Gå til innhold

Besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt frustrert her.. Vi fikk en gutt for fem uker siden. Etter mine foreldres ønske, og mitt, så skulle mine foreldre være/kalles bestemor og bestefar. Så kom svigers og ville også hete det, ikke farmor og farfar som de egentlig er! De ville ikke kalles det. Så de kaller seg også for bestemor og bestefar. Jeg føler dette er helt feil, å ha to sett med bestemor og bestefar, kommer jo til å bli forvirra?? Jeg klarer ikke å ta dette opp med de, for er jo redd de blir fornærma.. Men kanskje jeg kan finne opp noen kalle/kosenavn på bestemor og bestefar, som besse, beste osv? Nei jeg veit ikke jeg, men dette plager meg egentlig litt.. :(

Hva mener dere, er jeg sær?

Du er sær. Barnet har to bestemødre og to bestefedre. Det er ikke noe rarere at farmor og farfar vil alles bestemor og bestefar enn att mormor og morfar ønsker det. Ungene vet hvem som er hvem uansett. Det er ikke noe problem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det har veldig mye å si hva man er vant med i en familie.

Er vant med å kalle besteforeldrene mine etter stedsnavn de bor som feks bestemor i oslo og bestemor i fredrikstad men blir jo vanskelig hvis de bor samme sted da.

Skrevet

Barna til søstra mi har fire sett med besteforeldre (skilte på begge sider) de vet hvem som er hvem dem, men de legger til stedsnavn hvor de bor når man snakker om dem. Det kan man kalle forvirrende det men to sett med besteforeldre kommer nok til å gå helt fint :)

Skrevet

Hehe, jeg ser problemstillingen. Her er i å heldige at vi har to morfedre. Jeg har en biologisk far som jeg har mye kontakt med men som flyttet ut da jeg var 2-3 år og en stefar som har vært der siden litt etter pappa dro. Så da hadde man ingen valg egentlig Farmor og farfar er farmor og farfar, mormor er mormor, morfar er morfar og morfar nr to er Bestefar. :) Suupah! :)

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Her er det mormor og bestefar, morfar og farmor og farfar

Skrevet

Vi lot besteforeldrene velge selv, men jeg synes ikke det skal være noen selvfølge. Vi hadde ingen sterke følelser rundt temaet selv, så da var det like greit.

Svigermor var mer opptatt av å få et "eget" navn enn hva det navnet var, så hun ville være farmor for å være sikker på å få det for seg selv. Svigerfar fulgte med på lasset og ble farfar. For mine foreldre var det bare bestemor og bestefar som gjalt, da de aldri har vært vant til annet. Men hadde svigers valgt det samme så hadde det ikke gjort meg eller foreldrene mine noenting. Det er jo helt vanlig å ha to sett med bestemor og bestefar.

Skrevet

Forstår egentlig hi godt jeg.

Hos oss fikk mine foreldre velge, siden de bor rett ved oss og skal ha mest kontakt med barnet. Min mann syntes de kunne få æren av å velge seg tittel. De valgte da bestemor og bestefar, og det er helt greit.

Men:

Begrunnelsen deres var at min far egentlig er min stefar, men har vært der siden jeg var bittelita, så for å ikke skape forvirring for barnet dersom det en gang skulle bli kontakt med den biologiske morfaren, mente de det var best sånn.

Det som blir så utrolig teit, er at jeg ikke har eller noen gang vil ha kontakt med min biologiske far, som uansett snart dør av alkoholisme, og at den begrunnelsen deres blir litt teit da. De kunne bare velge fordi de ville hete det, men neida, det skal begrunnes med at det er best fordi sånn og sånn. Typisk min alltid så selvutslettende mor. I ettertid kan det fort hete at hun ønsket å være mormor.

Min mann har kontakt med biologisk far, og har også stefar. Der skal altså farmor og farfar O og farfar J holdes styr på.

Blir svett av hele greia og tror snart vi bære lærer ungen navna deres heller. :P

Jeg har definnitivt større issues enn hi, ser jeg... ;)

Skrevet

Jeg synes du er både sær og slem.

Farmor og Farfar (som de egentlig er) hvorfor er ikke de like selvskrevne til å hete bestemor og bestefar som er 1000 ganger koseligere da ?

La dem kalle seg det de selv ønsker sier nå jeg.

Her har vi bestemor og bestefar på begge sider, uten problemer av noe slag.

Blir helt matt av svigerdøtre som setter sin egen familie høyest, og ser på svigerfamilien som en ekkel "utvekst"

Skrevet

Jeg er enig med deg HI.

Vi har også to sett som insisterer på å bli kalt bestemor og bestefar og jeg synes det er kjempetungvint!

De tar heller ikke hensyn til det selv, så kort, hilsener, bankinnskudd osv signeres bare med "bestemor og bestefar"... Rimelig forvirrende.

Skrevet

Ja, du er sær.. dine foreldre er ikke bedre enn hans, og hvorfor i alle dager er det noe problem om begge heter bestemor og bestefar?? Uansett kan det jo være ungen begynne å selv si noe heeeelt annet.. min sier bare mor og far til sitt ene sett med besteforeldre..selv om vi alltid har sagt bestemor og bestefar..

Skrevet

Jeg synes du er sær, besteforldrene må da selv få velge hva de skal kalles?!?

Når vi fikk barn, lot vi dem velge helt selv. Dermed har vi fått to "Bestefar", men det er da ikke et stort problem. Man skjønner ut fra sammenhengen hvem av dem det er snakk om, og hvis ikke, kan man legge til et forklarende ord. Barna våre har ikke tatt skade av det, og alle besteforeldre er fornøyde.

Skrevet

Jeg kommer kanskje til å få samme problem som deg HI, da mine foreldre vil kalles bestemor og besten. Dette er viktig for min mor, da hennes mor og bestemor også ble kalt bestemor. Mine foreldre har allerede barnebarn, så de er allerede "bestemor og besten". Vi er tre døtre, så det er jo naturlig at de blir kalt det samme av alle barnebarna. Så jeg håper mine svigerforeldre vil synes det er greit å kalles farmor og farfar.

Jeg er selv oppvokst med bestemor, besten, farmor og farfar. Jeg synes mormor og morfar et mye koseligere enn farmor og farfar, så jeg ville nok foretrukket å hatt det heller. Men det er jo som det er.. Her jeg bor er det ingen mal, forskjellige familier gjør det på helt forskjellige måter :)

Skrevet

du er ikk sær!

Da jeg var lita hadde jeg besemor og bestafer på Båsmo (plassen der de bodde) og bestemor og bestefar i åenget (plassen der de bodde)

å dette var litt forvirrende enkelte ganger.

Mine unger har "Bestemor og Bestefar" og "Bæsse og Bæsse-Inger" :)

Skrevet

Hos oss har vi gjort det enkelt: Mormor, morfar, farfar og farfar. whats the big deal???

Skrevet

Synes det er rart om noen andre enn besteforeldrene til barnet som skal bestemme hva de selv skal "hete". Det synes jeg bør være opp til dem- noe annet hadde aldri kunne falt meg inn. Og barnet får bestemme selv om hn til slutt kaller dem :)

Jeg sa alltid bestemor og bestefar om begge sider uten at jeg har tenkt at det var rart. Hvis jeg skulle presisere hvem av dem det var så ble det stedsnavn/gatenavn "Bestemor i xx-veien" og "Bestefar på Røros". Vet om flere som kaller sine for "Bestemor-Marit" osv også.

Skrevet

Her kalles fars foreldre fammis og faffa (farmor/"farmis" og farfar), og mors foreldre er hestemo og hestefa (bestemor og bestefar)... Ja; gutten på 2,5 år er treg i praten, men gu' så nydelige kallenavn vi alle har fått <3

Skrevet

Hei! Nå har jeg ikke lest alle innlegg, så det er mulig noen andre allerede har foreslått dette. Hos oss ville også "alle" hete bestemor/-far. Mine foreldre og svigerforeldre bor ikke på samme sted så vi sier "bestemor i Tønsberg" eller "bestemor i ålesund" når vi snakker om de. Alle er gjort til lags og ungene er ikke forvirra :-)

Skrevet

Hvis ungene dine blir forvirret av å ha to sett med besteforeldre så vil jeg tro de er evneveike. De fleste har ingen problemer med å ha to bestemødre og fedre, her er det veldig vanlig å kalle begge sett for bestemor og bestefar. Ungene mine har ingen problemer med dette, har ikke vært forvirrende i det hele tatt.

Så ja, du er sær, sær og vanskelig.

Skrevet

Jeg har ikke lest alle innleggene, men jeg og brødrene mine har alltid sagt bestefar og bestemor på begge sider vi da ;)

Ble ikke trøblete for oss, men kanskje for andre;) Vi ble så forvirra vi av farmor,farfar, mormor og morfar.

Hvis noen spurte så sa vi :" Neeeeei ! Det er ikke farmor, det er bestemor Vigdis det!! " ;) Så fikk andre finne ut om det var på mor eller fars side, for det brydde ikke vi oss noe om ;)

Skrevet

Her er mannen min atpåkladd så da vi fikk barn hadde allerede svigerforeldrene min flere sette med barnebarn, alle kalte dem bestemor og bestefar. Var jo naturlig at også våre barn skulle kalle dem det samme...

Jeg er eldst og da jeg fikk barn ble det første barnebarnet til mine foreldre, mamma synes det var litt leit at det allerede var en bestemor for hun hadde nok sett for seg å "hete" det. Men hun synes det ble for dumt med to like, de bor på toppen av det hele 500 meter fra hverandre. Så foreslo jeg at hun kunne hete mommo, og det likte hun godt.

Det morsomme ble jo da at ungen sa "mommo" lenge før det var året gammelt, mens "bestemor" tok det lang tid før de klarte si ;) Så da var det svigermor som ble litt sjalu og mamma kunne kose seg litt med at hennes navn var mye lettere for en liten tunge å si...

Nå er min mamma mommo til meg og min søsters barn, farmor til min brors barn og mimmi til min stebrors barn. Fungerer utmerket alt sammen, ungene synes bare det er gøy at de kaller henne forskjellige ting.

Har to sett med bestefar da, det er bestefar Kåre og Bestefar Bjørn. Ikke noe problem det heller.

Ikke lag dette noe vanskeligere enn det er, la de kalle seg det de vil også ser dere etterhvert hva slags navn ungene setter på dem for å skille de fra hverandre. Ungene finner garantert en måte å løse dette på, enten ved å uttale navnene på en søt og unik måte eller ved å bruke fornavn/stedsnavn i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...