Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #1 Skrevet 1. februar 2012 Nok et år har vi litt trangere økonomi enn vi ønsker, og vi har ikke råd til å ta med ungene til syden. Min manns eks har ikke den beste økonomien hun heller. Så hun foreslår at hun kan ha unga 2 uker i syden, hvis mannen min er med og sponser. Her kjenner jeg at det vrir seg i magen... På en måte er det jo fint at barna får en lang sydenferie, hvilket er min manns intensjon med hele sponsingen, men det er da absolutt ikke riktig at "vi" skal sponse den ferien!?... Jeg tenker at vi også trenger pengene selv, til å gå på diverse utflukter med barna de 2 ukene vi selv skal ha dem. Hva er deres synspunkter? Er det riktig å sponse det? Særlig med tanke på at vi vil være i en økonomisk posisjon til selv å ta dem med til syden i 2013. Det er ikke slik at denne sommeren er barnas eneste sydenmulighet i overskuelig framtid.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #2 Skrevet 1. februar 2012 Denne var vrien... Det kommer ann på hvor gått forhold bf og x har. Nå er det jo til barna sitt beste om dere er med å sponser ferien til barna, også er det jo er økonomisk spørsmål. Hvis dere sitter i det mye bedre enn x-dama, så hadde jeg sponset. Men så er det noe i meg som sier at dette blir helt feil.. Hvorfor i hel... skal dere sponse hans x?!? Så da er svaret: Vet ikke å dere bør avgjøre etter hvor gått forhold dere her til x dama. Ps: Hvis dere sponser, så burde mannen din ev slippe bidrag den mnd.
Plutselig_gravid Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 Hadde sikkert sponset litt hvis vi hadde hatt råd til det. Men hvis det hadde lagt økonomiske begrensninger på vår egen ferietur med ungene hadde vi latt være.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 1. februar 2012 #4 Skrevet 1. februar 2012 Barna MÅ ikke til syden for Å fÅ fin ferie. Mine barn har hatt Norgesferie med meg, pluss noen utflukter til Finland og Sverige i løpet av de 3 siste Årene og har adri savnet Syden. Jeg mener at man mÅ planlegge ferie etter lommeboka, ikke tigge andre om penger.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #5 Skrevet 1. februar 2012 Synes ikke denne var vrien engang.. hvorfor i alle dager skal dere sponse eksen for at hun skal få til en sydentur med ungene?? Dere har jo deres 14 dager med ungene? Skal hun sponse deres aktiviteter der også?? Evt at hun er med å sponser neste års sydentur for dere?! Kanskje dere også vil til syden i år! Hvem har bestemt at det er hun som skal ta sydenturen og ikke dere? Ungene Må ikke til syden... den der synes jeg hørtes SLEIP ut fra hennes side... meeeget sleip!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #6 Skrevet 1. februar 2012 Må si meg enig med nr.4 her. Hvorfor Må barna til syden for å ha en fin ferie? Se på det motsatt; Ville hun gått med på å sponse dere til syden for å gi barnet sitt en "fin" ferie? (snakker da om å være med å betale for barnet) For min del kunne det ikke falt meg inn å sponse eksen til syden, finnes mye morsomt å finne på for en billigere penge. Dere skal jo tross alt også på ferie. (dette med tanke på at du sie at dere har omtrent samme økonomi)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #7 Skrevet 1. februar 2012 Det er akkurat det samme jeg spør meg selv om, 10:31... Ville hun betalt en del av vår ferie, om hun hadde økonomi? Svaret er at jeg tviler, uten å kunne slå det helt fast. Jeg syns også det hele virker søkt 10:05... Særlig siden jeg også har samme tankegang som *himmelblå*, barna Må ikke være på en sydenferie for å ha det bra. Man kan ta mange fine turer hjemmefra i Norge og til våre naboland. Det er litt vanskelig for meg å skulle si nei når det er hans penger. Det er og blir hans valg. Men kjekt å høre andres innspill, som er mer objektive. Får ta en prat til med min mann...
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 1. februar 2012 #8 Skrevet 1. februar 2012 Når dere bor sammen, er det vel ikke som heter "hans penger" siden utgiften går utover økonomien til familien?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #9 Skrevet 1. februar 2012 Hvis han sponser halvparten av billettene til barna, så er det jo ikke eksen han sponser, men barna sine. Hvis det er sånn at dere faktisk har mulighet til å bidra til at barna får seg en sydentur, så kan dere jo velge å gjøre det for barnas del. Det er BARNA dere først og fremst skal tenke på, ikke om mor er urimelig. Hun foreslår sikkert ikke dette for å være dust mot dere, men fordi hun ønsker å gi barna en fin ferie. Når det er sagt, så mener jeg ikke at dere er urimelige hvis dere sier nei fordi dere ikke har råd.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #10 Skrevet 1. februar 2012 Jeg ville foreslått at eksen kunne sponset barna til syden sammen med dere. På denne måten får også deres felles barn en FIN ferie Alle samlet!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #11 Skrevet 1. februar 2012 Jeg ville foreslått at eksen kunne sponset barna til syden sammen med dere. På denne måten får også deres felles barn en FIN ferie Alle samlet! Men det blir jo samlet sett en dyrere ferie, ettersom det blir en voksen mer med, pluss fellesbarn. Mor skal vel ikke sponse for andre enn sine barn, og ettersom jeg forstår hi så er ikke økonomien på topp. Så hvis de ikke har råd tross sponsing til barna fra mor, mens mor har råd hvis far sponser for barna, så må jo far finne ut hva han mener er mest rimelig ovenfor barna sine. KAN jo hende de har lyst til å være med mamma på ferie også.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #12 Skrevet 2. februar 2012 Har dere fellesbarn også? Kan ikke det bli feil i forhold til fellesbarn at dere sponser der, når dere selv har dårlig økonomi? Hun skal ta med barna til syden i år, mens dere må være hjemme ettersom dere har sponset henne å brukt penger der? Også skal barna i tillegg være med dere til neste år? Dere må jo prioritere når barna er til dere, slik at fellesbarn også får være med. Kan være urettferdig for fellesbarn at dere sponser der slik at andre barna får "dobbelt opp". Mor bør planlegge ferien fra sin egen lomme, akkurat som dere må.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #13 Skrevet 2. februar 2012 Unnskyld meg, men må bare si noe til dere som er i nærheten av å vurdere at far skal sponse mors sydentur med barna: er dere riktig vel bevart!? Jeg er ikke den som pleier å svare folk frekt, men her ble jeg bare totalt sjokkert. Begynner å ane konturene av de totalt urimelige kravene/forventningene til hva stemødrene der ute skal godta. Det her er jo helt hinsides! Har egentlig bare en kommentar, og det er at menn som er til de grader i lomma på mor, eller om situasjonen er at mor og far har et så tett/overlappende forhold fortsatt. Uansett, da bør verken mor eller iallefall ikke far gå inn i et nytt forhold. Da har han for sterke bånd/pliktfølelse til sin gamle familie (ikke bare til ungene, men til mor også), at han burde forbli singel. Så kan han bruke penger, tid, you name it på sin gamle familie, uten å såre/utnytte noen.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #14 Skrevet 2. februar 2012 Synes det er ALT for mange slike eksempler på dette forumet.. man bare finner seg i slike ting.. far har sin familie å forsørge, mor har sin.. enig! far må bryte det båndet/pliktfølelsen ovenfor mor før han skaffer seg ny familie.. mors lommebok er mors lommebok, far har sin egen til sin familie. må da finnes grenser for hva man skal akseptere!
mia_mia Skrevet 2. februar 2012 #15 Skrevet 2. februar 2012 Hvis hun ikke har penger til å ta med barna til syden selv, synes jeg ikke dere skal sponse det. Dersom det hadde vært snakk om en virkelig nødvendig ting, for eksempel noe barna faktisk trenger, så kan et slikt økonomisk samarbeid bli nødvendig, men ingen Må til syden. Var dette hennes forslag? Ganske frempå forslag, i såfall.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2012 #16 Skrevet 5. februar 2012 Unnskyld meg, men må bare si noe til dere som er i nærheten av å vurdere at far skal sponse mors sydentur med barna: er dere riktig vel bevart!? Jeg er ikke den som pleier å svare folk frekt, men her ble jeg bare totalt sjokkert. Begynner å ane konturene av de totalt urimelige kravene/forventningene til hva stemødrene der ute skal godta. Det her er jo helt hinsides! Har egentlig bare en kommentar, og det er at menn som er til de grader i lomma på mor, eller om situasjonen er at mor og far har et så tett/overlappende forhold fortsatt. Uansett, da bør verken mor eller iallefall ikke far gå inn i et nytt forhold. Da har han for sterke bånd/pliktfølelse til sin gamle familie (ikke bare til ungene, men til mor også), at han burde forbli singel. Så kan han bruke penger, tid, you name it på sin gamle familie, uten å såre/utnytte noen. Hva STEMØDRE skal godta? Dere stemødre er så oppgengte i dere selv! Alt er prinsipper for dere! Om så far var millionær og hadde råd til å betale så barna kom seg til syden når han selv ikke hadde anledning, så hadde vel det vært galt også, for DERE skal jo ikke ha noe av sånt! Det er ikke mor far sponser. Han sponser SINE BARNS sydentur. Hvis far unner barna sine en tur til syden og føler det er greit, hvorfor skal dere legge dere opp i det? Kan ikke barna få den turen da? Nei, for da er jo far selvsagt følelsesmessig knyttet til mor enda... Og hvordan er far i lomma på mor om mor spør om han vil være med å sponse barna sin sydentur? Far har da full anledning til å si nei. Dere må håndtere sjalusien deres uten å la den gå utover barna. Nei, far MÅ ikke sponse turen. Ja, han KAN, hvis han ønsker at barna skal få en tur til syden. Hva faen er problemet? Hva har dette med å "finne seg i" noe som helst? Hva har det å gjøre med DEG i det hele tatt?
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #17 Skrevet 6. februar 2012 Kjære vene er du her også 00.37?? Er du overhode saklig i noe som helst?? Her er det IKKE snakk om at far er millionær for svarte svingende! Du dikter opp dine egne historier om onde stemødre! Her sliter de selv med økonomien og skal SELV ha barna i 14 dager! De har også felles barn som skal få en fin ferie med sine søsken! De har barn sammen og stemor og far skal SELV på ferie med felles og særkullsbarn! Det er stemor og far som deler på utgifter nå! Det barna TRENGER skal de få, men i din verden skal både far og stemor bøye seg i støvet for mor å gi i hue å rævva det de har så "dronningen" får det hun trenger.. de kan nøye seg med en regnfull campingtur på vestlandet ettersom mor ville til syden??!! Du er på bærtur.. på alle disse forumsidene er du på bærtur. DU er en selvsentrert bitter dame..
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #18 Skrevet 6. februar 2012 00.37... hvorfor kan ikke mor da sponse DE med en sydentur da slik at alle søsken får dra sammen på ferie?? Ettersom du er så snill og god og vil BARNA det beste
khm Skrevet 6. februar 2012 #19 Skrevet 6. februar 2012 Til innlegg nr 16. Jeg er en far til en datter på snart 8, gått ifra moren å har funnet kvinnen jeg vil være sammen med...vi skal nå ha en liten en i juli, så det blir mine, og våre barn. Så nesten alle begreper som skal til i dette forumet. Jeg kan forstå alle stemødre her, for det er pinnadø ikke enkelt, å spesielt når det dukker opp en situasjon som det her å mannen oppfører seg som en dust. Hvorfor iallverden skal han betale? Kan ikke mor betale så kan far å samboer ta med seg ungen sammen med DE barna de har? Synes dette blir for dumt, unger trenger da ikke dra til syden hvert år, er da ikke noe de må eller noe som det trengs å bruke penger på. å hvis far skal betale for dette som hun sier øverst, hvordan skal de komme seg på ferie da når de har ungene? å hvis hun er med å bidrar å betaler for mye til stebarnet sitt, hvordan kan far da si at det er hans peng?? Da har hun virkeli noe å si, å hvis da far da ikke bryr seg kan hun bestemme selv om det er noe hun vil finne seg i! Skjønner du noe av dette? Du kan ikke akkurat kalle meg en grusom stemor, jeg har barnet her fra før, å gjort ting som er blitt vanskelig for min samboer. Så jeg kan absolutt forstå at stemødre er vare, å tenker på mange ting å ofte vil ha det ut for at andre skal komme med innspill å gi litt hjelp når de trenger det. Da hjelper det ikke hvis du sitter der å ikke er i problemsituasjon demmes å ikke kan se hvordan det er, å hvor dumme vi gutter noen gang kan være. Har du noe erfaring med dette siden du sier ting så bombastisk selv, er du en stemor, har du peiling kor vanskelig det kan være å komme inn i livet til ett barn som ikke er ditt å skal faktisk prøve å være en omsorgsperson!? Der du kanskje føler at far beskytter barnet, å at du har lite å si, at du føler deg som en dårlig person fordi du ikke er den person som fikk den første med han. Jeg har hadd problemer mange gang helt med å skjønne dette, men man skjønner etterhvert, å det kan treffe litt som en eksplosjon inni deg. Jeg vet dette, derfor kan jeg uttale meg...at de faktisk godtar så mye, å enda er der, pga av en forelskelse å en sterk kjærlighet når de faktisk mange gang kunne gådd, men var sterk nåkk til å innse at det enkleste er ikke alltid det beste. Så ja, jeg er full av respekt til alle stemødre, å for å si det sånn...! Så la de blåse ut litt, å dine meninge om ting du ikke forstår tror jeg de også driter i...de er bare glad du ikke er moren til stebarnet dems! å for å si det enkelt...e ikke en sjangs i helvete at jeg hadde betalt noe for den turen...kall meg gjerne en dårlig far, det vet jeg at jeg ikke er.
khm Skrevet 6. februar 2012 #20 Skrevet 6. februar 2012 Åja det glemte jeg innlegg 16(eller sur mor) du spør hva det har med hun Å gjøre!!!? Ehh, har de felles økonomi har hun da fan meg et ord med i laget eller? Å hun er samboern hans pluss en omsorgsperson for stebarnet, sÅ hvis du mener at hun ikke har noe hun skal ha sagt er du langt utpÅ jordet. Han har sin familie Å økonomi Å ta hensyn til...de har kun ett barn sammen ikkeno mer. Venner ja gjerne det, Å godt samarbeid supert...men da betaler du ikke exen din pÅ sydentur nÅr hun bare kan ta ungen med pÅ omsÅ en innenlands ferietur. Klarte det helt fint jeg i mine barndomsÅr, nÅr det var skralt! Sydenturer er da sÅ vidt jeg vet ikke en menneskerett! Datteren min har ikke vært i syden pÅ 2 År hun, ingen varige men...Jeg Å min samboer drog ifjor pÅ romantisk tur til asia bare vi to, for det var hennes mor som skulle ta hun med pÅ ferie det Året...hun hadde ikke rÅd, Å det var overhodet ikke meg og min samboers problem, brukte pengene pÅ oss selv vi! NÅ blir du sikkert veldig provosert foran pcen din nu....tenk at noen kan gjøre noe sÅnt! Var enkelt iallefall, Å en jævla fin tur:)
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #21 Skrevet 6. februar 2012 Hvis mor og far har en privat bidragsavtale der far betaler mindre enn det NAV ville beregnet ville jeg ikke sett det som urimlig at han hjalp til med større utgifter som ferier utenom, men om bidraget er bestemt ut fra NAVs vanlige regler ville jeg ikke sett det som natulig t han var med å betalte. Om begge foreldrene var enige om at de ønsket å sende ungene til "Syden" en gang i året kunne det imidlertid være mulig å inngå en avtale om at far sponset mor i år mot at hun sponset ham tilsvarende neste år.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #22 Skrevet 6. februar 2012 Jeg startet denne tråden innlegg, og min mann betaler adskillig mer enn det han må i barnebidrag for sine to barn hele året igjennom. Og det foreligger ikke noen avtale om at barna skal til syden hvert år. Så jeg syns egentlig at hun får mer enn nok skal jeg være helt ærlig. Barna har fått en fin sommerferie og smilt fra øre til øre hvert år jeg har vært inne i bildet, så om det en gang skulle gå lenger enn 2 år mellom sydenferiene, syns jeg ikke gjør noe. De har fått vært med på mye annet gøy, så det er overhodet ikke synd på dem. Jeg vet ikke helt hva som skjer i forhold til ferie i år, men har snakket med mannen min og vi skal sjekke ut alternative feriemål vi kan ha råd til. Så tror ikke det ender med at han sponser eksens ferie med unga... og krysser fingra.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2012 #23 Skrevet 6. februar 2012 Takk til personen som skrev innlegg nr 19 og 20. Det er forfriskende å høre fra folk som virkelig forstår at det ikke er bare bare å være stemor. Det er mange ting som av vane eller ubetenksomhet er naturlig for far, men som ikke er riktig overfor den nye dama som han har valgt å stifte familie med... Jeg hørte noen si en gang at den beste gaven vi voksne kan gi til barna, er å ta vare på seg selv og partneren. Det er først da vi kan være optimale foreldre for barna. Før 1950-60 åra (sånn omtrent) skulle barna ses, men ikke høres. Da ble ikke barna tatt så mye hensy til. I dagens samfunn har det blitt dratt over i den andre grøfta der barna skal pleases til den minste ting. DE skal blir mest mulig bortskjemte og de voksne skal bare gi og gi. Nei, den gyldne middelvei er den beste, der både voksne og barn blir tatt hensyn til, så alle er fornøyde. Mange tror at barn har det så mye bedre om alt blir tilrettelagt for dem, men vet dere hva? å bare mate på barnas krav, er å gjøre dem en gedigen bjørnetjeneste samtidig som det gjør omsorgsrollen 1000 ganger tyngre for de voksne. Barn er også mennesker. Barn kjenner også på tilfredsstillelsen det er å bidra i familien, og ikke minst tilhørigheten det skaper. Vi mennesker trenger å ha noe å gjøre og føle at noen trenger en - også barn.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 7. februar 2012 #24 Skrevet 7. februar 2012 Unnskyld meg, men må bare si noe til dere som er i nærheten av å vurdere at far skal sponse mors sydentur med barna: er dere riktig vel bevart!? Jeg er ikke den som pleier å svare folk frekt, men her ble jeg bare totalt sjokkert. Begynner å ane konturene av de totalt urimelige kravene/forventningene til hva stemødrene der ute skal godta. Det her er jo helt hinsides! Har egentlig bare en kommentar, og det er at menn som er til de grader i lomma på mor, eller om situasjonen er at mor og far har et så tett/overlappende forhold fortsatt. Uansett, da bør verken mor eller iallefall ikke far gå inn i et nytt forhold. Da har han for sterke bånd/pliktfølelse til sin gamle familie (ikke bare til ungene, men til mor også), at han burde forbli singel. Så kan han bruke penger, tid, you name it på sin gamle familie, uten å såre/utnytte noen. Hva STEMøDRE skal godta? Dere stemødre er så oppgengte i dere selv! Alt er prinsipper for dere! Om så far var millionær og hadde råd til å betale så barna kom seg til syden når han selv ikke hadde anledning, så hadde vel det vært galt også, for DERE skal jo ikke ha noe av sånt! Det er ikke mor far sponser. Han sponser SINE BARNS sydentur. Hvis far unner barna sine en tur til syden og føler det er greit, hvorfor skal dere legge dere opp i det? Kan ikke barna få den turen da? Nei, for da er jo far selvsagt følelsesmessig knyttet til mor enda... Og hvordan er far i lomma på mor om mor spør om han vil være med å sponse barna sin sydentur? Far har da full anledning til å si nei. Dere må håndtere sjalusien deres uten å la den gå utover barna. Nei, far Må ikke sponse turen. Ja, han KAN, hvis han ønsker at barna skal få en tur til syden. Hva faen er problemet? Hva har dette med å "finne seg i" noe som helst? Hva har det å gjøre med DEG i det hele tatt? Problemet er at når begge to har dårlig økonomi, blir det slik at hvis far sponser sydentur på særkullsbarna, så kan ikke hans andre barn som han har med sin nye dame, få lignende tur. Hvorfor i helvete skal stebarna på sydentur, men ikke halvsøskene deres? Fordi de nye barna er mindre verdt enn de "gamle"?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2012 #25 Skrevet 7. februar 2012 Signerer #24!!! Dette blir forskjellsbehandling!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå