Gå til innhold

alle vi barna i bakkebygrenda


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Solør-dialekt visstnok. Jeg har blogget om det, så om noen skulle være spesielt interesserte står det fremdeles øverst. Det irriterer meg veldig at det ikke er på svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke den originale serien heller, helt andre skuespillere jo.. :( Man tuller IKKE med Astrid Lindgren-serien altså!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at DET er hovedbarne-TVprogrammet på fredager, jeg. Synes det er uhorvelig kjedelig, og det synes barna også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke verre at de dubber til dialekt enn til "flat" norsk, slik de har gjort med Emil, Pippi, osv. Smålandsk er jo en svensk dialekt, ganske utpreget, så skal det dubbes bør det være dialet. Men synes det er tragisk at det dubbes i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at det dubbes til dialekt, men det bør jo være en dialekt som er mulig å forstå da... kunne like godt vært svensk, lettere å forstå det enn den dialekten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forstå? Mener dere det? Jeg har ikk fnugg av problem med det, og jeg har bodd på Oslo vest hele livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forstå? Mener dere det? Jeg har ikk fnugg av problem med det, og jeg har bodd på Oslo vest hele livet!

 

Ja, den er vanskelig å forstå, og 9 åring vår trodde også at det var svensk. Antagelig mest fordi han vet at det er Astrid Lindgren som har skrevet bøkene bak serien og at hun er svensk, og at han synes det var kjempevanskelig å forstå hva de sa. Jeg må også konsentrere meg for å forstå alt, og mange ord må jeg bare gjette meg til betydningen av.

 

Men her liker faktisk alle ungene serien (2,5 år, 4,5 år, 7 år og 9 år), til tross for at de ikke forstår så mye av det som blir sagt. I dag lo de så de nesten gråt her da guttene lekte spøkelser ved å dra i trådene. Enkel humor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Det å forstå dialekt handler aller mest om vilje....

 

Når det gjelder solung så er det smart å huske på at de ikke bruker Y. "Vi har y (uttalt i), men vi benitter'n itte......" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilje og vilje... jeg forstår de alle fleste dialekter, men den dialekten der er jo ikke i nærheten av norsk engang, det er jo nærmere svensk.

 

Men hvorfor er det andre skuespillere enn i den originale serien?

Har NRK laget en "ny" Bakkebygrenda? Hva er vitsen med det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tilda med to små <3

Vilje og vilje... jeg forstår de alle fleste dialekter, men den dialekten der er jo ikke i nærheten av norsk engang, det er jo nærmere svensk.

 

Men hvorfor er det andre skuespillere enn i den originale serien?

Har NRK laget en "ny" Bakkebygrenda? Hva er vitsen med det da?

 

Det er ikke en ny serie. Det er en svensk innspilling fra starten av 1980-tallet. Svenskene har laget tre (tror jeg det var) serier om bakkebygrenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vilje og vilje... jeg forstår de alle fleste dialekter, men den dialekten der er jo ikke i nærheten av norsk engang, det er jo nærmere svensk.

 

 

 

Fullstendig kunnskapsløs ytring. Man skal ikke kunne mye språkhistorie for å vite at det der er veldig, veldig feil. Likner faktisk ikke svensk i det hele tatt. Hele likheten består antakelig i at du ikke forstår noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilje og vilje... jeg forstår de alle fleste dialekter, men den dialekten der er jo ikke i nærheten av norsk engang, det er jo nærmere svensk.

 

 

 

Fullstendig kunnskapsløs ytring. Man skal ikke kunne mye språkhistorie for å vite at det der er veldig, veldig feil. Likner faktisk ikke svensk i det hele tatt. Hele likheten består antakelig i at du ikke forstår noen av delene.

 

Spar meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilje og vilje... jeg forstår de alle fleste dialekter, men den dialekten der er jo ikke i nærheten av norsk engang, det er jo nærmere svensk.

 

 

 

Fullstendig kunnskapsløs ytring. Man skal ikke kunne mye språkhistorie for å vite at det der er veldig, veldig feil. Likner faktisk ikke svensk i det hele tatt. Hele likheten består antakelig i at du ikke forstår noen av delene.

 

Spar meg..

 

Ja, må være vanskelig å ta inn at man ikke vet et fnugg om det man uttaler seg om? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe.. jeg hadde ikke hørt solung før i fjor, og den er ikke lett. Men det går seg til :) Man forstår det man vil, og vil man ikke, så forstår man ikke heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig dialekt. Jeg tilbrakte mange ferier i Solør da jeg var liten, og det skaper gode minner å høre dialekten igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk og dialekter er individuelle greier, enten har man språkøre eller ikke. I tillegg kan man prøve å forstå eller legge vekt på å ikke forstå.

 

Jeg har inntrykk av at barn lettere skjønner andre dialekter enn voksne, kanskje fordi de ikke møter nye dialekter med fordommer og motvilje. Jeg har også inntrykk av at det i enkelte områder er mer akseptabelt å ikke anstrenge seg for å forstå enn i andre.

 

Jeg har faktisk opplevd i en praksisperiode på sykepleien at et menneske som hadde bodd i området i 20 år forlangte å bli snakket til på sin dialekt (finere olso) da hun påsto å ikke skjønne den lokale dialekten, og at østlendingene på jobb mente at dette var på sin plass. Bokmål kalte hun dialekten sin, og mente at hun hadde krav på å ha kontakt med offtentlig tjeneste på bokmål. å forklare henne at hun snakket dialekt hun også, og at bokmål var et skriftspråk var fånyttes.Hun forstod jo nok til å fungere i samfunnet her, men satte seg fullstendig på bakbeina. Jeg erklærte ganske enkelt at jeg behersket engelsk, tysk og norsk muntlig og at skriftlig behersker jeg engelsk tysk og norsk i begge målformer. å skulle prøve å herme etter en dialekt gikk ganske enkelt ikke, på samme måte som jeg ikke greier å snakke engelsk med skotsk aksent. En lang digresjon her, men men...

 

Husker sommerferien på en campingplass i dannmark da jeg var liten, der var barn fra mange forskjellige steder i norge, sverige og dannmark. Vi barna hadde ingen problemer, registrerte knapt at vi ikke snakket på samme måte. De voksne slet mye mer i begynnelsen, de trengte den første uka før samtalen gikk flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vinterbrud

Her storkoste vi oss begge to med Alle vi barna i Bakkebygrenda.Jeg synes dialekten var kjempekoselig,og jeg forsto alt de sa.

Supert at de sender Astrid Lindgren filmer til barnetv.

Her har jeg vært endel i andre deler av Hedmark i påskeferiene da jeg var mindre,så dialekten skapte også minner hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekta er solung ja (fra solør i hedmark).

Je skjønner itte håssen noe ta døkk meiner at det høres ut som svensk mæn....

Mæn nå er vel itte akkurat solung det som blir brukt mæst i tv på noen måte. Je skær sjøl væra eni ti at det høres litt rart ut, men det er vel mæst på grunn ta at det itte er så mie benitte i tv æller radiosammenheng. Er jo litt arti å da at det blir brukt dialekter som itte blir brukt så mie da. Alle talar itte bokmål her i landet.....

Sjøl er je odøling og har neste lik dialekt som solunga, men bære at solunga talar mie breiere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springe bærfætt over harl klaka plekse :-)

 

Oversett den til bokmål :-)

 

Det heter vel ikke å springe, men å fluge:)

 

å fluge bærfætt over harklaka pleksle tel nabon før å låne kaku til duggurs:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK har en greie med at alle dialekter i landet skal inkluderes i barnetv, slik at alle barn får høre sin egen dialekt. Det er kjempefint. Det betyr ikke at det er det minste ok å herpe gode, gamle klassikere med unødig dubbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...