Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 Jeg er litt frustrert her.. Vi fikk en gutt for fem uker siden. Etter mine foreldres ønske, og mitt, så skulle mine foreldre være/kalles bestemor og bestefar. Så kom svigers og ville også hete det, ikke farmor og farfar som de egentlig er! De ville ikke kalles det. Så de kaller seg også for bestemor og bestefar. Jeg føler dette er helt feil, å ha to sett med bestemor og bestefar, kommer jo til å bli forvirra?? Jeg klarer ikke å ta dette opp med de, for er jo redd de blir fornærma.. Men kanskje jeg kan finne opp noen kalle/kosenavn på bestemor og bestefar, som besse, beste osv? Nei jeg veit ikke jeg, men dette plager meg egentlig litt.. Hva mener dere, er jeg sær?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 Nei, du er ikke sær. Er jo ikke vanlig at begge parene kalles besteforeldre. Og ja, det kan bli litt forvirrende.. Hva med Besten og Besta\besto? vet at det er vanlig på Vestlandet og oppover.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 Jeg ser ikke hvordan det er forvirrende. I England, Russland, USA og andre land har de ikke egne betegnelser på "farmor", "mormor", "farfar" eller "morfar". Det går på "bestemor" og "bestefar". Man løser "forvirringen" med å kalle folk for "bestemor Stine", "bestefar Even" osv.
valkyrien Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 Ja, du er sær. Hvorfor skal dine foreldre ha enerett på bestefar/bestemor? De er jo mormor og morfar like mye som de andre er farmor og farfar... Vi bruker besteforeldre om hele gjengen, men legger til fornavnet etterpå.
☆☆☆ Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Hvorfor er svigerforeldrene dine "egentlig" farmor og farfar mens dine foreldre ikke er mormor og morfar? Jeg er vant med mormor/morfar og farmor/farfar eller at alle kalles besta og besten med navnene sine til (for eksempel Ole-besten og Knut-besten osv). Tror kanskje svigerforeldrene dine føler seg utestengt hvis du formulerer deg slik du gjør her, at de "egentlig" ikke er bestemor og bestefar. Det virker som du prøver å forskjellsbehandle besteforeldrene allerede fra begynnelsen. Om de fra før av føler de er på sidelinjen er det lett å bli såret av bagateller.
HeltAnonym Skrevet 2. februar 2012 #6 Skrevet 2. februar 2012 Besta og besten :-) Mormor og morfar:-) hadde dere sagt i fra til svigers om dette, eller var det bare noe dere bestemte dere i mellom? om de ikke visste det kan ikke dere klandre dem...
Nimas Skrevet 2. februar 2012 #7 Skrevet 2. februar 2012 (endret) Dette er ett lite tema her i heimen også. Mine foreldre ville så gjerne være bestemor/bestefar og har alltid gitt uttrykk for det. Så dette var greit, spesielt da svigermor alltid har sagt at hun ikke under noen omstendighet skulle kalles bestemor. Joa det varte helt frem til han ble født. Da skulle hun også være bestemor for alt i verden Men dette er vel noe som får gå seg til tenker jeg, og tilslutt blir det vel rett for alle. Vi finner vel ut av det med tiden, hvem vet kanskje mini som bestemmer hele greia. Bestemor og bestemor blir litt forvirrende. Endret 2. februar 2012 av Nimas
pip pip Skrevet 2. februar 2012 #8 Skrevet 2. februar 2012 her bruker vi ikke bestemor/far. Svigers er franske og de kalles mamie og papy som er vanlig i Frankrike. Mine foreldre kalles momo og moffa.
Hjerteskatten<3 Skrevet 2. februar 2012 #9 Skrevet 2. februar 2012 Takk for svarene her. Det er jo ganske vanlig at foreldrene til mor heter bestemor/bestefar eller mormor/morfar, og fars foreldre som farmor/farfar, iallefall her jeg er vokst opp. Svigers spurte oss om hva de skulle kalles, så sa samboer at de blir jo farmor og farfar, men det ville de ikke hete. Da sa jeg at mine foreldre skal kalles bestemor og bestefar. Men det ville de også kalles. Aargh assa..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #10 Skrevet 2. februar 2012 Her har jeg alltid kalt begge mine sett med besteforeldre for bestemor og bestefar. Det vi har gjort er å slenge på stedsnavnet de bor når vi har snakket om de hjemme. F.eks, bestefar Oslo, bestefar Hamar. Men til de har det alltid vært bestemor og bestefar. Dere har ikke ett eller annet dere kan slenge på til slutt da?
soleia Skrevet 2. februar 2012 #11 Skrevet 2. februar 2012 Ja, eg synes du er litt sær som let foreldra dine bestemme kva dei skal kallast, men ikkje vil late svigerforeldra dine gjere det same. Dei er jo like mykje bestemor og bestefar som foreldra dine (foreldra dine er vel "egentlig" mormor og morfar, då??) så du kan ikkje reservere namnet. Våre ungar kallar svigers for Besta og Besten, og det er jo veldig koselige namn, det vil dei sikkert like. Eg vaks opp med to besta og besten, og for å skilje dei sa me av og til staden dei budde, Feks besta i Bergen. Litt tungvindt, men funka greit. For at de skal ha eit greit forhold til begge besteforeldrepara, synes eg ikkje at de skal såre svigerforeldra dine med å gjere skilnad med dette. Farmødre føler seg i utgangspunktet ofte litt tilsidesett i høve til mormor, og dette er det ikkje nødvendig å forsterke. (og er eigentleg mannen din einig i idéen din om bestemor og bestefar/farmor og farfar?)
☆☆☆ Skrevet 2. februar 2012 #12 Skrevet 2. februar 2012 Takk for svarene her. Det er jo ganske vanlig at foreldrene til mor heter bestemor/bestefar eller mormor/morfar, og fars foreldre som farmor/farfar, iallefall her jeg er vokst opp. Svigers spurte oss om hva de skulle kalles, så sa samboer at de blir jo farmor og farfar, men det ville de ikke hete. Da sa jeg at mine foreldre skal kalles bestemor og bestefar. Men det ville de også kalles. Aargh assa.. Det at bare mors foreldre er bestemor/bestefar har jeg aldri hørt om, og jeg har slekt og venner fra mange steder.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 2. februar 2012 #13 Skrevet 2. februar 2012 Du er sær og forsterker mitt inntrykk av at svært mange her inne ser på mors familie er den virkelige familien, mens fars familie er bare svigerfamilien som bare kommer brytende på og trenger seg inn selv om de ikke besøker mer enn mors familie. Du sier du har fått en gutt om 25 år er det kanskje du som sitter og er annensortering bestemor fordi du er mor til far i stedet for mor til mor. Hvis du viderefører disse holdningene til din sønn. Så du bør renke på hvordan du behandler dine svigerforeldre framfor han.
Himmel og hav Skrevet 2. februar 2012 #14 Skrevet 2. februar 2012 Det blir ikke vanskeligere enn dere gjør det til. Kall dem alle for det de vil, og så skal du ikke se bort fra at barnet selv gir dem navn som de heller vil ha. Jeg kjenner flere besteforeldre som gikk fra "bestemor/mormor/farmor" til å hete mimi, dutte, mor, besteanna, osv. Alternativt så går det helt fint med bestemor Guri og bestemor Tone. Da barna våre ble født hadde de en haug med oldeforeldre i live. De heter jo oldemor og oldefar alle sammen, og det gikk jo helt greit å skille på dem
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #15 Skrevet 2. februar 2012 Er det så mye å lage sak av? Jeg har vokst opp med bestemor og bestefar på begge sider, jeg, uten å tenke så mye over at det var problem. Når vi snakket om dem, ble de rett og slett omtalt som "bestemor/bestefar i xxx", etter hvor de bodde, og ble kalt bestemor/far når vi traff dem. For øvrig var det uhyre sjelden at alle besteforeldrene var samlet.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #16 Skrevet 2. februar 2012 Ofte finner ungene ut av dette selv Hos oss har barnebarna laget egne navn på besteforeldrene. Særlig de som har tre sett besteforeldre har måttet være oppfinnsomme. Det går fort i Bestefar"sted" og Bestemor"navn", mens andre bare har fått egne omskrivninger av sitt eget navn. Svigermor ble kalt "Bætti" da lillen ikke klarte å si bestemor. Så selv om det er mange sett besteforeldre (hvorav to vil hete bestemor og bestefar) så er det ingen tvil om hvem som er hvem
Hjerteskatten<3 Skrevet 2. februar 2012 #17 Skrevet 2. februar 2012 Ser det er kankje jeg som er litt vanskelig her ja.. Er bare det at jeg føler det blir litt feil å dele på navnet, men vi får være oppfinnsomme ja. Vi kan jo forsåvidt slenge på steds/navnet etterpå. Takk for alle svar
Høna08 Skrevet 2. februar 2012 #18 Skrevet 2. februar 2012 Jeg har vokst opp med bestemor/far i nabohuset og bestemor/far i Ålesund. La alltid til bostedet med navnet ;-) Men selv ville jeg skille og siden jeg synes bÅde farfar/farmor og morfar/mormor er ganske stivt, ble svigers bestemor og bestefar og mine foreldre Mommo og Moffa. SÅ kanskje dine foreldre kan gi fra seg bestemor/bestefartittelen istedet?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #19 Skrevet 2. februar 2012 Syns ikke du er sær jeg men...... Selv om mange her inne idylliserer familie, enten sin egen eller svigerfamilie, er det dessverre ikke alltid like idyllisk når alt kommer til alt. Besteforeldre, om det er på fars eller mors side, burde kunne trå mer varsomt når barna får barn og respektere deres regler og valg, enige eller ei. Kanskje er det mer et dilemma dersom man ikke har et nært og godt forhold til svigerfamilien? Det løser seg sikkert, men dersom det er noe du virkelig plages over, ville jeg sagt det til mannen din og bedt han videreformidle det til sine foreldre. Om de blir sure for det, er det etter min mening DE som lager vanskeligheter. Hva de kalles har da vel ingenting med å gjøre hvem barnet blir mest knyttet til?? Sånt tøys!
Hjerteskatten<3 Skrevet 2. februar 2012 #20 Skrevet 2. februar 2012 Jeg vil at de skal kalles bestemor og bestefar. Det er det jeg er vokst opp med, å det vil føles feil å kalle de noe annet egentlig, Så jeg må bare bøye meg i støvet, å godta to sett med bestemor og bestefar.
SmellyCat Skrevet 2. februar 2012 #21 Skrevet 2. februar 2012 Tenker at om det er naturlig å bruke farmor/farfar på en side, vil jo den andre bli mormor/morfar. Uansett kjenner jeg mange som har to sett besteforeldre. Man slenger gjerne på navn, stedsnavn eller lignede for å skille, men dette ordner nok barna etterhvert. Som noen sier kan det hende barna ender opp med å kalle dem noe annet, uansett. I allefall høres ikke dette ut som noe du burde bruke tid og krefter på. La besteforeldrene bli kalt det de vil. Synes foreøvrig det høres litt rart ut at du og dine foreldre har tatt en avgjørelse på hva alle skal kalles, uten å innvolvere svigersene, som bare skal tildeles "det som blir til overs" når dine foreldre har fått, i sine øyne, de beste tittlene ?!
Hjerteskatten<3 Skrevet 2. februar 2012 #22 Skrevet 2. februar 2012 Syns ikke du er sær jeg men...... Selv om mange her inne idylliserer familie, enten sin egen eller svigerfamilie, er det dessverre ikke alltid like idyllisk når alt kommer til alt. Besteforeldre, om det er på fars eller mors side, burde kunne trå mer varsomt når barna får barn og respektere deres regler og valg, enige eller ei. Kanskje er det mer et dilemma dersom man ikke har et nært og godt forhold til svigerfamilien? Det løser seg sikkert, men dersom det er noe du virkelig plages over, ville jeg sagt det til mannen din og bedt han videreformidle det til sine foreldre. Om de blir sure for det, er det etter min mening DE som lager vanskeligheter. Hva de kalles har da vel ingenting med å gjøre hvem barnet blir mest knyttet til?? Sånt tøys! Takk for svaret ditt, det var godt skrevet. Vi har et veldig godt forhold, så det er ikke sånn at jeg setter min familie først akkurat, selv om det kanskje virker sånn. Det løser seg nok, vi får snakke litt om det, om hvordan det skal "skilles".
HvittHus Skrevet 2. februar 2012 #23 Skrevet 2. februar 2012 Her hos vår famile har det alltid kun blitt brukt bestemor/far, både på mor og farsiden. Det har aldri vært noe problem. Ungene slenger på et stedsnavn, når de trenger å presisere hvilken bestemor det gjelder. Jeg har også barn som er så gamle at de kan bli foreldre selv, og hadde de kommet og forlangt at jeg skulle kalle meg mormor eller farmor, hadde det blitt månelyst. Noen ting skal foreldre holde seg unna å mene noe om, og et av de temaene er hva besteforeldrene velger å kalle seg.
☆☆☆ Skrevet 2. februar 2012 #24 Skrevet 2. februar 2012 Jeg vil at de skal kalles bestemor og bestefar. Det er det jeg er vokst opp med, å det vil føles feil å kalle de noe annet egentlig, Så jeg må bare bøye meg i støvet, å godta to sett med bestemor og bestefar. De synes vel det er like feil andre veien også. Jeg klarer ikke fri meg fra tanken om at dette ikke hadde vært en sak for besteforeldrene på farssiden hvis de ikke på forhånd hadde en liten redsel for å bli spilt ut på sidelinja. I alt du skriver er det hva DU er oppvokst med som er den røde tråden, og at DINE foreldre skal få ha de navnene som er vanlig i DIN familie. Det ville ikke forundre meg om besteforeldrene på den andre siden ser for seg at du mener barnet er mer barnebarnet til DINE foreldre sånn som du argumenterer, det er nemlig den følelsen jeg får når jeg leser dette. I alle fall når man tar med i betraktningen at mormor ofte slipper til mer enn farmor i mange familier. Svigermoren din har kanskje venninner og bekjente som blir behandlet som en utenforstående av svigerdatteren, og blir redd når hun opplever slik rigiditet og lite imøtekommende oppførsel fra sin svigerdatter? Uansett tror jeg ikke dette dreier seg om et navn, men en redsel for hva navnet symboliserer og hvordan familiedynamikken skal bli i framtida.
Hjerteskatten<3 Skrevet 2. februar 2012 #25 Skrevet 2. februar 2012 Jeg ser at jeg kanskje tenker litt dumt og egoistisk, jeg gjør det altså. Mine foreldre har sagt at de ikke måå hete bestemor og bestefar, at de kan hete mormor og morfar feks, men de skal få hete det de vil. Så skal svigers også få hete det. Det er bare at man blir vant til hva man selv vokser opp med, å det er ikke så viktig for samboer, det er bare jeg som tenker på dette. Vi får bare slenge på navna bak, som flere av dere skriver her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå