Gå til innhold

Jeg som er hårsår her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hæ? Dette var da dårlig gjort! Hadde jeg hatt barn med forskjellige menn hadde de jo allikevel alle vært mine barn. Og jeg hadde hvert fall hatt dem med på julekortet...!

Eldstejenta mi har en annen far enn sine småsøsken, men kunne da aldri valgt å ekskludere henne fra julekort, sydenferier osv. Vi hadde lagt opp ferien til en uke hun er hos meg, sendt bildet av alle 4 til hennes stefars familie, også. Hadde ikke laget egne kort til hans side heller. Man kan si mye rart om faren til de minste, men takk gud for at han tenkte likt som meg. Han tok alt sånt som en selvfølge. Hun skulle føle seg som en like stor del av familien som hennes søsken. Han ville også at vi aldri brukte "halv"-søster, når vi snakket om henne sa vi kun "søster", dette fordi han syns "halvsøster" ble litt upersonlig. Han hadde selv skilte foreldre, så han var vel mer obs på dette med forskjellsbehandling da hans stemor tok, og fortsatt tar, gullmedalje i å forskjellsbehandle han og hans (halv)søstre..

Nei, jeg har inntrykk av at dette med å ekskludere noen av barna er noe som stort sett skjer fra far (eller helst stemor vel...) sin side.

Videoannonse
Annonse
Gjest Heartbroken
Skrevet

Det er meg med to sett julekort her. Jeg kan forstå at noen reagerer på det, så jeg skal prøve å forklare det fra mitt ståsted.

Bare så det er sagt, så var det kun julekort av barna, ikke oss voksne. Selv om jeg har to stebarn, så hadde jeg et ønske om å sende ut julekort av mine egne barn. Ingen som har stusset på det, så vidt jeg vet. Jeg er en del yngre enn min samboer, og har mange venner med barn på min alder. Hans barn har ingen omgang med mine venner og barn, så for meg var det naturlig å sende julekort av bare mine barn.

Vet ikke om dere som reagerer så sterkt, er stemødre selv? For meg er vi en familie med fire barn annenhver uke, og to barn annenhver uke. Min samboer har med andre ord sine to største barn bare halvparten av deres oppvekst. Da er det også, for meg, naturlig å gjøre ting både med og uten dem. Deres mor drar jo også på ferie med dem, hvilket betyr at de ofte får dobbelt opp med ferier. Kan ikke se at det skal være urettferdig at vi drar på "egen" ferie mens de er hos moren sin. Eller på ferie med moren sin samtidig. Selvfølgelig er de inkludert i familien. Men det må ikke være ensbetydende med at ikke jeg kan få dra på ferie med bare våre felles barn?

Vi har snakket mye om dette, og det er ikke sånn at jeg overkjører far. Han forstår meg, og jeg forstår han. Han er en fantastisk far for alle fire, og stiller alltid opp. Det er da viktigere, spør du meg...

Jeg syns ikke at forsvarstalen din stiller deg i noe bedre lys. Du viser tydelig at du ikke anser din manns barn som en naturlig del av familien deres.

Du sier at samboeren bare har de eldste barna halvparten av deres oppvekst.... Og hvem sin feil er det da???? Hvertfall ikke barna som i tillegg til å oppleve at foreldrene ikke klarer å leve sammen, opplever at pappaen deres reiser oftere på ferie med sin nye familie enn med dem, og at det tilogmed blir lagd to sett julekort!!

Hjertet mitt blør for alle de stakkars barna som må tilpasse seg de reglene de voksne bestemmer - helt uten å ta hensyn til hva barna ønsker! Det at mannen din er enig med deg, gjør jo ikke saken bedre - han burde slåss med nebb og klør for at de skulle bli satt på lik linje med søskena sine!

Har du prøvd å tenke hvordan du ville ønsket å ha det hvis situasjonen var omvent? Hvis det var dine barn som ble holdt utenfor? At det var dine barn som ikke var like mye verdt - fordi de ikke var så heldig å få bo med begge sine foreldre?

Gjest Jenta til Henrik
Skrevet

Ja, det er dårlig gjort.

Faren min har aldri inkludert meg. Jeg er aldri med til syden, jeg er aldri med på julekort, han stiller aldri opp for meg når jeg trenger det. Han sier han er gift og har 2 barn. Vel, han har 3....

Han sa også at det var ikke nødvendig å ha 3 unger, det holdt med 2! Ja, takkskarruha....

Man har de barna man har, og man behandler de likt! Samma rakkern hvor ofte man ser de. Det er faktisk far sitt valg, ikke barna sine

Satan for en stygg far du har! (ikke for å spore av, men han må være fullstendig schmekk!! Føler med deg :(

Skrevet

Ja det synes jeg du er, Men det er jo dere som ikke velger å leve sammen. Det er dere som hatt deres barn i denne sitvasjonen.

Se det omvendt da. Hadde du tatt med dine ste barn på julekort bilder? Hadde du hatt med stebarna dine på familieferie? OM du ikke ser de ofte?

Hadde de vært en del av familien ikke bare mannen din sine barn fra tidligere ekteskap. som kommer nå og da. DA hadde jeg synes at du har din fulle rett til å reagere. Men slik som Jeg leser innlegget ditt HI så synes jeg du overagerer.

Er du rett og slett mindre begavet?!

Det er da ikke far sine STEbarn - det er ungene hans alle sammen!

Det er det enkelte (stemødre) har vanskelig for å forstå...

"Hadde de vært en del av familien ikke bare mannen din sine barn fra tidligere ekteskap..." I rest my case...

Nei da ikke mindre begavet, men tror jeg er denne mannens nye kone. (sikkert ikke men)

Min mann har to barn med en annen dame helt ok. Vi har våre barn. Vi har alltid hatt et åpent hus, men hans barn kommer aldri, ringer ikke, vi har invitert de på turer før, sagt at hans xkone kan bruke hytta som de kjøpte sammen for barnas skyld men hun vil ikke.

Vi føler vi har gjort vårt og denne gangen har vi bestilt tur bare for oss 4 uten å snakke med hans gamle famile og det har blitt mye bråk av det.

Vi har aldri avist barna mannen min ringer, er innom når han er i byen der de bor, men blir alltid avist for det passer ikke osv ungene hans er i tennårs alder.

Skrevet

Ja det synes jeg du er, Men det er jo dere som ikke velger å leve sammen. Det er dere som hatt deres barn i denne sitvasjonen.

Se det omvendt da. Hadde du tatt med dine ste barn på julekort bilder? Hadde du hatt med stebarna dine på familieferie? OM du ikke ser de ofte?

Hadde de vært en del av familien ikke bare mannen din sine barn fra tidligere ekteskap. som kommer nå og da. DA hadde jeg synes at du har din fulle rett til å reagere. Men slik som Jeg leser innlegget ditt HI så synes jeg du overagerer.

"Hadde de vært en del av familien ikke bare mannen din sine barn fra tidligere ekteskap..." I rest my case...

Nei da ikke mindre begavet, men tror jeg er denne mannens nye kone. (sikkert ikke men)

Min mann har to barn med en annen dame helt ok. Vi har våre barn. Vi har alltid hatt et åpent hus, men hans barn kommer aldri, ringer ikke, vi har invitert de på turer før, sagt at hans xkone kan bruke hytta som de kjøpte sammen for barnas skyld men hun vil ikke.

Vi føler vi har gjort vårt og denne gangen har vi bestilt tur bare for oss 4 uten å snakke med hans gamle famile og det har blitt mye bråk av det.

Vi har aldri avist barna mannen min ringer, er innom når han er i byen der de bor, men blir alltid avist for det passer ikke osv ungene hans er i tennårs alder.

Skrevet

Det er faktisk ikke alltid stemor som er den stygge ulven. Jeg gikk inn i forholdet til min mann med åpne øyne viste at han hadde to store barn fra før av.

Jeg har aldri gjort forskjell på våre barn og hans barn. Siden hans barn er store har han invitert de på tur med bare han og barna både på Danskebåten, til London men nei det passer ikke.

De få gangene de har vært her har det vært kjempe koselig vi har hatt det fint som EN familie.

Ja vi har sendt julekort uten de men det er for at de ikke vil være med på sånne teite greier som de selv sier.

Så SE TIL HELVETTE OG IKKE TRO AT DET ALLTID ER STEMORS FEIL ALT SAMMEN.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det er faktisk ikke alltid stemor som er den stygge ulven. Jeg gikk inn i forholdet til min mann med åpne øyne viste at han hadde to store barn fra før av.

Jeg har aldri gjort forskjell på våre barn og hans barn. Siden hans barn er store har han invitert de på tur med bare han og barna både på Danskebåten, til London men nei det passer ikke.

De få gangene de har vært her har det vært kjempe koselig vi har hatt det fint som EN familie.

Ja vi har sendt julekort uten de men det er for at de ikke vil være med på sånne teite greier som de selv sier.

Tror du det blir mer sant ved å bruke store bokstaver?

Som regel er det de voksnes skyld, barn skal ikke ta ansvar for voksnes avgjørelser.

Skrevet

Oj, så sinna da.

Er vel ingen som har sagt at det "alltid er stemors feil alt sammen"?

Vi har i hele tråden forholdt oss til konkrete eksempler som har kommet frem.

Det er flere har som har reagert på at far og stemor (eller mor og stefar for den saks skyld) tar med kun fellesbarn på ferie (leste du hovedinnlegget?) og på julekort, da de anser dette som forskjellsbehandling.

Hvis du ikke forskjellsbehandler dine barn og stebarn, hvorfor reagerer du så sterkt da? Da omhandler jo ikke dette deg?

Tar du alltid ting så personlig?

Skrevet

Det der med julekortene... Jeg er skillsmissebarn og faren min har stiftet ny familie. Jeg synes det ville vært superrart om jeg skulle vært med på deres julekort som går til min stemors familie (som jeg nesten ikke vet hvem er). Nei, takke seg til" :)

Skrevet

Det der med julekortene... Jeg er skillsmissebarn og faren min har stiftet ny familie. Jeg synes det ville vært superrart om jeg skulle vært med på deres julekort som går til min stemors familie (som jeg nesten ikke vet hvem er). Nei, takke seg til" :)

Det mener du Nå ja, men hadde du tenkt det samme om du var 8-10 år, eller kunne det faktisk være at du ikke tenkte like "rasjonelt" på den tiden?

Skrevet

Jeg vil ikke kalle deg hårsår, men det er en komplisert situasjon, som må ses fra flere sider. Selv har jeg to små barn med en mann som har to litt større barn (10 og 13). De bor hos oss annenhver uke, så min situasjon er kanskje litt annerledes? Vi skal reise til syden i april med alle ungene. Det er viktig for far at de største ungene er med. Samtidig er det viktig for meg at vi også kan dra på ferie med bare våre felles barn. Det er han klar over, og det har vi også sagt til barna hans at vil komme til å skje. I splittede familier med mine, dine og våre er det mange hensyn å ta. Og da er det ikke alltid alles ønsker blir oppfylt. Jeg synes det er viktig å finne en balanse, men det er ikke alltid like lett. Du kan jo ta det opp med din eks, å høre hva han tenker om dette?

Vi sendte for øvrig ut to julekort. Et av alle barna, til hans familie og venner, og et av bare våre felles barn, til min familie og venner. Det var mitt ønske.

Stakkars barn. Jeg har flere venninner som har fått menn med barn fra før og selvsagt er hans barn med på julekortet.

Håper du ser hvor hårreisende dette er

Skrevet
Selv om jeg har to stebarn, så hadde jeg et ønske om å sende ut julekort av mine egne barn. Ingen som har stusset på det, så vidt jeg vet. Jeg er en del yngre enn min samboer, og har mange venner med barn på min alder. Hans barn har ingen omgang med mine venner og barn, så for meg var det naturlig å sende julekort av bare mine barn.

Hvorfor ser ikke dine venner barna til mannen din? Hvorfor har ikke disse barna omgang med dine venner og deres barn?

For meg høres det da ut som om dere ikke inkluderer barna i deres liv!

Selv om du er yngre enn din mann, så er vel ikke det ensbetydende med at hans barn fra tidligere forhold er usynlige for deres venner og familie? Selv om de ikke har OMGANG med dine venner, så er de vel fremdeles en del av familien og på den måten like viktig å "vise fram" som de barna du har født selv?

Jeg er også yngre enn min mann, og hans venner er dermed endel eldre enn meg. De har eldre barn som dermed ikke "omgås" våre yngre barn. Men de er jo ikke usynlig av den grunn. Selv om disse tenåringen ikke omgår våre barn på 3 og 5, så er det vel ikke naturlig at våre venner skulle "skjule" de på noen måte?

Skrevet

Det med julekort synes jeg er helt horribelt!! Selvfølgelig inkluderer man alle barna på julekortene. Og man lager da ikke to ulike sett med julekort:(

I forhold til ferie, ser jeg ikke det som problematisk at man noen ganger reiser på tur uten alle barna.

Vi har alle ungene tre uker om sommeren, og hovedferien legges selvfølgelig til den tiden hvor vi har alle barna, Men vi har bare hans barn annenhver vinterferie og høstferie. Det ville vært snodig om vi ikke skulle kunne reise på fjellet i disse feriene. Skulle vi måtte sitte hjemme fordi vi ikke hadde alle barna. Mannen barn er jo da sammen med sin mor og resten av sin nye familie. Ofte reiser de også på ferie i denne perioden eller har ferie hjemme med forskjellige aktiviteter. Skulle ikke vi kunne gjøre det samme for våre fellesbarn?

I sommer tok moren med seg barna to uker til Thailand. I samme tidspunkt tok vi med våre fellesbarn til Kroatia. Skulle vi måtte være hjemme eller ha feire et annet tidspunkt for at hans barn skulle få være med på denne utenlandsturen også?

I påsken ble vi bedt ned til mine svigerforeldre som har hus i spania. Skulle vi måtte takke nei fordi mannen barn var hos sin mor denne ferien? Nei, det ville vært for dumt!

Skrevet

Din hårsårhet smitter nok over på barna. Din ro hadde nok også smittet over likedann.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Vi hadde en sånn case her i sommer. Far har aldri vært noe flink til å prioritere barna sine, alltid billige hjemmeferier eller låne hytta til foreldrene. Hadde likevel ikke trodd han kom til å dra stuntet han gjorde i år: sendte ungene hjem en halv uke før avtalt, og dro til syden med samboer, fellesbarn og hennes barn fra før. Våre barn har aldri vært i syden.. Hører også med til historien at han betaler under halvparten av det han egentlig skal i barnebidrag, jeg må sende med klær og utstyr, han bidrar ikke med noe utenom bidrag. Men den i år var stygg, barna ble skikkelig lei seg. Jeg har ikke så god råd, men nå har jeg hevet meg igang med prosjekt spinke-og-spare-enhver-krone-for-å-få-råd-til-sydentur..

• 2 måneder senere...
Skrevet

Vi må ikke glemme at det er veldig mange ulike situasjoner. I noen er det tydelig forskjellsbehandling, i andre er det nok mer usikkerhet og av og til er det bare veldig vanskelig å vite hva en skal gjøre.

Jeg er stemor til to barn som er hos oss en- to ganger i året (de bor i at annet land med mor). Det ville vært rart å inkludere dem i absolutt alt, da jeg ser dem så skjelden. F.eks (dette er fra en annen tråd) ha navnene deres på postkasse og døren, egne rom (vi har kun to soverom i leiligh) Det med ferieturer forstår jeg, at man kan dra på tur uten dem og på tur med dem. Det har ingenting med "onskapsfulle stemor"-syndrom å gjøre, bare usikkerhet med tanke på hvordan en skal forholde seg og at de er her så lite. Jeg var veldig i tvil om julekort, men det har jeg funnet ut nå. De skal med, sammen med lillebror. Jeg skal ikke være med på kortet... LOL Det er ikke lett å vite alt, så det er nok ikke alle som gjør dette for å være slem, men de forstår ikke alltid hva som er riktig og folk gjør feil. Vi er ikke perfekte og vi må lære. Av og til er det den andre forelderen som stikker litt kjepper i hjulet for at forholdet mellom stemor og stebarn skal bli nært og godt. Det er sikkert pga usikkerhet det også. Redd for å miste mamma-statusen. Logisk sett er jo det umulig, men vi tenker ikke alltid logisk når det er følelser involvert.

Jeg skulle ønske barna var her i nærheten, nærmere oss, slik at vi kunne se de mye oftere... men det er de ikke og det er ikke så mye en kan gjøre med det utenom å prøve å takle savnet. Det er ikke alltid økonomien er så sterk at en kan reise hele tiden heller. Men kanskje en dag blir det bedre :)

Anonym poster: d840803a8a50dd2b84672270abb8aec0

Gjest Antarctica
Skrevet

Han er jo biologisk far til barna. De er ikke stebarna hans.

Skrevet

Ser at det er ett gammelt innlegg, men svarer likevel ;)

Jeg har ett stebarn som kun blir inkludert når hun er her på samvær.. det er ikke for å være slem eller pga meg og de barna som er her hele tiden, men fordi moren vil at vi skal ha minst mulig med henne å gjøre.

Får kun ha henne de helgene vi skal og ikke noe mer, såvidt vi har fått lov til det engang..

Ikke fått hatt henne skikkelig i ferier ennå heller og da blir det vanskelig å ta henne med på alle turer vi evnt skal på.

Mor sier at vi skal få ha henne ekstra, men når alt kommer til alt så får vi ikke det.. får ikke bytte en dag engang om det skulle komme noe i veien.

Men sånn ellers, for de som ser barna sine ofte og samarbeider greit, så er det jo noe helt annet.. Likevel synes jeg faktisk at man skal kunne ta noen turer uten at alle er med, uten å få slengt masse dritt etter seg. Blir man utelatt fra alt, så blir det feil. Blir jo dessverre litt sånn når man vokser opp med to hjem.

I det ene hjemmet har man noen som alltid er sammen og dermed finner på mer sammen og så har man da stebarna som også opplever mye sammen med moren og den familien barnet har der.

Jeg har selv vokst opp med skilte foreldre og så min far sjeldent, så jeg vet hvordan det er altså ;) Men jeg har alltid hatt forståelse for at han fikk seg ny kone (som hadde barn fra før) og at det da var naturlig at datteren hennes fikk mye mer enn oss. (Både i forhold til tid og ting)

Anonym poster: 7b73cadb751d1ee49f09c558165d43cc

Skrevet

Du er ikke hårsår! For en suppegjøk av en far barna dine har! Og for en haug med onde stemødre som finnes på dette forumet! Jeg blir matt!

Skrevet

Syntes synd i barna dine som ikke får være med, det er ikke noe kjekt å føle seg utelatt og 5 hjul på vogna.

min mor og far skilte seg da jeg var 7 og stefar kom inn i bilde da jeg var 9, jeg syntes det var kjekt at mamma fikk ny mann og noen som er glad i ho osv. men det gjalt ikke meg og min søster. De dro på turer til fjells, på båtturer og til syden og vi var igjen hos vår pappa.

Så kom vår lillesøster til verden da jeg var 13 og hver høst siden da har de 2 reist til syden, og hver sommer har de reist på sørandet uten at jeg og søstern har fått være med.

Stefar presterte å si da jeg var 14 at den dagen jeg hadde penger så fikk jeg være med. Helt tragisk. jeg flyttet ut da jeg var 15 og har veldig liten kontakt med min mor og stefar den dag i dag.

Anonym poster: 7aa09a8509ea2fd488d5528931898ab9

Skrevet

Har ikke fått lest alle innleggene men jeg synes du (eller kanskje hellere eldste barna dine) er i sin fulle rett til å føle seg forbigått og degradert av pappaen sin. Kan tenke meg at denne ferien og julekortene er planlagt av nye kona siden de ikke er blitt inkludert som en del av familien?

At noen ender opp i forhold med noen som er såpass hjerteløse at de ikke tenker på at alle barn bør behandles likt og ikke aksepterer at mannen har en fortid, det skjønner jeg altså ikke. Synes dette var skikkelig dårlig gjort, jeg. Som om det ikke var ille nok for barna at mamma og pappa gikk fra hverandre...

Anonym poster: f2c59265de0bdf55f93540997b63c609

Skrevet

Det er meg med to sett julekort her. Jeg kan forstå at noen reagerer på det, så jeg skal prøve å forklare det fra mitt ståsted.

Bare så det er sagt, så var det kun julekort av barna, ikke oss voksne. Selv om jeg har to stebarn, så hadde jeg et ønske om å sende ut julekort av mine egne barn. Ingen som har stusset på det, så vidt jeg vet. Jeg er en del yngre enn min samboer, og har mange venner med barn på min alder. Hans barn har ingen omgang med mine venner og barn, så for meg var det naturlig å sende julekort av bare mine barn.

Vet ikke om dere som reagerer så sterkt, er stemødre selv? For meg er vi en familie med fire barn annenhver uke, og to barn annenhver uke. Min samboer har med andre ord sine to største barn bare halvparten av deres oppvekst. Da er det også, for meg, naturlig å gjøre ting både med og uten dem. Deres mor drar jo også på ferie med dem, hvilket betyr at de ofte får dobbelt opp med ferier. Kan ikke se at det skal være urettferdig at vi drar på "egen" ferie mens de er hos moren sin. Eller på ferie med moren sin samtidig. Selvfølgelig er de inkludert i familien. Men det må ikke være ensbetydende med at ikke jeg kan få dra på ferie med bare våre felles barn?

Vi har snakket mye om dette, og det er ikke sånn at jeg overkjører far. Han forstår meg, og jeg forstår han. Han er en fantastisk far for alle fire, og stiller alltid opp. Det er da viktigere, spør du meg...

Jeg synes du har en merkelig innstilling. Tenk om den nye mannen til barnas mor var på samme måte som deg. Da hadde jo barna risikert å ikke få være med på noen ferier, istedenfor å få dobbelt opp som du sier.

Nei, jeg er ikke stemor selv. Men jeg tror ikke det er et kriterie for å være oppegående nok til å skjønne at mannen din har fire barn som bør behandles likt til enhver tid.

Hva hvis du skiller deg fra mannen din da? Kommer du til å godta at din eventuelle nye mann ikke vil ha med dine to barn på ferie? Hadde du ikke reagert på det i det hele tatt?

Selv om du er yngre enn mannen din, og ikke har med deg stebarna dine når du besøker venninner (kanskje du burde begynne med det?), så vet de vel at du har to barn til i huset halvparten av tiden??

Jeg bare gjentar.... Utrolig merkelig innstilling, og jeg blir litt oppgitt over voksne som har mistet evnen til å se ting fra barnas side.

Skrevet

Har ikke svart her før, me ser at det er i ferd med å bli nok en stemor-tråd. Det ER ikke alltid stemor som ødelegger, husk nå på det. Faren til barna/barnet er en voksen mann, som selv kan ta initiativ overfor egne barn. Han er ansvarlig for at barnas oppvekst blir bra og at de føler seg inkludert.

Anonym poster: afd1111259de86c250b1110271e8b5e9

• 2 uker senere...
Skrevet

Mange som ser veldig svart/hvitt her!

Familier med mine, dine og våre barn er ikke alltid like lett å få til. Det er faktisk andre enn stebarnas fölelser og behov som også skal tas hensyn til.

Synes det er å gå over gränsen å kalle folk onde og hjertelöse når dere ikke vet noe in bakgrunden eller familiesituasjonen deres.

Selv om man vil väre rettferdig, storsinnet og inkluderende, så kan det skje ting som gör det veldig vanskelig. Barn er barn ja. Det mange ikke fatter er hvor vanskelig det han väre når man feks opplever att "bonusbarna" behandler ens eget/egne dårlig, eller ikke liker deg. Men det skal man jo faen bare ta, for det er så syyyyyynd i disse skillsmissebarna... Det er ikke lett å enes som en familie.

Og jeg lurer, hvorfor skal jeg sende julekort med bilde av også min sambos barn til min slekt som aldri har mött henne för, eller ikke har noe forhold til henne? Viktig å huske at det er stemoren som har valgt å bli en familie med stebarnet, ikke övrig slekt/venner.

Og hvorfor må man alltid reise alle sammen? Det gjör man jo ikke engang alltid i en kjernefamilie!!

Min samboers datter har reist betydlig mer enn mine. Så hvorfor ikke ta med bare dem engang? Vi har veldig dårlig råd, så det vil jo vi spare mye på. Det blir aldri 100% rettferdig, så gi det opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...