Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Jeg la på meg en del før jul da jeg hadde et lite sammenbrudd og kastet i meg usunne saker i store mengder. Etter jul har jeg tatt meg sammen, spiser ikke godis i det hele tatt, trener 3-4 ganger i uken + at jeg har en 30 minutters tur hver dag (som oftest) jeg spiser sunn mat i moderte mengder, mye grønnsaker, rent kjøtt, fisk og kylling, lite farsemat og lite raske karbohydrater. Jeg drikker nesten bare vann, ikke brus eller juice, men drikker te (uten sukker) og et glass melk hver dag. Jeg hadde trodd at jeg skulle bli kvitt ekstrakiloene ganske lett, men det ser ut som de sitter stuck!! Hva gjør jeg galt??
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Regner du på kcal? Kan jo hende du må legge på litt mer kalorier? Spiser du for lite, kan vekta stillne. Du trener jo ganske så mye, å er i mye aktivitet, å da vil kroppen trenge litt ekstra kalorier å spis ofte
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har ikke orket å begynne å veie mat, så jeg har latt være med telling. Kanskje jeg skal gjøre en liten innsats for å se sånn ca..
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har ikke orket å begynne å veie mat, så jeg har latt være med telling. Kanskje jeg skal gjøre en liten innsats for å se sånn ca.. Jeg veier ikke maten, jeg bare grovregner på kaloriene jeg putter i meg, tror man kommer langt med sunn fornuft. Jeg begynnte med dette 11.jan å har til nå gått ned ifra 77,7kg til 73,5kg. Spiser ikke noe snop eller noe slikt, men jeg spiser masse mat! Er aldri sulten!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Om du melder deg inn i den gratis vektklubben til Grethe Roede trenger du faktisk ikke veie så mye. Du får jo selvfølgelig ikke et 100% riktig resultat uten veiing, men et ganske nøyaktig anslag av hvor mange kalorier du spiser. Der skriver du f.eks inn 2 husman knekkebrød (ingen veiing), 2 skiver kokt skinke (ingen veiing) og 4 skiver agurk (ingen veiing). 1 beger yoghurt, et lite eple, en brødskive, en spiseskje syltetøy osv osv, ingen veiing. Akkurat på middag er det greit å veie noen dager for å se hva de anser som en normalporsjon med middag. Skriver du f.eks inn Toro lasagne laget med lettmelk og kjøttdeig, regner de 300g som en normalporsjon. Anbefales! Du legger også inn treningen i programmet så den regner ut hvor mange kalorier du forbruker.
Loglady Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Jeg la på meg en del før jul da jeg hadde et lite sammenbrudd og kastet i meg usunne saker i store mengder. Etter jul har jeg tatt meg sammen, spiser ikke godis i det hele tatt, trener 3-4 ganger i uken + at jeg har en 30 minutters tur hver dag (som oftest) jeg spiser sunn mat i moderte mengder, mye grønnsaker, rent kjøtt, fisk og kylling, lite farsemat og lite raske karbohydrater. Jeg drikker nesten bare vann, ikke brus eller juice, men drikker te (uten sukker) og et glass melk hver dag. Jeg hadde trodd at jeg skulle bli kvitt ekstrakiloene ganske lett, men det ser ut som de sitter stuck!! Hva gjør jeg galt?? Deb mest sannsynlige årsaken er at kaloriinntaket ditt fortsatt ikke ligger lavere enn energiforbruket. Mange tror at kaloriinntaket automatisk blir lavere når man legger om til sunn mat, men slik er det naturligvis ikke. Det er også en utbredt oppfatning at kroppen går på sparebluss såfort man har kuttet litt i maten. Dette er heller ikke riktig - det skal svært lavt kaloriinntak over lang tid før dette skjer. Rådet mitt er at du skriver opp det du har spist per dag, finner ut hvor mange kalorier det inneholder, og at du kalkulerer hvor mye du forbruker per dag. Begge deler kan kalkuleres omtrentelig på freedieting.com. Så kutter du der du kan, eller øker fysisk aktivitet der du kan. Evt. begge deler. Lykke til.
moota m storebror&lillebror Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Da hadde jeg prøvd å spise litt mindre til hvert måltid en stund og sett om det ga resultater. Husk også at om du trener hardt bygger du muskler som gjør at vekten kan stå stille selv om kroppen blir mindre. Spesielt om du startet treningen når du la om kostholdet.
lille sprelle Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 Det kan være to årsaker til at man ikke går ned i vekt: 1. man tar inn flere kalorier enn man forbrenner 2. man har en eller annen sjelden sykdom som gjør at man ikke går ned (går på spes medisiner el.) Man bygger muskler når man trener, men det er begrenset hvor mye dette veier. Bruk f.eks. vektklubb.no eller et annet nettsted som hjelper deg å registrere.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Jeg la på meg en del før jul da jeg hadde et lite sammenbrudd og kastet i meg usunne saker i store mengder. Etter jul har jeg tatt meg sammen, spiser ikke godis i det hele tatt, trener 3-4 ganger i uken + at jeg har en 30 minutters tur hver dag (som oftest) jeg spiser sunn mat i moderte mengder, mye grønnsaker, rent kjøtt, fisk og kylling, lite farsemat og lite raske karbohydrater. Jeg drikker nesten bare vann, ikke brus eller juice, men drikker te (uten sukker) og et glass melk hver dag. Jeg hadde trodd at jeg skulle bli kvitt ekstrakiloene ganske lett, men det ser ut som de sitter stuck!! Hva gjør jeg galt?? Deb mest sannsynlige årsaken er at kaloriinntaket ditt fortsatt ikke ligger lavere enn energiforbruket. Mange tror at kaloriinntaket automatisk blir lavere når man legger om til sunn mat, men slik er det naturligvis ikke. Det er også en utbredt oppfatning at kroppen går på sparebluss såfort man har kuttet litt i maten. Dette er heller ikke riktig - det skal svært lavt kaloriinntak over lang tid før dette skjer. Rådet mitt er at du skriver opp det du har spist per dag, finner ut hvor mange kalorier det inneholder, og at du kalkulerer hvor mye du forbruker per dag. Begge deler kan kalkuleres omtrentelig på freedieting.com. Så kutter du der du kan, eller øker fysisk aktivitet der du kan. Evt. begge deler. Lykke til. Jeg skjønner ikke at det ikke skal vises på vekten når jeg har et magert kosthold og trener mer enn før. Jeg skjønner veldig godt at jeg gikk opp i vekt når jeg spiste 200 gram sjokolade om dagen, men når har kuttet ut den og trener masse i tillegg til å spise mindre enn før, så er det ulogisk for meg at jeg ikke skal se bevegelse på vekten... Tror ikke at det er sultmodus på gang, og heller ikke at det skal være kommet til så mye mer muskler, men jeg synes det er veldig rart!!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Kan det være at du spiser for lite? Jeg har gått ned nesten 6 kg. siden jul. Vekta stod stille i nesten 3 uker. Begynte å spise litt mer, og da begynte jeg å gå ned igjen. Like ille å spise for lite, for da går kroppen på "sparebluss".
Loglady Skrevet 13. februar 2012 #11 Skrevet 13. februar 2012 Du skal trene en god del styrke over i hvert fall tre måneder før musklene begynner å veie. At du gikk opp skyldes jo selvsagt at du inntok mer kalorier enn du forbrant. Når du nå ikke går ned, kan det hende at kaloriinntaket ditt er likt energiforbruket. Kan du gi et eksempel på hva du spiser ila en dag, hva du veier, hvor høy du er og hvor gammel? Så kan jeg prøve å regne det ut for deg!
Loglady Skrevet 13. februar 2012 #12 Skrevet 13. februar 2012 Kan det være at du spiser for lite? Jeg har gått ned nesten 6 kg. siden jul. Vekta stod stille i nesten 3 uker. Begynte å spise litt mer, og da begynte jeg å gå ned igjen. Like ille å spise for lite, for da går kroppen på "sparebluss". Det tar lang tid før kroppen går på sparebluss.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #13 Skrevet 13. februar 2012 Frokost: 2 ekstra grove skiver med kalkunfilet og agurk, uten smør. Mellommål: gulrot lunsj: 1 grov skive med laks og eggerøre. mellom: eple middag: 1 porsjon med ovnsbakt laks, 1 liten potet og dampet brokkoli kvelds: liten skål med havregryn og melk uten søtning og skummet melk. Veier 72 kg er 1,63 høy og 35 år
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #14 Skrevet 13. februar 2012 Frokost: 2 ekstra grove skiver med kalkunfilet og agurk, uten smør. Mellommål: gulrot lunsj: 1 grov skive med laks og eggerøre. mellom: eple middag: 1 porsjon med ovnsbakt laks, 1 liten potet og dampet brokkoli kvelds: liten skål med havregryn og melk uten søtning og skummet melk. Veier 72 kg er 1,63 høy og 35 år Du spiser ALT for lite..Grovt regnet (i hodet) ligger du på rundt 1000 kcal med dette... Du må spise MER!!!! Selv veier jeg 78 kg og ligger på rundt 1450 kcal for dag, har gått ned 13 kg siden september på det kostholdet....
Loglady Skrevet 13. februar 2012 #15 Skrevet 13. februar 2012 Frokost: 2 ekstra grove skiver med kalkunfilet og agurk, uten smør. Mellommål: gulrot lunsj: 1 grov skive med laks og eggerøre. mellom: eple middag: 1 porsjon med ovnsbakt laks, 1 liten potet og dampet brokkoli kvelds: liten skål med havregryn og melk uten søtning og skummet melk. Veier 72 kg er 1,63 høy og 35 år Trenger det dessverre litt mer nøyaktig: Hvor mange egg til eggerøra? Hvor mye laks? Røkt laks, kokt? Hvor mye laks til middag?
Loglady Skrevet 13. februar 2012 #16 Skrevet 13. februar 2012 Må også vite om du drikker annet enn vann i tillegg.
Loglady Skrevet 13. februar 2012 #17 Skrevet 13. februar 2012 Sorry gnålet: Hvor mange skiver kalkunfilet på skiva? Spiser du fetere pålegg innimellom? Steker du med olje, bruker du smør til fisken, osv, osv. Må ha det temmelig nøyaktig for å se om det kan dreie seg om overflødige kalorier.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #18 Skrevet 13. februar 2012 1 skive kalkunpålegg, til hver skive, 1 bit laks (vanlig størrelse, aner ikke hvor mye den veier) med litt olivenolje på, 1 bit laks til 2 egg i eggerøren, drikker vann og te uten sukker. Av og til spiser jeg makrell i tomat, ca 1 x i uken, noen ganger spiser jeg salat uten dressing til lunsj.
Loglady Skrevet 13. februar 2012 #19 Skrevet 13. februar 2012 Venter på svar, men kan foreløpig si følgende: Forutsatt at du trener en time (litt avhengig av å vite treningsform og intensitet) per dag, må du spise rundt 1880 kalorier daglig for å holde den vekten du har nå. Moderat vekttap (i underkant av en halv kilo i uka) vil du få ved å spise 1500 kalorier daglig. Skal du gå ned litt i overkant av en halv kilo i uka, må kaloriinntaket ligge på ca 1267 kalorier daglig. MEN: Det daglige kostholdet du skisserer kan ligge på alt fra ca 1100 kal til 1600 avhengig av hvor mange egg, hvor mye fisk, om du bruker olje til steking, etc, etc, etc. Viktig at du finner ut nøyaktig hvor mye havregryn du har i deg også. Er det en dl, utgjør det omlag 160 kalorier. Er det to, dobler det seg, osv. Det er ganske mye kalorier i havregryn.
Loglady Skrevet 13. februar 2012 #20 Skrevet 13. februar 2012 Beklager, mente trene en time tre ganger i uka. Prøver å regne ut kaloriinntaket ditt nå. Takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #21 Skrevet 13. februar 2012 Takk for det, Loglady:) Er ganske spent på svaret ditt!!
Loglady Skrevet 13. februar 2012 #22 Skrevet 13. februar 2012 Hei igjen! 2 skiver grovbrød a 30 g stk = ca 160 kal 2 skiver kalkunpålegg = ca 26 kal 1 skive grovbrød til lunsj = ca 80 kal 2 egg = ca 160 kal 100 g laks til lunsj = 236 kal 100 g laks til middag = 236 kal 1 liten potet = ca 30 kal 1 dl havregryn = ca 160 kal 1 dl skummetmelk = 33 kal 1 ss olivenolje = 60 kal Grønnsaker = ca 50 kal Ergo: Forutsatt at dette er mengdene du spiser, ligger det daglige kaloriinntaket ditt på ca 1230 kal daglig. Da skal du i prinsippet gå ned i overkant av en halv kilo i uka. Men: Dersom du f.eks. spiser 200 g laks 2 ganger daglig, kan du plusse på 500 kal ekstra - og da begynner du å nærme deg stillstand. Derfor viktig å veie det du tar inn, mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #23 Skrevet 13. februar 2012 Hei igjen! 2 skiver grovbrød a 30 g stk = ca 160 kal 2 skiver kalkunpålegg = ca 26 kal 1 skive grovbrød til lunsj = ca 80 kal 2 egg = ca 160 kal 100 g laks til lunsj = 236 kal 100 g laks til middag = 236 kal 1 liten potet = ca 30 kal 1 dl havregryn = ca 160 kal 1 dl skummetmelk = 33 kal 1 ss olivenolje = 60 kal Grønnsaker = ca 50 kal Ergo: Forutsatt at dette er mengdene du spiser, ligger det daglige kaloriinntaket ditt på ca 1230 kal daglig. Da skal du i prinsippet gå ned i overkant av en halv kilo i uka. Men: Dersom du f.eks. spiser 200 g laks 2 ganger daglig, kan du plusse på 500 kal ekstra - og da begynner du å nærme deg stillstand. Derfor viktig å veie det du tar inn, mener jeg. Da jeg slanket meg for noen år siden fant jeg utat jeg feilberegnet grovt på vekten til mye av det jeg spiste. Brødskivene veide for eksempel aldri 30 g. I virkligheten veide de minst 40 g. Kjøtt, olje, frokostblanding, bananer, en porsjon potet, ris eller pasta, og det meste veide ofte mer enn beregnet. Jeg hadde stor nytte av å veie alt i noen uker. Når man ikke skriver ned hva man spiser etter hvert er det også lett å "glemme" noen ting. Til sammen kunne det utgjøre 500 kcal om dagen. Forsøk å notere ned alt, også de dagene det skjer noe spessielt. Det går fint å spise litt mye enkelte dager, men det må ikke bli ofte.
Loglady Skrevet 13. februar 2012 #24 Skrevet 13. februar 2012 Skriver under på den, anonym. De fleste vet heller ikke nøyaktig hvilken kalorimengde de bør ligge på om dagen ifht vekt, høyde, alder, hvor mye de forbrenner, osv. Mange mister selvsagt motet når kontrollen uteblir. For min del synes jeg det er nyttig å gå helt matematisk til verks. PS: En halv kilo i uka er tilrådelig vektnedgang.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #25 Skrevet 13. februar 2012 Hmm.. Dersom det ikke begynner å ta seg opp, eller ned;) i løpet av neste uke, så får jeg begynne å snuse litt på om jeg jukser på et eller annet... Men stort mindre enn dette kan jeg ikke spise, for da blir jeg sulten.... Og det er ikke aktuelt! Da får jeg heller finne meg i å være lett overvektig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå