Gå til innhold

Er det mulig å abortere ett foster hvis man bærer tvillinger?.. jeg mener ved provosert abort...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja det går an. Og i følge jordmor som min venninne snakka med er det visst relativt vanlig også. Vanligere enn man tror. Min samboer skulle vært tvilling. Svigermor hadde en spontanabort mens hun gikk med han, men han var fortsatt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man utfører provosert abort på tvillinger, så er risikoen veldig stor for at begge dør/aborteres.

 

Ved eneggede kan man ikke utføre inngrepet uten at begge dør, men det sier jo seg selv.

 

At man kan abortere(ikke provosert), men en overlever har skjedd -men ikke ofte...

 

Så om du er gravid med tvillinger, og vurderer abort på en av de, så er ikke det noe man vil føle er etisk forsvarlig på norske sykehus, er jeg ganske så sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går an. Og i følge jordmor som min venninne snakka med er det visst relativt vanlig også. Vanligere enn man tror. Min samboer skulle vært tvilling. Svigermor hadde en spontanabort mens hun gikk med han, men han var fortsatt der.

 

...hun spurte om provosert abort, ikke uprovosert som du beskriver her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det er etisk mer forsvarlig å abortere begge for så å prøve å bli gravid igjen? Hvis det virkelig ikke passer å få tvillinger mener jeg... ..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går an. Og i følge jordmor som min venninne snakka med er det visst relativt vanlig også. Vanligere enn man tror. Min samboer skulle vært tvilling. Svigermor hadde en spontanabort mens hun gikk med han, men han var fortsatt der.

 

...hun spurte om provosert abort, ikke uprovosert som du beskriver her...

 

Sorry jeg leste feil. Eller ikke hele spørsmålet. Litt trøtt trur jeg. Trur ikke det går an på provosert abort nei. Det vil nok bli vanskelig. Ser ikke poenget heller jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du det er etisk mer forsvarlig å abortere begge for så å prøve å bli gravid igjen? Hvis det virkelig ikke passer å få tvillinger mener jeg... ..

 

HI

 

Hva jeg personlig mener er vel irelevant (men siden du spør; hvis det "ikke passer" å få tvillinger, men man prøver igjen -så vet man hvilken risiko man løper... Er man med på leken osv. Hva om det blir tvillinger igjen da? Skal man fortsette å ta abort til "det passer"?!)...

 

Jeg snakker om helsepersonelloven i innlegget over.

 

Men norsk helsevesen sine etiske retningslinjer vil nok mest sannsynlig ikke tale for at man utfører en slik type provosert abort på to friske fostre (det er noe annet hvis en av de viser seg å ikke være levedyktig, men da veier man opp risiko fremfor vinning), da risikoen er høy for at begge fostre dør eller at igjennlevende foster får store missdannelser.

 

-Men spør JM på "spør jordmor forum" da vel, de sitter litt dypere i den siden av loverket en hva jeg gjør...

 

Hvis det ikke passer å få tvillinger, så vil muligens det "kyniske" svaret bli at en bør/kan adopteres bort etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det "ikke passer" høres selvfølgelig veldig lettvint ut... men tenk deg en situasjon der en alenemor er gravid med tvillinger. Hun har lite eller inget nettverk, sliter med psykiske vansker... graviditeten var ikke planlagt, men hun er nå innstilt på å bli mor... , men hun føler seg fullstendig overmannet av tanken på tvillinger. Hvordan skal hun greie det? Hun har ingen til å hjelpe seg.. HUn er nå i ferd med å synke ned i en depresjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje feil av meg men blir litt provosert av dette innlegget.. Dere planlegger å få barn men det passer ikke med tvillinger så da fjerner vi bare det ene.? Jeg hadde ikke klart det uten å tenke hver bursdag foreksempel at dette skulle også vært bursdagen til søsteren/broren din også osv. jeg forstår abort hvis det virkelig ikke passer og få barn eller hvis det er noe galt med fosteret. men å være gravid med tvillinger og fjerne det ene? Hadde litt problemer med å forstå den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det "ikke passer" høres selvfølgelig veldig lettvint ut... men tenk deg en situasjon der en alenemor er gravid med tvillinger. Hun har lite eller inget nettverk, sliter med psykiske vansker... graviditeten var ikke planlagt, men hun er nå innstilt på å bli mor... , men hun føler seg fullstendig overmannet av tanken på tvillinger. Hvordan skal hun greie det? Hun har ingen til å hjelpe seg.. HUn er nå i ferd med å synke ned i en depresjon...

 

Er du i denne situasjonen da?

Isåfall finnes det et helsesystem som kan hjelpe deg, og hvis du fremdeles ikke klarer det finnes det mange fine familier som ønsker å adoptere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ufører prov abort så benytter man vel som regel en stikkpille og ødelegger forbindelsen mellom morkake og barnet, slik at det dør, før man foretar eventuell utskrapning eller setter igang en kjemisk fødsel? Jeg husker ikke helt nøyaktig hvordan det foregikk; men hvis det er slik jeg husker vil ikke stikkpillen virke på bare den ene morkaken og ikke den andre... så det er nok ganske umulig,

Kan hende det er annerledes med ren utskrapning eller ren kjemisk abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje feil av meg men blir litt provosert av dette innlegget.. Dere planlegger å få barn men det passer ikke med tvillinger så da fjerner vi bare det ene.? Jeg hadde ikke klart det uten å tenke hver bursdag foreksempel at dette skulle også vært bursdagen til søsteren/broren din også osv. jeg forstår abort hvis det virkelig ikke passer og få barn eller hvis det er noe galt med fosteret. men å være gravid med tvillinger og fjerne det ene? Hadde litt problemer med å forstå den..

 

Signerer denne..

Om jeg skulle fått tvillinger nå så ja, det hadde blitt slitsomt til tider til jeg hadde funnet rytmen!

Å fjerne en er uaktuelt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være opp til den enkelte evt. paret å ta stilling til dette spørsmålet da det er de som må ta konsekvensene av sine valg.

 

Det kalles fosterreduksjon. Utføres i Sverige og Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, finnes det??

Det er jo vanvittig, prøver du å få barn vet du jo at muligheten for flerlinger er der...

Har du hatt sex vet du at sjangsen for å bli gravid er der og derav også flerlinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det sykeste jeg har hørt! Har selv tvillinger, og bare tanken på at jeg skulle valgt bort den ene er jo helt vannvittig:( Hvis det er to der, så er det vel meningen at det er de to som skal til deg? Hvis det ikke "passer" med tvillinger, er det kanskje greit å vente med å få barn i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, finnes det??

Det er jo vanvittig, prøver du å få barn vet du jo at muligheten for flerlinger er der...

Har du hatt sex vet du at sjangsen for å bli gravid er der og derav også flerlinger...

 

Heldigvis finnes det! Men såvidt jeg vet utføres det bare dersom det er fare for barnas ellers mors liv. Og jo flere barn jo større risiko er svangerskapet. Dersom du hadde blitt gravid med 5barn (skjer heldigvis svært skjelden) er risikoen for at barna overlever svært liten, men da kan man redusere antal foster, slik at de som er igjen har større sjangse til å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det er etisk mer forsvarlig å abortere begge for så å prøve å bli gravid igjen? Hvis det virkelig ikke passer å få tvillinger mener jeg... ..

 

HI

 

Vist det ikke passer å få tvillinger er vel det mest etiske riktigeå la være å få barn...

 

Men på set og vis ja. Man kan ikke ta bort et barn fordi det ikke passer å få to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det i allefall er praktisk mulig og ikke veldig risikabelt. Jeg har hørt om ei som ble gravid med firlinger, som fikk fjernet ett siden det da ble større sannsynlighet for å klare å bære frem de andre fostrene. Forskjellen her er at behandlingen går på å bedre overlevelsessjansen for resten av fostrene.

 

Jeg har også hørt om noen som har ventet tvillinger det den ene tvillingen har vist seg å ha en svært alvorlig kromosomfeil, og jeg fikk inntrykk av at det var mulig å abortere den ene, men at dette var et ekstremt vanskelig etisk dilemma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, finnes det??

Det er jo vanvittig, prøver du å få barn vet du jo at muligheten for flerlinger er der...

Har du hatt sex vet du at sjangsen for å bli gravid er der og derav også flerlinger...

 

Heldigvis finnes det! Men såvidt jeg vet utføres det bare dersom det er fare for barnas ellers mors liv. Og jo flere barn jo større risiko er svangerskapet. Dersom du hadde blitt gravid med 5barn (skjer heldigvis svært skjelden) er risikoen for at barna overlever svært liten, men da kan man redusere antal foster, slik at de som er igjen har større sjangse til å overleve.

 

Ja den ser jeg, men ikke fordi det ikke passer med to??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, finnes det??

Det er jo vanvittig, prøver du å få barn vet du jo at muligheten for flerlinger er der...

Har du hatt sex vet du at sjangsen for å bli gravid er der og derav også flerlinger...

 

Heldigvis finnes det! Men såvidt jeg vet utføres det bare dersom det er fare for barnas ellers mors liv. Og jo flere barn jo større risiko er svangerskapet. Dersom du hadde blitt gravid med 5barn (skjer heldigvis svært skjelden) er risikoen for at barna overlever svært liten, men da kan man redusere antal foster, slik at de som er igjen har større sjangse til å overleve.

 

Ja den ser jeg, men ikke fordi det ikke passer med to??

 

Nei tror og håper at det heldigvis ikke er slik at man kan redusere to til en fordi det ikke passer. Ikke i norge i vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går an

 

En på assistert befruktningsforumet ble gravid med rillinger og aboterte to av dem.. altså provosert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel litt om det er eneggede eller toeggede.

Hvem av dem velger du bort??

Hadde aldri klart det, men så sitter jeg nå her med verdens herligste tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge får man bare tatt fosterreduksjon hvis det viser seg at det ene fosteret ikke vil være levedyktig ved fødsel.

 

Og dette går ikke an med eneggede selvsagt, da blir det 100% provosert abort, og ikke fosterreduksjon.

Skal man fjerne ett eller flere av flerlinger så må man gjøre det utenlands, Sverige og Danmark er vel vanligst.

Risikoen for at ting går galt med det gjenværende fosteret er derimot meget stor...

 

Kan skjønne at flerlingersvangerskap kan virke skremmende på hvem som helst, men man bør IKKE gjøre noe overilt.

 

I mine øyne skjer alt av en grunn. Blir man gravid med to så er det kanskje ment to be? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør fastlegen din, eller jordmoren din.

 

Aner ikke grunnen til ditt spørsmål, men kanskje du trenger hjelp til å "fordøye" den faktum at du skal bli tobarnsmor? :)

 

Hadde fått hetta om det lå to i magen min... men det er jo det som er så greit, mi har 9 mnd på oss til å bli klare for "jobben" som mor.

 

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg høres det ut som du ikke er klar til å bli mor i det hele tatt. Beklager, men om du ikke klarer å ta deg av to bør du kanskje vurdere om du er i stand til å ta vare på en?! Jada, ingen problem med å forstå at det er skremmende, men å risikere å miste begge ved å fjerne EN? Vil du helst velge hvilken du vil ha og vilken du vil ta bort også? Snakker om sorteringssamfunn... Enten vil du ha barn, eller så vil du ikke. Jeg er kanskje farget av å ha prøvd uten å lykkes i fem år, men dette hørtes nesten litt sykt ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...