekt på det den synes er viktig (men det blir en annen diskusjon). Hva en velger av dåp, fest eller ingenting må være opp til det enkelte foreldrepar/familie. En privatsak synes jeg.
3 små skatter Skrevet 14. februar 2012 #16 Skrevet 14. februar 2012 Jeg mener det samme som deg, så vi skal ha navnfest hos Human etisk forbund. Hvis man leser på siden deres så er trenger man ikke å være medlem, og man blir ikke automatisk medlem selvom man har navnfest der. Barna våre skal få velge selv hva de ønsker å tro på. Her står det masse info om navnfest: http://www.human.no/Seremonier/Humanistisk-navnefest/
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 14. februar 2012 #17 Skrevet 14. februar 2012 "Hva en velger av dåp, fest eller ingenting må være opp til det enkelte foreldrepar/familie. En privatsak synes jeg." Det var det jeg prøvde å få fram jeg også, samtidig som jeg ville si at jeg ikke ser på det som feil eller "å gjøre narr av" den kristne tro, om man velger å døpe barna uten at man er kirkegjengere. Her hos oss har vi også valgt hebraiske navn (helt tilfeldig, jeg trodde det var gode gamle norske navn) og presten var jo helt i fyr og flamme da han hørte navnet på barnet, som vistnok betyr "Gud er god"...
Gjest isimagen Skrevet 14. februar 2012 #18 Skrevet 14. februar 2012 Vi er ikke kristne, og vil ikke døpe våre barn. Det er flere årsaker til det: - Jeg har respekt for Den norske kirke, og synes det blir falskt og direkte respektløst overfor alle som faktisk er kristne dersom vi skulle benytte deres kirke til en seremoni hvor vi står å lyver til presten. - Jeg ønsker at barna mine selv skal få velge sin trosretning. Døper jeg mine barn melder jeg dem inn i et trossamfunn uten deres samtykke. Jeg ønsker at når barna mine tar stilling til et evt trosspørsmål, så skal det være et gjennomtenkt valg de tar når de er gamle nok til å reflektere over det.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #19 Skrevet 14. februar 2012 Synes i alle fall at hvis man velger å døpe barnet, så får man ta oppgaven på alvor. Men det er en veldig fin markering :-)
☆☆☆ Skrevet 14. februar 2012 #20 Skrevet 14. februar 2012 Dersom det er så veldig viktig for folk å gjøre ting "rett" så bør ikke de velger navnefest feire jul da... Selv om nisser har tatt over julefeiringen er bakgrunnen for julen Jesu fødsel... Jeg er glad i jula og synes det er en fin høytid. At mange kristne synes det samme og velger å feire jul plager meg slettes ikke. Men at det i 2012 finnes voksne mennesker som tror at jula er en eksklusiv kristen høytid synes jeg både er rart og trist.
Gjest aina88 Skrevet 14. februar 2012 #21 Skrevet 14. februar 2012 Jeg ser det er noen som mener at det kan være tøft å måtte døpe seg i en alder av 15 år. Men om barnet virkelig står for sine valg så skulle ikke det være verken tøft eller flaut å døpe seg. Hvorfor skal vi som foreldre som ikke er troende bestemme at barnet skal være en del av kirka når vi selv ikke er det. er det rettferdig ovenfor barnet? Om man ikke syntes de andre sermoniene er noe alternativ heller så har det aldri vært tvang om at det må være sermoni for barnet. Selv hadde mamma og pappa bare et privat navnselskap for meg ingen trosrettning var innblandet. da jeg var 15 fikk jeg selv velge hvordan jeg ville konfirmere meg. Jeg valgte først kirka fordi alle i klassen gjorde det, men etter en kveld på møte skjønte jeg at dette ikke var noe for meg og konfirmerte meg gjennom humanetisk forbund istede. men det jeg ikke skjønner er hvorfor man vil døpe i kirka når man ikke er troende når man har så mange andre alternativer av sermonier?
Kosedottene Skrevet 14. februar 2012 #22 Skrevet 14. februar 2012 Vi er begge imot barnedåp, så her blir det en navnfest uten noen form for organisasjonstilknytning
Fjelljenten Skrevet 14. februar 2012 #23 Skrevet 14. februar 2012 Vi døper barna. Vi feirer jul, og synger kristlige julesanger, og feirer jul uten besøk i kirken Ungene går i kirken med skole/barnehage, og vi svarer så godt vi kan på de kristlige spørsmålene som kommer. Vi sier at de får velge selv hva de vil tro på, og er åpne med at vi ikke tror. Derimot ser vi på det motsatt; vi føler at vi ved å gi dem en dåp, gir dem et valg ved konfirmasjonen. Jeg vet om mange konfirmanter som gjerne kunne ønske seg å konfirmere seg i kirken, men som ikke ønsker å døpe seg, da det blir for alvorlig. Derfor velger de bort en kristlig konfirmasjon. Ser ikke helt problemet, det er også mange som gifter seg i kirken uten at de er personlig kristlige.. Jeg vokste opp med "kjære gud" som god natt sang, men valgte en annen for mine barn. En gang så spurte jeg barnet om hun ville jeg skulle synge den som ble sunget for meg, og det ville hun. Etter det har det blitt "kjære gud" hver kveld -etter hennes ønske! Dersom det er så veldig viktig for folk å gjøre ting "rett" så bør ikke de velger navnefest feire jul da... Selv om nisser har tatt over julefeiringen er bakgrunnen for julen Jesu fødsel... Jeg mener at folk må få lov å døpe selv om de ikke går i kirken, de må få lov til å ha kristelig vielse selv om de ikke er troende, feire jul uten å være troende og lov til å bli begravet på en kirkegård uten å være troende... Hvis det blir for "alvorlig" å døpe seg som konfirmant, så er jo ikke troen viktig nok, og da bør man heller la være å konfirmere seg også. De har valget , om å velge å melde seg inn i en religion, og hvis det betyr ,mye for dem, så gjør de det vel med glede selv om det er "alvorlig". Det SKAL vel være alvorlig, det er jo litt av poenget, og det som er så latterlig med hvordan ting er blitt, for de fleste forstår visst ikke det. Julen er en hedensk tradisjon, så de argumentene er ikke særlig gode.
Gjest Antarctica Skrevet 14. februar 2012 #24 Skrevet 14. februar 2012 Helt enig med Fjelljenten. Hvis man ikke kan få ut fingern og døpe seg, og virkelig ta et valg, så bør man ikke ha kirkelig konfirmasjon i det hele tatt. Det er jo DA man tar et valg. Huff, dette beviser jo hvilket påtatt show disse tradisjonene er blitt!
Fjelljenten Skrevet 14. februar 2012 #25 Skrevet 14. februar 2012 Forresten er "Kirkegårder" ikke et religiøst sted, det bare kalles det fordi de som oftest ligger i tilknytning til en kirke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå