Gå til innhold

Fordeler/ulemper Steinerbarnehage? (Samme som Småtroll 0-1)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å søke Steinerbarnehage. Er det noen betydelige fordeler/ulemper slik som dere ser det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle gjerne sendt mine barn i en Steinerbarenhage, men her jeg bor (ikke i Norge) koster det en formue.

Det mest positive synes jeg er deres syn på barnet som et slags halvt magisk vesen... he he det høres jo litt skrudd ut, men det betyr at de får være barn og utvikle seg i en litt "magisk verden" med mye kunst og musikk.

Har selv gått på Steinerskolen og har fantastiske minner derfra. I tillegg til kunnskap (et godt grunnlag før Universitetet etc) var skolen som en slags familie der jeg følte meg sett og ivaretatt.

Det beste med steinerpedagogikken synes jeg er tanken om at vi er "hele mennesker" som ikke kun trenger å bli flinke og dyktige, men å utvikle oss på alle områder.

Gå på besøk i barnehagen. Alle skoler og barnehager er ulike så sjekk om denne er det du ønsker deg for barna dine :-)

Skrevet

Jeg skulle gjerne sendt mine barn i en Steinerbarenhage, men her jeg bor (ikke i Norge) koster det en formue.

Det mest positive synes jeg er deres syn på barnet som et slags halvt magisk vesen... he he det høres jo litt skrudd ut, men det betyr at de får være barn og utvikle seg i en litt "magisk verden" med mye kunst og musikk.

Har selv gått på Steinerskolen og har fantastiske minner derfra. I tillegg til kunnskap (et godt grunnlag før Universitetet etc) var skolen som en slags familie der jeg følte meg sett og ivaretatt.

Det beste med steinerpedagogikken synes jeg er tanken om at vi er "hele mennesker" som ikke kun trenger å bli flinke og dyktige, men å utvikle oss på alle områder.

Gå på besøk i barnehagen. Alle skoler og barnehager er ulike så sjekk om denne er det du ønsker deg for barna dine :-)

Takk for svar :) Går innom barnehagen å slår av en prat jeg!

Noen fler som kan dele erfaringer?

Skrevet

Vi søker selv om plass i en Steinerbarnehage som første valg. Har vært på besøk i flere bhg, også andre private og offentlige. Helt klart denne som gav best inntrykk. Hadde fått tips om å prøve å avtale møtene på morgenen i alle sammen og skal si det forskjell ja! Kaoset som regjerte i de andre fantes ikke i denne bhg. Tente stearinlys (selvfølgelig sikret) og rolige barn og ansatt som hadde rolig morgenstund sammen.

Vi var blitt anbefalt denne av venner som har hatt 3 barn der og var veldig fornøyd. Det pedagosike opplegget legger vekt på individet barnet og dens utvikling. Er veldig opptatt av rytme og stabilitet for å gi trygghet. Følte nesten det var mer "familiepreget" med at de voksne ordnet ting og lagde mat sammen med barna. Vi besøkte småbarnsavdelingen. Har jo ikke førstehåndserfaring derfra ennå men vil likevel anbefale det!

Selv om det for oss blir litt mer upraktisk der pga åpningstid og fast sommerferie er det ubetydeligheter sett mot at vi mener barnet har det best der.

Lykke til med valget :)

Skrevet

Tror de ofte er ganske fine for barna når de går der, men det virker som om barna får relativt lite motorisk trening. (I den Steinerbarnehagen som ligger her). Når barna begynner på skolen er Steinerbarna generelt mye dårligere på ski og skøyter for eksempel enn barna fra de to andre barnehagene.

Her sliter også de "Steinerbarna" som begynner på vanlig skole ofte litt i forbindelse ed skolestart . De kjenner ikke så mange andre som de som har gått i de vanlige barnehagene.

Steinerbarnehagen krever også mer av foreldrene i forhold til dugnader ol. Du må også regne med at foreldrene er litt "spessielle". Det er ikke nødvendigvis galt, men det er en del foreldre som synes det kan bli slitsomt. Tenk bare gjennom om deres verdigrunnlag samsvarer med Steinerfilosofien. Hvis ikke kan det bli slitsomt.

Skrevet

Steinerbarnehagene er stengt totalt 3 MÅNEDER i Året, husk det.

SÅ da mÅ dere være klar for Å ta mye fri hver for dere bare for Å fÅ hverdagen til Å gÅ opp. Og sÅ er det mye dugnader.

SÅ hvis dere velger Steinerbarnehage sÅ mÅ det virkelig være fordi dere syns fordelene veier opp for, hva jeg syns, er noen helt enorme ulemper.....

Skrevet

SÅ da mÅ dere være klar for Å ta mye fri hver for dere bare for Å fÅ hverdagen til Å gÅ opp. Og sÅ er det mye dugnader.

SÅ hvis dere velger Steinerbarnehage sÅ mÅ det virkelig være fordi dere syns fordelene veier opp for, hva jeg syns, er noen helt enorme ulemper.....

Stengt 3 måneder? Kan du utdype? Når? Hvorfor?

Skrevet

Feil. VÅr bhg har stengt 1 mnd sommer, 1 uke pÅske og røde dager ellers inkl. julaften og nyttÅrsaften.

Ikke mer dugnad enn ellers i en privat barnehage 2 g pr År.

Bør kanskje undersøke ting før du slenger rundt fordommer?

Skrevet

Vurderer å søke Steinerbarnehage. Er det noen betydelige fordeler/ulemper slik som dere ser det?

Vi har to barn i steinerbarnehage. Her vi bor er det flere steinerbarnehager, og jeg tror vi har vært heldige med den vi har fått - den er fantastisk. Vi er ikke antroposofer og i utgangpunktet var det litt tilfeldig at vi havnet i denne barnehagen.

På den positive siden:

- Barna får være barn. Det er ikke så mye "opplegg", de har enkle rutiner som gjentas. Mye frilek. Gode forbilder i de voksne og trygge rammer om dagen sin.

- Det er ro. Levende lys, rolige fortellinger og lek.

- Barna har lite leker men av god kvalitet. De får utfolde fantasien og bruke kroppen. Hos oss går de på ski hver dag om vinteren. Har masse aktivitet. Snekrer, spikker, syr, vever og jobber i vei. De har mye fokus på utvikling av både fin- og grovmotorikk, så jeg kjenner overhodet ikke igjen beskrivelsen av dårlige skigåere ovenfor.

- Det er mye mindre press på dataspill og andre statusleker, også oppover i skolen.

- Og vi opplevde at det som skulle vise seg å være den verste bøygen har blitt en av de største fordelene, nemlig de lange feriene og litt kortere dagene. Det har tvunget oss til å sette av denne tiden, roe ned litt og prioritere det som er viktig i livet (vi har begge "vanlige", men relativt fleksible jobber, nå med litt redusert arbeidstid).

- Hos oss får barna deilig varm mat hver dag. Og er med og lage den selv.

På minussiden:

- Det kan bli litt drøyt for oss voksne å svelge antroposofidelen av og til. Men barna merker lite til det.

- Hvis man er opptatt av at barna skal lære data, å skrive og lese tidlig etc. er dette kanskje ikke barnehagen.

- Man kan av og til føle seg litt uglesett når man lar barna se TV, bruke data, leke med Barbiedukker, lese "feil" bøker eller annet som er politisk ukorrekt i steinerkretser.

Annet:

- Barna begynner et år senere på skolen (har 1. klasse i barnehagen)

- Det varierer nok hvor mye foreldrene må bidra. Hos oss er det relativt lite.

Vi er superfornøyde med vår barnehage, og kunne ikke fått noe bedre for våre barn. Men om det er pedagogikken eller de herlig menneskene som jobber der kan jo være litt vanskelig å si.

Som det sies ovenfor - stikk innom og ta en titt.

Skrevet

Vi har to barn i steinerbarnehage. Her vi bor er det flere steinerbarnehager, og jeg tror vi har vært heldige med den vi har fått - den er fantastisk. Vi er ikke antroposofer og i utgangpunktet var det litt tilfeldig at vi havnet i denne barnehagen.

På den positive siden:

- Barna får være barn. Det er ikke så mye "opplegg", de har enkle rutiner som gjentas. Mye frilek. Gode forbilder i de voksne og trygge rammer om dagen sin.

- Det er ro. Levende lys, rolige fortellinger og lek.

- Barna har lite leker men av god kvalitet. De får utfolde fantasien og bruke kroppen. Hos oss går de på ski hver dag om vinteren. Har masse aktivitet. Snekrer, spikker, syr, vever og jobber i vei. De har mye fokus på utvikling av både fin- og grovmotorikk, så jeg kjenner overhodet ikke igjen beskrivelsen av dårlige skigåere ovenfor.

- Det er mye mindre press på dataspill og andre statusleker, også oppover i skolen.

- Og vi opplevde at det som skulle vise seg å være den verste bøygen har blitt en av de største fordelene, nemlig de lange feriene og litt kortere dagene. Det har tvunget oss til å sette av denne tiden, roe ned litt og prioritere det som er viktig i livet (vi har begge "vanlige", men relativt fleksible jobber, nå med litt redusert arbeidstid).

- Hos oss får barna deilig varm mat hver dag. Og er med og lage den selv.

På minussiden:

- Det kan bli litt drøyt for oss voksne å svelge antroposofidelen av og til. Men barna merker lite til det.

- Hvis man er opptatt av at barna skal lære data, å skrive og lese tidlig etc. er dette kanskje ikke barnehagen.

- Man kan av og til føle seg litt uglesett når man lar barna se TV, bruke data, leke med Barbiedukker, lese "feil" bøker eller annet som er politisk ukorrekt i steinerkretser.

Annet:

- Barna begynner et år senere på skolen (har 1. klasse i barnehagen)

- Det varierer nok hvor mye foreldrene må bidra. Hos oss er det relativt lite.

Vi er superfornøyde med vår barnehage, og kunne ikke fått noe bedre for våre barn. Men om det er pedagogikken eller de herlig menneskene som jobber der kan jo være litt vanskelig å si.

Som det sies ovenfor - stikk innom og ta en titt.

Takk for svar :)

Kan du utbrodere litt mer hva du mener med:

"Det kan bli litt drøyt for oss voksne å svelge antroposofidelen av og til. Men barna merker lite til det"

Hvor lange ferier er det snakk om?

Tror jeg skal stikke en tur innom ja...

Skrevet

Ehhh, jeg slenger ikke rundt med fordmommer. Min bestevenninne har ungen sin i en Steinerbarnehage og den er stengt totalt 12 uker i året.

De var ikke klar over dette da ungen begynte, dumt av dem å ikke sjekke godt nok. Men den er stengt såpass mye.

Det samme med Steinerbarnehagen som svigermoren til min venninne jobber i. Så da er det iallefall 2 av disse barnehagene som holder mye stengt....?

Har ikke sagt noe stygt om Steinerbarnehagen, har ingen fordommer. Men for meg er dette en enorm ulempe. Og det må det da lov å si?

Skrevet

Jeg ville nok satt meg litt grundig inn i steinerpedagogikken, og også kritikk av den, før jeg valgte å sende barna mine i steinerbarnehage. En del av pedagogikken er ganske søkt, og selv om barna kanskje ikke merker så mye til den, så har de som jobber både i barnehagene og skolene en egen agenda. Får barnet ditt problemer med å tilpasse seg f eks, kan du nok oppleve at de ikke setter inn nødvendige tiltak for barnet ditt, fordi de har et eget syn på hva problemene går ut på.

Antroposofene mener at barn ikke skal lære noe før tannfellingen har skjedd (ca 7 års alder). Før det skal de bare være "frie" og sanselige vesener. Den forestillingen er jeg sterkt imot, da små barns hjerner er som svamper i den alderen, og å f eks lære å lese i tidlig alder (dersom barnet er interessert i det) kan være en stor fordel i senere læring.

Hvis du ikke har tenkt å la barna gå på steinerskolen også, ville jeg nok holdt meg til det offentlige, hvor det er lettere å ha oversikt over hva de faktisk driver med, og å få hjelp dersom det skulle oppstå problemer. Det er jo også et problem senere at steinermiljøene er ganske lukkede miljøer, og hvis du sender barna på offentlig skole etter steinerbarnehage, kan det få vanskeligheter med å tilpasse seg der.

Jeg vurderte en stund å følge steinerløpet, da de tilsynelatende har mye gode verdier til grunn for pedagogikken sin. Et lite dypdykk har derimot skremt meg bort fra det. Anbefaler deg å gjøre en del research før du går inni et slikt miljø.

Skrevet

Takk til alle som har svart. Tar gjerne imot flere synspunkter!

HI :)

Skrevet

Noen har 3 måneder stengt, andre har 1. Dette må du sjekke med din lokale steinerbarnehage.

Det viktigste å huske, og som ikke kommer godt frem her i tråden, er at ALLE Steinerbarnehage er like vidt forskjellige som alle andre barnehager. I noen fokuserer de helt sikkert mindre på ski og skøyter enn andre, og slik er det sikkert i offentlig også.

Det som gjerne vil være felles, er dette med rytme og "hjemmepreg", dugnadsånd og høytidsmarkeringer, få, men naturlige og gode leker, økologisk (og/eller biodynamisk) mat, og som det nevnes en del kunstneriske/kreative aktiviteter. Også en tydelig bevissthet rundt de ulike periodene i barns alder. Hverdagen på småbarnsavdelingene er gjerne enda mindre strukturerte enn på store avdelinger, g de ønsker vel gjerne at barna skal gå i småbarn til de er 3 år - eller til de syns de er klare.

Steienrpedagogikk, både barnehage og skole, fokuserer mye på fortellinger som identitetsutviklende.

Ideelt sett tilsier steinerpedagogikkens syn på syvårsperiodene i barns liv at man skal begynne på skolen når man er 7, derfor har noen skoler 1. klasse i barnehagen. Andre har det ikke, dette er vel bare i de større byene/områdene?

I vår barnehage:

Varm mat hver dag, som barna er med på å lage

De voksne hekler, strikker, tover, rydder, vasker, bretter håndkler osv mens barna leker frilek, eller mens barna hjelper til. Dette skal gi en hjemlig, rolig og trygg tilværelse med mindre stress.

De voksne griper så lite inn i leken som mulig.

Mye fokus på sang, og som nevnt over på fortellinger, både gjennom eventyrstunder, teater og diktopplesning.

Mange høytidsmarkeringer. De fleste med kristen bakgrunn. Vi er ateister og humanister, og har likevel aldri opplevd dette som noe problem. For ungene handler det om å samles, gjøre noe i fellesska, noe spennende, og gjerne også vise det frem for foreldrene til slutt.

Vårmarked, høstmarked og julemarked, samt dugnader og type luciafrokost, julefrokost, påskefrokost osv krever deltakelse fra foreldrene.

Både de voksne og barna spiller en del spill som det forventes at foreldrene kommer for å se (ettermiddagstid).

Bursdager markeres også veldig sterkt, veldig stas. Barnehagen ønsker foreldrene hjertlig velkommen til å være med å feire barnets bursdag. Bursdagsbarnet får bursdagskappe og krone, og får også en pakke fra barnehagen. I år fikk vår et håndlaget bivokslys, en flott amethyst (stein) og en liten håndlaget eventyrbok.

Høytidene og markedene er den del av rytmen jeg snakket om tidligere. De har årsrytme, ukesrytme og dagsrytme, samtidig som de legger til rette for barnets individuelle rytme. Hos oss er det ikke noe fast klokkeslett der alle barna skal sove luren sin - de sover når det passer dem.

De tegner mye, og når de fyller 5 år får alle barna sin egen vev.

De tover og maler også en del.

De jobber mye med begrepsutvikling i naturlige settinger, gjennom den gode samtalen og gjennom fortellinger, ikke strukturert og målrettet som sådan. Ingen tester og evalueringer av typen TRAS, men gode, fyldige foreldresamtaler basert på observasjon over lengre tid.

Alle rommene er mat i duse pastellfarger, ingen sterile hvite vegger med skrikete, knallfargede mødbler.

Vi er som du ser kjempefornøyd. Andre er det sikkert ikke. Akkurat som med offentlige barnehager. Besøk den som er aktuell for dere, og spør dem om alt du lurer på!

Når det gjelder antroposofien, så har jeg selv gårr steinerbarnehage og skole fra jeg var 2 år til jeg var 18. Jeg har aldri merket noe til den i direkte formidling, det er mer et verdigrunnlag og et menneskesyn som ligger bak de valgene de tar og den pedagogikken de har som grunnlag. SOm i offentlig skole skal jo ikke lærernes personlige livssyn prege undervisningen, men eks kristne verdier kan jo ligge til grunn for lærerens person. Kronglete skrevet, men.

I barnehagen merker vi det kunv et at hun kommer hjem og synger om st. michael etter mikkelsmessefeiringen og om jesus i advent, og den slags. Så spør hun oss hvem jesus er, og så forklarer vi hvem vi mener han var, og hva andre kanskje tror. Verre er det ikke - det er tross alt slik til syvende og sist at foreldrene har større påvirkning på barnets utvikling av verdier enn barnehagen!

Skrevet
Vi er ikke antroposofer

Det er nesten ingen foreldre til barn i steinerskole/-barnehave som er antroposofer. Selv blant lærerne er det ofte bare et mindretall som er antroposofer. Nesten ingen barn/elever som går på steinerskole/i steinerbarnehave blir antroposofer. Man hører ikke ordet "antroposofi" i steinerskole/steinerbarnehave-sammenheng. De aller fleste foreldrene har et distansert forhold til antroposofien og har valgt skolene/barnehavene fordi de "fungerer i praksis" og er mye bedre enn de offentlige. De ansatte er veldig dedikerte, svært mange av dem har frivillig valgt en jobb hvor de tjener mindre enn de ellers ville gjort fordi de synes dette er meningsfullt.

Skrevet

Antroposofien er som nevnt over en filosofi som dannet grunnlaget for utviklingen av steinerpedagogikken for hundre år siden, men steinerpedagogikk og antroposofi er ikke sammenfallende. Man driver ikke med antroposofi på noen måte i steinerskoler og steinerbarnehaver, det er en vanskelig tilgjengelig filosofi for spesielt interesserte. Steinerpedagogikken er preget av helhetstenkning og langsiktighet, og lite av tilfeldige moteinnfall som offentlig pedagogikk har vært preget av. Det meste som skjer i steinerskole/-barnehave har en gjennomtenkt begrunnelse.

Skrevet

Jeg ville nok satt meg litt grundig inn i steinerpedagogikken, og også kritikk av den, før jeg valgte å sende barna mine i steinerbarnehage. En del av pedagogikken er ganske søkt, og selv om barna kanskje ikke merker så mye til den, så har de som jobber både i barnehagene og skolene en egen agenda. Får barnet ditt problemer med å tilpasse seg f eks, kan du nok oppleve at de ikke setter inn nødvendige tiltak for barnet ditt, fordi de har et eget syn på hva problemene går ut på.

Antroposofene mener at barn ikke skal lære noe før tannfellingen har skjedd (ca 7 års alder).

Det er ved 7 års alder barn begynner på skolen. Det er tull at barn "ikke skal lære noe" før det, steinerskolene/barnehavene vil bare gi barn tid til å være barn. De som går på steinerskole lærer like mye og mer enn de som går på offentlig skole.

Og hva er det som er så bra ved den offentlige pedagogikken? Mens steinerpedagogikken er en verdensomspennende og høyt anerkjent pedaogikk som bygger på mye tankevirksomhet og erfaring gjennom hundre år, skifter den offentlige pedagogikken fra det ene tiåret til det andre etter tilfeldige og tullete moteinnfall som lavt utdannede politikere har kommet på. Og de som jobber i de offentlige tilbudene er folk som kom inn på et høyskolestudium med et nødskrik.

"Steinermiljøene" er ikke noe lukkede i det hele tatt. "Steinermiljøene" er i grunnen sammenfallende med store deler av kultureliten i Norge.

Skrevet

Steinerbarnehager er sikkert greit for barn som ikke trenger ekstra tiltak eller struktur. Min erfaring, gjennom PPT, er at det er liten vilje til å hjelpe barn som har spesielle behov, enten det handler om språktrening, tydelig struktur, hjelp til å komme inn i lek eller gode relasjoner til andre barn eller motorisk trening. Barna skal liksom finne ut av alt dette selv, og det harmonerer dårlig med barn som vil profittere veldig på tidlig hjelp.

Skrevet

Barnehagen sønnen min gikk i, var ikke god. De var ikke flinke til å ta tak i problemene før det var virkelige store problemer. Det var en gutt i barnehagen som slo sønnen min over en periode, ingenting ble gjort før min sønn begynte å gjøre det samme. Men det kan bare være personalet i den barnehagen som lot være å se noe før det var min sønn som gjorde noe slemt.

I tillegg så var han litt urolig, klarte ikke å sitte rolig over lengre tid. I stedet for å øve og forklare han ting så tok de han ut av samlingsstunder med en gang han rørte på seg. (Har funnet ut i ettertid at han kanskje burde ha vært i en ute-barnehage)

Bare for å nevne det, min bror gikk i samme barnehage da han var liten, og han "lærte" også å slå andre, mens han gikk der.

Ellers så er jeg egentlig for steinerbarnehager. Hør med andre foreldre i barnehagen hva de synes.

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg ville sett det som en betydelig ulempe om kidden endte opp som øko-faren på småbruket i Lilyhammer.

Skrevet

Hvilken Steinerbarnehage er det du vurderer da?

Skrevet

Hvilken Steinerbarnehage er det du vurderer da?

Det er Eventyrbrua Steinerbarnehage i bydel Grünerløkka. Noen som kjenner denne?

Skrevet

Antroposofene mener at barn ikke skal lære noe før tannfellingen har skjedd (ca 7 års alder).

Det er ved 7 års alder barn begynner på skolen. Det er tull at barn "ikke skal lære noe" før det, steinerskolene/barnehavene vil bare gi barn tid til å være barn. De som går på steinerskole lærer like mye og mer enn de som går på offentlig skole.

Og hva er det som er så bra ved den offentlige pedagogikken? Mens steinerpedagogikken er en verdensomspennende og høyt anerkjent pedaogikk som bygger på mye tankevirksomhet og erfaring gjennom hundre år, skifter den offentlige pedagogikken fra det ene tiåret til det andre etter tilfeldige og tullete moteinnfall som lavt utdannede politikere har kommet på. Og de som jobber i de offentlige tilbudene er folk som kom inn på et høyskolestudium med et nødskrik.

"Steinermiljøene" er ikke noe lukkede i det hele tatt. "Steinermiljøene" er i grunnen sammenfallende med store deler av kultureliten i Norge.

Det er ikke tull at barna ikke skal lære noe før 7 års alder, f eks det å lese og regne enkle mattestykker. Selvfølgelig lærer de NOE, det gjør også barn som er hjemme med foreldre uten pedagogisk innsikt, men det er en del av Steinerfilosofien at barna ikke skal læres noe, bare oppleve, for hvis de blir innlært noe før tannfellingen blir det en ubalanse mellom noen av delene sjelen deres har (husker ikke navnet på dem.. er noe med det astrale legemet og andre legemer).

Steinerpedagogikken er først og fremst basert på Rudolf Steiners "tenking", eller klarsyn. Alt Steiner skrev (ca 150 bind, har selvfølgelig ikke lest alt) var kunnskap han hevdet å få ved hjelp av klarsynet sitt.

Jeg sier ikke at alt er negativt med steinerpedagogikken, men for meg virker mye av den søkt, selv om det er mange som trives i steinerbarnehager og skoler. Det er også mange som har blitt totalt sviktet, og som aldri får komme til orde.

Som hun før meg skriver, er det mange som sliter fordi de ikke får de tiltakene de trenger på et tidlig nok stadium. De har helt egne teorier om hva som er problemet til det enkelte barn, og hvordan det skal løses, og dermed får de aldri de tiltakene de sårt kunne trengt. I stedet får de kanskje ekstra eurytmi-timer med eurytmi-læreren, og midlene de får fra det offentlige for å sette i gang tiltak går i fellespotten.

Hva som er bra med den offentlige pedagogikken? Tja, du har mulighet til å påvirke den og ha innsikt i den på en måte du ikke får i steinerpedagogikken om du ikke er antroposof. Sier ikke at det offentlige er perfekt, og ei heller at alle steinerbarnehager er noe tull som ikke passer for noen, men i det offentlige har man større mulighet til å klage, bli hørt og sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...