Gå til innhold

Hva synes dere om amming i offentligheten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer det ikke.... Liker ikke å sitte å blotte meg, selv med en liten bebbi!

Men jeg har full respekt for de som klarer det, men synes kanskje noen kunne "gjemt" seg litt mer unna enn de gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vel litt delt, tror jeg. Jeg synes faktisk det er greit å amme påå cafe dersom man er diskre og har ammeklær eller sjal eller noe slikt som gjør at man ikke trenger å velte ut hele utstyret ;-) Synes enkelte er vel prippne, men forstår de også da jeg jo ser de som overhode ikke tar hensyn til verden rundt seg når de har småttiser. De brøyter seg vei med barnevogner og stellevesker og flasher både det ene og det andre 8-) Skjønner at folk blir forutinntatt.

 

Alikevel nekter jeg å bli innesitter fordi jeg ammer. Her oppdaget jeg forøvrig at pupp får en litt annen betydning når man ammer. Utrolig hvilke sperrer som blir borte når Poden skriker 8-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet overalt sist. Har tilogmed ammet i køen på IKEA, hehe.. Men jeg velter ikke ut puppen så alle skal få se liksom. Jeg brukte ammeklær og sjal i halsen, så selv om jeg ammet så var det ingen pupp i sikte.

Min tanke er at når babyen er sulten og skriker så får babyen mat, samme hvor jeg er. Jeg nekter å gjemme meg bort eller bare sitte hjemme fordi jeg ammer. Noen sentere har jo ikke noe ammerom engang, bare en stol inne på handikap doen. DET er mer nasty enn å måtte se en ammepupp i ny og ne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi var kommet litt lengre enn å ha denne diskusjonen. Må babyen ha mat, så må den det. Det er vel de færreste som lufter puppene uten en baby. Forstår ikke hvorfor amming av en baby skal være noe å reagere på. Alle ser jo hva som skjer og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men for de som ikke ammer er og blir en pupp en pupp! Tenker da på menn først og fremst. Og en ting er å amme offentlig på en litt diskré måte, men noen bretter faktisk opp hele genseren og velter ut gigapuppen sin absolutt overalt. Syntes ikke det passer seg på en litt finere resturant hvor feks et par på date sitter nokså nærme på nabobordet og prøver å nyte sin dyre middag. Satt på spissen, men hvis noen skjønner poenget? Upassende. Girlpower eller ikke.

 

Å amme diskré offentlig er helt ok. Har gjort det selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte det ikke, følte meg så beglodd. Brukte ammesinglet og dekket meg og ungen til med gulpeklut. (Sånn at han ikke fikk sol og støy i øyene. Ikke for å dekke han til liksom. :P)

 

 

 

Syns at alle som vil og kan amme i offentligheten bør og skal gjøre det. Ungen trenger mat! Men man kan fint dekke seg til litt og gjøre det diskre. Må jo ikke velte ut begge puppene.. Er mange som blir støtt av nakenhet, og ikke alle som vil se en pupp når de skal spise. (Dette gjelder store utringninger og altså.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er bra - barna må jo få mat! Er jo ikke akkurat noe fruktfat de hæslige gamle gubbene som sikler når de spiser ute på kafe heller.

Men det er jo ikke mye som synes heller, det er jo et barn over halve puppen, og resten viser de fleste uansett når de går i bikini eller korte topper på disko (og da skal det liksom være greit fordi puppen brukes til å flørte med voksne menn - herregud forstå dette den som kan...)

Om man er litt sjenert er det jo fint med et lite sjal over, sikkert godt til barnet også som får matro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager meg overhodet ikke, hverken å gjøre det selv, eller at andre gjør det. Barna skal da ha mat!

 

 

Det jeg flirer av er sånne babyburkaer som jeg liker å kalle det. Sånne digre anretninger som skal skjule den fæle, skammelige puppen og babyen som spiser av den.... ( jada, jeg har også dekket til for en virrete baby som trengte å spise i fred, feks, men jeg nekter å ikle meg en diger sak for ikke å fornærme sarte sjeler som ikke har vett på å se en annen vei, de millisekundene brystvorten min er eksponert på vei ut og inn av genseren, altså..)

 

Hva lærer vi våre døtre om selvbilde og kropp på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott å amme på offentlig sted HVIS man er diskret. Dekk deg skikkelig til - med poncho el.l. og ikke sett deg kloss oppi andre.

Selv har jeg ammet to barn, men syns det var veldig ubehagelig da jeg var på kafe med en venninne, og to mødre med babyer dumpet ned ved "vårt bord", som riktignok var stort, for deretter å brette ned og velve ut pupper og bleier og jeg vet ikke hva.Huff!

 

"Amme hvor du vil, men vær diskret og dekk deg til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Nette-Mor med lykke i magen!

Det er forskjellig måter å amme på. En trenger ikke å blotte seg helt. Det er jeg imot. Selv vil jeg foretrekke å maten babyen min en rolig plass med ikke så mange mennesker rundt meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en morsom amme episode da jeg var i Kuala Lumpur i sommer. Malaysa er som dere sikkert vet et land med mange tradisjonelle muslimer. På et kjøpesenter midt i byen observerte jeg en kvinne, totalt tildekt i sort burka. Hun viste ikke ansiktet, og hadde til og med sorte hansker. Damen hadde en hylende baby på armen, og da dro hun frem hele "meieriet" midt i folkemengden. Det var ingen som reagerte på at kvinnen med blottet bryst ammet sitt barn, og det syntes jeg sier litt om hvor naturlig dette faktiskt er:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe særlig å se på folk som sitter og ammer, og kommer heller ikke til å gjøre det selv. Går jo ann å planlegge litt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det er nødvendig å vise frem puppen til andre enn babyen som skal amme av den. Det er unødvendig. De som liker nakenhet i offentlighet og ikke legger merke til nakenhet slik som andre folk ikke legger merke til klær - er nudister, men det er en liten minoritet som er det og de har egne områder der de kan sprade nakne rundt. For all del, de har det sikkert koselig og har full rett til det. Men å sitte på en kafe med hele melkespannet deisende ut slik at alle ser det er ikke annet enn som nevnt, unødvendig. Barnet får i seg melken selv om puppen blir dekt til altså.. Hva er vitsen/ønsket med at alle skal se brystene på en restaurant? Synes det er mer et forbilde for jentebarn at mødrene kler seg anstendig og viser respekt for medmennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må nok si meg enig i at jeg trodde vi hadde kommet lengre enn dette her i Norge. Jeg ammet overalt med forrige barn, og vil nok gjøre det samme igjen. Den eneste gangen jeg følte ubehag med det var faktisk rundt turister fra italia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hater når mennesker sitter å glaner på puppen min i all offentlighet når barnet mitt skal spise jeg da, skal vi sitte å stirre på matfatet ditt og munnen din når du spiser også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen får mat når den er sulten :-) men prøver skjule puppen og lufttørker ikke offentlig. Litt kjipt å amme når de blir så stor at de snur seg ved hver minste lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere skriver her alle sammen at dere vil dekke dere til når dere ammer, men personlig har jeg aldri sett noen som faktisk dekker seg til. jeg syns ikke det er hyggelig å sitte å spise ved siden av en stor pupp. selv kommer jeg ikke til å amme offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaaa, morsom kommentar lenge oppe her... "Detgår an å planlegge litt!" Lykke til med det... Ikke så lett å planlegge noe som helst med liten baby, plutselig VIL den ha mat midt mellom to måltider... Og da må manbare amme da!

Men jeg er enig i at det går an å dekke seg til, ev.gå unna.

jeg var litt sjenert på det der med forrige, likte ikke at folk glana.

Gikk alltid unna, hvis vi hadde besøk hjemme også.

da satte jeg med i en annen del av stua så fikk babyen også ro...

Svigermor fulgte alltid etter og glana, det var ubehagelig.

Denne gangen skal jeg si fra.

Ungen min ville helst ha ro når hun spiste, så jeg kunne ikke amme på en full kafe. det hendte faktisk at jeg satt på do å amma! Hahahaa, trivelig spisested!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer der det passer meg. Jeg føler meg ikke bekvem med å sitte helt oppi fremmede mennesker når jeg skal amme, så det prøver jeg selvfølgelig å unngå, men gjemmer meg ikke bort heller. Tenker vel heller at jeg skal gi folk muligheten til å se en annen vei om de ikke ønsker å se på at noen ammer barnet sitt. Personlig bryr jeg meg ikke døyten om jeg ser en pupp eller to på cafe om det sitter en mor der og ammer barnet sitt. Du får nok aldri se meg i "ammeburka", noe jeg bare synes er helt fjollete, men jeg gjør jo noen små grep for å unngå at puppen vifter fritt i all offentlighet. Er jo ikke noe verre enn å planlegge litt hvlike klær man tar på seg når man vet at man skal ut og antakelig vil komme i en situasjon der man skal amme i offentlighet. Et lite skjerf/ tørkle i halsen og genser med en stroppetopp under gir god mulighet for å skjule det man bør skjule samtidig som man slipper å dra med seg et telt for å kunne gi ungen mat (man drar genseren opp og toppen ned, resten skjules med skjerfet).

Synes vel noen er litt vel prippene og nærtakene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal kunne amme babyen akkurat der det trengs.

 

Dekke seg til litt for å vise respekt for at andre kan føle det støtende, så bør andre vise respekt for at mamman har en sulten baby der og da.

 

Sterke meninger bør møtes på midten rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal barnet ha mat der og da når det er sulten. Bare å amme så my folk gidder for min del, bare la oss andre som ikke skal suge melk få slippe å se brystene deres. Skjønner ikke den plutselige nødvendigheten med å briefe med melkesprengt bryst tvært man får barn, mens man på død og liv skal dekke de til ellers. Min baby skal få amme mine i fred uten at noen ser selve juret. Med litt list og lempe klarer man godt å være diskre uten disse sjalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig festlig å lese alles svært forskjellige meninger her :D

 

Lurer på hvor mange av dere som er "imot puppevelting" som har barn fra før.. En hylende baby kan fort helbrede en sjenert mamma. Planlagt dag eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,-har sett "puppestell" utstilt i offentligheten som er mer sjenerende og pinlig enn en mor som ammer babyen sin;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns amming offentlig er helt naturlig, men at det er greit å vise hensyn å være litt diskret. Amme rom syns jeg ofte er skitne og ekle, og jeg kunne heller kledd meg naken å ammet babyen på en kafé enn å gjøre det på stellerom ved siden av handicap doen... Min baby skal slippe å spise en meter fra der Andre driter fordi det finnes noen prippne som ikke kan se en annen vei i 15 min når babyen min får mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ammar offentleg, men likar ikkje å vise serleg med hud.

Dei gongane eg hadde singlett på feks, vart mykje å dra den ned for å finne fram maten. Dette løyste eg med å legge ein gulpeklut over skuldra (dekka då heile frampartiet), og kunne amme i veg (ungen var og skjerma, så eg slapp røsking i brystvorta når ungen skulle sjå seg rundt).

Synest generelt at samfunnet viser for mykje hud, ammande kvinner er ikkje dei verste for å seie det sånn. Men, ein må starte med seg sjølv.

 

Synest det er enklare å ete eit måltid rett ved ein ammepupp med baby på, enn å måtte ha ei kløft midt i fleisen...folk kler jo ikkje på seg lenger!

Kjolar, skjørt, shortsar, toppar...alt skal jo vere så minimalt!

Nei, heller amming enn "prostituerte" på kafe/i det offentlege.

Satt litt på spissen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...