Gå til innhold

Fordeler/ulemper Steinerbarnehage? (Samme som Småtroll 0-1)

Anbefalte innlegg

Skrevet

"og midlene de får fra det offentlige for å sette i gang tiltak går i fellespotten."

Bare for å oppklare en ting. Ut ifra det utsagnet her høres jo hele steinerskolen korrupt og pengegrisk ut.

Rett før jul fikk alle foreldrene i bhg til lillemor brev med hjem om at de har gått i overskudd etter bla.a. julemarkedet, og derfor skal ingen betale matpenger i hele 2012.

Det tror jeg aldri hadde vært tilfelle i en offentlig barnehage.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"og midlene de får fra det offentlige for å sette i gang tiltak går i fellespotten."

Bare for å oppklare en ting. Ut ifra det utsagnet her høres jo hele steinerskolen korrupt og pengegrisk ut.

Rett før jul fikk alle foreldrene i bhg til lillemor brev med hjem om at de har gått i overskudd etter bla.a. julemarkedet, og derfor skal ingen betale matpenger i hele 2012.

Det tror jeg aldri hadde vært tilfelle i en offentlig barnehage.

Nei, det har du rett i, for en offentlig, som i offentlig eid, barnehage kan ikke ha andre inntekter enn foreldrebetalingen, og som alle vet, så dekker den kun en brøkdel av det det koster å drive en barnehage. I private eller foreldreeide blir det annerledes.

Skrevet

Gikk selv på førskole og barneskole i steiner "regi". Er som mange har sagt et fokus på individene, selvutvikling, kreativitet og ikke minst at barn får være barn ;) Ingen av mine foreldre var slik jeg kaller "sjal og sjel" folk ;) De var hardt arbeidende japper fra 80 - tallet. Det er mye stress i hverdagen, så derfor ville de at jeg skulle få utfolde meg innen fantasien og kreativiteten i rolige former. Har selv bare gode minner fra Steinerskolen :) Skolene er i mange tilfeller foreldrestyrt, altså de sitter i et styre og kan bli med på å bestemme hvordan skolen skal være ;) Mobbing eksisterte ikke.

Men noen ulemper er det jo... Etter noen år på Steinerskolen(barneskole) flyttet vi og jeg måtte begynne på offentlig skole. Jeg hadde vanskeligheter med å følge med i forhold til pensum, da spesielt matte ble vanskelig. Pensum er ganske annerledes lagt opp på Steiner og de legger gjerne vekt på andre ting enn det offentlige. Samme med det at jeg ble litt paff over at det eksisterte mobbing, utfrysning og lengre konflikter.... Hadde aldri opplevd slikt, så ble nok oppfattet som litt naiv og rar da jeg ville inkludere absolutt alle(de ikke populære) i leken. Nå ville vel du HI bare benytte deg av steinerbhg, noe som sikkert er helt flott ;)!! Men ville ha stått løpet helt ut hvis du vil de skal på steinerbarneskole også ;)

Ellers er det en del dugnader, feiringer av årstider, st. Michaelsdag osv, som det forventes litt deltagelse av foreldrene i ;) Finnes vel også en nettside du kan sjekke litt info om Steinerfilosofien ;)

Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i dette. Min 12 åring trengte ekstra ekstra oppfølging og vi, sammen med skolen, hadde godt samarbeid med PPT som anbefalte tiltak på skolen. Vi fikk innvilget midler til dette og skolen gjennomførte tiltakene som vi hadde avtalt med PPT. Aldri noe snakk om at pengene ikke skulle brukes til dette.

Skrevet

Formulerte meg nok litt bastant der. Selvfølgelig er ikke alle steinerskolene korrupte, men man kan risikere å ikke få den hjelpen man skulle fått om det skulle vise seg at barnet ditt trenger noe ekstra - nettopp pga det spesielle synet på hva som er "galt" med barnet. Men som med alt annet vil det være forskjeller fra barnehage til barnehage og skole til skole.

• 3 år senere...
Skrevet

Hvilken Steinerbarnehage er det du vurderer da?

Det er Eventyrbrua Steinerbarnehage i bydel Grünerløkka. Noen som kjenner denne?

Vi har dessverre negativ erfaring med denne. Det er en del narkomane i området. De som ikke er antroposofer, kan bli møtt med litt arroganse. Syns det var for liten takhøyde for å si sin mening. Når barna var ute, passet de litt dårlig på. De har ikke 5 årsklubb, noe vi savnet. 

Skrevet

Sønnen vår sin barnehage var en Steinerbarnehage frem til ca 6 mnd før han begynte der. De fleste ansatte ble værende når de byttet eier og jeg spurte ei som jobbet der før og om hvordan barnehagen var. Hun fortalte at de fikk ikke lov til å henge noe på veggene, de hadde INGEN leker, kun kvister og noen trefarget byggeklosser. Alt skulle være hvitt og i trefarger. Styrer var veldig stor fan av Steiner og var streng på å følge filosofien. Var ikke uteleker en gang. Så innimellom var det vabskelig å aktivisere barna, de måtte være kreative hele tiden. Mye ut på tur og sånt. Det ble mye bedre når de fikk ny eier og da ny styrer, nå trives de ansatte bedre fordo de kan slappe av mer. Men ikke misforstå for de er kreative, men de slipper presset å finne på noe hele tiden fordi barna blir lei av kvister og klosser i lengden.

Jeg vet veldig lite om Steiner og ingenting om andreSteinerbarnehageer, men sånn var vår. Og jeg er glad for at den ikke er sånn lenger. Vi fikk ikke plass i noen av barnehagene på ønskelista så fikk ikke velge.

Anonymous poster hash: 2452d...e9d

Skrevet

Vurderer å søke Steinerbarnehage. Er det noen betydelige fordeler/ulemper slik som dere ser det?

Vi har to barn i steinerbarnehage. Her vi bor er det flere steinerbarnehager, og jeg tror vi har vært heldige med den vi har fått - den er fantastisk. Vi er ikke antroposofer og i utgangpunktet var det litt tilfeldig at vi havnet i denne barnehagen.

På den positive siden:

- Barna får være barn. Det er ikke så mye "opplegg", de har enkle rutiner som gjentas. Mye frilek. Gode forbilder i de voksne og trygge rammer om dagen sin.

- Det er ro. Levende lys, rolige fortellinger og lek.

- Barna har lite leker men av god kvalitet. De får utfolde fantasien og bruke kroppen. Hos oss går de på ski hver dag om vinteren. Har masse aktivitet. Snekrer, spikker, syr, vever og jobber i vei. De har mye fokus på utvikling av både fin- og grovmotorikk, så jeg kjenner overhodet ikke igjen beskrivelsen av dårlige skigåere ovenfor.

- Det er mye mindre press på dataspill og andre statusleker, også oppover i skolen.

- Og vi opplevde at det som skulle vise seg å være den verste bøygen har blitt en av de største fordelene, nemlig de lange feriene og litt kortere dagene. Det har tvunget oss til å sette av denne tiden, roe ned litt og prioritere det som er viktig i livet (vi har begge "vanlige", men relativt fleksible jobber, nå med litt redusert arbeidstid).

- Hos oss får barna deilig varm mat hver dag. Og er med og lage den selv.

På minussiden:

- Det kan bli litt drøyt for oss voksne å svelge antroposofidelen av og til. Men barna merker lite til det.

- Hvis man er opptatt av at barna skal lære data, å skrive og lese tidlig etc. er dette kanskje ikke barnehagen.

- Man kan av og til føle seg litt uglesett når man lar barna se TV, bruke data, leke med Barbiedukker, lese "feil" bøker eller annet som er politisk ukorrekt i steinerkretser.

Annet:

- Barna begynner et år senere på skolen (har 1. klasse i barnehagen)

- Det varierer nok hvor mye foreldrene må bidra. Hos oss er det relativt lite.

Vi er superfornøyde med vår barnehage, og kunne ikke fått noe bedre for våre barn. Men om det er pedagogikken eller de herlig menneskene som jobber der kan jo være litt vanskelig å si.

Som det sies ovenfor - stikk innom og ta en titt.

Takk for svar smile.png

Kan du utbrodere litt mer hva du mener med:

"Det kan bli litt drøyt for oss voksne å svelge antroposofidelen av og til. Men barna merker lite til det"

Hvor lange ferier er det snakk om?

Tror jeg skal stikke en tur innom ja...

Hvis du googler litt på antroposofi, finner du en del spesielle tanker. Vi merket litt av det i Steinerbarnehagen vi hadde. Blant annet ble ganglaget til barnet kommentert. Hvis barna snakker om barne-tv, føler man seg fort uglesett, for det beste etter dette synet er å ikke ha tv eller la barna se det.

Lengden på ferier varierer fra barnehage til barnehage. Åpningstiden er gjerne litt kortere i en Steinerbarnehage.

Skrevet

Dere ser at tråden er fra 2012?

Anonymous poster hash: dd1fb...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...