Gå til innhold

Lavstatus...

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg ser det er mange som er svært raske til å stemple medmennesker som "lavstatus".

Kan noen fortelle meg hva de legger i det utrykket? Jeg lurer litt siden alt fra nugatti på skiven til hvilket navn man velger tydelig fortjener denne tittelen.

Min mistanke er at de som er ivrigst til å sette merkelapper på sine medmennesker er de som kan, i mangel på et bedre ord, kalles for lavere middelklasse.

Dvs de som ikke har høy utdannelse og veldig god inntekt, men som strever med å opprettholde en levestandard som kan matche de intellektuelle og høyt utdannede. Siden statistikken viser at det er blant de lavest utdannede man finner flest røykere, dårligste kosthold og dårligste helse kjemper de med nebb og klør for å bevise at det hvertfall ikke gjelder DEM!

Og i denne prosessen gjør det dem godt å kunne se litt ned på andre, "dårligere stilte".....

En liten betraktning etter å lest litt forskjellige innlegg på dib i det siste ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler ikke nødvendigvis om utdanning. Men fornuft. Det finnes folk med høy utdanning og null fornuft. (min mor jobber med en norsk lungelege som røyker 50 for dagen) og folk uten utdannelse med fornuft.

Jeg synes nugatti er litt lavstatus å sende med på skolemat. Jeg synes også folk som drikker pepsi max, røykere, de som gleder seg til å drikke seg full i helgen også er lavstatus for å nevne noe.

Skrevet

Husker i utdanningssammenheng at en av mine medstudenter snakket om familier med leid bolig, lite boareal og som måtte tørke klær i stue/oppholdsrom. Oss, med andre ord :)

Før snakket man vel om møblerte hjem, hvilket jo de aller fleste har. Men jeg er jo ikke mer fordomsfri at jeg tenker at barn som vokser opp med foreldre som ikke har utdanning utover grunnskolen, som ikke har bokhylle hjemme og som ikke får hjelp til leksene av foreldrene kommer dårligere ut enn andre.

Mat blir også ofte knyttet til status, i mer elitistiske miljøer går det nok prestisje i å lage mat fra bunnen av med sunne råvarer osv. Undersøkelser viser også at man spiser mer grønnsaker og mindre mettet fett til mer utdannelse man har, og at man har bedre helse.

Men det å skrike ut "lavstatus" om alt man er uenig i, er noe av det teiteste jeg hører..

Skrevet

Ja, her på dib og bim får man jo passet påskrevet for alt. Men av hvem? Selv syns jeg få ting er lavstatus, for selv hun som drikker pepsi max (som noen nevner her) hver dag kan være verdens beste fiolinspiller, hun som kaller barna sine Amadore og Theodorus er kanskje den best likte medarbeideren på sin arbeidsplass. Hva kan vi si utifra småtterier.

Nei, de som virkelig driter seg ut i mine øyne er dem med en sånn overfladisk forutinntatthet.

Skrevet

Det handler ikke nødvendigvis om utdanning. Men fornuft. Det finnes folk med høy utdanning og null fornuft. (min mor jobber med en norsk lungelege som røyker 50 for dagen) og folk uten utdannelse med fornuft.

Jeg synes nugatti er litt lavstatus å sende med på skolemat. Jeg synes også folk som drikker pepsi max, røykere, de som gleder seg til å drikke seg full i helgen også er lavstatus for å nevne noe.

Hva er lavstatus med pepsi max? ;)

Skrevet

En ting er å MENE noe, noe annet er å ha et visst filter for hva man sier høyt.

Det er en ganske bred oppfatning i kretser som har med menneskelig psykologi å gjøre, at folk som har et behov for å rakke ned på og sette stempel på andre, gjerne sliter med mindreverdighetskomplekser selv. Så egentlig skal man ikke ta slikt så ille opp.

Synes forresten det har gått inflasjon i ord som "lavstatus" og "white trash", på samme måte som folk slenger rundt seg med rasistbegrepet i tide og utide. Det er et eller annet ekstremt usympatisk med å stemple mennesker med et ord som i stor grad assosieres til folks økonomi, utdanning og "klasse". Vi skal liksom være ferdig med den slags her til lands.

Så det jeg egentlig kanskje mener, er at det er lavstatus å gruke uttrykk som lavstatus... if that made any sense.

Skrevet

Pepsi Max er veldig lav status.

Lubne hjemmesittere med stua full av ubrukt treningsutstyr kjøpt på tv-shop og sitter 90% av sin våkne fritid foran tv og facebook.

Skrevet

Så du mener altså at folk som drikker pepsi max og som røyker er lavstatus i seg selv? Hvis en med doktorgrad og en jobb der vedkommende tjener en mill i året, oppdrar flotte unger, bor i en flott bolig og bruker mye av fritiden sin til hjelpearbeid - så er altså vedkommende lavstatus dersom han/hun drikker Pepsi Max eller røykier?

Tenker du virkelig sånn? Hvis du ser en tilfeldig person med en Pepsi Max i hånda - tenker du da automatisk at denne personen er lavstatus?

Føles det ikke fattig å ha et så utrolig snevert menneskesyn basert på latterlige fordommer?

Skrevet

Men noen bare er proto lavstatus. Folk som ikke stiller en dritt krav i sitt liv utenom det tarvelige rutinelivet de lever.

Et liv foran tv'n, taco på fredager og to ukers avbrekk til Rhodos hver sommer som de ikke husker noe fra for de var fulle allerede på flyet.

Det viktigste er å bli brun. Og full.

Som elsker alt av realityserier og forstår ikke hva greia med kultur, bøker, kunst og natur er for å nevne noe.

Skrevet

Det finnes ikke menn med doktorgrad, flotte barn som driver på med frivillig hjelpearbeid på fritiden som samtidig er avhengig av pepsi og røyker.

Finnes ikke. I såfall vil jeg ha navn og bilde :)

Skrevet

Hahaha :) jeg er diabetiker og drikker Pepsi Max som alternativ til andre brus (solo super osv har druesukker, det samme gjelder mozell light ++). Slurper ned i helgene :) har ellers en høy utdannelse, jobb som betaler bra OG jeg lar sønnen min spise nugatti på skiva på lørdagsfrokost

Skrevet

Ooops, trykte feil :) poenget mitt er vel alt med måte - men det er litt latterlig at jg blir stemplet av andre for å være en kjederøykende, trygdesnyltende, sjokkistryne når jeg står i køen på ICA Pepsi Max i den ene hånden og nugatti i den andre :- D

Skrevet

Hovedinnlegget er jo fullt av fordommer også da.....

Jeg vet at vi i hjernen vår har behov for å sette ting i "båser" eller kategorier for å klare å sortere, men når sorteringskriteriene blir så tynne som de som kommer frem i innelggene her, så undrer jeg meg stort.

Jeg tror båssetting har mye å si på hvor trygg man er på seg selv. Særlig i forhold til dette med "lavstatus". Er man ikke trygg på seg selv, tyr man lettere til å rakke ned på andre som man tror er "lavere" enn en selv på en eller annen "rangstige".

Gjest Heartbroken
Skrevet

Hovedinnlegget er jo fullt av fordommer også da.....

Jeg vet at vi i hjernen vår har behov for å sette ting i "båser" eller kategorier for å klare å sortere, men når sorteringskriteriene blir så tynne som de som kommer frem i innelggene her, så undrer jeg meg stort.

Jeg tror båssetting har mye å si på hvor trygg man er på seg selv. Særlig i forhold til dette med "lavstatus". Er man ikke trygg på seg selv, tyr man lettere til å rakke ned på andre som man tror er "lavere" enn en selv på en eller annen "rangstige".

Var det ikke akkurat det jeg skrev da? Kanskje med andre ord, men med samme mening - det er usikre mennesker som har behov for å sette mennesker i bås.

Skrevet

Jeg fatter ikke behovet for å trekke folk ned med slike karakeristikker, hvorfor så opptatt av status? Er selvbildet avhengig av egen og andres status?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Status er, først og fremst, langt mer enn holdninger og materielle goder.

Status kommer i mange varianter: Sosial status, kulturell status, økonomisk status, yrkes status osv. Og de aller fleste av oss er en miks av lavere status på noen områder og høyere status på andre områder (feks. man kan ha lav økonomisk status, men høy sosial status og omvendt).

Status definerer ikke hvem man er, men sier noe om de ytre betingelsene som setter mange rammer rundt livene våre.

Det å ha en lavere status innebærer ikke å være et dårlig menneske akkurat som at det å ha en høyere status ikke automatisk gjør en til et bedre menneske. Status forteller kun noe om hvor vi er i forhold til sosiale forhold, økonomi, jobb, marterielle ting, kultur ol.

Jeg kan feks. si at jeg har lav økonomisk status. Det er fordi jeg er alenemor og student.

På den andre siden har jeg høy sosial status fordi jeg har mange venner, en god familie og et stort sosialt nettverk.

Vi er alle kombinasjoner av mange roller, posisjoner og statuser. Og vi må ikke tillegge de ulike rollene, posisjonene og statusene mer, eller mindre, makt enn de i realiteten har.

Skrevet

Du får sagt det du, Lykke Fryd! :)

Skrevet

Lykke Fryd

Her på dib brukes lavstatus som noe mer enn dette du skriver om, her brukes det nedlatende, og for å fremheve seg selv og sin egen fortreffelighet. Usjarmerende!

Skrevet

Haha! En slik kommentar er jo selve definisjonen på lavstatus! På seg selv kjenner man andre.

Skrevet

Lykke Fryd

Her på dib brukes lavstatus som noe mer enn dette du skriver om, her brukes det nedlatende, og for å fremheve seg selv og sin egen fortreffelighet. Usjarmerende!

Haha, ja,det er nesten litt komisk. Har aldri sett dette fenomenet andre steder enn her inne. Folk strør om seg med lavstatusbegrepet fullstendig ukritisk.

Det er akkurat som om begrepet lavstatus (evt white trash hvis man føler seg litt international) er alle fornærmelsers mor.

Hvis man er gått tom for argumenter, eller virkelig er uenig i noe uten å ha så mye å slå i bordet med, så slenger man ut et "å herregud så LAAAAAAVstatus, er det muuuuulig?!", og tror man har vunnet debatten.

Jeg tenker at sånne mennesker er av samme type som de som mobber.

Skrevet

Det finnes ikke menn med doktorgrad, flotte barn som driver på med frivillig hjelpearbeid på fritiden som samtidig er avhengig av pepsi og røyker.

Finnes ikke. I såfall vil jeg ha navn og bilde :)

Du får sende meg en PM, så kan jeg vurdere å gi deg navn og bilde ;)

Jeg kjenner intet mindre enn tre menn med doktorgrad, flotte barn og som driver med frivillig arbeid, og både røyker (ok, ene er bare festrøyker) og drikker papsi max. Kjenner to kvinner også, men det teller vel ikke?

Skrevet

Føler du deg truffet 19#? Det er lavstatus å si at noe er lavstatus. Oi oi.

Et lavstatus argument, humre.

Jeg tror lavstatus i dag er motsatt av ressurssterk. Ikke rik.

Jeg ser ikke på barn og barnebarn til folk med penger som personer med status eller folk som flasher dyre ting.

Det mest lavstatus jeg personlig kan tenke meg er klær med store merkelogoer a'la Hilfiger. Grøss!

Damer som spiller for hardt på utseende er også lavstatus. Som for mye silikon, fakehår og speaytan i februar.

Skrevet

Det er akkurat mobbing det er!

Gjest Heartbroken
Skrevet (endret)

Føler du deg truffet 19#? Det er lavstatus å si at noe er lavstatus. Oi oi.

Et lavstatus argument, humre.

Jeg tror lavstatus i dag er motsatt av ressurssterk. Ikke rik.

Jeg ser ikke på barn og barnebarn til folk med penger som personer med status eller folk som flasher dyre ting.

Det mest lavstatus jeg personlig kan tenke meg er klær med store merkelogoer a'la Hilfiger. Grøss!

Damer som spiller for hardt på utseende er også lavstatus. Som for mye silikon, fakehår og speaytan i februar.

Men hvorfor dette behovet for å merkesette forskjellige typer mennesker?

En som går med prangende merkeklær, platinablondt hår og orange hud kan være verdens beste venn, den beste medarbeidere og/eller skikkelig hønemor - hvem er du som kan karaktisere dette menneske som lavstatus?

Endret av Heartbroken
Skrevet

Fordi dette menneske er mindre opplyst.

Om ikke i personlighet, så i smak. En sikring løs.

Mangfold er fint. Men øyenbrynene 10 cm over øyet på mørkebrunt pudder ER lavstatus og stygt.

Hopp ned fra hesten din og kall en spade for en spade.

Slike damer blir ikke skutt. Men sosiale sanksjoner får de tåle. Om ikke fra meg så fra andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...