Gå til innhold

Lavstatus...

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

At noen innbiller seg at det ikke er klasseforskjeller i Norge, og dermed også noe som er lavstatus, vitner om enorm uvitenhet.

Det er klare klasseforskjeller i dette landet og det er stor forskjell i hvordan vi behandler menneskene i de forskjellige klassene. Jo høyere klasse du tilhører jo bedre behandling får du, og jo flere privilegier tilfaller deg.

Det er også åpenbare forskjeller på lavstatus og høystatus når det kommer til klasse, yrke, utdanning, livsstil, interesser, bolig osv.

At noen benekter dette virker veldig lite gjennomtenkt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler du deg truffet 19#? Det er lavstatus å si at noe er lavstatus. Oi oi.

Et lavstatus argument, humre.

Jeg tror lavstatus i dag er motsatt av ressurssterk. Ikke rik.

Jeg ser ikke på barn og barnebarn til folk med penger som personer med status eller folk som flasher dyre ting.

Det mest lavstatus jeg personlig kan tenke meg er klær med store merkelogoer a'la Hilfiger. Grøss!

Damer som spiller for hardt på utseende er også lavstatus. Som for mye silikon, fakehår og speaytan i februar.

Til en viss grad føler jeg meg truffet, for er nemlig en pepsimaxdrikker! Så det er sagt så har jeg og min samboer til sammen 9 år utdannelse, fire av årene er mine, og vi tjener deretter. Eier bolig til en verdi av nesten 3 mill (eller, 2 av millionene er fremdeles i banklån...). Vil i grunn ikke klassifisere meg som lavstatus hvis man først skal bruke begrepet. Jeg blir ikke akkurat nedtrykt av at noen kaller en pepsimaxdrikker for lavstatus, mer oppgitt og lattermild.

Men altså- jeg syntes bare kommentaren jeg siterte som nr 19 var så tåpelig. Det var veldig fordomsfult og preget av holdninger jeg ikke forstår. For det første skjønner jeg ikke poenget med å putte noen i bås i utgangspunktet, slik man gjør med dette begrepet. Selv har jeg aldri (før nå- i forsøk på å si noe i en humoristisk tone!) brukt uttrykket, og min oppfatning er at uttrykket brukes bare av dem som passer i denne kategorien selv- derfor som sagt, på seg selv kjenner man andre. Og om man skal definere begrepet, som ble bedt om i hovedinnlegg, så syntes jeg holdningene og fordommene til den personen jeg siterte var passende for hvem som jeg vil definere under begrepet lavstatus, om jeg først skal klassifisere noen.

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å si noe mer enn den lille kommentaren men syntes jeg måtte gi respons på dette.

PS: hvis du ser på din egen kommentar så ser du at den ikke er det spor bedre enn min, hvis du først skulle kommentere den ;) Men går kanskje ut fra at det var ironi og humor her inne i din kommentar også, litt i samme tonen som jeg skrev som nr 19.

Hilsen nr 19

Gjest Heartbroken
Skrevet

At noen innbiller seg at det ikke er klasseforskjeller i Norge, og dermed også noe som er lavstatus, vitner om enorm uvitenhet.

Det er klare klasseforskjeller i dette landet og det er stor forskjell i hvordan vi behandler menneskene i de forskjellige klassene. Jo høyere klasse du tilhører jo bedre behandling får du, og jo flere privilegier tilfaller deg.

Det er også åpenbare forskjeller på lavstatus og høystatus når det kommer til klasse, yrke, utdanning, livsstil, interesser, bolig osv.

At noen benekter dette virker veldig lite gjennomtenkt.

Jeg benekter slett ikke at det er forskjellige samfunnslag rundt oss, men det jeg setter spørsmål ved er behovet for å bruke det som et argument i en diskusjon.

Om man ikke har flere argumenter for sin sak, er det veldig enkelt å beskylde noen for å være sååååå lavstatus - med andre ord at deres mening ikke teller fordi de er for dumme til å skjønne hva saken dreier seg om. Det er det som provoserer meg!

Og jeg tror den over her som sier at det er sånne mennesker som er/har vært mobbere - fordi de som føler behov for å hevde seg selv på bekostning av andre egentlig er veldig usikre mennesker.

Skrevet

Pepsi Max er veldig lav status.

Lubne hjemmesittere med stua full av ubrukt treningsutstyr kjøpt på tv-shop og sitter 90% av sin våkne fritid foran tv og facebook.

Artig.

Min svoger med frue tjener vel opp mot 2 millioner til sammen, bor i et pent hjem og har sannsynligvis en bedre utdanning enn du og jeg har tilsammen, de er røykfri, slanke, og lekre fordi de trener flere ganger i uka- og en hel del annet du åpenbart ser på som viktig i livet.

Likevel pøser de nedpå med Pepsi Max.

Og tenk, jeg setter pris på dem som mennesker helt uavhengig av både lønn, utdanning, treningsvaner OG pepsidrikking!

Noe annet ville jo vært, tja, "lavstatus"?

Skrevet

Penger er ikke aleine status.

Penger kombinert med et glupt hode og sosiale antenner er status.

Drikker du litervis med pepsimax er du ikke glup.

Skrevet

Poenget er hvordan "lavstatus" brukes her på dib.

Skrevet

.. men ganske tørst?

Skrevet

Men noen bare er proto lavstatus. Folk som ikke stiller en dritt krav i sitt liv utenom det tarvelige rutinelivet de lever.

Et liv foran tv'n, taco på fredager og to ukers avbrekk til Rhodos hver sommer som de ikke husker noe fra for de var fulle allerede på flyet.

Det viktigste er å bli brun. Og full.

Som elsker alt av realityserier og forstår ikke hva greia med kultur, bøker, kunst og natur er for å nevne noe.

De der drikker Cola de. :P

Skrevet

Penger er ikke aleine status.

Penger kombinert med et glupt hode og sosiale antenner er status.

HAHA, ja akkurat, fordi det har DU sagt.

Slike holdninger hører ikke hjemme noe steder. Det har absolutt ingen sammenheng. Har du forskning å vise til at intelligens har sammenheng med pepsimax? Vil forresten si at hvis du har et glupt hode så skjønner du f.eks. at pepsi max er bedre å bøtte ned enn vanlig sukkerholdig brus som du legger på deg av, eller alkohol som på flere vis er skadelig. Var sikkert du som også kom med assosiasjonen at de som drikker pepsimax er de som er feite og ikke trener. Så selv er jeg slank, trener riktignok ikke, og bøtter ned pepsimax med glede uten å legge på meg. Og tenk- jeg har ikke fått lavere IQ score nå enn for noen år tilbake! Hmmm jeg må ha misforstått noe...

Skrevet

Og igjen sitter folk med høy utdannelse og føler at de må forsvare pepsidrikking og nugattien de sender med barna sine.

Hvorfor skal man det? Folk må vel få lov til å gjøre som de vil uten at de skal føle at de forsvare seg ovenfor en gjeng anonyme drittslengende folk på et nettforum. Hvis man har et liv man er fornøyd med, hvorfor skal man endre på det, bare fordi det er "lavstatus/harry/trashy" i noen andres øyne. For alt du vet, kjære røykende, lavutdannede, pepsidrikkende, nugattispisende person, så kan den personen som rakket ned på deg leve et liv som for deg fortoner seg som det reneste mareritt.

Er det typisk norsk å blande nesa si langt oppi hva andre folk gjør? Og skulle synse og mene noe om alt og alle basert på overfladiske inntrykk.

"Det fins ikke mennesker med doktorgrad som røyker og drikker pepsi". Tuller du med meg, eller? En person med doktorgrad som du så fint kaller det, flotte barn, yatch, hus i spania, u name it, er vel berettiget til å drikke hva han vil? Det kan da ikke være intelligente mennesker som viser en sånn forutinntatthet? Intelligens betyr også at man innser at ens egen innsikt ikke er grenseløs.

Nei det er masse rare folk der ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...